5:an växel på Hyunda Santa Fé 2006 V6 2.7 (automat)

Reborn-swe
9 november 2017 · 62 Inlägg

Yo!

5:an växel på Hyunda Santa Fé 2006 V6 2.7 (automat)

Ni som kan om Santa Fé, jag köpte nyligen en automat V6 2.7 från 2006.
Svängde in på E4:an och testade växla manuellt och kunde växla själv max till 4:an, fick aldrig in 5:an.
Vet ni om det ska vara så?
Har jag gjorde ngt fel?
kan ni hjälpa mig?

En kompis som har en SUV Infiniti har också samma situation i hans bil

Är det en SUV grej?

Presidento Of World
9 november 2017 · 3 329 Inlägg

Den är 4 steg med lockup? Låter iaf som det

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
Xebers76
9 november 2017 · 2 271 Inlägg

Lockupen kan kännas som en extra växel i vissa bilar, ibland kan just det också stå i instruktionsboken för att inte ägaren ska bli förvirrad

Reborn-swe
10 november 2017 · 62 Inlägg

opel_vectra_gts skrev:
Den är 4 steg med lockup? Låter iaf som det

Xebers76 skrev:
Lockupen kan kännas som en extra växel i vissa bilar, ibland kan just det också stå i instruktionsboken för att inte ägaren ska bli förvirrad

Jag vill gärna svara men jag vet inte vad Lockup ni pratar om, kan ni förklara vad det är? Ursäkta mig om det var en dum fråga.

Jag hittar inga referenser i boken om det.

Googlade och hittade den http://www.mestmotor.se/bilsnack/forum/ … p-funktion och blev jätte förvirad, varje medlem säger att att det är en annan sak.

Senast redigerat av Reborn-swe (10 november 2017)

Evildan
10 november 2017 ·

En lockupfunktion gör att konvertern låses för att undvika det där typiska automatlådesliret.
Du vet när du kör i jämn fart och gasar lite extra och varvtalet ökar lite fast hastigheten är konstant. Det är då konvertern låses så det blir som på en manuell bil, en fast utväxling. Detta kan ske på flera växlar beroende på hur konstruktörer valt att göra.

Har du följdfrågor så är det bara att vräka på.

Janneutanb
10 november 2017 · 7 271 Inlägg

Istället för en koppling har tradionella automatlådor en turbin. Då motorn snurrar fortare slungas oljan runt fortare och driver turbinen fortare.
När motorn snurrar snabbare än ingående axeln i lådan kallas det för att turbinen slirar , som när du slirar iväg med en vanlig koppling.

Lock-up låser då turbinen och gör att lådan snurrar lika som motorn. Har du högre varv på motorn än lådan när den låser sjunker ju varvtalet vilket gör att det känns som att den växlar.

Reborn-swe
11 november 2017 · 62 Inlägg

Evildan skrev:
En lockupfunktion gör att konvertern låses för att undvika det där typiska automatlådesliret.
Du vet när du kör i jämn fart och gasar lite extra och varvtalet ökar lite fast hastigheten är konstant. Det är då konvertern låses så det blir som på en manuell bil, en fast utväxling. Detta kan ske på flera växlar beroende på hur konstruktörer valt att göra.

Har du följdfrågor så är det bara att vräka på.

Janneutanb skrev:
Istället för en koppling har tradionella automatlådor en turbin. Då motorn snurrar fortare slungas oljan runt fortare och driver turbinen fortare.
När motorn snurrar snabbare än ingående axeln i lådan kallas det för att turbinen slirar , som när du slirar iväg med en vanlig koppling.

Lock-up låser då turbinen och gör att lådan snurrar lika som motorn. Har du högre varv på motorn än lådan när den låser sjunker ju varvtalet vilket gör att det känns som att den växlar.

Pedagogiska förklaringar, tack så mycket.

Gör Lock-up då att jag inte kan växla till 5:an?

Janneutanb
11 november 2017 · 7 271 Inlägg

Du har ingen 5e växel. När det känns som att den går över till 5an är allt den gör är att lägga i lock-upen.

För den varvar väl lika i 110km/h oavsett om den ligger i auto eller högsta i manuell ?

Senast redigerat av Janneutanb (11 november 2017)

torsen
11 november 2017 · 7 238 Inlägg

De 3 Jeepar jag tidigare ägt med automalväxellåda har haft en knapp "Lock Up" på växelväljarspaken.
Med den väljer man låta växellådan låsa momentförstärkaren(i folkmun "turbin").
Härigenom förhindrar man att växellådan växlar upp och ner okontrollerat då man t ex har monterat större däck eller drar en släpvagn och vägen är kuperad.

Borde stå i instruktionsboken vad den har för funktion och när den kan/bör aktiveras.

F ö så är den manuella växellåda i "Santa Fjärt" 5-växlad, medans automaten endast är 4-stegad.

Reborn-swe
11 november 2017 · 62 Inlägg

Janneutanb skrev:
Du har ingen 5e växel. När det känns som att den går över till 5an är allt den gör är att lägga i lock-upen.

För den varvar väl lika i 110km/h oavsett om den ligger i auto eller högsta i manuell ?

Kanske stämmer det....

torsen skrev:
De 3 Jeepar jag tidigare ägt med automalväxellåda har haft en knapp "Lock Up" på växelväljarspaken.
Med den väljer man låta växellådan låsa momentförstärkaren(i folkmun "turbin").
Härigenom förhindrar man att växellådan växlar upp och ner okontrollerat då man t ex har monterat större däck eller drar en släpvagn och vägen är kuperad.

Borde stå i instruktionsboken vad den har för funktion och när den kan/bör aktiveras.

F ö så är den manuella växellåda i "Santa Fjärt" 5-växlad, medans automaten endast är 4-stegad.

Det står ingenting om det i manualen men det ni säger är mycket sannolikt.
Jag tror att jag fått svar på min fråga. :-D

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
11 november 2017 · 17 478 Inlägg

torsen skrev:
De 3 Jeepar jag tidigare ägt med automalväxellåda har haft en knapp "Lock Up" på växelväljarspaken.
Med den väljer man låta växellådan låsa momentförstärkaren(i folkmun "turbin").
Härigenom förhindrar man att växellådan växlar upp och ner okontrollerat då man t ex har monterat större däck eller drar en släpvagn och vägen är kuperad.

Borde stå i instruktionsboken vad den har för funktion och när den kan/bör aktiveras.

F ö så är den manuella växellåda i "Santa Fjärt" 5-växlad, medans automaten endast är 4-stegad.

Momentomvandlaren...

Santa Fe är 4-växlad i detta fallet. Som nämns ovan. Inget fel på bilen.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
torsen
12 november 2017 · 7 238 Inlägg

Den hydrauliska kraftöverföringen förstärker(ökar) momentet medelst statorns funktion.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang