8140
Sök

Renault Megane+ 2003 - Svårstartad vid minusgrader

3 Inlägg
30 november 2017
Trådstartare
Svårstartad vid några få minusgrader och startar inte alls när det är kallare när det närmar sig 10 minus. Bilen står och tuggar utan att starta. När väl bilen startar så inga problem. Problemet gäller bara minusgrader och kallstarter. En gång var det över 10 minus och fick värma motorn någon timma med kupévärmare och bilen startade utan problem.

Läste denna tråd men är skeptisk till att det är vevaxellägesgivare som är lösningen i detta problem då tråden är skriven i mitt på sommaren.
https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=220203

Är det som andra tråden vevaxellägesgivaren här med? Vanligt problem? Eller någon tempgivare som strular?

3 Inlägg
27 februari 2018
Trådstartare
Har gått ett par månader sist men bilen har alltid startat med startgas till hjälp vid minusgrader. Nu i veckan med extra låga temperaturer har den varit svårstartad även med startgas vid 10 minus men när den väl startar så startar den kvickt. Vid startproblemen tuggar motorn och inte ens en tändning. Som om luftintaget är stängt till 99% tills gas smyger in och sedan öppnas allt och motorn kickar igång som inget problem fanns.

Vid få minus utan gas segar motorn igång när den väl startat och vid dessa kalla temperaturer startar den inte alls.

Testat att byta tempgivaren men hjälpte inte.

Fick hjälp av en vänlig själ här i forumet att leta fram vevaxellägesgivarens placering men såg i gamla papper att den har tidigare blivit utbytt och därför inte bytt den. Det var ett vanligt fel på Megane att denna givare behövdes bytas.

Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
4 917 Inlägg
27 februari 2018
Du måste ta reda på om det är gnista eller bränslefel.
Jag gissar själv på att det har något med insprutningen att göra, baserat på din beskrivning.
Senast redigerat av insatsen (27 februari 2018)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..

Forummoderator
18 410 Inlägg
27 februari 2018
jaka54 skrev:
Hej!
Har din bil kallstartventil?

Givetvis har den det. Ett PTC-motstånd som talar om för insprutet om fetare blandning behövs. Intressant tanke som är värd att kolla upp. Bör lagra felkod.

3 Inlägg
2 mars 2018
Trådstartare
Tack så mycket för eran hjälp.

Jag har sökt men hittar inte kallstartsventil till Megane 1-serien. Min forskning säger att den kom till 2009 eller 2010 på Megane.

Jag hörde att möjlig felkälla också kunde vara luftmassemätare/sensor, spridare eller lambda som skapade dessa problem.

Jag tror det är något som mäter fel vid kyla och inte gör blandningen fet nog att den inte ens tänder, tills man stått och tuggat tillräckligt länge eller hjälpt med startgas. Då den till slut kommer igång låter det inte som tändningsproblem utan problem med att få fram bränslet.

Ett förslag var att kabel kan vara kabelproblem men då skulle problem förekommit vid fuktigare väderlek än torr minusgradersluft enligt mitt tycke.

Sök