Varför i helvete tänds inte extraljusen?

Ksoderholm
4 december 2017 · 84 Inlägg

Vet nog att det finns många trådar om just detta men har läst igenom en jävla massa men inget hjälper.

Igår köpte jag 4st extraljus från biltema, och ett relä. Jag kopplade relät såhär : 30 - Plus, 86 - Original helljus, 85 - Jord, 87 - Extraljuset. Jag har jordat extraljuset och allt är fan riktigt kopplat, men det lyser inte. Relät klickar när jag tryck på helljus spaken. Jag vill också tillägga att jag har mätt strömmen till extraljusen vid relät och på takräcket (dom sitter där). Vid relät är det 12v, vid taket är det 6v och där kabeln från relät går ihop med de övriga extraljusen så är det ingen ström. Har jag kopplat fel och hur kan jag lösa det? Bilen är en Volvo 740 om det skulle betyda någonting.

Mvh

Ajjamän
Evildan
4 december 2017 ·

Har du rätt jävla spänning ut från det satans förbannade reläet och det avtar på vägen är det antingen för klena skitkablar eller dålig jäkla kontakt.
Mät i skarvjävlarna.

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
4 december 2017 · 4 917 Inlägg

Jag undrar om han har chassiejord på andra sidan ljusen..
Man kan inte BARA ha + på ena sidan..
Strömmen går ju från +  till -  enligt scheman, fast i verkligheten är det tvärtom..sad

Senast redigerat av autodidakten (4 december 2017)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Ksoderholm
4 december 2017 · 84 Inlägg

Evildan skrev:
Har du rätt jävla spänning ut från det satans förbannade reläet och det avtar på vägen är det antingen för klena skitkablar eller dålig jäkla kontakt.
Mät i skarvjävlarna.

Ska testa fixa fram bättre kontakt.

Ajjamän
Ksoderholm
4 december 2017 · 84 Inlägg

autodidakten skrev:
Jag undrar om han har chassiejord på andra sidan ljusen..
Man kan inte BARA ha + på ena sidan..
Strömmen går ju från +  till -  enligt scheman, fast i verkligheten är det tvärtom..sad

Hur menar du?

Ajjamän
xXSammy
4 december 2017 · 6 572 Inlägg

Ksoderholm skrev:
Igår köpte jag 4st extraljus från biltema, och ett relä.

Hur funkar det om du kör med två extraljus och ett relä då..?
Blir en del motstånd i 4 extraljus.

Senast redigerat av xXSammy (4 december 2017)

De/Dem
Xebers76
4 december 2017 · 2 274 Inlägg

Elektronerna går från - till +
Så det går egentligen andra hållet, men det är onödigt att veta om när man bara fixar extraljus hemma i garaget tongue

Meaganeowner
4 december 2017 · 2 250 Inlägg

Äsch... det är enklast med den vedertagna strömriktningen!

Hur många ampere fick du när du mätte strömmen?

Vid kabeln från reläet har du ingen ström. Hur vet du det? Har du mätt strömmen?
Hur stor bör strömmen vara och när då?

Hur kraftiga lampor har du tänkt använda, uttryckt i strömförbrukning eller effekt?

Förhoppningsvis har du 0 Volt i takräcket om du mäter mot schassiet, när du tänder helljuset. Om det är 12 Volt, får du ta dig en ordentlig funderare.

Förmodar att du kopplar in en lämplig säkring, annars kan du elda upp bilen.
Somliga relän har inbyggd säkring.


Och hur kan det bli mer motstånd med fler extraljus?

Jo... möjligen luftmotstånd om de sitter ovan bilen.

Senast redigerat av Meaganeowner (4 december 2017)

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
5 december 2017 · 4 917 Inlägg

Ja, och sen har vi dethär med serie och parallellkoppling också. .
Så frågan är hur fasen det är kopplat egentligen..
Så dethär med det elektriska är verkligen inte lätt..
Får mig att tänka på ljusen i granen..slocknar EN lampa, så slocknar alla!

Senast redigerat av autodidakten (5 december 2017)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Evildan
5 december 2017 ·

autodidakten skrev:
Ja, och sen har vi dethär med serie och parallellkoppling också. .
Så frågan är hur fasen det är kopplat egentligen..
Så dethär med det elektriska är verkligen inte lätt..
Får mig att tänka på ljusen i granen..slocknar EN lampa, så slocknar alla!

Fel. wink

TS bör se över hur strömslangarna är dragna och mäta lite här och där.

Meaganeowner
5 december 2017 · 2 250 Inlägg

Och ta hjälp av någon som kan lite praktisk om el.
Det är inte fel.

Att läsa o googla hjälper tydligen inte alla. Men som de flesta vet... så finns allt på nätet. Gäller bara att kunna tolka vad som förmedlas.

Man måste ändå förstå de mest elementära delarna och förhållande mellan bl a  ström, spänning, effekt och resistans.

Att kunna mäta dessa storheter på ett säkert sätt utan att elda upp fingrar och instrument mm, ses väl närmast som en högst preliminär kunskap om man pysslar med el.

Tror inte att man når bra resultat genom att häva ur sig svordomar och fula ord. Möjligen väcker det känslor att inte vilja hjälpa till.
Som du ser försöker folk hitta ord som du antas förstå och passa ditt vokabulär. Strömslangarna, rätt själva spänning, skitkablar o s v.


- Läs första stycket en gång till! Försök dig sedan på en ny tråd, där du beskriver vad och hur du gjort, steg för steg, så löser det sig nog.

En enda inledande fråga: jordar du extraljusen i direkt i takräcke?

Ksoderholm
5 december 2017 · 84 Inlägg

xXSammy skrev:

Ksoderholm skrev:
Igår köpte jag 4st extraljus från biltema, och ett relä.

Hur funkar det om du kör med två extraljus och ett relä då..?
Blir en del motstånd i 4 extraljus.

Samma kan där, ingen tänds om jag bara kör på 2st

Ajjamän
Ksoderholm
5 december 2017 · 84 Inlägg

Meaganeowner skrev:
Äsch... det är enklast med den vedertagna strömriktningen!

Hur många ampere fick du när du mätte strömmen?

Vid kabeln från reläet har du ingen ström. Hur vet du det? Har du mätt strömmen?
Hur stor bör strömmen vara och när då?

Hur kraftiga lampor har du tänkt använda, uttryckt i strömförbrukning eller effekt?

Förhoppningsvis har du 0 Volt i takräcket om du mäter mot schassiet, när du tänder helljuset. Om det är 12 Volt, får du ta dig en ordentlig funderare.

Förmodar att du kopplar in en lämplig säkring, annars kan du elda upp bilen.
Somliga relän har inbyggd säkring.


Och hur kan det bli mer motstånd med fler extraljus?

Jo... möjligen luftmotstånd om de sitter ovan bilen.

Vid kabeln från relät hade jag 12v, mötte både där och uppe vid extraljusen, vid extraljusen var den 6v sen där ljusen gick ihop fann sed ingen ström längre.

Satte dit en 20a säkring mellan relät och batteriet.

Senast redigerat av Ksoderholm (5 december 2017)

Ajjamän
Ksoderholm
5 december 2017 · 84 Inlägg

Meaganeowner skrev:
Och ta hjälp av någon som kan lite praktisk om el.
Det är inte fel.

Att läsa o googla hjälper tydligen inte alla. Men som de flesta vet... så finns allt på nätet. Gäller bara att kunna tolka vad som förmedlas.

Man måste ändå förstå de mest elementära delarna och förhållande mellan bl a  ström, spänning, effekt och resistans.

Att kunna mäta dessa storheter på ett säkert sätt utan att elda upp fingrar och instrument mm, ses väl närmast som en högst preliminär kunskap om man pysslar med el.

Tror inte att man når bra resultat genom att häva ur sig svordomar och fula ord. Möjligen väcker det känslor att inte vilja hjälpa till.
Som du ser försöker folk hitta ord som du antas förstå och passa ditt vokabulär. Strömslangarna, rätt själva spänning, skitkablar o s v.


- Läs första stycket en gång till! Försök dig sedan på en ny tråd, där du beskriver vad och hur du gjort, steg för steg, så löser det sig nog.

En enda inledande fråga: jordar du extraljusen i direkt i takräcke?

Alright, ska tänka på det till nästa gång!

Jordade i fästet på extraljusen, det fungerade i en dag men sedan så hände allt detta.

Ajjamän
xXSammy
5 december 2017 · 6 572 Inlägg

Ksoderholm skrev:

xXSammy skrev:

Ksoderholm skrev:
Igår köpte jag 4st extraljus från biltema, och ett relä.

Hur funkar det om du kör med två extraljus och ett relä då..?
Blir en del motstånd i 4 extraljus.

Samma kan där, ingen tänds om jag bara kör på 2st

Har du dragit separata plus kablar till extraljusen från reläet?

De/Dem
Ksoderholm
5 december 2017 · 84 Inlägg

xXSammy skrev:

Ksoderholm skrev:

xXSammy skrev:

Hur funkar det om du kör med två extraljus och ett relä då..?
Blir en del motstånd i 4 extraljus.

Samma kan där, ingen tänds om jag bara kör på 2st

Har du dragit separata plus kablar till extraljusen från reläet?

Japp, är det inte bra eller? Är dålig på bil el

Ajjamän
Evildan
5 december 2017 ·

Prova att dra en separat jordkabel ner till en ytterligare jordpunkt än extraljusfästet.
Du behöver ju inte göra det snyggt utan bara prova med en startkabel från taket och ned till en bra pungt i motorutrymmet eller dylikt.
Då vet du om jordningen är tillräcklig. Kan ha kommit in smuts och fukt uppe på takets lite småtuffa miljö så här års.

Senast redigerat av Evildan (5 december 2017)

Ksoderholm
5 december 2017 · 84 Inlägg

Evildan skrev:
Prova att dra en separat jordkabel ner till en ytterligare jordpunkt än extraljusfästet.
Du behöver ju inte göra det snyggt utan bara prova med en startkabel från taket och ned till en bra pungt i motorutrymmet eller dylikt.
Då vet du om jord ingen är tillräcklig. Kan ha kommit in smuts och fukt uppe på takets lite småtuffa miljö så här års.

Ska testa det. Fukt på taket är det nog inte lite av då jag bor i Norrland

Ajjamän
c_olsson
5 december 2017 · 12 Inlägg

Evildan skrev:
Prova att dra en separat jordkabel ner till en ytterligare jordpunkt än extraljusfästet.
Du behöver ju inte göra det snyggt utan bara prova med en startkabel från taket och ned till en bra pungt i motorutrymmet eller dylikt.
Då vet du om jordningen är tillräcklig. Kan ha kommit in smuts och fukt uppe på takets lite småtuffa miljö så här års.

Ja, hur ser nuvarande extraljusfäste ut? Extraljus brukar dra en hel del ström och är jordförbindelsen det minsta svag så kommer det snart att sluta fungera. Man måste ha en plåtren yta på minst 10 mm2 vid fästet för att säkerställa att det går tillräckligt med ström vid inkoppling av 400 watt extraljus.

Znixer
5 december 2017 · 145 Inlägg

Antagligen är det jorden från extraljusen. Har du bara ett vanligt hederligt takräcke på dropplisten lär det vara gummi mellan fäste och dropplist eller färg emellan vilket inte ger bra jord. Montera i sådana fall jordledning mellan kaross och takräcke.

Mät mellan kablarna till extraljuset (inte från stiftet på relät) och en säker jordpunkt. Är det 12v eller mer är det jordfel mellan extraljusen och karossen eller något med extraljusen

Är det under 12v är det fel på relät eller kablaget till extrajusen (om det nu är 12v vid stift 30).

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang