S80 -01 2,4 "tappar cylinder" under körning

vol264
16 oktober 2017 · 8 Inlägg

Hej Alla!
Har sökt på forumet men kan dessvärre inte hitta något som direkt passar in på mitt problem.
Har en S80 2,4 170hk som beter sig lite märkligt. Vid kallstart kan den "pluddra" lite men kommer igång kvickt. Däremot vid jämn och lugn körning är det precis som om en cylinder stänger av. Det märks direkt genom att bilen vibrerar lätt samt att responsen på gaspådrag är obefintlig. Den tappar dock inte fart eller liknande men man får hålla ner pedalen lite mer kanske. Jag pendlar till och från jobbet mest på 90/110 väg och det märks direkt när det händer. Det håller i sig några sekunder och sedan kommer draget tillbaka och bilen går jämnt och fint igen. Det händer inte heller alltid och det verkar inte spela någon roll om det regnar eller är solsken och torrt.

Problemet har kommit av och till nu sedan tidigt i våras. Jag provade att byta tändstift vilket inte gjorde någon skillnad men det visade sig att Mekonomen hade två varianter som båda rekommenderades till min bil så jag köpte även en uppsättning av de andra (Bosch) lite senare. Efter det uppkom inte problemet på ca 3 månader men kom tillbaka för ett par veckor sedan emellanåt. Någon som har förslag vad jag ska titta på? Har inte varit inom någon verkstad för att ta ut koder ännu.

Jesper328
16 oktober 2017 · 2 371 Inlägg

Hur ser stiften ut?
Syns det på vilken cylinder den går dåligt?

Om det gör det så kan du prova med att göra rent stiften och byta plats på tändspolen till den cylindern, och sedan kolla igen efter att du kört en bit.
Följer problemet med spolen så har du hittat problemet.

Eller så tar du en multimeter och mäter motståndet i samtliga tändspolar, går ju betydligt snabbare.

Up the RA
vol264
16 oktober 2017 · 8 Inlägg

Jesper328 skrev:
Hur ser stiften ut?
Syns det på vilken cylinder den går dåligt?

Om det gör det så kan du prova med att göra rent stiften och byta plats på tändspolen till den cylindern, och sedan kolla igen efter att du kört en bit.
Följer problemet med spolen så har du hittat problemet.

Eller så tar du en multimeter och mäter motståndet i samtliga tändspolar, går ju betydligt snabbare.

Tack för svar! :-)
Jag kan inte med ögat avgöra om tändstiften ser olika ut. Tycker de ser bra ut allihop.
Så jag antar att det är en mätning som får göras. Är ingen fena på el direkt så jag undrar om felet kan mätas upp om detta är ett problem som bara uppkommer då och då?
Kanske kan en felkodssökning tala om vilken cylinder/spole som jäklas?

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
16 oktober 2017 · 4 917 Inlägg

Ja, men det är billigare att mäta själv om man inte har verktyget..

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang