4508
Sök

Audi 80 som stannar efter viss sträcka

junsele
248 Inlägg
16 november 2017
Trådstartare
Audi 80 1,8s-88 38000mil
Efter kallstart går bilen 45km, bluddrar och stannar helt efter att gått på tomgång en stund. Startar direkt och går ca 25km beroende på terräng och så upprepas det som att det vore en timer som sa stopp. Stannar man bilen självmant och startar den så kan man ställa trippen på 25...

Bränslepump/filter 4år sedan byte.
Gummibälg insug sprucken men ej felorsak.

-Någon som vet vad det kan vara för fel?
Jag är helt ställd.

2 253 Inlägg
16 november 2017
Långsökt, men ändå

Testa med att köra utan att dra åt tanklocket.

junsele
248 Inlägg
16 november 2017
Trådstartare
Meaganeowner skrev:
Långsökt, men ändå

Testa med att köra utan att dra åt tanklocket.

Tack för svaret,Rätt bra idé. fast det går bort eftersom bilen går så länge jag startar om den vid 25km. Jag har lossat på tanklocket någon gång då och då under stoppen (typ 15) under dom 46 plågsamma milen i förrgår. Jag gjorde också en pitstop i Sundsvall där jag tog isär ecu relät under ratten och lödde om ifall det fanns någon dålig lödning. Det klickade rätt mkt i något relä innan Sundsvall.

Forummoderator
9 299 Inlägg
17 november 2017
Är luftfulterburken en sådan med vacuumslangar som stänger ett spjäll vid kall motor? Koppla ur allt och öppna spjällen.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

2 253 Inlägg
17 november 2017
Känner igen detta!

På några av mina tidigare bilar satt en anordning i filterburken som gjorde att luft leddes in genom denna rakt från sidan, i stället via en slang, bak kylaren.
Förmodligen för att släppa in kallare luft.

Anordningen hade en bimetallfjäder, typ termostat, inget vakuum (undertryck).
Senast redigerat av Meaganeowner (17 november 2017)

junsele
248 Inlägg
17 november 2017
Trådstartare
caromania skrev:
Är luftfulterburken en sådan med vacuumslangar som stänger ett spjäll vid kall motor? Koppla ur allt och öppna spjällen.

Förvärmningen.. Tack,Jag tar en titt senare idag. Jag ska byta ecu med, det är k-e jetronik (har en reservdelsbil) tändlåset pajade på resan ner till fjollträsk med så jag hade 2 fel (!) och fick ta bärgare på e4 an. Jag kopplade en brytare till startmotorn men jag ska byta eldelen i tändlåset med.

Sök