Efter att ha blivit dragen av polarens Golf med Lancian så behövdes fyrhjulsdrift. Hade ju en tanke om att integrale konvertera Lancian men gav upp på det. Andra Evo generationen har alltid vart en dröm sedan Tommis framgångar i skogen. Listan av legendariska motorer är lång och där finns 4G63 definitivt.
Så äntligen kom tändstiften som jag beställt, tog 2 dagar ifrån Tyskland till Sverige och sedan så har Postnord åkt runt med dom i 5 dagar, suck. De åkte på i varje fall. Tyckte bromsbeläggen fram lät lite konstigt senast så jag köpte nya belägg tsm. med stiften, de var helt slut. Verkligen på tiden, körde standard Bosch belägg och inget speciellt då tanken är att köpa brembosar till hösten och sätta på:-)
Har köpt lite nya prylar som kommer komma på inom kort men skulle ta en tur i lördags. Mötes av en lysande AYC lampa. Trasig pump tänkte jag och såg min plånbok bli tunnare.
Hade motortvättat bilen dagen innan så felsökningen började där, hittade att AYC relät hade trillat ifrån sin uppsatta position och hängde i sladden upp och ner, lite som ett badkar nästan, fullt förstås....
Tog bort och öppade upp relät och det har nog vart dassigt ganska länge. På jakt efter nytt nu:-)
Var ju inte superimponerad av bromsarna som satt på så ett bra pris dök upp på ett sett Brembosar i England, bara slå till. De var ju dock skitfula rent ut sagt Brembosar ska ju vara röda ju! Varje fall enligt mig:)
Som tur var så hade tidigare ägare bara sprutat på utan att slipa så med lite färgborttagning och en plattmejsel så kunde färgen lirkas bort. Var två lager färg, först gult och sen rosa. Tar lite tid men blir bra:-)
Lite grejer har hänt nu, jakten på AYC relä var ju lättare sagt än gjort. Hämtade ut det idag då jag köpte direkt ifrån Japan. Kan varmt rekommendera www.megazip.net relativt snabb leverans och ok priser. De skickade dessutom med några sidor Japansk dagstid, alltid uppskattat:-)
Inte riktigt lika imponerad av tyskarna som bytte ut de bromsbackar jag beställde till en Subaru del som inte passade. Svårt att köra för tillfället...
Annars kom fram och bakskivorna som de skulle och när brombackarna är på plats så:-)
Okej så lite grejer har hänt men mer i takten ett steg fram och två steg bakåt. Fick på bromsarna bak. Fälgarna slickade precis oken, fick på oken fram, fälgarna gick f** inte på, testade med spacers men lönlöst om jag inte vill ha typ 3cm spacers, vilket jag inte vill .... På jakt efter nya fälgar och hittade ett par snygga som däcken skiftades över till. Äntligen på rull! Ska bara lufta bromsarna och hålla tummarna för att allt funkar som det är tänkt att det ska!!! Blev även ett par LED lampor fram, ger nada med ljus på halvljuset men helt ok på helljuset. Var inte ett rån ekonomiskt så det kan jag leva med:-)
Nu så! Luftat, provat av bromsarna och tvättat bilen. Bromsarna funkade bra efter ett maraton luftningspass igår kväll. Lite halvsagt med 2 nipplar per ok kan man väl säga. Fy fan va skoj man kan ha på 4hjul:-)
Så vad har hänt på sistone, har hunnit med rätt så många mil på många nya sjukt roliga vägar.. satans vad rolig den är att köra, märkt att känslan i bromspedalen känns lite sådär och att beläggen inte är de bästa. Köpt stålomspunna bromsslangar som ska på under vintern medans jag funderar på vilka belägg som det blir.
En av anledningarna till att det blev en fyrhjulsdriven EVO var att jag blev dragen av min kompis och hans golf GTI. Samma vän har nu köpt en Golf R simningen längre är helt orginal, börn..... Golfhelvetet drog mig...snabbare på kurvig väg är jag men rakt fram är han snäppet snabbare. DSG låda med Launch hjälper ju till men F** kan väl samanfatta det hela. Laddade på rätt så friskt, bilen började gå som en påse nötter och dog. Skjuten motor tänkte jag men visade sig vara en tryckslang som gett sig. Industristandard bör ju hålla.
Tanken nu? 1000cc spridare, evo 9 turbo, nytt sprut, funderar på etanol. mappning på det:-)
Ruttnade på hur det såg ut i motorrummet med kablarsom bara låg huller om bullar faststripade och med eltejp runt sig.
Tjatade till mig lite skrotplåt ifrån en smidesaffär och klippte och bockade till en passande plåt som fästes i 2 hål där gammla luftburken hade suttit. Vart några versioner men blev bra:-)
Lackade rackarn vit och kopplade allt genom ett kopplingsblock tänkt för bilstereo. Vart ju sjukt bra om jag får säga det själv!