Volvo 740, motor dog i höger sväng

ILindh
28 oktober 2017 · 83 Inlägg

Nu är det så att min ny inskaffade vinterbil dog i en kraftig höger sväng.
Bilen är en Volvo 744 -87 med en B230F och M46 OD växellåda
miltalet ligger runt 34 000 mil och vad jag vet är den helt orginal.

Som jag skrev innan var jag påväg till mora med bilen och hipp som happ så dör den i en gaska skarp höger sväng. Jag kände hur den slutade ge gas och sedan dog motorn och ville inte starta igen.
Vad jag vet är att den får el då motorn försöker starta men kan inte och vad jag läst innan på andra forum är att pumprelät eller hallgivaren slutat fungera?
Hur bör man bäst felsöka? Ska kolla tändstift imorgon men vad mer bör man kolla? bränslepumpen klickar iaf när man vrider på tändningen

Tack i förhand /Isak

ILindh
29 oktober 2017 · 83 Inlägg

Int nån som har nå tips?

Meaganeowner
29 oktober 2017 · 2 250 Inlägg

Kanske batteriet sitter löst och flyttade sig i svängen. Drog i pluskabel eller jordfläta.
Nu dålig kontakt.

ILindh
29 oktober 2017 · 83 Inlägg

Meaganeowner skrev:
Kanske batteriet sitter löst och flyttade sig i svängen. Drog i pluskabel eller jordfläta.
Nu dålig kontakt.

Nej den får el, allt lyser upp och den går att starta men gissar att de är nå skit att den inte får bensin så den kan starta hmm

Senast redigerat av ILindh (29 oktober 2017)

Samuel3
30 oktober 2017 · 360 Inlägg

Kolla först om jordkablarna sitter fast innanför framskärmarna, undersök sedan om bensinpumpen i tanken fungerar. För att säkrast veta hur den är utan allt för mycket ansträngning är att ta bort locket över vänster sparklåda och dela kontaktstycket till pumpen och koppla in 12v där från ett löst batteri. Det ska vara två kablar i kontaktstycket där ena är rosa.

ILindh
31 oktober 2017 · 83 Inlägg

Samuel3 skrev:
Kolla först om jordkablarna sitter fast innanför framskärmarna, undersök sedan om bensinpumpen i tanken fungerar. För att säkrast veta hur den är utan allt för mycket ansträngning är att ta bort locket över vänster sparklåda och dela kontaktstycket till pumpen och koppla in 12v där från ett löst batteri. Det ska vara två kablar i kontaktstycket där ena är rosa.

Okej tack, för nu efter 2 dagar av att bilen har stått, startade den igen.. Nå tips på vad det kan vara för fel då?

Sukkan
31 oktober 2017 · 451 Inlägg

En bekant hade en 745a,  visserligen en förgasarmotor men den hade med sådana konstigheter för sig. Men en efter mycke felsökning o svordomar m.m så visade det sig att det var mycke smuts i tanken som när det var började bli lite bensin i tanken så la sig skiten på silen som sögs ihop o inget bränsle kom fram. Men så är det nog inte i detta fallet. Men fan vet när lagen om all jävlighet träder in kan allt hända. 😀

Samuel3
31 oktober 2017 · 360 Inlägg

ILindh skrev:

Samuel3 skrev:
Kolla först om jordkablarna sitter fast innanför framskärmarna, undersök sedan om bensinpumpen i tanken fungerar. För att säkrast veta hur den är utan allt för mycket ansträngning är att ta bort locket över vänster sparklåda och dela kontaktstycket till pumpen och koppla in 12v där från ett löst batteri. Det ska vara två kablar i kontaktstycket där ena är rosa.

Okej tack, för nu efter 2 dagar av att bilen har stått, startade den igen.. Nå tips på vad det kan vara för fel då?

Bra att den inte är helt död, men det vore väldigt tråkigt att bli ståendes efter vägen om den plötsligt lägger av och inte startar igen. Tips till dig är att kolla de sakerna jag nämnde, sedan om det inte hjälper så kan vi komma med fler förslag. Ha även med en burk startgas i bilen.

ILindh
31 oktober 2017 · 83 Inlägg

Sukkan skrev:
En bekant hade en 745a,  visserligen en förgasarmotor men den hade med sådana konstigheter för sig. Men en efter mycke felsökning o svordomar m.m så visade det sig att det var mycke smuts i tanken som när det var började bli lite bensin i tanken så la sig skiten på silen som sögs ihop o inget bränsle kom fram. Men så är det nog inte i detta fallet. Men fan vet när lagen om all jävlighet träder in kan allt hända. 😀

Okej ja, för hade i stort sett fulltank när den la av hmm

ILindh
31 oktober 2017 · 83 Inlägg

Samuel3 skrev:

ILindh skrev:

Samuel3 skrev:
Kolla först om jordkablarna sitter fast innanför framskärmarna, undersök sedan om bensinpumpen i tanken fungerar. För att säkrast veta hur den är utan allt för mycket ansträngning är att ta bort locket över vänster sparklåda och dela kontaktstycket till pumpen och koppla in 12v där från ett löst batteri. Det ska vara två kablar i kontaktstycket där ena är rosa.

Okej tack, för nu efter 2 dagar av att bilen har stått, startade den igen.. Nå tips på vad det kan vara för fel då?

Bra att den inte är helt död, men det vore väldigt tråkigt att bli ståendes efter vägen om den plötsligt lägger av och inte startar igen. Tips till dig är att kolla de sakerna jag nämnde, sedan om det inte hjälper så kan vi komma med fler förslag. Ha även med en burk startgas i bilen.

Japp blir nog att kolla upp de i helgen och ev. ta en test runda för att se så allt fungerar som det ska. Jobbiga var ju att när la av hade vi ca. 5 mil hem hmm Blir nog inga fler lång vändor med den igen, tur att den bara är extra/vinterbil smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang