Dieseförbudets konsekvenser.

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
3 november 2017 · 4 917 Inlägg

Ja, du milde..

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Growe Fri fart för ett fritt folk!
3 november 2017 · 13 744 Inlägg

köp en gammal jävla diesel bil istället.. så får man åka över allt och skatten är 0kr om året..  och dom gröna kan dra åt h-vete smile

det är ju det lättaste löstningen på ett sånt problem.
om 10år kommer man säga att en äldre elbil är det farligaste som finns för miljön..

dom vänder kappan efter vinden allt för att dra in mer pengar.

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
marcus80 Sir
3 november 2017 · 935 Inlägg

För att bryta att evildan och soulman skall slå ihjäl varandra så, det jag märkt är att äldre diesel bilar sjunkit i pris. Folk är rädda för att deras äldre bilar skall straffskattas och försöker sälja den nu och inte när skatten höjs.

Varför läser ingen instruktionsboken??
Och varför kan ingen stava ordentligt längre??
Evildan
3 november 2017 ·

Soulman skrev:

Evildan skrev:

Myhran skrev:
ibland märks det att fordonsskatten är en produkt av stadsbor som har fullt fungerande kollektivtrafik

Det blir bara dyrare och dyrare att bo på landet, snart får vi väl betala lyx skatt för att vi har glesbyggd med.

Att påstå att en hybridbil/elbil är ett miljövänligt alternativ. Dock är Sverige ett av få länder som faktiskt har ”miljövänlig” ström. Pga vattenkraft.
Vart kommer strömmen ifrån i flertalet andra europeiska länder?

Vilken miljöpåverkan är det på jorden av att framställa bilarnas batterier sen?

Det är bra att det finns alternativ, men om man räknar på hela kakan hur mkt mer miljövänliga är batteri bilarna?

Alla ni som tycker ni är så duktiga och kör elbil, hur många ggr om året sitter ni i en flygmaskin, för att komma undan stressen i landet?
Eller ni kanske köper er fria och köper utsläppsrätter då? Eller planterar en pelargon i Eritrea eller något annat kul land! smile

http://d2ihp3fq52ho68.cloudfront.net/YT … A3NWMiO30=

http://d2ihp3fq52ho68.cloudfront.net/YT … M4MjAiO30=

Jag har mycket mer än så att presentera i den frågan men hänvisar till någon av de tio trådar eller så där detta redan ältats och överbevisats in absurdum.

Trevlig helg.

He he.. kanske inte helt tillförlitlig statistik när den kommer från en sida som samlar fakta om..... "trumvirvel"... elbilar!

http://www.mestmotor.se/recharge/sidor/om-oss

Här är lite mer fakta som påvisar ungefär raka motsatsen. Kom som träff på tredje raden när jag Googlade mellan två klunkar GT.

http://teknikensvarld.se/ny-elbil-smuts … il-303747/

Den teorin är inte bekräftad då olika tillverkare har väldigt olika utsläpp, det säger sig självt att man inte kan beräkna utsläpp beroende på bilens pris. Den gubben har nog sänkt en massa GT för att komma fram med något så absurt.
Tabellen visar på körning i 6000 mil under fem år utan hänsyn till reparationer eller annat underhåll, som vi vet är i regel ganska omfattande på en några år gammal XC90.

Myhran
3 november 2017 · 452 Inlägg

Man kan bevisa vad man vill med statistik,
Vart kommer denna förnybara elektricitet från? Som mysteriskt skall klara av att ge oss bilpendlare ström till våra fordon?
Eftersom du nu har statistik i absurdum,
Hur många procent av dagens elproduktion består av förnybar energi i form att vindkraft eller solkraft eller såklart vattenkraft? Kan denna förnybara ström levereras dygnet runt till 100%?
Om alla åkte elbilar istället för dagens fossila bilar, hur mkt mer ström skulle behöva produceras?
Vilka sätt har vi idag för att producera denna ström mer miljövänligt? Och hur mycket mer vindsnurror och solceller behöver monteras?

Jag skulle mer än gärna köra elbil om det fanns en elbil som tillmötesgick min användning,
Jobbar med dessa fordon till vardags och de har sina användningsområden absolut, men för mig fungerar det inte som bruksbil. Och heller inte många andra kan ha en som bruksbil, varför skall vi straffskattas för att vi inte har möjligheten att ta tunnelbana eller kollektivtrafik var 5e minut utanför dörren, där jag bor går det 3 bussar om dagen första går 07:00 andra går 12:30 och 3e går 1600.
Och detta på vardagar för skolbarn.
Jag har 5mil enkel med färjeförbindelse för att ta mig till mitt arbete. Utan möjlighet att ladda fordonet på arbetet.
Men din lösning på problemet är förmodligen att vi på landsbygden är idioter som bor som vi bor och att det är en lyx att bo på landsbygden? För det är det det verkar vara!

Miljöbeskatta löjliga flygresor istället! Idag kan de flesta möten göras via Skype eller liknande plattformslösningar.
Och miljöskatta alla som äger en bil i storstadsregioner istället oavsett vad det är för bil!
Jag ser en ökning av fordonsskatten för personer i storstadsområdet för 10.000:-/ fordon rakt av för ni behöver inte ha fordon för att klara eran vardag,

Soulman
3 november 2017 · 1 271 Inlägg

Den är lika bekräftad eller obekräftad som den "sanning" du gärna sprider. Jag sätter punkt här för detta ämne innan TS skjuter sönder mina trådar och Evildan gör bort sig ännu mer.

Måste åka och köpa lite fler ostbågar nu, så jag kallstartar dieseln och kör runt kvarteret och låter motorn stå på utanför. För att jag kan, för att jag har råd, och i synnerhet för att jag betalat vägtrafikskatt och miljöskatt + moms på bränslet. Då får jag också släppa ut mina avgaser som regelverket ser ut.

Senast redigerat av Soulman (3 november 2017)

Tjofadderittan - lej
Jag har VCDS (f.d VAG COM) och VCP
Kör VW Tiguan GTS 2017
Mack855
3 november 2017 · 1 354 Inlägg

Säger som Brådhis, dieselförbudet kommer inte göra ett skit för alla utanför storstäderna. Förstår inte att alla är så skitnödiga över förbudet. Hade gärna behållt våran Volvo D2 men med avbetalning och försäkring vart den onödigt dyr när den ska stå på uppfarten och inte användas när frun är mammaledig.

Folk måste ju bara inse att det börjar bli en lyx att ha bil i Sverige wink Tycker dock det är väldigt underhållande att regeringen också måste byta kalsonger efter någon liten diesel skandal. Men det blir väl så när man har dendrofiler som själva bor innanför Stockholms tullar. Politikerna vet att dom kan gömma sig bakom miljön när det handlar om att kräva in pengar för Svensson kommer betala iallafall. lol

Soulman
3 november 2017 · 1 271 Inlägg

Absolut inget personangrepp och uppfattas det så ber jag ödmjukast om ursäkt, men jag går igång på "sanningar" som så oerhört snabbt, i detta fallet på exakt 14,8 sekunder det tog att skriva sökorden och hitta artikeln på Google, kan brytas ned till till att vara lika mycket teorier som alla andra.

Jag ska försöka återfinna den utredning jag läste att en Tesla behöver köras ungefär en herrejösses massa mil för att vara koldioxidNEUTRAL jämfört med en fossildriven bil. I den studien hade man beaktat alltifrån hur de sällsynta rmetallerna bryts och fraktas från gruvorna som behövs till batterierna, till miljökonsekvensen vid tillverkningen och hur den laddas under hela livscykeln.

Inte denna, men den pekar åt samma håll. Sen kan man ju undra om alla metaller som ska utvinnas kommer räcka särskilt länge om alla ska prutta runt i elbilar. Ovanpå det behöver ju batterierna bytas minst en gång under bilens livstid och då börjar CO2 räknaren på sätt och vis om igen. Lika så när innehållet det gamla batteriet ska återvinnas.

https://www.nyteknik.se/fordon/stora-ut … er-6851761

Bilen står för övrigt hemma, kvinnan inlindad i fleecefilt hade ingen som helst lust att ge sig ut och handla ostbågar...

Tjofadderittan - lej
Jag har VCDS (f.d VAG COM) och VCP
Kör VW Tiguan GTS 2017
caromania Forummoderator
4 november 2017 · 9 296 Inlägg

Intressant att fördomarna kring landsbygden är mer legitim än fördomar kring "stadsbor".
Nej. Kollektivtrafiken i storstäderna är inte alls så bra som många tror. Nej, den passar verkligen inte alla. Det går inga jävla tunnelbanor fem meter utanför dörren. En resa på 20 minuter med bil blir lätt 1h och 30min med kollektivtrafik.

Dieselförbudet är utmärkt i stadsregionerna. Det är bevisligen så att dieselbilar släpper ut mycket farliga partiklar, något som självklart gör sig påmint framförallt i storstadens kärna med sämre luftkvalitet till följd. I Stockholmsområdet bor flera miljoner människor. I de tre största städerna med omnejd bor mer än 50% av Sveriges befolkning. Antalet bilar som rör sig i Stockholm är hundratusentals per dygn, om inte över miljonen. Det är en bil var sjunde meter på alla infarter och utfarter, 3-4-5 filiga motorvägar och är så under flera timmar varje dygn. Det är en stor mängd bilar på motorvägsinfarter som t ex Essingeleden hela dygnet. Stockholmsregionen har exploderat i folkmängd och varken vägar, kollektivtrafik eller något annat hänger med. Helt galet är det och har blivit. Att då försöka med miljöåtgärder som t ex ett dieselförbud tycker jag är förbannat tråkigt för en redan drabbad plånbok, men definitivt acceptabelt rent praktiskt. Det påverkar mig som konsument, jag väljer helt enkelt bättre, mer ekonomisk bil när jag byter. Bor jag då "i stan" (vilket INTE betyder "innanför tullarna" som många tror utan snarare kanske 3-5mil utanför - där inga förbannade tunnelbanor eller bussar går)  så väljer jag att inte köpa en dieselbil, alternativt så får jag äga två bilar där den ena kanske är en miljöbil, med lägre skatter, lägre driftskostnad och billigare att pendla med.

Om det är något jag saknar i storstadsområdena så är det lättnader för de som samåker. Av de 4 filerna på motorvägen skulle en kunna vara likt den taxi-/bussfil som redan finns idag för de som samåker. Idag är det alldeles för vanligt med en person i varje bil i rusningen. DET om något skulle sättas åt.

Sedan är jag av den personliga åsikten att en kilometerskatt vore bättre än dagens system. Förvisso finns redan en variant av kilometerskatten med tanke på skatten på bränsle, men det vore ett mer rättvist system. Att sedan någon promille av befolkningen skulle fuska med mätarställningar hör inte hit, det kommer alltid finnas folk som fular sig fram i livet och det får stå för dem.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Soulman
4 november 2017 · 1 271 Inlägg

Det är helt sant detta om kollektivtrafiken i Stockholm. På förbluffande många håll saknas förbindelser helt och hållet och i synnerhet tvärförbindelser mellan spårbunden kollektivtrafik. Det gör att resan mellan två förorter som ligger långt ut i systemet kan vara löjligt omständlig, trots att de ligger geografiskt nära varandra. Som Caromania säger så kan en sån resa ta typ 10 minuter med bil, och 40 minuter med buss.

Tjofadderittan - lej
Jag har VCDS (f.d VAG COM) och VCP
Kör VW Tiguan GTS 2017
Muttley
4 november 2017 ·

Soulman skrev:
Svaret är ju jätteenkelt. Vi har en regering som älskar att skatta saker till döds. Helt OT, men först dödar man den näst sista vettiga möjligheten att pensionsspara. Den som fanns kvar dödar man nästa år och höjer skatten på ISK.

Det lönar sig att jobba svart igen. Tack och lov är det val snart.

Hemskt är det, du förlorar någon enkrona förutsatt att du inte sätter in ett par miljoner per år.  Inte ens när du hade 10 miljoner blev de många kronor i skatt roll

Soulman
4 november 2017 · 1 271 Inlägg

Ja du, en krona här och en krona där i skattehöjningar på ISK, bränsle, fordon, osv osv osv osv blir rätt mycket på ett år när man försöker spara undan något till sin pension eller vad man nu vill spara till.

Tjofadderittan - lej
Jag har VCDS (f.d VAG COM) och VCP
Kör VW Tiguan GTS 2017
Muttley
4 november 2017 ·

Soulman skrev:
Ja du, en krona här och en krona där i skattehöjningar på ISK, bränsle, fordon, osv osv osv osv blir rätt mycket på ett år när man försöker spara undan något till sin pension eller vad man nu vill spara till.

Fast bortfallet i detta fallet är försumbart mot vad de gör.  De är fortfarande de bästa sättet att spara i.
Du är med andra ord fortfarande vinnaren i de kontot.

Fordon skall däremot kosta vilket tråden med handlar om.

Evildan
4 november 2017 ·

Något jag noterar i debatten är att det skrivs om nedsmutsning vid tillverkning av batterier och hur mycket det skadar miljön.
Host host.
1989 Exxon Valdez.
http://www.enviropaedia.com/phpthumb/phpThumb.php?src=/images/content/img_465ea6a4119f8.jpg&w=350

2010 Deepwater Horizon.
https://randrewohge.files.wordpress.com/2015/12/1d2ac-1201-floil2bmain1-bp-spill_.jpg

2016 Lithiumgruva.
https://res.cloudinary.com/equities-com/image/upload/v1/u/398d0beebc2a1c91e7696c92ba188715/elggcrpw0jipkgvnxlxe

caromania Forummoderator
4 november 2017 · 9 296 Inlägg

Evildan skrev:
Något jag noterar i debatten är att det skrivs om nedsmutsning vid tillverkning av batterier och hur mycket det skadar miljön.
Host host.
1989 Exxon Valdez.
http://www.enviropaedia.com/phpthumb/ph … &w=350

2010 Deepwater Horizon.
https://randrewohge.files.wordpress.com … spill_.jpg

2016 Lithiumgruva.
https://res.cloudinary.com/equities-com … ipkgvnxlxe

Oljebranschens lobbyverksamhet är inte bara effektiv. Den är även så gammal att den så att säga blivit sanningen. Och allt detta märkliga blundandet och försök att stötta ”fel sida” bland kreti och pleti är svårbegripligt.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
panda666
4 november 2017 · 4 250 Inlägg

varför skiter inte folk i diesel o bensin och bara skaffa hybrid? min 300h blev precis tankad 2-3 dagar sen när den hade gått i över 4 veckor fram o tbax till jobbet. bmwn dricker precis dubbelt så mycket om inte mer. varm o bekväm bil med all lul lul som man skulle vilja ha. Vad kommer det att hända me skatten på hybriden? kommer den att stanna där vid 300kr om året eller kommer den att öka mycket? Finns ju hybrider me dragkrok o sånt varför skaffar folk inte en hybrid och måste ha diesel? hybrid är ju 10000 ggr bättre , släpper inte ut lika mke skit och är sköna att köra. Vad missar ja?

Myhran
4 november 2017 · 452 Inlägg

Vet mkt väl att bränslet från våra fordon inte är det bästa, men att klaga på att en resa som tar 10min med bil kan ta 40min kollektivt tycker jag är rent löjligt, ni har fortfarande möjligheten att åka kollektivt!
Jag har enkel resa 50min med bil till mitt arbete,
Och jag anser att skall vi på landsbygden ”straffas” av ett i större delen av utsträckningen människor som bor i storstad.
Jag tycker att trängselskatten skall höjas ytterligare till åtminstone 4-500kr per genomfart. Och det skall innefatta alla fordon! För vad jag vet så kan även en hybridbil gå på bensin ibland och förpesta luften, vart går gränsen för att kalla en bil miljöbil? Vad är eg en miljöbil?


Evildan du som hade så mkt statistik liggandes, har du någon statistik på vart vi skall få den rena elen från om vi alla skall köra rena elbilar?
Om vi byter ut alla fossila bränslen hur mkt elektricitet måste produceras för att möta efterfrågan?
Jag anser att självklart har elbilarna i dags datum ett användningsområde! För vissa förare! Och för människor i vissa regioner,
Om du särskådar din pruus tex, vid vilken temperatur stänger elektroniken ner så att startmotorn inte går runt?
Fungerar din bil att ha under kalla vinterförhållanden i de norra delarna av landet?
Hur mycket minskar din batterikapacitet på vintertid? Hur många mil kör du din ”supermiljöbil” på sommaren resp vinter innan den går över på bensindrift? Hur klarar batteriet sig i kyla efter -15grader?
På vilket vis värmer du kupén på bilen vintertid? Motorvärmare med kupeuttag? Eller tar du på dig extra tröja vantar och halsduk när du kör? Och bara värmer framrutorna för sikt?

Frågorna är många från mig som både bensin och dieselbilsägare,

xXSammy
4 november 2017 · 6 572 Inlägg

panda666 skrev:
varför skiter inte folk i diesel o bensin och bara skaffa hybrid? min 300h blev precis tankad 2-3 dagar sen när den hade gått i över 4 veckor fram o tbax till jobbet. bmwn dricker precis dubbelt så mycket om inte mer. varm o bekväm bil med all lul lul som man skulle vilja ha. Vad kommer det att hända me skatten på hybriden? kommer den att stanna där vid 300kr om året eller kommer den att öka mycket? Finns ju hybrider me dragkrok o sånt varför skaffar folk inte en hybrid och måste ha diesel? hybrid är ju 10000 ggr bättre , släpper inte ut lika mke skit och är sköna att köra. Vad missar ja?

Valmöjlighet bland familjebussar:
Peugeot 3008

Valmöjlighet bland kombibilar:
VW Passat
MB C350
Kia Optima
Volvo V60
Peugeot 508

Är det några bilar som låter attraktiva för dig? Lite snålt utbud av hybrider till personer som behöver större bilar.

Senast redigerat av xXSammy (4 november 2017)

De/Dem
Myhran
4 november 2017 · 452 Inlägg

Vooohooo!!! Jag hitade precis den miljöbil som skulle passa mina behov!
Audi Q7 E-tron 3.0Tdi!
1100:- i skatt per år!!!!
3500kg dragvikt!
Beg bilpris runt 750.000kr
Jävlar här skall det åkas miljöbil!
Beställer en på direkten!
Föresten tar 2 frun lär ju ha en hon med!

Mitt hus kostade 1,2 miljoner så det känns normalt att lägga 7-800.000kr på ett fortskaffningsmedel som skulle passa mina behov.

Senast redigerat av Myhran (4 november 2017)

Presidento Of World
4 november 2017 · 3 329 Inlägg

xXSammy skrev:

panda666 skrev:
varför skiter inte folk i diesel o bensin och bara skaffa hybrid? min 300h blev precis tankad 2-3 dagar sen när den hade gått i över 4 veckor fram o tbax till jobbet. bmwn dricker precis dubbelt så mycket om inte mer. varm o bekväm bil med all lul lul som man skulle vilja ha. Vad kommer det att hända me skatten på hybriden? kommer den att stanna där vid 300kr om året eller kommer den att öka mycket? Finns ju hybrider me dragkrok o sånt varför skaffar folk inte en hybrid och måste ha diesel? hybrid är ju 10000 ggr bättre , släpper inte ut lika mke skit och är sköna att köra. Vad missar ja?

Valmöjlighet bland familjebussar:
Peugeot 3008

Valmöjlighet bland kombibilar:
VW Passat
MB C350
Kia Optima
Volvo V60
Peugeot 508

Är det några bilar som låter attraktiva för dig? Lite snålt utbud av hybrider till personer som behöver större bilar.

Lägg till E300 hybrid s350 Hybrid
Auris hybrid osv finns en för dom flesta

Edit; finns väl mondeo hybrid med?

Senast redigerat av opel_vectra_gts (4 november 2017)

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang