Bromsvätska försvinner 745

Samuel3
8 november 2017 · 360 Inlägg

Hej!
Min Volvo 745:a har stått i två månader och jag tittade till den idag för att ladda batteriet bl.a., då noterade jag att nivån i bromsvätskebehållaren har sjunkit långt under MIN. Detta tycker jag är märkligt eftersom att nivån inte sjunker något när jag använder bilen. Jag körde den i två månader ungefär i somras då andra bilen väntade på delar, vad jag kan komma ihåg så fyllde jag inte på någon bromsvätska under den perioden.

Jag kan tillägga att efter ett långt stillestånd som det här så kommer det in luft i bromssystemet, men eftersom att bromsen fortfarande tar tillräckligt bra utan att man ska behöva "pumpa upp" vid en inbromsning så har jag kört vidare. Vidare har jag märkt med tiden att bromsen tar längre och längre upp, redan efter några dagar så tänker jag inte på att det är luft i systemet. Bromspedalen blir dock aldrig helt stum, om man pumpar upp den med motorn avstängd.

Jag har synat hela bromssystemet och inget läckage är synligt på varken slangar, bromsrör eller bromsok. Det som återstår är isåfall huvudbromscylindern vad jag kan förstå. Kan det läcka bromsvätska in i bromsservon?

Tacksam för hjälp.

zzr94092
8 november 2017 · 4 391 Inlägg

Ja.det kan det göra.

W123-76
8 november 2017 · 72 Inlägg

Vad är det för skick på belägg och skivor. När beläggen och skivorna slits sjunker nivån iom att kolvarna kommer längre ut

Das beste oder nichts!
Samuel3
8 november 2017 · 360 Inlägg

W123-76 skrev:
Vad är det för skick på belägg och skivor. När beläggen och skivorna slits sjunker nivån iom att kolvarna kommer längre ut

Har du verkligen läst allt jag skrev? Jag är medveten om hur bromsar fungerar på en bil. Nu verkar det vara något på tok med just mina bromsar och jag vet inte vad.

W123-76
9 november 2017 · 72 Inlägg

Hade läst allt o du nämnde inget om beläggen. Toksluta och rostiga belägg kan ge svampig pedal också. och vid ett stillestånd blir det rost på skivorna och det nöts ju bort allt eftersom du kör

Das beste oder nichts!
Meaganeowner
9 november 2017 · 2 250 Inlägg

Lossa bromsservot och töm ur oljan.
Huvudculindern som läcker, kan jag tro.

jaka54
9 november 2017 · 5 733 Inlägg

Hej!
Försvinner bromsvätskan så har du läckage någonstans! Fyll på vätska , lufta och kör (och var observant på om det läcker ut bromsvätska någonstans, inne i kupén t.ex)

Samuel3
9 november 2017 · 360 Inlägg

W123-76 skrev:
Hade läst allt o du nämnde inget om beläggen. Toksluta och rostiga belägg kan ge svampig pedal också. och vid ett stillestånd blir det rost på skivorna och det nöts ju bort allt eftersom du kör

Okej, då förstår jag. Ska kolla på det.

Meaganeowner skrev:
Lossa bromsservot och töm ur oljan.
Huvudculindern som läcker, kan jag tro.

Låter inte osannoligt, ska titta i min Haynes bok om det.

jaka54 skrev:
Hej!
Försvinner bromsvätskan så har du läckage någonstans! Fyll på vätska , lufta och kör (och var observant på om det läcker ut bromsvätska någonstans, inne i kupén t.ex)

Vad jag har sett så läcker det inte någonstans, däremot har jag ingen aning om det har läckt in i kupén, om det ens är möjligt? Ska kika på det också.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang