2971
Sök

Höll på att krocka, var det nästan mitt fel?

Företagare & YouTuber
1 940 Inlägg
30 september 2017
Trådstartare
Vi var en korsning med trafikljus. Vi var mötande trafikanter. Han skulle svänga höger och jag vänster in på samma väg. Vägen i fråga hade två filer. Normalt sett släpper man fram han först, sådana är reglerna. Men i detta fall eftersom det var fler filer på vägen vi skulle till tänkte jag att vi kunde svänga in samtidigt, han behöver ju inte två filer, trodde jag... Även fast jag var en hel billängd före han så tyckte han att han behövde min fil och det var nog bara ett hårstrå i mellan hans och min bil. Han höll på att köra in i min bakskärm.

Detta vill jag så klart inte uppleva igen, så det bästa sättet är att ta reda på fakta.

Var ditt mitt fel om vi hade krockat  även fast jag var så pass mycket före? Även om jag inte vore före, har han ändå full rätt till båda filerna?
Senast redigerat av Kenny-83 (30 september 2017)

Stylingwebben.se | LED lampor
Länk till min YouTube kanal: DesireToInspire

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 331 Inlägg
30 september 2017
Kenny-83 skrev:
Vi var en korsning med trafikljus. Vi var mötande trafikanter. Han skulle svänga höger och jag vänster in på samma väg. Vägen i fråga hade två filer. Normalt sett släpper man fram han först, sådana är reglerna. Men i detta fall eftersom det var fler filer på vägen vi skulle till tänkte jag att vi kunde svänga in samtidigt, han behöver ju inte två filer, trodde jag... Även fast jag var en hel billängd före han så tyckte han att han behövde min fil och det var nog bara ett hårstrå i mellan hans och min bil. Han höll på att köra in i min bakskärm.

Detta vill jag så klart inte uppleva igen, så det bästa sättet är att ta reda på fakta.

Var ditt mitt fel om vi hade krockat  även fast jag var så pass mycket före? Även om jag inte vore före, har han ändå full rätt till båda filerna?

I mitt tycke, ja. Han kom ju från höger.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

Avstängd
10 388 Inlägg
30 september 2017
Ser man till regler som gäller väjningsplikt, så gäller det alltid.

Står du (och har väjningsplikt/stopplikt) och ska ut på en väg, så har du väjningsplikt mot trafiken som kommer från båda håll. Om det kommer bilar från ditt höger och du ska åt höger (dvs, det kommer inga bilar från vänster, så du tycker du kan köra ut, då du ska åt ditt höger), och kör ut, någon av de som kommer från ditt höger (alltså i "mötande fil" när du väl kommer ut på vägen) gör en omkörning och klipper dig; då är det ditt fel.

Och vad var intresset i det; bara att upplysa om att väjningsplikten gäller all trafik.

I detta fall kan man givetvis tycka att det skulle gå bra, det hade nog många gjort, men, då "svängningsregeln" går in här, så hade det blivit ditt fel.

Summan av kardemumman; sluta lita på folk. Jag litar inte på folk som blinkar ex.vis (även här är det som så att en blinkers inte är lagligt bindande; du måste blinka om du ska svänga av, men du måste inte svänga av bara för att du blinkar). Utgå från att varenda person du mäter på vägarna har noll respekt, och inte kan en enda trafikregel.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

348 Inlägg
1 oktober 2017
finns faktiskt en tråd här på garaget om som jag förstår det precis samma sak. https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=302261

Forummoderator
18 276 Inlägg
1 oktober 2017
Som en ung kollega sa till mig en dag "Jag har varit med om 2 krockar men det var inte mitt fel någon av gångerna" Se min signatur nedan... Han tillhör den gruppen.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Forummoderator
9 299 Inlägg
1 oktober 2017
Hybrid_ skrev:
Som en ung kollega sa till mig en dag "Jag har varit med om 2 krockar men det var inte mitt fel någon av gångerna" Se min signatur nedan... Han tillhör den gruppen.

Bäst däck fram?

Mitt enda tillägg i sakfrågan är att om man blir påkörd bakifrån (t ex om du hunnit in framför honom och han tagit dig bak) så har man tyvärr ganska stor chans att klara sig i skuldfrågan fast man kanske ändå gjort fel själv.

Annars ligger det mycket i det mutten säger, lita inte på någon i trafiken.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

6 688 Inlägg
1 oktober 2017
https://i0.wp.com/www.xn--vningskrning-3ibh.com/wp-content/uploads/2016/10/stor-korsning.jpg?ssl=1

såg det typ ut såhär?
Och den mötande (röda) bilen valde att välja det vänstra körfältet direkt?

De/Dem

Företagare & YouTuber
1 940 Inlägg
1 oktober 2017
Trådstartare
xXSammy skrev:
https://i0.wp.com/www.xn--vningskrning- … .jpg?ssl=1

såg det typ ut såhär?

exakt sådär

Forummoderator
18 276 Inlägg
1 oktober 2017
xXSammy skrev:
https://i0.wp.com/www.xn--vningskrning- … .jpg?ssl=1

såg det typ ut såhär?

Den röda bilen får väl fritt välja fält men borde uppmärksammat den andra kälken och initialt hållit sig till höger. Hänt mig ett antal gånger. Inget konstigt med det och inget att bli irriterad över.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

672 Inlägg
1 oktober 2017
Ja det var nästan ditt fel, råkat ut för precis samma sak fast istället för dig kom det en fet-merca, jag körde Toyota corolla 1,6! Han trodde förmodligen att störst går först.
Alltså jag körde röda bilen

"Väx inte upp! det är en fälla"

6 688 Inlägg
1 oktober 2017
Finns en sån korsning vid södralänken i årsta, stockholm. Där är det heldraget numera men ändå stannar bilar som kommer ifrån huddingevägen för de kan tydligen inte vrida på ratten tillräckligt mycket utan att åka över det heldragna

De/Dem

Företagare & YouTuber
1 940 Inlägg
1 oktober 2017
Trådstartare
Tack för all information. Skönt att få det klargjort så jag kan undvika det helt smile

* Voff voff *
10 935 Inlägg
1 oktober 2017
Hybrid_ skrev:

Vägtrafiken borde lära sig av sjötrafiken. Inom sjöfarten säger sjövägsreglerna att även om du inte är den väjningsskyldige så ska du göra vad som krävs för att undvika en kollision. Dvs väjer inte den väjningsskyldige är du själv skyldig att ha dom marginaler som krävs och vidta åtgärder för att undvika kollisionen. Annars bär båda fartygens befälhavare skulden.

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...

Sök