Dieseförbudets konsekvenser.

MikeHunt
3 november 2017 · 16 Inlägg

Jag tänkte att vi i den här tråden (hur än kortvarig) kan diskutera konsekvenserna av det framtida dieselförbudet.

Hur pass drastiska prissänkningar som kommer ske under kommande period.
Hur omfattande dieselförbudet kommer vara.
Vilka bilmodeller som precis slipper undan förbudet.


Angående det sistnämnda så köpte mina föräldrar en 520D från 14’ som precis klarar sig.

Personligen kan jag redan nu se att bilar som egentligen borde vara väldigt lättsålda är ute för ovanligt låga priser, i synnerhet Audis populära 3.0 TDI.



Nå, några tankar och funderingar?

Soulman
3 november 2017 · 1 271 Inlägg

Dieselförbud? Jag förstår inte.

Tjofadderittan - lej
Jag har VCDS (f.d VAG COM) och VCP
Kör VW Tiguan GTS 2017
viccoA
3 november 2017 · 3 110 Inlägg

Euro5 och Euro6 klarar sig med största säkerhet från de ev förbud som planeras de närmsta åren.

Brådhis * Voff voff *
3 november 2017 · 10 280 Inlägg

Förbuden kommer ju bara gälla stadskärnan och dess omedelbara närhet i storstäderna. För dom allra flesta bilägarna i Sverige kommer förbuden innebära ungefär just ingenting alls...

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Evildan
3 november 2017 ·

Jag för min del hoppas på skattehöjningar på samtliga dieselbilar på samma vis som skedde strax före milleniumskiftet.
Skitiga bruksbilar oavsett drivmedel ska i mitt tycke bli så kostsamma att använda daglidags så ägarna behöver överväga att köpa snålare/renare transportalternativ.
Detta kommer göra gott för fordonsflottan med nyare snålare och i regel säkrare bilar. Jag välkomnar ett statligt, likt Norges, ekonomiskt initiativ för att hjälpa privatpersoner att köpa miljöbilar.
Det kommer kosta skattemedel, finansieras lämpligen med ökade "skitbils" intäkter samt som på sikt minskade sjukvårdskostnaderna pga lägre direkt miljöpåverkan.
Jag förutspår att liknande miljözoner kommer inom en snar framtid i fler Svenska städer.

n_andersson
3 november 2017 · 689 Inlägg

Evildan skrev:
Jag för min del hoppas på skattehöjningar på samtliga dieselbilar på samma vis som skedde strax före milleniumskiftet.
Skitiga bruksbilar oavsett drivmedel ska i mitt tycke bli så kostsamma att använda daglidags så ägarna behöver överväga att köpa snålare/renare transportalternativ.
Detta kommer göra gott för fordonsflottan med nyare snålare och i regel säkrare bilar. Jag välkomnar ett statligt, likt Norges, ekonomiskt initiativ för att hjälpa privatpersoner att köpa miljöbilar.
Det kommer kosta skattemedel, finansieras lämpligen med ökade "skitbils" intäkter samt som på sikt minskade sjukvårdskostnaderna pga lägre direkt miljöpåverkan.
Jag förutspår att liknande miljözoner kommer inom en snar framtid i fler Svenska städer.

Du missar en sak. När skatteintäkterna minskar från miljöfarliga bilar så kommer dom beskatta dom miljövänligare bilarna mer. 
Nån stans ska dom ha in pengarna. Tro inte att det endast är för miljöns skull man skattar.....

Muttley
3 november 2017 ·

Det tråden handlar om är "Sverige" (alltså storstadsmänniskor) utan större behov av att äga egen bil då de har landets bästa kollektivtrafik.
Vi som bor i skogen eller på en åker jämfört med "Sverige" blir inte drabbade i början då vi är smarta nog och undviker de 1-10 tal gator de handlar om, och vi kan gå den biten de är förbjudet smile

Annars hoppas jag att skattehöjningen kommer om ca 4 år så jag kan hinna köpa min nya hybrid, och så får vi se om man får dieseln såld. Ingen större förlust ekonomiskt sett då de bara handlar om 30-40 tusen då.

Evildan
3 november 2017 ·

n_andersson skrev:

Evildan skrev:
Jag för min del hoppas på skattehöjningar på samtliga dieselbilar på samma vis som skedde strax före milleniumskiftet.
Skitiga bruksbilar oavsett drivmedel ska i mitt tycke bli så kostsamma att använda daglidags så ägarna behöver överväga att köpa snålare/renare transportalternativ.
Detta kommer göra gott för fordonsflottan med nyare snålare och i regel säkrare bilar. Jag välkomnar ett statligt, likt Norges, ekonomiskt initiativ för att hjälpa privatpersoner att köpa miljöbilar.
Det kommer kosta skattemedel, finansieras lämpligen med ökade "skitbils" intäkter samt som på sikt minskade sjukvårdskostnaderna pga lägre direkt miljöpåverkan.
Jag förutspår att liknande miljözoner kommer inom en snar framtid i fler Svenska städer.

Du missar en sak. När skatteintäkterna minskar från miljöfarliga bilar så kommer dom beskatta dom miljövänligare bilarna mer. 
Nån stans ska dom ha in pengarna. Tro inte att det endast är för miljöns skull man skattar.....

Självklart kommer även vi med såkallade supermiljöbilar att få betala mera vartefter skitgrisarna fasas ut, så här det alltid varit och kommer förmodligen fortsätta vara, det är inte något problem för mig på något vis. Då när så sker har jag förmodligen redan uppdaterat min transportlösning till det som är ännu bättre för miljön.

Soulman
3 november 2017 · 1 271 Inlägg

Evildan skrev:
Jag för min del hoppas på skattehöjningar på samtliga dieselbilar på samma vis som skedde strax före milleniumskiftet.
Skitiga bruksbilar oavsett drivmedel ska i mitt tycke bli så kostsamma att använda daglidags så ägarna behöver överväga att köpa snålare/renare transportalternativ.
Detta kommer göra gott för fordonsflottan med nyare snålare och i regel säkrare bilar. Jag välkomnar ett statligt, likt Norges, ekonomiskt initiativ för att hjälpa privatpersoner att köpa miljöbilar.
Det kommer kosta skattemedel, finansieras lämpligen med ökade "skitbils" intäkter samt som på sikt minskade sjukvårdskostnaderna pga lägre direkt miljöpåverkan.
Jag förutspår att liknande miljözoner kommer inom en snar framtid i fler Svenska städer.

Hur tänker du nu?
Jag kör 500 mil om året med min Euro6 diesel. Varför ska jag straffas lika mycket som någon som kör 50000 mil om året? Det är ju fel på hela systemet från början.

Tjofadderittan - lej
Jag har VCDS (f.d VAG COM) och VCP
Kör VW Tiguan GTS 2017
Evildan
3 november 2017 ·

Soulman skrev:

Evildan skrev:
Jag för min del hoppas på skattehöjningar på samtliga dieselbilar på samma vis som skedde strax före milleniumskiftet.
Skitiga bruksbilar oavsett drivmedel ska i mitt tycke bli så kostsamma att använda daglidags så ägarna behöver överväga att köpa snålare/renare transportalternativ.
Detta kommer göra gott för fordonsflottan med nyare snålare och i regel säkrare bilar. Jag välkomnar ett statligt, likt Norges, ekonomiskt initiativ för att hjälpa privatpersoner att köpa miljöbilar.
Det kommer kosta skattemedel, finansieras lämpligen med ökade "skitbils" intäkter samt som på sikt minskade sjukvårdskostnaderna pga lägre direkt miljöpåverkan.
Jag förutspår att liknande miljözoner kommer inom en snar framtid i fler Svenska städer.

Hur tänker du nu?
Jag kör 500 mil om året med min Euro6 diesel. Varför ska jag straffas lika mycket som någon som kör 50000 mil om året? Det är ju fel på hela systemet från början.

Då höjdes vägtrafikskatten och även bränsleskatten, speciellt dieselskatten. Åker någon så lite att det då svider med höga kostnader/mil ger det per automatik fler som byter till billigare alternativ, i detta fallet ett fordon med mindre miljöpåverkan.

Utmarks-Loke
3 november 2017 · 5 841 Inlägg

Soulman skrev:
Hur tänker du nu?
Jag kör 500 mil om året med min Euro6 diesel. Varför ska jag straffas lika mycket som någon som kör 50000 mil om året? Det är ju fel på hela systemet från början.

Varför har du en dieselbil när du bara kör 500 mil om året? Antingen lär det ju bli ett stort antal korta turer med kallstart och stort slitage på motorn eller också ett fåtal långturer som nästan hade varit mer lönsamt att hyra bil för

Soulman
3 november 2017 · 1 271 Inlägg

Jag klimatkompenserar varje dag genom att åka kommunalt till och från jobbet och cyklar eller går istället för att fulköra kortsträckor med kall motor. Ändå ska jag miljöstraffas in i absurdum trots att jag bidrar långt mycket mer än de flesta till väldigt lite utsläpp.

Jag gillar bilen, min 240hk motor matad med miljödiesel och urea och jag har råd att både äga och köra den.

Tjofadderittan - lej
Jag har VCDS (f.d VAG COM) och VCP
Kör VW Tiguan GTS 2017
Muttley
3 november 2017 ·

Soulman skrev:

Evildan skrev:
Jag för min del hoppas på skattehöjningar på samtliga dieselbilar på samma vis som skedde strax före milleniumskiftet.
Skitiga bruksbilar oavsett drivmedel ska i mitt tycke bli så kostsamma att använda daglidags så ägarna behöver överväga att köpa snålare/renare transportalternativ.
Detta kommer göra gott för fordonsflottan med nyare snålare och i regel säkrare bilar. Jag välkomnar ett statligt, likt Norges, ekonomiskt initiativ för att hjälpa privatpersoner att köpa miljöbilar.
Det kommer kosta skattemedel, finansieras lämpligen med ökade "skitbils" intäkter samt som på sikt minskade sjukvårdskostnaderna pga lägre direkt miljöpåverkan.
Jag förutspår att liknande miljözoner kommer inom en snar framtid i fler Svenska städer.

Hur tänker du nu?
Jag kör 500 mil om året med min Euro6 diesel. Varför ska jag straffas lika mycket som någon som kör 50000 mil om året? Det är ju fel på hela systemet från början.

Ska du vara med och bruka vägarna med egen bil får du betala.   Den som kör 50 tusen mil om året betalar ju likväl multum mer än dina 500 mil i bränsleskatter.   
Skatten får du se som engångskostnad för att få använda så pass bra vägar vi ändå har här.

zemet
3 november 2017 · 4 041 Inlägg

Muttley skrev:

Soulman skrev:

Evildan skrev:
Jag för min del hoppas på skattehöjningar på samtliga dieselbilar på samma vis som skedde strax före milleniumskiftet.
Skitiga bruksbilar oavsett drivmedel ska i mitt tycke bli så kostsamma att använda daglidags så ägarna behöver överväga att köpa snålare/renare transportalternativ.
Detta kommer göra gott för fordonsflottan med nyare snålare och i regel säkrare bilar. Jag välkomnar ett statligt, likt Norges, ekonomiskt initiativ för att hjälpa privatpersoner att köpa miljöbilar.
Det kommer kosta skattemedel, finansieras lämpligen med ökade "skitbils" intäkter samt som på sikt minskade sjukvårdskostnaderna pga lägre direkt miljöpåverkan.
Jag förutspår att liknande miljözoner kommer inom en snar framtid i fler Svenska städer.

Hur tänker du nu?
Jag kör 500 mil om året med min Euro6 diesel. Varför ska jag straffas lika mycket som någon som kör 50000 mil om året? Det är ju fel på hela systemet från början.

Ska du vara med och bruka vägarna med egen bil får du betala.   Den som kör 50 tusen mil om året betalar ju likväl multum mer än dina 500 mil i bränsleskatter.   
Skatten får du se som engångskostnad för att få använda så pass bra vägar vi ändå har här.

Jag håller inte med!
Betalar ju massa skatt vid pumpen, varför skall jag skatta massa för en bil som inte används och därmed sliter på vägarna mm?

Jag har gångavstånd till jobbet, men jag har behov av en stor bra dragbil som får lasta tungt.

Varför skall jag som bara använder bilen på helger, inte bidrar till rusningstrafik och inte heller sliter speciellt mycket på vägen betala 500 kr/månaden i skatt.

Ta fram en elbil som får dra 3500 kg, med 4 hjulsdrift och bramarkfrigång samt ett stort flak för ett rimligt pris så hade jag gärna bytt...

Blir det något dieselförbud i staden tror jag att jag skiter i det och kör ändå, samma som jag idag skiter i dubbdäcksförbudet på vissa gator.

Senast redigerat av zemet (3 november 2017)

Tesla Model S P85D "LingonExpressen" (2015)
xXSammy
3 november 2017 · 6 572 Inlägg

Evildan skrev:
Jag välkomnar ett statligt, likt Norges, ekonomiskt initiativ för att hjälpa privatpersoner att köpa miljöbilar.

Skulle inte det komma en ny skatt till elbilarna där vilket gjorde Tesla rejält dyr pga viktbeskattning ?

De/Dem
Muttley
3 november 2017 ·

zemet skrev:

Muttley skrev:

Soulman skrev:

Hur tänker du nu?
Jag kör 500 mil om året med min Euro6 diesel. Varför ska jag straffas lika mycket som någon som kör 50000 mil om året? Det är ju fel på hela systemet från början.

Ska du vara med och bruka vägarna med egen bil får du betala.   Den som kör 50 tusen mil om året betalar ju likväl multum mer än dina 500 mil i bränsleskatter.   
Skatten får du se som engångskostnad för att få använda så pass bra vägar vi ändå har här.

Jag håller inte med!
Betalar ju massa skatt vid pumpen, varför skall jag skatta massa för en bil som inte används och därmed sliter på vägarna mm?

Jag har gångavstånd till jobbet, men jag har behov av en stor bra dragbil som får lasta tungt.

Varför skall jag som bara använder bilen på helger, inte bidrar till rusningstrafik och inte heller sliter speciellt mycket på vägen betala 500 kr/månaden i skatt.

Ta fram en elbil som får dra 3500 kg, med 4 hjulsdrift och bramarkfrigång samt ett stort flak för ett rimligt pris så hade jag gärna bytt...

Blir det något dieselförbud i staden tror jag att jag skiter i det och kör ändå, samma som jag idag skiter i dubbdäcksförbudet på vissa gator.

Må säga att jag är mycket imponerad av dig.
Hur kan du betala enorma mängder skatt vid pumpen om du nu inte kör något ?  Är du en som klipper gräset flera gånger om dagen?

Uppenbarligen så är de värt de om du nu är så smart och har en så dyr bil påställd året runt och känner att du är straffad för att du inte använder bilen men ändå betalar hutlösa miljoner vid pumpen varje år.

Låt mig förtydliga  mig så du inte går från det jag påpekar
Betalar ju massa skatt vid pumpen, varför skall jag skatta massa för en bil som inte används och därmed sliter på vägarna mm?

Jag vill att du tänker genom den meningen och de fetade och förklarar logiken bakom att betala MASSA skatt för en bil som INTE används men ändå sliter på vägarna.
wink

Soulman
3 november 2017 · 1 271 Inlägg

Svaret är ju jätteenkelt. Vi har en regering som älskar att skatta saker till döds. Helt OT, men först dödar man den näst sista vettiga möjligheten att pensionsspara. Den som fanns kvar dödar man nästa år och höjer skatten på ISK.

Det lönar sig att jobba svart igen. Tack och lov är det val snart.

Tjofadderittan - lej
Jag har VCDS (f.d VAG COM) och VCP
Kör VW Tiguan GTS 2017
Myhran
3 november 2017 · 452 Inlägg

ibland märks det att fordonsskatten är en produkt av stadsbor som har fullt fungerande kollektivtrafik

Det blir bara dyrare och dyrare att bo på landet, snart får vi väl betala lyx skatt för att vi har glesbyggd med.

Att påstå att en hybridbil/elbil är ett miljövänligt alternativ. Dock är Sverige ett av få länder som faktiskt har ”miljövänlig” ström. Pga vattenkraft.
Vart kommer strömmen ifrån i flertalet andra europeiska länder?

Vilken miljöpåverkan är det på jorden av att framställa bilarnas batterier sen?

Det är bra att det finns alternativ, men om man räknar på hela kakan hur mkt mer miljövänliga är batteri bilarna?

Alla ni som tycker ni är så duktiga och kör elbil, hur många ggr om året sitter ni i en flygmaskin, för att komma undan stressen i landet?
Eller ni kanske köper er fria och köper utsläppsrätter då? Eller planterar en pelargon i Eritrea eller något annat kul land! smile

Evildan
3 november 2017 ·

Myhran skrev:
ibland märks det att fordonsskatten är en produkt av stadsbor som har fullt fungerande kollektivtrafik

Det blir bara dyrare och dyrare att bo på landet, snart får vi väl betala lyx skatt för att vi har glesbyggd med.

Att påstå att en hybridbil/elbil är ett miljövänligt alternativ. Dock är Sverige ett av få länder som faktiskt har ”miljövänlig” ström. Pga vattenkraft.
Vart kommer strömmen ifrån i flertalet andra europeiska länder?

Vilken miljöpåverkan är det på jorden av att framställa bilarnas batterier sen?

Det är bra att det finns alternativ, men om man räknar på hela kakan hur mkt mer miljövänliga är batteri bilarna?

Alla ni som tycker ni är så duktiga och kör elbil, hur många ggr om året sitter ni i en flygmaskin, för att komma undan stressen i landet?
Eller ni kanske köper er fria och köper utsläppsrätter då? Eller planterar en pelargon i Eritrea eller något annat kul land! smile

http://d2ihp3fq52ho68.cloudfront.net/YTo2OntzOjI6ImlkIjtpOjEyOTUzNDA7czoxOiJ3IjtpOjQ4MDtzOjE6ImgiO2k6MzIwMDtzOjE6ImMiO2k6MDtzOjE6InMiO2k6MDtzOjE6ImsiO3M6NDA6IjQ2Yzc5NTAzMmVkYWU5ZDU2NzY3MjNhOTVkYjc0YmIyYWNkZjA3NWMiO30=

http://d2ihp3fq52ho68.cloudfront.net/YTo2OntzOjI6ImlkIjtpOjEyOTUzMzk7czoxOiJ3IjtpOjQ4MDtzOjE6ImgiO2k6MzIwMDtzOjE6ImMiO2k6MDtzOjE6InMiO2k6MDtzOjE6ImsiO3M6NDA6IjIwYTQxMzhjN2FmZmZmYjYzYzdiODg0Y2MzMWM4YjIyMzI5MGM4MjAiO30=

Jag har mycket mer än så att presentera i den frågan men hänvisar till någon av de tio trådar eller så där detta redan ältats och överbevisats in absurdum.

Trevlig helg.

Soulman
3 november 2017 · 1 271 Inlägg

Evildan skrev:

Myhran skrev:
ibland märks det att fordonsskatten är en produkt av stadsbor som har fullt fungerande kollektivtrafik

Det blir bara dyrare och dyrare att bo på landet, snart får vi väl betala lyx skatt för att vi har glesbyggd med.

Att påstå att en hybridbil/elbil är ett miljövänligt alternativ. Dock är Sverige ett av få länder som faktiskt har ”miljövänlig” ström. Pga vattenkraft.
Vart kommer strömmen ifrån i flertalet andra europeiska länder?

Vilken miljöpåverkan är det på jorden av att framställa bilarnas batterier sen?

Det är bra att det finns alternativ, men om man räknar på hela kakan hur mkt mer miljövänliga är batteri bilarna?

Alla ni som tycker ni är så duktiga och kör elbil, hur många ggr om året sitter ni i en flygmaskin, för att komma undan stressen i landet?
Eller ni kanske köper er fria och köper utsläppsrätter då? Eller planterar en pelargon i Eritrea eller något annat kul land! smile

http://d2ihp3fq52ho68.cloudfront.net/YT … A3NWMiO30=

http://d2ihp3fq52ho68.cloudfront.net/YT … M4MjAiO30=

Jag har mycket mer än så att presentera i den frågan men hänvisar till någon av de tio trådar eller så där detta redan ältats och överbevisats in absurdum.

Trevlig helg.

He he.. kanske inte helt tillförlitlig statistik när den kommer från en sida som samlar fakta om..... "trumvirvel"... elbilar!

http://www.mestmotor.se/recharge/sidor/om-oss

Här är lite mer fakta som påvisar ungefär raka motsatsen. Kom som träff på tredje raden när jag Googlade mellan två klunkar GT.

http://teknikensvarld.se/ny-elbil-smuts … il-303747/

Tjofadderittan - lej
Jag har VCDS (f.d VAG COM) och VCP
Kör VW Tiguan GTS 2017
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang