26 oktober 2017
Trådstartare
Hej! Hoppas jag kan få lite vägledning i mitt felsökande kring min svårstartande passat tdi.
Det började i slutet av sommaren att bilen plötsligt då och då blev lite svårstartad. Spelade ingen roll om det var varmt eller svalt ute så kunde fenomenet plötsligt då och då dyka upp. Även om motorn var ljummen så kunde man få köra runt på starten ett tag innan bilen hoppade igång. Problemet har sedan successivt blivit värre och värre och nu när temperaturen har sjunkit ner till enstaka plusgrader så är det med nöd och näppe att bilen går igång vid kallstart. Dock så startar den alltid lätt nu sålänge motorn inte är kall helt kall.
Det som händer är att efter glöggning och jag skall starta så går den runt några varv och för ett ögonblick hoppar igång i en halv sekund för att sedan lägga av igen. Sedan får jag köra på starten igen i säkert 20 sekunder med diverse småtändningar innan den tillslut går igång med ett ordentligt avgasmoln bakom bilen som följd. Bilen går precis som den ska när man väl fått igång den. Inga ryck eller konstigheter utan helt klart som den ska.
Någon som vart med om liknande eller kan ha någon aning om vad som kan vara på tok?
Har testat att byta dieselfilter och backventil men det blev ingen skillnad.