Jag fick också erbjudande om rostkontroll.
Den var gratis.
Men tyvärr hade tiden gått ut.
D v s jag fick erbjudandet en dag för sent via annons i tidskriften Vi Bilägare.
Som skrivits ovan så är Dinitrolbehandling mycket bra för bilen.
Om man tänker behålla bilen.
Under förutsättning att bilen inte är för gammal eller rostig.
Rostskyddsbehandling lagar ingen rost, den förhindrar i bästa fall spridning.
Jag tror dock att Tectylbehandling är minst lika bra.
Till syvende och sist är resultatet helt avhängigt utföraren, vilken inte är annat än en människa.
Fram till för några år sedan rostskyddade jag själv mina bilar.
Följde då Dinitrols program/schema och borrade 8 mm hål som förslöts med härför avsedda pluggar.
De flesta bilarna har avyttrats, men en bil av 1990 års modell som jag köpte begagnad och rostskyddsbehandlade för 21 år sedan har klarat sig helt från rostangrepp på chassiets bärande delar.
Ett förslag är att låta Dinitrol utföra en rostkontroll/besiktning, där man själv får närvara, och sedan själv rostskydda de partier/delar som befanns vara i behov av förbyggande behandling.
På nyare bilar, med sina plastschok som täcker större delen av underredet kan det vara värt pengarna för en inspektion med hålrumskamera.