Skoda Fabia 1.4 16v Svajig tomgång och hög CO

BoraV6
13 december 2017 · 677 Inlägg

Tjejens Fabia har haft en serie med fel sista åren. Men nu sket det sig i besiktningen och symptomen har blivit värre.

Nuvarande symptom är svajig tomgång och lite hög CO 0,5 (0,3).
Det finns ibland en felkod på gasspjället: 17989 Throttle valve control module J338, Basic setting not carried out. (går att släcka ibland)

Historik:
Felkoden har varit i 2år och har ibland gått att släcka och ibland inte.
Jag bytte spjällhus och EGR. Då försvann koden helt i 6 månader för att sen komma tillbaka och inte gå att släcka.
Jag lämnade in den till en verkstad som påstår att motorstyrdonet är paj och måste bytas ut, svindyrt.

Plötsligt börjar bilen jävlas mer och motorlampan börjar blinka och bilen misständer ibland på cyl 1 (felkod).
Besiktar. Hög CO
Tillslut lyckas jag härleda det till en tändspole.
Bytte tändspole och bilen gick klockrent 1 dag, jämn och fin tomgång och alla felkoder försvann.
Dagen efter blev tomgången sämre än någonsin och CO är hög.
Testade att byta Map-sensor idag samt spraya alla jag kunde komma på med startgas för att leta läckage, utan resultat.
Jag har inte bytt tändstift men de ser väldigt fräscha ut och har bara gått 3000mil.

Några ideér?

Meaganeowner
13 december 2017 · 2 250 Inlägg

Tidigare när jag körde bensinare, så har jag råkat ut för fel i tändstif några gånger. Förmodligen sprickor i isolatorn.

Hur som haver... Det är väl både simpelt och inte heller dyrt att byta till nya stift.

När du bytte tändspole så rotade du även med tändkablarna. Inte direkt ovanligt att det blir fel i dem också, speciellt om det är såna med kol inuti i stället för kopparledare.

Senast redigerat av Meaganeowner (13 december 2017)

BoraV6
13 december 2017 · 677 Inlägg

Det har du rätt i, men jag har på känn att det är något annat. Jag har vänt uppochner på internet och jag är inte direkt den första med dessa problem på denna motortyp.
Vissa har bytt ut halva motorn utan att få till problemen.

Det är inte tändkablar utan en spole direkt på varje tändhatt.
Om det är brott i kablarna fram dit förmodar jag att det skulle leda till en felkod och mer motorstörningar.
Men jag vet inte.

Hur som helst ska jag byta stift för du har helt rätt i att det kan bli diverse fel av dem, men som sagt har jag på känn att det är något annat.

BoraV6
14 december 2017 · 677 Inlägg

Nu har jag bytt stift. Tomgången pendlade innan mellan 650 och 705 varv.
Nu pendlar den mellan 665 och 700.

MEN plötsligt efter att inte ha haft blinkande motorlampa och stängt ned cyl 1 pga misständning på flera dagar så började det om igen. Står den en liten stund på tomgång misständer den så pass att det blir felkod.

Cyl 1 har nu ny tändspole och nytt stift.

sad

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang