Generella turbo bygge frågor! (E36)

123 Inlägg
Skrivet 14 januari · Inlägg av trådskaparen #1

Tjenare!

Tänkte jag gör en lite frågotråd då jag är både lite smått uttråkad och fundersam på samma gång så en jävla bra kombo. Håller ju som de flesta kanske sett på med ett E36 turbo bygge och frågat lite här o var då detta är egentligen första gången jag gör nått sånt här, och hittills har de gått rätt okej faktiskt. Men lite små funderingar o skit kvar! smile

Bilen ska enbart gå gata iallafall denna säsong.

1: Avgasbandage på grenrör, ett måste eller bara rekommendation? Har idag smackat på utan bandage då jag vart äckligt ivrig att få i maskin. Håller på att bygga om oljereturen så den kommer lite längre ifrån rören samt med temp resisterande skydd på slang. Problemet är att om jag ska dit med bandage måste hela maskinen ut igen, för tajt att få av grenröret med maskin i tyvärr.

2: Distans för lambdasond ifrån avgashuset på turbon? Hur långt bör den sitta ifrån för bäst mätning och utan den tar skada?

3: Någon som har lite bilder på hur denne fäst sin intercooler på sin E36:a vad ni använt osv osv.

4: Bränslesystem, har planerna att köra med E85. Men funderar på om man faktiskt borde uppgradera ledningar och dra sprillans nytt eller om original pallar? Tänkte köra original BTR, rail, ledningar och enbart byta till en walbra 450 tillsammans med siemens deka 875cc som ska passa på original rail och kontaktering? Rekommenderat att byta allt eller bara tuta o köra? 

Kan väll se denna som en liten diskussions tråd en sån här söndag kväll smile

Ha de gött allihopa!

103 Inlägg
Skrivet 14 januari #2

vad ska du ha för styrsystem och vad är effektmålet?

123 Inlägg
Skrivet 14 januari · Inlägg av trådskaparen #3

jompazx skrev:
vad ska du ha för styrsystem och vad är effektmålet?

Jo de kanske hade varit bra att skriva (hehe)
Har för närvarande en M50B28 som kommer överladdas med en T76 snurra tillsammans med VEMS styrsystem och skulle ju vilja nå en 450whp kanske runt där smile

103 Inlägg
Skrivet 14 januari #4

robbanc1997 skrev:

jompazx skrev:
vad ska du ha för styrsystem och vad är effektmålet?

Jo de kanske hade varit bra att skriva (hehe)
Har för närvarande en M50B28 som kommer överladdas med en T76 snurra tillsammans med VEMS styrsystem och skulle ju vilja nå en 450whp kanske runt där smile

m50b28? är det 2.8L vev i ett m50 block (gjutjärn) eller är det ett m52b28 block (Aluminium).

Senast redigerat av jompazx (14 januari )

123 Inlägg
Skrivet 14 januari · Inlägg av trådskaparen #5

jompazx skrev:

robbanc1997 skrev:

jompazx skrev:
vad ska du ha för styrsystem och vad är effektmålet?

Jo de kanske hade varit bra att skriva (hehe)
Har för närvarande en M50B28 som kommer överladdas med en T76 snurra tillsammans med VEMS styrsystem och skulle ju vilja nå en 450whp kanske runt där smile

m50b28? är det 2.8L vev i ett m50 block (gjutjärn) eller är det ett m52b28 block (Aluminium).

Spec på motorn:
10-1 i komp.
M50B25 block
M52B28 kolvar
M50B25 iv stakar
M52B28 vev
M50B25 Vanos topp portad
Org M50B25 vanos insugs kam
M50B25 icke vanos insugskam på avgas
In 228grader dur 9.0 lyft
Avgas 240 duration 9.7 i lyft
M52B28 Vanos triggerhjul
Vanos kamsignal
Arp topp bultar
Coopering packning.

smile

21 Inlägg
Skrivet 14 februari #6

robbanc1997 skrev:
Tjenare!

Tänkte jag gör en lite frågotråd då jag är både lite smått uttråkad och fundersam på samma gång så en jävla bra kombo. Håller ju som de flesta kanske sett på med ett E36 turbo bygge och frågat lite här o var då detta är egentligen första gången jag gör nått sånt här, och hittills har de gått rätt okej faktiskt. Men lite små funderingar o skit kvar! smile

Bilen ska enbart gå gata iallafall denna säsong.

1: Avgasbandage på grenrör, ett måste eller bara rekommendation? Har idag smackat på utan bandage då jag vart äckligt ivrig att få i maskin. Håller på att bygga om oljereturen så den kommer lite längre ifrån rören samt med temp resisterande skydd på slang. Problemet är att om jag ska dit med bandage måste hela maskinen ut igen, för tajt att få av grenröret med maskin i tyvärr.

2: Distans för lambdasond ifrån avgashuset på turbon? Hur långt bör den sitta ifrån för bäst mätning och utan den tar skada?

3: Någon som har lite bilder på hur denne fäst sin intercooler på sin E36:a vad ni använt osv osv.

4: Bränslesystem, har planerna att köra med E85. Men funderar på om man faktiskt borde uppgradera ledningar och dra sprillans nytt eller om original pallar? Tänkte köra original BTR, rail, ledningar och enbart byta till en walbra 450 tillsammans med siemens deka 875cc som ska passa på original rail och kontaktering? Rekommenderat att byta allt eller bara tuta o köra? 

Kan väll se denna som en liten diskussions tråd en sån här söndag kväll smile

Ha de gött allihopa!

Hej,
Svar på dina frågor:

1:Inget måste, dock bra om du får för dig att köra bana senare för då kommer bli mycket varmare än på gata, har kört både med och utan och det fungerar.

2:http://www.innovatemotorsports.com/support/manual/LC-1_Manual.pdf
se under punkten 2.3

3:Enkelt att fästa denna framför plåten som håller kylaren, bockade vinkeljärn funkar fint till det. riv bort fronten och håll upp intercoolern så löser det mesta sig självt.

4:Original med utbytt pump till wahlbro 450 kommer funka fint i org armartur tills en början. så du får köra lite innan du plöjer ner alldeles för mycket pengar. dock bör du byta bränslesystemet någon gång i framtiden då etanolen är agressiv mot bränsleledningar/gummi. tips är att montera ett litet extra bränslefilter precis innan fuelrailen så man fångar upp eventuell skit ifrån bränsleledningarna där innan spridarna.

/Karl


Senast i forumet

Diskussionsforum


Projekt


Evenemang



Sponsrade tjänster

Sommardäck
Vinterdäck