Mazda 6 -09 Drar väldigt mycket olja, hjälp! 21000 mil

danhan
18 december 2017 · 17 Inlägg

Hej jag ska försöka sammanfatta mig kort, men lovar inget!

Problemet är att Mazdan drar sjuka mängder olja! Jag fyller på en liter (minst) i månaden!

Historia:
Jag erkänner att jag inte har servat bilen på märkesverkstad de senaste tre åren, jag har själv bytt olja och filter ( för det är inte så svårt ). Och för att jag kan. Jag byter även bromsbelägg och andra saker som jag anser mig klara av.
Till saken, jag har sedan några år förstått att den börjat dra onormalt mycket olja, men har inte haft tiden att börja grotta ner mig i problemet förrens min sambo skulle ut och åka för ca 5-6 månader sedan. Då motorn började haverera, det visade sig att ett drev hade kollapsat. En bilverkstad (ej märkes) började riva ner kamkedjan etc och bytte till nytt. Han bad mig hålla koll på oljenivån. Och att lämna in bilen på service.

Nu efter ett tag börjar jag inse att det kan vara något annat som gör att motorn förbränner oljan, den läcker inte ut något. Jag har provat med en burk Waynes super charger olja. Ingen skillnad.

Mina misstankar: kolvringarna trasiga? Topplockspackningen? Den tar ingen glykol. Den ryker inte speciellt mycket heller. Jag tänkte göra ett komp-test snart.

Hoppas någon vänlig skäl här inne kan hjälpa mig med förslag på saker jag kan kolla utan att behöva riva ner toppen. Jag tror det skulle vara kul att göra det, men då vill jag bara vara säker att det inte är någon lättare fel som jag har missat.

Evildan
18 december 2017 ·

Hur långt kör du på en månad?
40 mil eller 1000mil? wink
Kikat på tändstiften?
Färgen på dom visar om olja förbränns.
Inga missfärgningar i expansionskärlet?
Är det färgglatt utöver färgen på kylarvätskan har du olja i kylsystemet.

danhan
18 december 2017 · 17 Inlägg

Min sambo kör den till jobbet ca 10 minuter enkel resa. Som sagt den har gått 21000mil sedan 2009 smile
Jag får ta en titt på tändstiften.

danhan
18 december 2017 · 17 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/158/157784/157784-22f96d354c4f7b93cba0f428f529ee72.jpg
Så här ser tre av fyra stift ut ( fick inte loss den sista ) behöver bättre verktyg och ljus för att få loss sista stiftet. Men gissar att den ser likadan ut.

Meaganeowner
18 december 2017 · 2 250 Inlägg

Elektrodavståndet på tändstiftet verkar alldeles för stort.
Är det rätt längd på tändstiftsgängan?
Har inget med oljeförbrukningen att göra dock.

Hur är det ställt med vevhusventillationen?
Är den tätt, så att inte olja kan rinna ned till oljetråget, så slurpar den i sig olja.
Oljan sugs då in i insuget och förbränns.

Har motorn gått med för lite olja, eller gått hett, typ kokat, så kan kolvringarna ha skadats. Eller kanske en eller flera nedersta  kolvring/kolvringar koksat fast.

Uppgiften för nedersta ringen är att skrapa av olja från cylinderväggarna. Om det inte funkar, bränns oljan upp.
Inte säkert att ett kompprov visar detta.

Senast redigerat av Meaganeowner (18 december 2017)

danhan
22 januari 2018 · 17 Inlägg

Hej!
Jag gjorde ett Komptest med varm motor.
Fick 160psi +- 3 på alla cylindrar
Hälde i en matsked olja och fick
200-230 psi.
I instruktionerna står det att det kan vara kolvringarna.
Stämmer detta? Vad har ni för erfarenheter?

jaka54
22 januari 2018 · 5 733 Inlägg

Hej!
Vad menar du med: " I instruktionerna står det att det kan vara kolvringarna"??
Vilka instruktioner???
Att en motor drar olja Kan bero på att kolvringarna är slitna. Det kan också bero på att ventilstyrningarna är slitna eller ...att du inte bytt olja och filter regelbundet eller kört med felaktig olja.

Har du kollat elektrådavståndet på tändstiften? Det är samma mått på de flesta bilar, mellan 0.8mm- 1,0mm! Du mäter med bladmått! Tändstift bör bytas vart 3000mil.
När bytte du olja och filter senast? Man bör byta efter 1000-1500mil. Det är också viktigt regelbundet (Varje år) byta luftfilter samt även , åtminstone vartannat år, byta rotor och fördelarlock. Gör man dessa saker så har motorn stora förutsättningar att hålla  åtminstone 100000mil...

Senast redigerat av jaka54 (22 januari 2018)

xXSammy
22 januari 2018 · 6 571 Inlägg

JAG SER EN DURATEC MOTOR!
(Mazda/Ford Maskin)
De är kända att dra lite olja, upp till 0.5 liter på 100 mil är okej... (enligt specifikationerna)

Men får du ökat komp (markant) efter du fyller lite olja i cylindrarna lutar det sig mot kolvringarna

Senast redigerat av xXSammy (22 januari 2018)

De/Dem
danhan
22 januari 2018 · 17 Inlägg

Jacka54.
I instruktionerna till komressionsmätaren står det hur man kan tolka olika saker när man gör ett komptest. (Biltemas 450kr)
Till alla dina andra förslag så är jag helt med på att det kan bero på mycket.
Jag har bytt tändstift till nya.

Xxsammy.
Tack för ditt svar! Det gör att jag kan sikta in mig på kolvringarna.
Peace!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang