4449
Sök

Volvo S40 T4 -99 ingen tomgång

1 Inlägg
5 oktober 2017
Trådstartare
Tjena!
Har en S40 T4 från 99 som inte går överhuvudtaget på tomgången.
Jag behöver gasa hela tiden när jag använder kopplingen för att bilen inte ska dö. Ibland kan jag ha turen att den stannar på ca 100 varv istället men 95/100 så dör den direkt. Det räcker dock med att trycka ner gasen någon enstaka millimeter för att den ska gå upp på ca 1000 varv och bete sig som om det vore tomgång.

Motorlampan kan börja lysa om den dör men brukar ha slocknat till nästa start, annars inga varningslampor.

Vet inte om det har med saken att göra men jag krockade ca 1,5 vecka innan detta började, mosade min högra framlykta.
Det började med att tomgången blev sämre och bara varvade ca 200 och dagen efter jag bytt lyktan så gick den inte på tomgången alls.

Jag har bytt ut bränslefiltret och gjort rent tomgångsmotorn utan att det blev bättre.
Testade också starta med tomgångsmotorn bortskruvad men inkopplad och då gick den upp på ca 500 varv utan att dö. Det sög ur ena hålet och blåste ur det andra, dock så kom det emellanåt luftpuffar/smällar där det blåste.

Någon som har något tips om vad jag kan göra?

3 218 Inlägg
6 oktober 2017
Hur går den annars?
Börja med att kolla felkoder om du har tillgång till det.

Kolla annars tryckslangar/rör och intercooler med lite startgas, samt vakuumslangar.
Prova även att koppla ur luftmassemätaren och se om det blir någon skillnad.

Sök