4458
Sök

Få igång en Volvo B20 efter 25 års i källare

4 Inlägg
31 oktober 2017
Trådstartare
Hej,

Har en PV med en Volvo B20 som stått i en källare i 25 år. Den ska nu få nytt liv. Har tagit ur tändstift. Sprayat in 5-56. Har tagit bort vipparmsbrygga samr bränslepumt. Kan dock inte dra runt vevaxel manuellt (med en skiftnyckel typ 50 cm lång). Kan dock vrida något. Kan se att några stötstänger rör sig något. Ventillyftare kan ha rostat fast. Även gravrost i cylinderfoder kan ha bildats. I vilken ordning borde jag demontera motorn för att undvika onödiga skador? Vad är mest troligt? Alla tips är välkomna.

/Johan

6 269 Inlägg
31 oktober 2017
Det vanligaste är nog att kolvringarna rostar fast i cylindrarna men frågan är om det är så mycket spel i grejerna att du kan vrida veven alls då? Jag är ingen expert men det det finns många "häxblandningar" beskrivna på nätet som man kan hälla i cylindrarna och låta stå ett tag till det lossnar

3 218 Inlägg
31 oktober 2017
En eller två burkar WD-40 fördelat på alla cylindrar och sedan låta det stå i ett dygn kan hjälpa.

1 966 Inlägg
31 oktober 2017
En populär rostlösare modell häxbrygd innehåller 50/50 aceton och ATF.
Personligen skulle jag prova det om WD40 eller 5-56 går bet.

7 867 Inlägg
1 november 2017
Fick själv "loss" en SAAB-motor genom att spruta 5 56 i cylinderloppen varje dag i ett par veckor.
Knackade nästan varje dag, efter en vecka, försiktigt på kolvtopparna.
Efter drygt 2 veckor släppte kolvarna, egentligen kolvringarna, i loppen och motorn kunde roteras.
Honade loppen, putsade kolvarna och bytte kolvringarna.
Det var allt jag gjorde.

4 Inlägg
1 november 2017
Trådstartare
Tack för tipsen. Efter att ha tömt 1,5 flaskor WD-40 samt toppat med en del Berners rostlösare i de olika cylindrarna och väntat ca 24 timmar så kan nu motorn dras runt lätt för hand. Tänker som nästa steg göra kompressionsprov och om dessaär ok så prova att starta motorn efter byte av olja och filter. Räcker det eller ska man vara mer noggrann och inspektera cylindrar och ev hona och byta kolvringar? Kanske ska man ta av toppen och rengöra ordentligt efter denna kur?

7 867 Inlägg
1 november 2017
Om du inte tänker ta isär motorn så rekommenderar jag att du byter olja och oljefilter samt kör den på startmotorn många varv med tändningen avslagen så att oljan blir pumpad runt riktigt ordentligt innan du provstartar.

Sök