KÖPRÅD: Spanar på Volvo 850 sena modeller.

noob_robban
10 december 2017 · 53 Inlägg

2018 närmar sig och jag har gett mig fan på att ha en alldeles egen bil det året! Det kommer bli min första egna bil.
Polare och familj säger alla i kör "Köp en gammal Volvo! De bara går och går och går!" (eller en Toyota) och jag har kikat på en del. Jag har sett många misskötta 240or och rostätna 740or inom min budget. Försöker hålla mig under 10.000kr så gott det går. Har även hittat en och annan v40/s40 men de verkar inge bra heller.

Just nu har jag span på två Volvo 850 för under tiotusenlappen.

Den första är en SE från -96 med 18.000 mil på sig.

Den andra är en GLT från -97 med 28.000 mil.

Båda ser ut att vara i fint skick för sin ålder. GLTn är några tusenlappar dyrare och jag antar att det mest beror på motorn. Jag vet att SE har den klenare motorn med ynka 10 ventiler, och de där 30 extra hästkrafterna i GLTnär ju bra att ha. Kul med en biffig motor, även om jag inte är någon fartdåre. Men det skiljer ändå 10.000 mil! Mycket kan ha hänt under de milen.

Så, vad är smartast? Den svagare med färre mil, eller den starka med många mil? Jag har inte provkört dem än, men ska göra det snart.

Jag vet att en Volvo kan gå en miljard mil bara man sköter om den. Men är det något jag borde tänka/titta extra på när vi kommer upp i dessa miltalen och just dessa motorerna? Vill ju ha ett bra exemplar såklart.

GLT får plus eftersom den är en 855 med dragkrok och alltså mer praktisk. Den andra är en 854 utan drag, men med fräschare inredning. Skon klämmer i att GLT är dyrare, med fler mil, och en mer komplicerad motor som är dyrare att fixa. Eller har jag fel om motorn? Hjälp mig snälla.

Mercedes 200 "Jefito" (1985)
turbodeath
10 december 2017 · 2 452 Inlägg

kör på glt istället för 140 hk bilen är törstigare än glt

döden kommer tillbaka
panda666
10 december 2017 · 4 250 Inlägg

noob_robban skrev:
2018 närmar sig och jag har gett mig fan på att ha en alldeles egen bil det året! Det kommer bli min första egna bil.
Polare och familj säger alla i kör "Köp en gammal Volvo! De bara går och går och går!" (eller en Toyota) och jag har kikat på en del. Jag har sett många misskötta 240or och rostätna 740or inom min budget. Försöker hålla mig under 10.000kr så gott det går. Har även hittat en och annan v40/s40 men de verkar inge bra heller.

Just nu har jag span på två Volvo 850 för under tiotusenlappen.

Den första är en SE från -96 med 18.000 mil på sig.

Den andra är en GLT från -97 med 28.000 mil.

Båda ser ut att vara i fint skick för sin ålder. GLTn är några tusenlappar dyrare och jag antar att det mest beror på motorn. Jag vet att SE har den klenare motorn med ynka 10 ventiler, och de där 30 extra hästkrafterna i GLTnär ju bra att ha. Kul med en biffig motor, även om jag inte är någon fartdåre. Men det skiljer ändå 10.000 mil! Mycket kan ha hänt under de milen.

Så, vad är smartast? Den svagare med färre mil, eller den starka med många mil? Jag har inte provkört dem än, men ska göra det snart.

Jag vet att en Volvo kan gå en miljard mil bara man sköter om den. Men är det något jag borde tänka/titta extra på när vi kommer upp i dessa miltalen och just dessa motorerna? Vill ju ha ett bra exemplar såklart.

GLT får plus eftersom den är en 855 med dragkrok och alltså mer praktisk. Den andra är en 854 utan drag, men med fräschare inredning. Skon klämmer i att GLT är dyrare, med fler mil, och en mer komplicerad motor som är dyrare att fixa. Eller har jag fel om motorn? Hjälp mig snälla.

Hoy!

Sa du under 10.000kr? jag har inte sett en enda volvo 2/7/9 serie eller 850 etc etc besiktad och i bra skick för dom pengarna. 99% på blocket är obesiktade och slut om man inte tänker ge över 15.000 minst. Kanske jag som kollar fel?! Vet att alla säger att gammel volvos går o går men dom kan strula också samt som du sa rosten har ätit upp dom nu, spara lite till och skaffa nått bättre? spana efter 940 annars ifall du måste ha volvo, men det kommer vara svårt att hitta en för sån liten peng som inte har gått 40.000mil.

noob_robban
10 december 2017 · 53 Inlägg

Ah, ytterligare ett poäng till GLT då. De är ju inga snåla bilar till att börja med, men många bäckar små och allt det där.

Japp, har hittat dessa två besiktigade för under 10k. Jag ska alltså vara vaksam på en jävla massa rost då. Har tyvärr inte tillgång till lift, men får väl ta med en spegel eller nåt så jag kan få en bra titt under bilen. Karosserna ser bra ut för åren i alla fall.

Bra tips! Tack! Något mer man ska tänka på? Vanliga fel på 850?

Mercedes 200 "Jefito" (1985)
Evildan
10 december 2017 ·

Läckage mellan motor och växellåda är ett väldigt vanligt fel, det är så vanligt att det kanske till och med ska räknas som en egenskap.
Leta efter oljedroppe längst ned på sprängkåpan, det är en aluminiumkåpa som sitter där själva motorn slutar för att svepa om kopplingen.

torsen
10 december 2017 · 7 234 Inlägg

Rent generellt är Volvo populära som dragbilar.
Har du inte behov av drag så skippa det.
Släpdragning sliter hårt på koppling, växellåda, kardanaxel och bakaxel.
Även bromsar belastas med släp tillkopplat.
Kan jag välja mellan bil med drag eller utan drag så tar jag tveklöst det senare.

Evildan
10 december 2017 ·

http://i.imgur.com/ERuPbfy.jpg
Där det sticker fram ett fäste i nederkant av motorn, ungefär där kan oljan hittas.

Evildan
10 december 2017 ·

Måste det vara en 850?

Det här är en alert förarorienterad bil.
https://m.blocket.se/goteborg/Mazda_6_2 … 15&w=1

Christian S
10 december 2017 · 4 816 Inlägg

noob_robban skrev:
Ah, ytterligare ett poäng till GLT då. De är ju inga snåla bilar till att börja med, men många bäckar små och allt det där.

Japp, har hittat dessa två besiktigade för under 10k. Jag ska alltså vara vaksam på en jävla massa rost då. Har tyvärr inte tillgång till lift, men får väl ta med en spegel eller nåt så jag kan få en bra titt under bilen. Karosserna ser bra ut för åren i alla fall.

Bra tips! Tack! Något mer man ska tänka på? Vanliga fel på 850?

något att tänka på är att försäkringen på glt är hutlöst dyr.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
10 december 2017 · 17 470 Inlägg

Evildan skrev:
Måste det vara en 850?

Det här är en alert förarorienterad bil.
https://m.blocket.se/goteborg/Mazda_6_2 … 15&w=1

Med handen på hjärtat så hade jag ju köpt den alla dagar framför en äldre åttfemti. Fungerar nog mycket bättre än nyss nämnda kälke.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Evildan
10 december 2017 ·

Hybrid_ skrev:

Evildan skrev:
Måste det vara en 850?

Det här är en alert förarorienterad bil.
https://m.blocket.se/goteborg/Mazda_6_2 … 15&w=1

Med handen på hjärtat så hade jag ju köpt den alla dagar framför en äldre åttfemti. Fungerar nog mycket bättre än nyss nämnda kälke.

Men Volvo går ju 40000mil...
Klart som korvspad att det finns massor med högmilade gamla Volvobilar.
Varför?
Lätt att få tag på delar då det står så många på skrotarna eller diverse hempulare som finner nöje och viss ekonomi i att bunkra och sälja Volvodelar.
Lätta att skruva.

Många väljer just en Volvo som entusiastfordon enligt ovan och tycker det är kul att hålla dessa gamla bilar under armarna år efter år trots att kostnaderna överstiger bilens ijenkliga försäljningsvärde.
Som några ivrare av ett annat bilmärke brukar skriva i köprådstrådar "det där är bara slitagedelar" om precis allt som är skruvat i karossen, på precis samma vis resonerar eventuellt många som håller liv i de om tråden handlande bilarna.

Muttley
10 december 2017 ·

Evildan skrev:

Hybrid_ skrev:

Evildan skrev:
Måste det vara en 850?

Det här är en alert förarorienterad bil.
https://m.blocket.se/goteborg/Mazda_6_2 … 15&w=1

Med handen på hjärtat så hade jag ju köpt den alla dagar framför en äldre åttfemti. Fungerar nog mycket bättre än nyss nämnda kälke.

Men Volvo går ju 40000mil...
Klart som korvspad att det finns massor med högmilade gamla Volvobilar.
Varför?
Lätt att få tag på delar då det står så många på skrotarna eller diverse hempulare som finner nöje och viss ekonomi i att bunkra och sälja Volvodelar.
Lätta att skruva.

Många väljer just en Volvo som entusiastfordon enligt ovan och tycker det är kul att hålla dessa gamla bilar under armarna år efter år trots att kostnaderna överstiger bilens ijenkliga försäljningsvärde.
Som några ivrare av ett annat bilmärke brukar skriva i köprådstrådar "det där är bara slitagedelar" om precis allt som är skruvat i karossen, på precis samma vis resonerar eventuellt många som håller liv i de om tråden handlande bilarna.

Ge dig,  en 740/850/940 är precis lika lite entusiastfordon som din prius är.
Ska du har entusiastfordon så ska du ha en Auris (som jag provade igår)  wink


Jag hade aldrig köpt en 850, de är bara så groteskt fula i inredningen så jag vantrivs.
Eftersom V70 2000 kostar lika mycket så hade jag kört på den linjen om man nu vill ha en dyr törstig bil smile

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
10 december 2017 · 17 470 Inlägg

big_smile

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Mack855
10 december 2017 · 1 354 Inlägg

Köp ingen 850. Börjar bli till åren nu så räkna med en hel del skruvande. Köpte en 850 att ha som frakta röven bil. Jag skojar inte när jag säger att nånting gick sönder varannan vecka på skrotet. Köp en hållbar Toyota/ japanare istället. Du kommer inte ångra ditt bilköp när du står där och sparat ihop till handpenningen på din första lägenhet medans kompisarna får fläska upp the plånka på verkstäderna.

Slash Saabifierad
11 december 2017 · 2 026 Inlägg

Tänk på kamremmen! Vid dessa miltal (18/28000 mil) börjar det bli dags för byte, om du inte gör det själv går det på ca 4-5000kr.

Se-modellerna med 144 kusar är hyfsat trötta så en GLT är förstås att föredra, dock brukar de slitas hårdare då de varvas mer.

Tittar du på en kombi är det nästan oundvikligt att slippa rost på bakluckan, den brukar sätta sig i listen under rutan och brukar sprida sig. Sedanen lider också av rostiga bakluckor men inte lika vanligt som kombibilarna.
Det brukar även sätta sig rost runt grillen då den är utsatt för stenskott, inte alltför allvarligt då rosten brukar hålla sig där men brukar inte se så roligt ut.

Tänk på att testa vindrutetorkarna! Ett vanligt fel är att de går långsammare och långsammare för att till slut packa ihop. Då är det bara till att byta torkarmotorn.

Annars är det bra och pålitliga bilar som du fortfarande kan felsöka själv och göra många reparationer själv.

Du kan ju också titta på Saab 9-3/9-5, där kan du hitta hyfsat milade exemplar med turbos samtidigt som du har kamkedja på deras motorer.

Miljöpartistisk riksdagspolitiker: På vägen hit denna dag såg jag något sorgligt, jag såg en pingvin som bara låg ner vid sidan av cykelvägen, och jag förstod nästan direkt varför: bensinpriset är ju enbart på 14 kronor.......... Skulle det ligga på 50 kronor idag skulle pingvinen vara uppe och göra det pingviner gör..... Tänk på det kära församling....Tänk på det!
noob_robban
12 december 2017 · 53 Inlägg

Tack för alla tips, även om jag inte riktigt vem jag ska tro på mest.
Har en polare som är haj på 850 och jag drar honom med mig när jag kollar. Säger han att den är skräp så blir det inget.

Men det är ändå bra med alla dessa tips. Sprängkåpa och rostfällor och annat bra att veta!

Läste i gamla trådar här på forumet att det är ett helvete att läsa felkoder på 850 eftersom den har någon alldeles egen variant på OBD som inga vanliga scanners kan läsa. Det låter jobbigt. Är det jobbigt?

Mercedes 200 "Jefito" (1985)
Muttley
12 december 2017 ·

noob_robban skrev:
Tack för alla tips, även om jag inte riktigt vem jag ska tro på mest.
Har en polare som är haj på 850 och jag drar honom med mig när jag kollar. Säger han att den är skräp så blir det inget.

Men det är ändå bra med alla dessa tips. Sprängkåpa och rostfällor och annat bra att veta!

Läste i gamla trådar här på forumet att det är ett helvete att läsa felkoder på 850 eftersom den har någon alldeles egen variant på OBD som inga vanliga scanners kan läsa. Det låter jobbigt. Är det jobbigt?

Om du har tillgång till vad koderna betyder är detta systemet mycket simplare än obd om de är det du trycker på en knapp och flyttar en pinne.  Du slipper dessutom köpa in en handdator för att läsa av.

Senast redigerat av Muttley (12 december 2017)

Christian S
13 december 2017 · 4 816 Inlägg

Muttley skrev:

noob_robban skrev:
Tack för alla tips, även om jag inte riktigt vem jag ska tro på mest.
Har en polare som är haj på 850 och jag drar honom med mig när jag kollar. Säger han att den är skräp så blir det inget.

Men det är ändå bra med alla dessa tips. Sprängkåpa och rostfällor och annat bra att veta!

Läste i gamla trådar här på forumet att det är ett helvete att läsa felkoder på 850 eftersom den har någon alldeles egen variant på OBD som inga vanliga scanners kan läsa. Det låter jobbigt. Är det jobbigt?

Om du har tillgång till vad koderna betyder är detta systemet mycket simplare än obd om de är det du trycker på en knapp och flyttar en pinne.  Du slipper dessutom köpa in en handdator för att läsa av.

det är bara upp till 95 som det är så wink

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.
Djo
13 december 2017 · 10 157 Inlägg

Evildan skrev:
Måste det vara en 850?

Det här är en alert förarorienterad bil.
https://m.blocket.se/goteborg/Mazda_6_2 … 15&w=1

Nog för att japsarna bygger bra bilar, men att tipsa om en mazda 6 är ju tveksamt.

Dom jag hållit på med på jobbena som bilmeck, har varigt gravrostiga i bottenplattan. Extremt rostiga i karossen, (liksom den du länka) ena var det rost hål i fjäderbenstornet fram på som jag servade.

Så värst förarorienterat var dom inte heller, Då är tom en 850 Roligare efter vägen. Men det är säkert något vi inte kommer enas om.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
Mack855
13 december 2017 · 1 354 Inlägg

Djo skrev:

Evildan skrev:
Måste det vara en 850?

Det här är en alert förarorienterad bil.
https://m.blocket.se/goteborg/Mazda_6_2 … 15&w=1

Nog för att japsarna bygger bra bilar, men att tipsa om en mazda 6 är ju tveksamt.

Dom jag hållit på med på jobbena som bilmeck, har varigt gravrostiga i bottenplattan. Extremt rostiga i karossen, (liksom den du länka) ena var det rost hål i fjäderbenstornet fram på som jag servade.

Så värst förarorienterat var dom inte heller, Då är tom en 850 Roligare efter vägen. Men det är säkert något vi inte kommer enas om.

Nja, nog att jag gillar Volvo men 850 är ju den sladdrigaste modellen dom har tillverkat. Frun hade en rosa Mazda 6 när vi träffades och den var rolig att köra om motorn hade varit lite större men den låg stadigare på vägen än den gamla häcken jag ägde. TS borde istället satsa på någon nyare Volvo om han prompt ska ha en Volvo.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang