Diagnosverktyg för att felsöka misständningar i cylindrarna - köpråd

niska
23 oktober 2017 · 264 Inlägg

Jag har en annan tråd där jag fått hjälp med min VW Passat 05 som hade tänd motorsymbol i panelen och ryckte när jag gasade. Avläsning av felkod visade "Tändkrets cylinder 2, kortslutning till jord". Det visade sig att det var olja i tändstiftsbrunnen på cylinder 2. Jag har bytt tändspole, ventilkåpspackningen och alla fyra tändstift. Motorsymbolen har nu släckts så åtgärden gav visst resultat.

MEN - tyvärr rycker bilen fortfarande.

Nu behöver jag gå vidare i min felsökning. Jag tycker att det låter om cylinder 2 men är osäker på var ljudet kommer ifrån (jag har spelat in ljudet här, om någon har lust/tid att lyssna). Förmodligen lätt att identifiera ljudet för någon som är kunnig. Det finns också ett litet jack i en kabel (foto finns här) som går till cylindrarna - men jag är osäker på om det påverkar just detta fel. Jag har eltejp där nu.

Eftersom jag inte längre får några svar i ursprungstråden har jag funderat på hur jag skall gå vidare. Jag har kontaktat VW verkstad för att se om de kan hjälpa mig. Jag gav en detaljerad beskrivning men de säger att de vill ha 1300 kr/timme bara för att se vad som kan vara fel, vilket då skulle börja med att de provkör bilen i en halvtimme för att försöka återskapa ryckningarna. Är inte säker på att jag vill lägga mina pengar på detta.

Jag funderar på vad jag ytterligare kan göra för att felsöka själv. Just nu får man som sagt inte någon felkod från bilen. Jag har inte längre olja i cylindrarna, men bilen verkar ju misstända ändå. För vad annars kan orsaka ryckningar?

Nu till min fråga: Kan ett diagnosverktyg ge mig mer detaljer om vad som kan vara fel? Vilket diagnosverktyg rekommenderar ni i så fall? Felkodsläsare "Super Mini ELM327 Bluetooth 2.1" kostar 99 kr i en butik såg jag - något jag kan använda? Jag använder iPhone om det har någon betydelse.

Tack för hjälp!

Nu: Kia Picanto 2017
Tidigare: Ford S-Max 2.0 TDCi 2011
Tidigare: VW Passat B5 Variant (3BG) 1.8T 2005
marcus80 Sir
23 oktober 2017 · 935 Inlägg

Tyvärr är det bara wifi versionen som fungerar ihop med iPhone.

Varför läser ingen instruktionsboken??
Och varför kan ingen stava ordentligt längre??
spillolja
23 oktober 2017 · 4 025 Inlägg

Om jag vore i eran kläder så skulle jag undersöka den nämda ledaren mellan tändspole och Styrbox

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
niska
23 oktober 2017 · 264 Inlägg

spillolja skrev:
Om jag vore i eran kläder så skulle jag undersöka den nämda ledaren mellan tändspole och Styrbox

Tack för tipset! Jag har googlat massor på detta men ändå inte hittat info på hur man gör. Har du tips om vad jag kan söka på på engelska?

Nu: Kia Picanto 2017
Tidigare: Ford S-Max 2.0 TDCi 2011
Tidigare: VW Passat B5 Variant (3BG) 1.8T 2005
rcy
23 oktober 2017 · 1 705 Inlägg

En ELM327 kan du använda även med bärbar dator om den har bluetooth, eller valfri platta eller telefon med Android på. En begagnad Android telefon att ha enbart för att köra felsökningen på är antagligen billigare än att skaffa en Wifi-adapter som funkar med iPhone.

niska
23 oktober 2017 · 264 Inlägg

rcy skrev:
En ELM327 kan du använda även med bärbar dator om den har bluetooth, eller valfri platta eller telefon med Android på. En begagnad Android telefon att ha enbart för att köra felsökningen på är antagligen billigare än att skaffa en Wifi-adapter som funkar med iPhone.

Så bra. Jag har bärbar mac, så då borde det funka. Har också en Android-platta som jag kanske kan använda. Vet dock inte om jag skall investera i en dyr ELM327 eller om det går likabra med de billiga mini-varianterna. Likaså vet jag inte vilken mjukvara som passar bäst. Men de kanske är likvärdiga. Jag är egentligen endast intresserad av att felsöka detta problem.

Nu: Kia Picanto 2017
Tidigare: Ford S-Max 2.0 TDCi 2011
Tidigare: VW Passat B5 Variant (3BG) 1.8T 2005
it_mutt Avstängd
23 oktober 2017 · 10 388 Inlägg

ELM327 är ju inget under när det gäller åtkomliga moduler osv. Tenderar dock att fungera bra till motorkoder o livedata.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
simlar
23 oktober 2017 · 5 525 Inlägg

Kan av nån anledningen inte se videon för att höra ljudet.

05as Passat med bensinmotor, misstänker då att TS har en 3B med AWT-motorn.

Ett tips är att kolla vevhusventilationen, sitter en liten slangmonterad backventil under insuget som är väldigt vanligt fel vid ryckig motorgång och bilen kan då felkoda på misständningar fastän tändsystemet inte är problemet.
Om motorn går oroligt på tomgång så testa lyfta av oljelocket, är det kraftigt vakuum i motorn och motorn går jämnt efter du lyft av oljelocket så är det mest troligt backventilen till vevhusventilationen som är trasig.

Jacket på "kabeln" du har bild på är bara höljet till tändspolarna kabelhärva, sålänge det inte är skuret in i kablarna så är det inget att bry sig om.

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
niska
23 oktober 2017 · 264 Inlägg

it_mutt skrev:
ELM327 är ju inget under när det gäller åtkomliga moduler osv. Tenderar dock att fungera bra till motorkoder o livedata.

Jag tänkte att man kanske kunde se livedata på eventuella misständningar på respektive cylinder. Är osäker på om det är något annat jag har nytta av att titta på?

simlar skrev:
Kan av nån anledningen inte se videon för att höra ljudet.

05as Passat med bensinmotor, misstänker då att TS har en 3B med AWT-motorn.

Ett tips är att kolla vevhusventilationen, sitter en liten slangmonterad backventil under insuget som är väldigt vanligt fel vid ryckig motorgång och bilen kan då felkoda på misständningar fastän tändsystemet inte är problemet.
Om motorn går oroligt på tomgång så testa lyfta av oljelocket, är det kraftigt vakuum i motorn och motorn går jämnt efter du lyft av oljelocket så är det mest troligt backventilen till vevhusventilationen som är trasig.

Jacket på "kabeln" du har bild på är bara höljet till tändspolarna kabelhärva, sålänge det inte är skuret in i kablarna så är det inget att bry sig om.

Tack - jag skall kolla det imorgon. Den rycker när jag gasar. På tomgång hörs endast det där ljudet (som du inte kan höra eftersom du av någon anledning inte kan se videon - kan man lägga upp videos på garaget.org?).

När det gäller kabeln så har den haft det där jacket i flera år, så förmodligen är det inte just det som är felet i detta fall. Men kanske ändå vore bra att mäta för att helt utesluta det?

Nu: Kia Picanto 2017
Tidigare: Ford S-Max 2.0 TDCi 2011
Tidigare: VW Passat B5 Variant (3BG) 1.8T 2005
it_mutt Avstängd
23 oktober 2017 · 10 388 Inlägg

niska skrev:

it_mutt skrev:
ELM327 är ju inget under när det gäller åtkomliga moduler osv. Tenderar dock att fungera bra till motorkoder o livedata.

Jag tänkte att man kanske kunde se livedata på eventuella misständningar på respektive cylinder. Är osäker på om det är något annat jag har nytta av att titta på?

simlar skrev:
Kan av nån anledningen inte se videon för att höra ljudet.

05as Passat med bensinmotor, misstänker då att TS har en 3B med AWT-motorn.

Ett tips är att kolla vevhusventilationen, sitter en liten slangmonterad backventil under insuget som är väldigt vanligt fel vid ryckig motorgång och bilen kan då felkoda på misständningar fastän tändsystemet inte är problemet.
Om motorn går oroligt på tomgång så testa lyfta av oljelocket, är det kraftigt vakuum i motorn och motorn går jämnt efter du lyft av oljelocket så är det mest troligt backventilen till vevhusventilationen som är trasig.

Jacket på "kabeln" du har bild på är bara höljet till tändspolarna kabelhärva, sålänge det inte är skuret in i kablarna så är det inget att bry sig om.

Tack - jag skall kolla det imorgon. Den rycker när jag gasar. På tomgång hörs endast det där ljudet (som du inte kan höra eftersom du av någon anledning inte kan se videon - kan man lägga upp videos på garaget.org?).

När det gäller kabeln så har den haft det där jacket i flera år, så förmodligen är det inte just det som är felet i detta fall. Men kanske ändå vore bra att mäta för att helt utesluta det?

Tröttnade på ELM för alldeles för längesen för att minnas just vad man kan få fram i livedata, men, det kan säkert någon annan uppdatera dig om smile

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
niska
23 oktober 2017 · 264 Inlägg

För info har jag en VW Passat 2005 B5 Variant 3GB 1.8T.

Jag la upp filmen med ljudet från motorn på youtube istället. Här är länken:
https://youtu.be/SzgNt6bv9hg

Nu: Kia Picanto 2017
Tidigare: Ford S-Max 2.0 TDCi 2011
Tidigare: VW Passat B5 Variant (3BG) 1.8T 2005
spillolja
23 oktober 2017 · 4 025 Inlägg

Om man tittar i kabelstammens spricka, hur ser innerledarna ut?

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
niska
24 oktober 2017 · 264 Inlägg

simlar skrev:
Om motorn går oroligt på tomgång så testa lyfta av oljelocket, är det kraftigt vakuum i motorn och motorn går jämnt efter du lyft av oljelocket så är det mest troligt backventilen till vevhusventilationen som är trasig.

Jag har testat detta nu. Jag har startat bilen och sedan haft dn på tomgång i ca 5 min. När jag öppnar oljelocket så känner jag att det blåser ut mycket luft. Dessutom ser jag att olja har letat sig upp på själva oljelocket och på kanten till oljelocket - jag är säker på att jag rengjort där noga ganska nyligen. Motorljudet förändras lite när jag öppnar locket, men kan inte säga om motorn går mer jämnt.

Jag gjorde en film och har lagt upp på youtube. Kan det vara vevhusventilationen som felar?

Film: https://youtu.be/y7vZr30Spzo

Senast redigerat av niska (24 oktober 2017)

Nu: Kia Picanto 2017
Tidigare: Ford S-Max 2.0 TDCi 2011
Tidigare: VW Passat B5 Variant (3BG) 1.8T 2005
simlar
24 oktober 2017 · 5 525 Inlägg

niska skrev:

simlar skrev:
Om motorn går oroligt på tomgång så testa lyfta av oljelocket, är det kraftigt vakuum i motorn och motorn går jämnt efter du lyft av oljelocket så är det mest troligt backventilen till vevhusventilationen som är trasig.

Jag har testat detta nu. Jag har startat bilen och sedan haft dn på tomgång i ca 5 min. När jag öppnar oljelocket så känner jag att det blåser ut mycket luft. Dessutom ser jag att olja har letat sig upp på själva oljelocket och på kanten till oljelocket - jag är säker på att jag rengjort där noga ganska nyligen. Motorljudet förändras lite när jag öppnar locket, men kan inte säga om motorn går mer jämnt.

Jag gjorde en film och har lagt upp på youtube. Kan det vara vevhusventilationen som felar?

Film: https://youtu.be/y7vZr30Spzo

Att det stänkt upp olja på insidan av oljelocket är normalt så det behöver du inte oroa dig över.

Låter inte som att det är något fel på vevhusventilationen då motorgången inte förändras. Är vevhusventen dålig så går motorn riktigt ojämnt, din motor låter ju ut att gå hur fint som helst i videon.

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
niska
24 oktober 2017 · 264 Inlägg

simlar skrev:

niska skrev:

simlar skrev:
Om motorn går oroligt på tomgång så testa lyfta av oljelocket, är det kraftigt vakuum i motorn och motorn går jämnt efter du lyft av oljelocket så är det mest troligt backventilen till vevhusventilationen som är trasig.

Jag har testat detta nu. Jag har startat bilen och sedan haft dn på tomgång i ca 5 min. När jag öppnar oljelocket så känner jag att det blåser ut mycket luft. Dessutom ser jag att olja har letat sig upp på själva oljelocket och på kanten till oljelocket - jag är säker på att jag rengjort där noga ganska nyligen. Motorljudet förändras lite när jag öppnar locket, men kan inte säga om motorn går mer jämnt.

Jag gjorde en film och har lagt upp på youtube. Kan det vara vevhusventilationen som felar?

Film: https://youtu.be/y7vZr30Spzo

Att det stänkt upp olja på insidan av oljelocket är normalt så det behöver du inte oroa dig över.

Låter inte som att det är något fel på vevhusventilationen då motorgången inte förändras. Är vevhusventen dålig så går motorn riktigt ojämnt, din motor låter ju ut att gå hur fint som helst i videon.

Det var ju bra nyheter. Men då står jag på ruta noll igen då - attans smile

Nu: Kia Picanto 2017
Tidigare: Ford S-Max 2.0 TDCi 2011
Tidigare: VW Passat B5 Variant (3BG) 1.8T 2005
niska
25 oktober 2017 · 264 Inlägg

När det gäller mitt topic. Har det någon betydelse vilken ELM327 jag köper? Jag är som sagt framförallt intresserad av att felsöka att bilen rycker. Jag tror livedata fungerar bra, men har ingen erfarenhet och egentligen inte någon aning om var jag skall leta - förutom att jag skall kontrollera antal misständningar i respektive cylinder.

Tacksam för tips.

Nu: Kia Picanto 2017
Tidigare: Ford S-Max 2.0 TDCi 2011
Tidigare: VW Passat B5 Variant (3BG) 1.8T 2005
rcy
26 oktober 2017 · 1 705 Inlägg

ELM327 är ett budgetchip, så dom flesta är rätt billiga och fungerar därefter.
Brukar dock duga bra till enklare felsökning och läsa ut felkoder och sånt så tror inte det spelar någon större roll vilken du köper.

fax110
26 oktober 2017 · 344 Inlägg

Jag tror inte du kan logga misständningar med en ELM327.. nu har jag inte använt min på ett tag men som jag minns det kunde man få livedata på typ instrumentering med komplement, alltså tryck,temperaturer,varv osv.

ditt problem låter exakt som problem med vevhusventilationen (googla 1.8t PCV)

niska
26 oktober 2017 · 264 Inlägg

fax110 skrev:
Jag tror inte du kan logga misständningar med en ELM327.. nu har jag inte använt min på ett tag men som jag minns det kunde man få livedata på typ instrumentering med komplement, alltså tryck,temperaturer,varv osv.

ditt problem låter exakt som problem med vevhusventilationen (googla 1.8t PCV)

Tack för tipset! Jag pratade precis med en ny verkstad. De tror precis som du på vevhusventilationen. Jag förklarade att jag testat det där med att öppna oljelocket, och att det blåser ut luft. Men enligt verkstan så kan det ändå vara vevhusventilationen som är paj.

Jag har googlat på "vevhusventilation reservdelar" och "1.8t pcv" och det verkar finnas både slangar, luftningsslang, oljeavskiljare, filter och ventil som kan bytas ut. Räcker det med att jag byter ut ventilen - eller bör jag byta ut rubbet?

https://cdn.autoteiledirekt.de/thumb?m=1&id=9791452&lng=se

Jag har tänkt att köra med bilen nästa vecka, ca 40 mil tur och retur. Men kanske bäst att avvakta tills felet är löst? Hur skulle ni gjort? Vad är det värsta som kan hända?

Senast redigerat av niska (26 oktober 2017)

Nu: Kia Picanto 2017
Tidigare: Ford S-Max 2.0 TDCi 2011
Tidigare: VW Passat B5 Variant (3BG) 1.8T 2005
marcus80 Sir
26 oktober 2017 · 935 Inlägg

Eller så byter du den lilla ventilen under insuget som är vanligt fel på dessa. Kostar ca 140:- på vag. Hade ryckningar i min Audi a4 och bytte den och allt försvann.

Varför läser ingen instruktionsboken??
Och varför kan ingen stava ordentligt längre??
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang