BMW 325i - 08, avstängd på 1-3 cylinder. Bank 1.

JME-Andersson
2 november 2017 · 188 Inlägg

Hej,

Nu har jag snart kliat mig så mycket i huvudet så jag snart börjar tappa hår.

Min Bmw 325i började härom veckan gå dåligt.
Det visade senare att den enbart gick på de tre sista cylindrarna alltså 4, 5 & 6.

Fick felkod. (Motor: N53-B30A)

30BA  - Insprutningsventil 1-3 eller DME, internt fel. - Intermittent fel.
Fick även felkod 30C6 - Oljetrycksgivare; orinlig signal. - Intermittent fel. Den felkoden har jag uteslutit.

Att dom tre första cylindrarna inte fungerade tog jag reda på genom att mäta med laser på grenröret. Vilket gör att felkoden säger nått rätt. Jag märkte sedan upp tändspolarna 1-6 och satte sedan 1:ans tändspole på 6:an. Då ville han inte gå på 6:ans cylinder också. Ah, fasen va gött det kanske bara är en tändspole. Ny tändspole och nya stift. Och en önskan om att bilen valt att stänga av 1-3 och hamnat i limp-home läge. Bilen gick lika dåligt efter bytet. Hittade ett felsöknings papper på spridarna, dock på en N54 motor. Jag har N53. Men i och med att båda dessa motorer värkar ha Siemens system och likvärdiga felkods förklaringarna så felsökte jag genom det här pappret. Efter att ha följt pappret så konstaterade jag att spridare nummer 1 verkade död. Beställde en spridare, en begagnad. Bilen gick likadant. Satte den spridaren som jag trodde var trasig på cylinder nummer 4, spridaren fungerade klockrent. Även den begagnade spridaren accepterade bilen om man satte den på bank 2. Alltså cylinder 4, 5 & 6. Fick under testandes gång bilen att gå på 5 cylindrar. Och felkoderna hade nu börjat ge koder på misständningar. Nu har jag bytt alla tändspolar, konstaterat att alla spridare fungerar. Det sista verkar nu vara styrenheten. Går bilen i gång med en begagnad styrenhet? Hur fungerar bränslesystemet? Sprutar spridarna hela tiden? Eller vid ett exakt ögonblick? Om dom sprutar hela tiden så borde man kunna hitta ström och så fungerar det? Något som säkert hittar förklaringen på elschema över motorn.

Finns det någon här på Garaget som vart med om detta lustiga fenomen?

Skriv gärna din tanke, för mina tankar börjar sina. Och bilen börjar bli billig i mina ögon.
Du kan också få köpa bilen för 40 000kr, och då ingår en kopp kaffe och en väldigt god kaka. Haha. 

Med vänliga hälsningar,
Marcus

BMW 325i (2008)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang