Passat 2.0 - 2011 Motor stannade under färd. Alla felkoder visades efter varandra.

kiptanoi
3 januari 2018 · 51 Inlägg

Detta gäller min Passat 2.0 2011 Diesel 170hk Automat.

Skulle åka till affären igår, efter 2 km så började helt plötsligt alla varningslampor att lysa, och diverse felkoder visades i diplayen. Det var så många så jag tror nog att alla fel som finns visades efter varandra.

Jag har autostop o autostart funktion på bilen med, iaf.... Jag rullade till sidan, tändningen var fortfarande på och så.
Så jag ställede mig på bromsen och ringde ett telefonsamtal. Under samtalet så startar helt plötsligt bilen utan att jag gjorde nått. Så jag la i driven och tänkte åka in och parkera så jag inte var i vägen för andra. Men känner inte att den vill lägga i ngn växel och driva. Nästa sekund lägger motorn av helt igen.

Under bogseringen hem så fortsatte alla felkoder att visas en efter en.

Fick förslaget om att ladda batteriet, sedan ta bort minuspolen 30 min-timme och sedan prova.

Men bilen vill inte starta och alla felkoder rullas i displayen.

Är lite nyfiken på vad det är som kan ha hänt?

xXSammy
3 januari 2018 · 6 569 Inlägg

Kabelbrott/kortslutning eller bränd säkringsdosa låter de lite som

De/Dem
Low
3 januari 2018 · 3 309 Inlägg

Dum fråga men hur gör man när man ska bogsera en automat bil?  Man gör väl inte hur som helst?

Cupra_
3 januari 2018 ·

Min passat med samma motor betedde sig nästan likadant på vägen hem från handlaren (Bra första intryck av bilen). I mitt fall var det kabelbrott på sladden till vevaxellägesgivaren. Den sitter under batterihyllan och är kort. Inte helt ovanligt att de vibrerar av tydligen..

I mitt fall började det med att den varnade för fel i start/stopp systemet.

Senast redigerat av Cupra_ (3 januari 2018)

Cupra_
3 januari 2018 ·

Low skrev:
Dum fråga men hur gör man när man ska bogsera en automat bil?  Man gör väl inte hur som helst?

Du ställer den i neutral och drar?
Beror dock lite på om det är fyrhjulsdrift, modell m.m.

Low
3 januari 2018 · 3 309 Inlägg

Cupra_ skrev:

Low skrev:
Dum fråga men hur gör man när man ska bogsera en automat bil?  Man gör väl inte hur som helst?

Du ställer den i neutral och drar?
Beror dock lite på om det är fyrhjulsdrift, modell m.m.

Jasså. Alltid haft för mig att man får bara dra en viss hastighet o sträcka. Annars förhettas lådan?

Om inte så var det ju bra att veta!:-)

Cupra_
3 januari 2018 ·

Low skrev:

Cupra_ skrev:

Low skrev:
Dum fråga men hur gör man när man ska bogsera en automat bil?  Man gör väl inte hur som helst?

Du ställer den i neutral och drar?
Beror dock lite på om det är fyrhjulsdrift, modell m.m.

Jasså. Alltid haft för mig att man får bara dra en viss hastighet o sträcka. Annars förhettas lådan?

Om inte så var det ju bra att veta!:-)

Det skiljer som sagt lite på olika lådor och bilar hur känsligt det är.
Är man väldigt osäker så är det bättre att ta en bärgare så slipper man oroa sig.

kiptanoi
3 januari 2018 · 51 Inlägg

Då får jag hoppas att jag inte gjorde nått dumt när jag bogserade. Dock gick det aldrig över 30 km mera än en kort kort sträcka. Resten av tiden gick det i 15 km.
Hastighetsmätaren var nog det enda som fungerade på vägen hem under bogsering :p

Men vad bra svar jag fått hittils iaf, då har jag lite att gå på/eftet.

Kommer ngn på mera saker så hojta till smile

Cupra_
3 januari 2018 ·

Har du 4motion/haldex så hoppas jag innerligt att du hade tändningen avslagen iaf..

kiptanoi
3 januari 2018 · 51 Inlägg

Cupra_ skrev:
Har du 4motion/haldex så hoppas jag innerligt att du hade tändningen avslagen iaf..

Ingen fyrhjulsdrift på bilen.
Dock var tändningen påslagen biten vi bogserade.

Cupra_
3 januari 2018 ·

kiptanoi skrev:

Cupra_ skrev:
Har du 4motion/haldex så hoppas jag innerligt att du hade tändningen avslagen iaf..

Ingen fyrhjulsdrift på bilen.
Dock var tändningen påslagen biten vi bogserade.

Okej.. Får hoppas allt gick bra då. Det enda jag vet 100% säkert är,  att har du 4motion så ska inget kunna hända med fyrhjulsdriften om du har tändningen av och lådan i neutral, om framvagnen är upphissad (bärgning) . Men det hjälper ju inte dig.
När en sån bil körs i bromsprovaren hos besiktningen så kör man alltid tändningen av och neutral i. Men det är för att fyrhjulsdriften styrs elektroniskt.
Tändning på och snurr på hjul med avstängd motor brukar kunna ge lite felkoder på abs/antispinn-sladd om man har osis, men du måste ju ändå få ordning på grumdfelet på bilen så i sammanhanget spelar det ingen större roll.

Har försökt kolla vad som gäller för din bil och vad jag får fram är att tändningen ska vara på, lådan i "N" och du får max bogsera i 50km/h i 5mil. Det är lite tvetydigt från Volkswagen men det är vad jag kan få fram just nu. Kan dock inte garantera till 100% att det är så, men så säger min instruktionsbok.

Senast redigerat av Cupra_ (3 januari 2018)

kiptanoi
3 januari 2018 · 51 Inlägg

Cupra_ skrev:

kiptanoi skrev:

Cupra_ skrev:
Har du 4motion/haldex så hoppas jag innerligt att du hade tändningen avslagen iaf..

Ingen fyrhjulsdrift på bilen.
Dock var tändningen påslagen biten vi bogserade.

Okej.. Får hoppas allt gick bra då. Det enda jag vet 100% säkert är,  att har du 4motion så ska inget kunna hända med fyrhjulsdriften om du har tändningen av och lådan i neutral, om framvagnen är upphissad (bärgning) . Men det hjälper ju inte dig.
När en sån bil körs i bromsprovaren hos besiktningen så kör man alltid tändningen av och neutral i. Men det är för att fyrhjulsdriften styrs elektroniskt.
Tändning på och snurr på hjul med avstängd motor brukar kunna ge lite felkoder på abs/antispinn-sladd om man har osis, men du måste ju ändå få ordning på grumdfelet på bilen så i sammanhanget spelar det ingen större roll.

Har försökt kolla vad som gäller för din bil och vad jag får fram är att tändningen ska vara på, lådan i "N" och du får max bogsera i 50km/h i 5mil. Det är lite tvetydigt från Volkswagen men det är vad jag kan få fram just nu. Kan dock inte garantera till 100% att det är så, men så säger min instruktionsbok.

Tackar.
Att återställa koderna, funkar det med minuspolen borttagen en halvtimme?

Cupra_
3 januari 2018 ·

kiptanoi skrev:

Cupra_ skrev:

kiptanoi skrev:

Ingen fyrhjulsdrift på bilen.
Dock var tändningen påslagen biten vi bogserade.

Okej.. Får hoppas allt gick bra då. Det enda jag vet 100% säkert är,  att har du 4motion så ska inget kunna hända med fyrhjulsdriften om du har tändningen av och lådan i neutral, om framvagnen är upphissad (bärgning) . Men det hjälper ju inte dig.
När en sån bil körs i bromsprovaren hos besiktningen så kör man alltid tändningen av och neutral i. Men det är för att fyrhjulsdriften styrs elektroniskt.
Tändning på och snurr på hjul med avstängd motor brukar kunna ge lite felkoder på abs/antispinn-sladd om man har osis, men du måste ju ändå få ordning på grumdfelet på bilen så i sammanhanget spelar det ingen större roll.

Har försökt kolla vad som gäller för din bil och vad jag får fram är att tändningen ska vara på, lådan i "N" och du får max bogsera i 50km/h i 5mil. Det är lite tvetydigt från Volkswagen men det är vad jag kan få fram just nu. Kan dock inte garantera till 100% att det är så, men så säger min instruktionsbok.

Tackar.
Att återställa koderna, funkar det med minuspolen borttagen en halvtimme?

Nej. Kanske för att få väck vissa lysande varningslampor. Annars behöver du vcds eller en avancerad felkodsläsare (verkstadsmodell) för att få väck själva felkoderna.

Evildan
3 januari 2018 ·

kiptanoi skrev:

Cupra_ skrev:

kiptanoi skrev:

Ingen fyrhjulsdrift på bilen.
Dock var tändningen påslagen biten vi bogserade.

Okej.. Får hoppas allt gick bra då. Det enda jag vet 100% säkert är,  att har du 4motion så ska inget kunna hända med fyrhjulsdriften om du har tändningen av och lådan i neutral, om framvagnen är upphissad (bärgning) . Men det hjälper ju inte dig.
När en sån bil körs i bromsprovaren hos besiktningen så kör man alltid tändningen av och neutral i. Men det är för att fyrhjulsdriften styrs elektroniskt.
Tändning på och snurr på hjul med avstängd motor brukar kunna ge lite felkoder på abs/antispinn-sladd om man har osis, men du måste ju ändå få ordning på grumdfelet på bilen så i sammanhanget spelar det ingen större roll.

Har försökt kolla vad som gäller för din bil och vad jag får fram är att tändningen ska vara på, lådan i "N" och du får max bogsera i 50km/h i 5mil. Det är lite tvetydigt från Volkswagen men det är vad jag kan få fram just nu. Kan dock inte garantera till 100% att det är så, men så säger min instruktionsbok.

Tackar.
Att återställa koderna, funkar det med minuspolen borttagen en halvtimme?

Tyvärr inte. Du måste nollställa med mjukvara.

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
3 januari 2018 · 14 047 Inlägg

Low skrev:

Cupra_ skrev:

Low skrev:
Dum fråga men hur gör man när man ska bogsera en automat bil?  Man gör väl inte hur som helst?

Du ställer den i neutral och drar?
Beror dock lite på om det är fyrhjulsdrift, modell m.m.

Jasså. Alltid haft för mig att man får bara dra en viss hastighet o sträcka. Annars förhettas lådan?

Om inte så var det ju bra att veta!:-)

Det skiljer sig från låda till låda. Hade en Volvo 760 automat och en fick man bogsera 15 kilometer men kommer inte ihåg i vilken fart.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
simlar
4 januari 2018 · 5 525 Inlägg

Vettemannen skrev:

Low skrev:

Cupra_ skrev:
Du ställer den i neutral och drar?
Beror dock lite på om det är fyrhjulsdrift, modell m.m.

Jasså. Alltid haft för mig att man får bara dra en viss hastighet o sträcka. Annars förhettas lådan?

Om inte så var det ju bra att veta!:-)

Det skiljer sig från låda till låda. Hade en Volvo 760 automat och en fick man bogsera 15 kilometer men kommer inte ihåg i vilken fart.

/Benny

Vanlig automatlåda överhettas vid bogsering längre sträckor, detta pga att oljepumpen i lådan drivs av motorn. Snurrar då hjulen med motorn avstängd snurrar det inne i lådan och skapar friktion utan något oljeflöde i lådan = blir mycket värme.

En DSG som sitter i så gott som alla VW från ca 2006 och uppåt är i grunden en manuell låda så att lägga i N med en sådan är samma sak som att lägga ur till neutralen i en manuell låda.


Till TS så rekommenderar jag att läsa ur felkoderna med riktigt diagnosverktyg (VCDS och ODIS är dom bästa) för att få ut alla felkoder och sen gå vidare därifrån.
Känner ej till att 2.0tdi skulle ha några problem med kablage till vevaxelgivaren.
Vad för felmeddelanden rullar i displayen?

Senast redigerat av simlar (4 januari 2018)

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
kiptanoi
4 januari 2018 · 51 Inlägg

simlar skrev:

Vettemannen skrev:

Low skrev:

Jasså. Alltid haft för mig att man får bara dra en viss hastighet o sträcka. Annars förhettas lådan?

Om inte så var det ju bra att veta!:-)

Det skiljer sig från låda till låda. Hade en Volvo 760 automat och en fick man bogsera 15 kilometer men kommer inte ihåg i vilken fart.

/Benny

Vanlig automatlåda överhettas vid bogsering längre sträckor, detta pga att oljepumpen i lådan drivs av motorn. Snurrar då hjulen med motorn avstängd snurrar det inne i lådan och skapar friktion utan något oljeflöde i lådan = blir mycket värme.

En DSG som sitter i så gott som alla VW från ca 2006 och uppåt är i grunden en manuell låda så att lägga i N med en sådan är samma sak som att lägga ur till neutralen i en manuell låda.


Till TS så rekommenderar jag att läsa ur felkoderna med riktigt diagnosverktyg (VCDS och ODIS är dom bästa) för att få ut alla felkoder och sen gå vidare därifrån.
Känner ej till att 2.0tdi skulle ha några problem med kablage till vevaxelgivaren.
Vad för felmeddelanden rullar i displayen?

Jag ska kika igenom felkoder ngn dag. Ev nästa vecka. Denna vecka jobbar jag natt och har lite tight om tid till bilen.

Jag har även en väldigt enkel felkodsläsare som har med vw i den. Jag tänkte kolla hur långt jag kommer med den också.

Meddelanden om fel som visades var la jag inte på minnet. Ett av dom minns jag och det var start/stop funktion iaf.

Men som sagt, jag återkommer med alla meddelanden så fort jag varit till bilen och kollat allt som rullar på displayen.

Tack för hjälpen o ditt svar iaf.

kiptanoi
5 januari 2018 · 51 Inlägg

Så där, här kommer en liten uppdatering av dagens aktivitet vid bilen.
När jag slår på tändningen så är det som vanligt, förutom att verktyget blinkar....
Motorvarning lyser gult hela tiden (Men det gör den även på en fungerande bil tills man startar den, så antar att den inte är ett problem)

Efter en stund så tänds lampan för partikelrengöring, och efter någon sekund eller 2 så  börjar lampan för trasig lampa lysa, i samband med att trasig lampa börjar lysa så startar fläkten och går upp till 100 procent o bara kör..... Vid vissa gånger av start av tändningen så som felet AFS upp. Men långt ifrån alla gånger.

Fick sedan höra lite om partikelrengöring, och att ett liknade fel hände en kompis kompis, och när den lampan tändes så slog det ut hela bilen och den dog med, som på min.

Nu har jag bara åkt korta korta sträckor, på det senaste året har jag inte åkt någon längre sträcka alls.

Så min fundering /fråga är nu om det kan vara partikelfiltret som är täppt, och att bilen känner av det och då skyddar motor med att inte starta? (Funderar fritt utan att veta ett skit om bilar)

(Vid ett av ett försök av att få bilen och starta så gick motorn runt en halvsekund. Och slog sedan av.)

Några felkoder kunde jag inte läsa av med min enkla felkodsläsare.

Senast redigerat av kiptanoi (5 januari 2018)

simlar
5 januari 2018 · 5 525 Inlägg

Inte omöjligt att det är dina extrema kortkörningar som orsakat bekymmer.
Däremot att motorfläkten går på full flås kan vara ett tecken på att du har något problem i motorstyrningen.

Men går ej gissa sig fram på dessa moderna bilar, lyser det eller har lyst varningslampor så finns det i 99% av fallen felkoder.
Om du inte får kontakt med någon som har utrustning för att läsa ut samtliga felkoder ur bilen så rekommenderar jag att du på något sätt tar bilen till närmsta VW-auktoriserade verkstad och be dom läsa ut felkoderna.

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
kiptanoi
5 januari 2018 · 51 Inlägg

simlar skrev:
Inte omöjligt att det är dina extrema kortkörningar som orsakat bekymmer.
Däremot att motorfläkten går på full flås kan vara ett tecken på att du har något problem i motorstyrningen.

Men går ej gissa sig fram på dessa moderna bilar, lyser det eller har lyst varningslampor så finns det i 99% av fallen felkoder.
Om du inte får kontakt med någon som har utrustning för att läsa ut samtliga felkoder ur bilen så rekommenderar jag att du på något sätt tar bilen till närmsta VW-auktoriserade verkstad och be dom läsa ut felkoderna.

Ska säga att fläkten inte startat alla gånger, men ofta iaf..... Kanske 6-8 gånger av 10. Och alla gånger ditekt i samband med att partikelgiltret och trasig lampa tänds.

Jag ska jaga nått som kan läsa av koder.
Ev köpa VCDS.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang