zemet
3 november 2017
· 4 041 Inlägg
Muttley skrev:
Soulman skrev:
Evildan skrev:
Jag för min del hoppas på skattehöjningar på samtliga dieselbilar på samma vis som skedde strax före milleniumskiftet.
Skitiga bruksbilar oavsett drivmedel ska i mitt tycke bli så kostsamma att använda daglidags så ägarna behöver överväga att köpa snålare/renare transportalternativ.
Detta kommer göra gott för fordonsflottan med nyare snålare och i regel säkrare bilar. Jag välkomnar ett statligt, likt Norges, ekonomiskt initiativ för att hjälpa privatpersoner att köpa miljöbilar.
Det kommer kosta skattemedel, finansieras lämpligen med ökade "skitbils" intäkter samt som på sikt minskade sjukvårdskostnaderna pga lägre direkt miljöpåverkan.
Jag förutspår att liknande miljözoner kommer inom en snar framtid i fler Svenska städer.
Hur tänker du nu?
Jag kör 500 mil om året med min Euro6 diesel. Varför ska jag straffas lika mycket som någon som kör 50000 mil om året? Det är ju fel på hela systemet från början.
Ska du vara med och bruka vägarna med egen bil får du betala. Den som kör 50 tusen mil om året betalar ju likväl multum mer än dina 500 mil i bränsleskatter.
Skatten får du se som engångskostnad för att få använda så pass bra vägar vi ändå har här.
Jag håller inte med!
Betalar ju massa skatt vid pumpen, varför skall jag skatta massa för en bil som inte används och därmed sliter på vägarna mm?
Jag har gångavstånd till jobbet, men jag har behov av en stor bra dragbil som får lasta tungt.
Varför skall jag som bara använder bilen på helger, inte bidrar till rusningstrafik och inte heller sliter speciellt mycket på vägen betala 500 kr/månaden i skatt.
Ta fram en elbil som får dra 3500 kg, med 4 hjulsdrift och bramarkfrigång samt ett stort flak för ett rimligt pris så hade jag gärna bytt...
Blir det något dieselförbud i staden tror jag att jag skiter i det och kör ändå, samma som jag idag skiter i dubbdäcksförbudet på vissa gator.
Senast redigerat av zemet (3 november 2017)