Passat 13 - Glykol försvinner

kral0008
22 december 2017 · 9 Inlägg

Sen kylan slog till för några veckor sen så har jag fått börja fylla på glykol varannan dag. Idag på långresa, 35 mil, fick jag stanna hela 3ggr och fylla på! På senaste servicen sa de att glykolen läcker lite och att det beror på att det är dags å byta kamrem?

Inget konstigt med oljan, inga bubblor i behållaren för glykol. Kokar ej.

Meaganeowner
22 december 2017 · 2 250 Inlägg

Två olika konstateranden. Läcker kylarvätska och dags att byta kamrem.

På många bilar i dag så driver kamrem vattenpump. Och i regel byts pump samtidigt med kamrem.

Kan hända att pumpen läcker. Och då blir du av med det problemet.

Kamremmen har i sig inget med läckaget att göra.

Senast redigerat av Meaganeowner (22 december 2017)

Growe Fri fart för ett fritt folk!
22 december 2017 · 13 673 Inlägg

Är det en diesel?    Egr kylaren gissar jag på då

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Meaganeowner
22 december 2017 · 2 250 Inlägg

Vad är det för mojäng? Vart sitter en sån?

eastereverybodybay
22 december 2017 · 360 Inlägg

Meaganeowner skrev:
Vad är det för mojäng? Vart sitter en sån?

På baksidan av motorn, typ mellan motor och torpedvägg. Svår att se ovanifrån.

Goggla EGR kylare och Passat så finns det bilder och mycket info om dess bekymmer och dess problem.



Den dagen då min EGR kylare går sönder på min Passat så kommer jag att demontera den och ersätta den med ett rör och vända mig till en firma som programmerar om styrenheten... och sen kör jag utan EGR.

Meaganeowner
22 december 2017 · 2 250 Inlägg

Ohoooo...
Ser ut som överdelen till en sipparator:)

Cupra_
22 december 2017 ·

Min var likadan. Lagret i vattenpumpen som var så slut att det läckte. Bytte kamrem med vattenpumpen och problemet försvann. VAGs vattenpumpar är skit, och varför man sätter den på kamremmen kan jag inte för mitt liv förstå.. Min hade gått ca 14000 mil när det hände..

Det läckte lite under en lång tid, sen började det försvinna mycket vatten på kort tid. Egr-kylare kan det också vara som en del säger.. Men kolla på kamremskåpans skarv mitt på samt på golvet i motorrummet. Läcker vattenpumpen rejält så borde det vara blött på de ställena. Hoppar remmen av pga vobblande pump så är det mer eller mindre motorbyte som gäller. Så om det finns några som helst tecken på att pumpen är dålig, byt på en gång.

Senast redigerat av Cupra_ (22 december 2017)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang