Tvist med bilhandlare

it_mutt Avstängd
3 januari 2018 · 10 388 Inlägg

2017-12-12 17:30;

saabsnabeln skrev:
Hej!
Köpte en bil för strax under 1,5 månad sedan[...]

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

panda666 skrev:
Har inte riktigt fått nån bra info över hur länge ts har kört bilen sen köpet samt vad för garantier och eventuella bestämmelser dom har kommit överens om vid affär. Om inga garantier finns från handlarn kan man endå komma tbax när som helst och kräva gratis reparation?

Nej...första posten var lite fattig på den fronten... wink

Du har via KKöpL vissa rättigheter. Som sagt, i just det specifika fallet har TS gjort en tabbe (den diskussionen stannar i sin tur mellan mig och TS). Men, ser man på stort så klassas fel som dyker upp inom 6 månader som ursprungliga, och är säljarens ansvar. OM denne då inte kan bevisa att så var inte alls fallet. Det finns då således vissa begränsningar. Att någon kommer in med ett sönderslaget oljetråg och tycker att det ska gå på den lagstadgade garantin fungerar inte riktigt (självklart).

Sen finns det då vissa undantag där det antingen blir betydligt svårare, eller helt omöjligt att åberopa detta. "Reparationsobjekt"-klausulen är ju något som bilhandlare gärna tar till. Men, inte ens där är handlaren "helt fri och har ryggen fri". Det är nämligen upp till handlaren att bevisa (jag säger inget om hur detta möjligen skulle gå till edit: det gjorde jag visst tydligen wink ) att köparen är helt och fullt införstådd med detta. Men, det kan ju i sin tur strykas med en annons som iaf pekar på att bilen (eller vad det nu är) varit annonserad som just detta.

Åldern på bilen, miltal osv har i sig då inget att göra med vilka rättigheter konsumentköplagen ger kunden.


Gällande gnället på ARN (nu var ju inte det från dig, panda666 ) så är det som så att ARN gör ingen egen besiktning av bilen eller liknande. Utan man tar in bevis från båda sidor, och gör sen en bedömning utifrån det.

Senast redigerat av it_mutt (3 januari 2018)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
panda666
3 januari 2018 · 4 250 Inlägg

it_mutt skrev:
2017-12-12 17:30;

saabsnabeln skrev:
Hej!
Köpte en bil för strax under 1,5 månad sedan[...]

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

panda666 skrev:
Har inte riktigt fått nån bra info över hur länge ts har kört bilen sen köpet samt vad för garantier och eventuella bestämmelser dom har kommit överens om vid affär. Om inga garantier finns från handlarn kan man endå komma tbax när som helst och kräva gratis reparation?

Nej...första posten var lite fattig på den fronten... wink

Du har via KKöpL vissa rättigheter. Som sagt, i just det specifika fallet har TS gjort en tabbe (den diskussionen stannar i sin tur mellan mig och TS). Men, ser man på stort så klassas fel som dyker upp inom 6 månader som ursprungliga, och är säljarens ansvar. OM denne då inte kan bevisa att så var inte alls fallet. Det finns då således vissa begränsningar. Att någon kommer in med ett sönderslaget oljetråg och tycker att det ska gå på den lagstadgade garantin fungerar inte riktigt (självklart).

Sen finns det då vissa undantag där det antingen blir betydligt svårare, eller helt omöjligt att åberopa detta. "Reparationsobjekt"-klausulen är ju något som bilhandlare gärna tar till. Men, inte ens där är handlaren "helt fri och har ryggen fri". Det är nämligen upp till handlaren att bevisa (jag säger inget om hur detta möjligen skulle gå till edit: det gjorde jag visst tydligen wink ) att köparen är helt och fullt införstådd med detta. Men, det kan ju i sin tur strykas med en annons som iaf pekar på att bilen (eller vad det nu är) varit annonserad som just detta.

Åldern på bilen, miltal osv har i sig då inget att göra med vilka rättigheter konsumentköplagen ger kunden.


Gällande gnället på ARN (nu var ju inte det från dig, panda666 ) så är det som så att ARN gör ingen egen besiktning av bilen eller liknande. Utan man tar in bevis från båda sidor, och gör sen en bedömning utifrån det.

oj såg att ts hade skrivit 1.5 månad så vet inte exakt vad jag förväntade mig mer därifrån, mitt fel där ursäkta mig, måste vara all glögg me alkohol som ja druckit dessa dagar. Men om inget annat sägs än att bilen är i bruksskick och den börjar paja efter några veckor har då bilhandlarn skyldighet att laga även om inga garantier har gets? även ifall bilen har gått lite mke och är gammal?

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
3 januari 2018 · 4 917 Inlägg

Föreslår att man upprättar ett protokoll med säljaren innan man köper och där detta gäller även i domstol för att komma ifrån allt tjafs säljare och köpare sinsemellan.
Typ 3 mån garanti och vem som ska ta smällen ifall nåt händer, och även vad garantin inte gäller...
Sen vore det väl själve den om man inte skulle slippa tjafset..

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
it_mutt Avstängd
3 januari 2018 · 10 388 Inlägg

panda666 skrev:
oj såg att ts hade skrivit 1.5 månad så vet inte exakt vad jag förväntade mig mer därifrån, mitt fel där ursäkta mig, måste vara all glögg me alkohol som ja druckit dessa dagar. Men om inget annat sägs än att bilen är i bruksskick och den börjar paja efter några veckor har då bilhandlarn skyldighet att laga även om inga garantier har gets? även ifall bilen har gått lite mke och är gammal?

Klart man blir bäng av varmt vin wink

Ja, i princip kan man säga att det är så enkelt ja. Du har alltså, lite felaktigt och dessutom väldigt enkelt uttryckt, en inbyggd garanti i KKöpL. Oavsett om bilen gått 10.000 mil, eller 30.000 mil.


- - - - Edit - - - -

Givetvis är det ju som så att om handlaren anger att bromsbeläggen är dåliga (eller för sakens skull; "nästan slut"), så kan man då givetvis inte komma in sen efter 5 månader och mena att handlaren ska stå för nya belägg och skivor för att man kört beläggen sopslut och inte bytt och därigenom förstört skivorna.

Senast redigerat av it_mutt (3 januari 2018)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Evildan
3 januari 2018 ·

panda666 skrev:

it_mutt skrev:

torsen skrev:
Köparen har ansvar för att själv undersöka, prova och bedöma en vara/bil före köp.
Köper man en turbobil som rullat 24.000 mil för 30.000:- är man ute på mycket tunn is.
Är det dessutom en av marknadens mest problematiska bilfabrikat så har man verkligen chansat.
För jag gissar att det är en SAAB.

Av ARN kan du inte vänta dig någon hjälp, för dom kan inget om något, enligt min erfarenhet.
KkL kan du knappast åberopa på en så gammal bil, som du dessutom godkänt i o m att du köpt den.
Tingsrätten kommer bara utöka din ekonomiska börda - om dom över huvud taget tar upp ärendet.

Reparera, sälj eller skrota eländet och se det som en lärpeng, för jag utgår från att det är din första bilaffär.

Köp därefter en japansk bil som inte är äldre än 8 år och inte är körd mer än 8.000 mil samt helförsäkra den.
Då har du en trygghet i att maskinskadan står för allt med 2.000:- självrisk upp till minst 10 år och minst 10.000 mil. Kan vara förmånligare i något försäkringsbolag.

Hårda ord, jaa - men så är bilägarlivet, tyvärr.

Lycka till på det nya året.

För att jag inte orkar vara smidigare än såhär; vilket jävla skitsnack.

Utifrån diverse kommentarer i tråden, så förstår jag att bilägarlivet är tufft för en del, speciellt när man inte har en susning om vilka lagstadgade rättigheter man som konsument faktiskt har.

Har inte riktigt fått nån bra info över hur länge ts har kört bilen sen köpet samt vad för garantier och eventuella bestämmelser dom har kommit överens om vid affär. Om inga garantier finns från handlarn kan man endå komma tbax när som helst och kräva gratis reparation?

Här är vad som gäller.

https://www.hallakonsument.se/tips-for- … lhandlare/

panda666
3 januari 2018 · 4 250 Inlägg

Evildan skrev:

panda666 skrev:

it_mutt skrev:

För att jag inte orkar vara smidigare än såhär; vilket jävla skitsnack.

Utifrån diverse kommentarer i tråden, så förstår jag att bilägarlivet är tufft för en del, speciellt när man inte har en susning om vilka lagstadgade rättigheter man som konsument faktiskt har.

Har inte riktigt fått nån bra info över hur länge ts har kört bilen sen köpet samt vad för garantier och eventuella bestämmelser dom har kommit överens om vid affär. Om inga garantier finns från handlarn kan man endå komma tbax när som helst och kräva gratis reparation?

Här är vad som gäller.

https://www.hallakonsument.se/tips-for- … lhandlare/

Är det verkligen så? isf ska man alltid köpa bil hos en handlare, verkar som att man har 3 år på sig att reklamera, alltså som 3 års garanti. Bara o ringa o säga att nått är paj så ska säljaren alltså handlarn fixa det gratis, hade ingen aning om detta. Trodde nått gällde ifall man blev rejält blåst eller ifall man hade giltig garanti från handlaren. Stämmer detta då? då kan ts vända sig till arn och få hjälp enligt konsuments lagen.

panda666
3 januari 2018 · 4 250 Inlägg

it_mutt skrev:

panda666 skrev:
oj såg att ts hade skrivit 1.5 månad så vet inte exakt vad jag förväntade mig mer därifrån, mitt fel där ursäkta mig, måste vara all glögg me alkohol som ja druckit dessa dagar. Men om inget annat sägs än att bilen är i bruksskick och den börjar paja efter några veckor har då bilhandlarn skyldighet att laga även om inga garantier har gets? även ifall bilen har gått lite mke och är gammal?

Klart man blir bäng av varmt vin wink

Ja, i princip kan man säga att det är så enkelt ja. Du har alltså, lite felaktigt och dessutom väldigt enkelt uttryckt, en inbyggd garanti i KKöpL. Oavsett om bilen gått 10.000 mil, eller 30.000 mil.


- - - - Edit - - - -

Givetvis är det ju som så att om handlaren anger att bromsbeläggen är dåliga (eller för sakens skull; "nästan slut"), så kan man då givetvis inte komma in sen efter 5 månader och mena att handlaren ska stå för nya belägg och skivor för att man kört beläggen sopslut och inte bytt och därigenom förstört skivorna.

så enligt kköpl äre bara o lämna tibax skiten och få den reparerad gratis enligt vad jag läste, ja går o dricker mer glögg nu;)

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
3 januari 2018 · 17 478 Inlägg

Är handlaren MRF-ansluten så måste denna följa ARN:s beslut. Annars kan handlaren skratta TS rakt upp i ansiktet. Kanske tydliggjorts i tråden men så är det.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Evildan
3 januari 2018 ·

Hybrid_ skrev:
Är handlaren MRF-ansluten så måste denna följa ARN:s beslut. Annars kan handlaren skratta TS rakt upp i ansiktet. Kanske tydliggjorts i tråden men så är det.

Du menar att handlaren ger bilköparen en currywurst?

panda666
3 januari 2018 · 4 250 Inlägg

Evildan skrev:

Hybrid_ skrev:
Är handlaren MRF-ansluten så måste denna följa ARN:s beslut. Annars kan handlaren skratta TS rakt upp i ansiktet. Kanske tydliggjorts i tråden men så är det.

Du menar att handlaren ger bilköparen en currywurst?

lol gäller inte konsoment lagen för ts? stog ju ts har upp till 3 år på sig ? har ja hällt i mig för mke glögg kanske. Undrar vad det finns mer för wurst smaker.

spillolja
3 januari 2018 · 4 025 Inlägg

Anmäl till ARN, med detaljerad beskrivning och krav, max en halv A4
när bilnasaren svarar lägg upp det med maskerade uppgifter och målnummer så ska vi hjälpa till och svara

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
granadadr
4 januari 2018 · 7 289 Inlägg

om handlaren ej följer arns beslut händer inget,, dem blir bara svartlistade å förmodligen bryr dem sig ej om det ens,,  nästa steg blir att stämma dem,, men i ärlighetens namn vet jag ej om det lönar sig,, ??

Ford Granada 2,8i "Turbo edition" (1985)
Ford Granada "COSWORTH" (1978)
Ford Mondeo 2,2 "Brandbilen" (2010)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang