Köpråd familjebil

Evildan
21 januari 2018 ·

https://www.metro.se/artikel/9-tecken-p … ettroll-xr

Ordet troll slängs vilt mot personer som är jobbiga i sociala medier och internetforum. Så här känner du igen ett internettroll när du träffar det.

När du hör ordet internettroll tänker du kanske på näthatare, rasister och sexister.
Men ett internettroll behöver inte vara en anonym hatare, även om många anonyma hatare förmodligen kan klassificeras som troll.

Ett internettroll i sin bredaste mening är en person som skriver på sociala medier bara för att vara jobbig, för att irritera folk. De kan vara rasister, tokstollar eller helt enkelt personer som bara vill jävlas. Den gemensamma nämnaren är att de är otroligt jobbiga att ha att göra med.

Metro har pratat med sociala medier-experterna Brit Stakson och Fredrik Wass om hur du kan känna igen ett troll när du kommer i kontakt med det, så att du kan ta dig ur diskussionen snabbt.


1. Trollet söker aldrig konsensus.

– Syftet är aldrig att komma med relevanta motargument utan att förstöra diskussionen och göra den ointressant, säger Fredrik Wass.

2. Trollet kan byta åsikt ofta.

– Trollet vill aktivt skapa konflikter. Får du ett relevant argument tillbaka så kan trollet byta åsikt. De kan svänga för att skapa en frustration, säger Fredrik Wass.

3. Trollet är ofta anonymt – men behöver inte vara det.

– Troll brukar ofta vara anonyma, men samtidigt det vara folk man känner som uppför sig som troll. Att vara ett troll handlar mer om beteende, säger Fredrik Wass.

4. Trollet framställer sig ofta som att hen är flera personer.

– Ofta låtsas trollet vara många personer och svarar för att det ska framstå som att åsikten är vanlig. Det ser ut som att det är fem personer som tycker likadant, fast det egentligen är en person, säger Fredrik Wass.

5. Du kan inte ”vinna” en diskussion mot ett troll.

– Det går i princip inte att argumentera emot någon som har ett trollbeteende eftersom syftet är att skapa frustration hos personen trollet argumenterar mot, säger Fredrik Wass.

6. Att ”mata” trollet hjälper inte

– Det mest effektiva sättet är att tiga ihjäl dem, säger Fredrik Wass.

– Får man på sig ett gäng kommentarer så kan man göra en mer övergripande kommentar. Det är lönlöst att diskutera med troll. När vi har fantastiska plattformar för dialog låter det lite hårt. Men trollen är en tidstjuv, de skrämmer och tystar oss. Vi måste förstå att det finns en agenda bakom deras agerande, säger Brit Stakson.

7. Trollen försöker få ner dig på sin nivå

– Det handlar just om viljan att alltid dra ner en i gyttjan, det vill dunka dig i huvudet för att du tänker fel, säger Brit Stakson.

8. Trollen har ofta nystartade konton

– De har kanske inte ens har en profilbild på Twitter, utan kastar sig direkt ut med en ganska angripande tweet, säger Brit Stakson.

9. De för ofta en kamp mot etablerade medier

– Det är väldigt vanligt att man kan se resonemang där man för en ständig strid mot traditionella medier. Man försöker få det att framstå som att traditionella medier inte är någon man kan lita på, säger Brit Stakson.

Muttley
21 januari 2018 ·

Evildan skrev:
https://www.metro.se/artikel/9-tecken-på-att-du-träffat-på-ett-internettroll-xr

Ordet troll slängs vilt mot personer som är jobbiga i sociala medier och internetforum. Så här känner du igen ett internettroll när du träffar det.

När du hör ordet internettroll tänker du kanske på näthatare, rasister och sexister.
Men ett internettroll behöver inte vara en anonym hatare, även om många anonyma hatare förmodligen kan klassificeras som troll.

Ett internettroll i sin bredaste mening är en person som skriver på sociala medier bara för att vara jobbig, för att irritera folk. De kan vara rasister, tokstollar eller helt enkelt personer som bara vill jävlas. Den gemensamma nämnaren är att de är otroligt jobbiga att ha att göra med.

Metro har pratat med sociala medier-experterna Brit Stakson och Fredrik Wass om hur du kan känna igen ett troll när du kommer i kontakt med det, så att du kan ta dig ur diskussionen snabbt.


1. Trollet söker aldrig konsensus.

– Syftet är aldrig att komma med relevanta motargument utan att förstöra diskussionen och göra den ointressant, säger Fredrik Wass.

2. Trollet kan byta åsikt ofta.

– Trollet vill aktivt skapa konflikter. Får du ett relevant argument tillbaka så kan trollet byta åsikt. De kan svänga för att skapa en frustration, säger Fredrik Wass.

3. Trollet är ofta anonymt – men behöver inte vara det.

– Troll brukar ofta vara anonyma, men samtidigt det vara folk man känner som uppför sig som troll. Att vara ett troll handlar mer om beteende, säger Fredrik Wass.

4. Trollet framställer sig ofta som att hen är flera personer.

– Ofta låtsas trollet vara många personer och svarar för att det ska framstå som att åsikten är vanlig. Det ser ut som att det är fem personer som tycker likadant, fast det egentligen är en person, säger Fredrik Wass.

5. Du kan inte ”vinna” en diskussion mot ett troll.

– Det går i princip inte att argumentera emot någon som har ett trollbeteende eftersom syftet är att skapa frustration hos personen trollet argumenterar mot, säger Fredrik Wass.

6. Att ”mata” trollet hjälper inte

– Det mest effektiva sättet är att tiga ihjäl dem, säger Fredrik Wass.

– Får man på sig ett gäng kommentarer så kan man göra en mer övergripande kommentar. Det är lönlöst att diskutera med troll. När vi har fantastiska plattformar för dialog låter det lite hårt. Men trollen är en tidstjuv, de skrämmer och tystar oss. Vi måste förstå att det finns en agenda bakom deras agerande, säger Brit Stakson.

7. Trollen försöker få ner dig på sin nivå

– Det handlar just om viljan att alltid dra ner en i gyttjan, det vill dunka dig i huvudet för att du tänker fel, säger Brit Stakson.

8. Trollen har ofta nystartade konton

– De har kanske inte ens har en profilbild på Twitter, utan kastar sig direkt ut med en ganska angripande tweet, säger Brit Stakson.

9. De för ofta en kamp mot etablerade medier

– Det är väldigt vanligt att man kan se resonemang där man för en ständig strid mot traditionella medier. Man försöker få det att framstå som att traditionella medier inte är någon man kan lita på, säger Brit Stakson.

Förlåt för jag matade det.  Ska bättra mig.  I verkligheten hade trollet sprungit med svansen mellan benen.

Cuefa Ain't no place like home...
21 januari 2018 · 4 628 Inlägg

Så ja, inga personangrepp nu.
Vi kan väl enas om att vara oeniga när det gäller bilar istället? :-)

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
_Blue_Speed_ Ljuva 90-tal
21 januari 2018 · 1 128 Inlägg

Muttley skrev:

_Blue_Speed_ skrev:

Muttley skrev:
Jag kommer köra på meganen 1-3 år efter det landat en unge (när de väl kommer :p hinner kanske byta bil innan)
Sen kommer jag antingen gå på Auris eller Prius plug in.   

Jag hade aldrig köpt något från vag då driftsäkert är vad jag gillar och billigt.

Sen skulle jag aldrig någonsin få för mig att sätta min arvinge i ett gammalt sjåk som 940-850 eller något annat äldre än 10 år smile 
Men de är jag.

Hur orkar du sitta och ljuga för dig själv dag in och ut på garaget, har du inget vettigare att spendera din tid på än att trolla på ett sunkigt forum?

Förresten, det var 10 år sedan V70/XC70 II kom. God Natt Muttley.

Gå tillbaka till din sketna kartong.

Blir alla som kör Renå Megane lika verklighetsfrånvarande och upprepande som du?

Nöjeskör närproducerat
_Blue_Speed_ Ljuva 90-tal
21 januari 2018 · 1 128 Inlägg

Cuefa skrev:
Så ja, inga personangrepp nu.
Vi kan väl enas om att vara oeniga när det gäller bilar istället? :-)

Garaget är kapat av troll.

Nöjeskör närproducerat
Muttley
21 januari 2018 ·

Cuefa skrev:
Så ja, inga personangrepp nu.
Vi kan väl enas om att vara oeniga när det gäller bilar istället? :-)

Vi kan enas om det.  Frågan är om trollen kan det smile     Säg inte emot då är du korkad och en lögnare.

Soulman
21 januari 2018 · 1 271 Inlägg

Evildan skrev:
https://m.blocket.se/stockholm/Toyota_Prius__1_8_Aut_7pl_Nav_Backkamera_LM_S_77534403.htm?ca=12&w=3

Åkte en sån där (igen...) nyligen mellan Stanstead och London ToR. Jag var tvungen att fråga chauffören om han hade någon ruta som var öppen, eller om någon dörr inte var riktigt stängd. Tydligen inte (den gången heller), så jag konstaterar igen att den som väljer att köpa/leasa/stjäla en Prius för att använda den har inte komfort på priolistan överhuvudtaget.

Jag rankar den som ohotad etta i listan över bilar med usel komfort. Då har jag köpt, åkt, ägt och sålt många bilmodeller. Inte ens om jag fick en skulle jag ta den

TS prioriterade komfort och ändå kommer detta förslag upp?

Tjofadderittan - lej
Jag har VCDS (f.d VAG COM) och VCP
Kör VW Tiguan GTS 2017
caromania Forummoderator
21 januari 2018 · 9 296 Inlägg

Evildan skrev:
6. Att ”mata” trollet hjälper inte.

– Det mest effektiva sättet är att tiga ihjäl dem, säger Fredrik Wass
.
.

Så, nu tänker vi på punkt 6 och lägger locket på den brunnen. Återgå gärna till ämnet. wink

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Evildan
21 januari 2018 ·

Muttley skrev:

Cuefa skrev:
Så ja, inga personangrepp nu.
Vi kan väl enas om att vara oeniga när det gäller bilar istället? :-)

Vi kan enas om det.  Frågan är om trollen kan det smile     Säg inte emot då är du korkad och en lögnare.

De subjektiva är något man aldrig kan överbevisa någon om däremot de enklaste mätbara ting såsom krocktester, tillförlitlighet eller något så simpelt som hur många sittplatser ett fordon har. Det är gällande detta mätbara som många förefaller fullständigt faktaresistenta och vräker ur sig det mest otroliga efter det andra, exempelvis att en Volvo 850 är mätbar med dagens krocksäkraste bilar eller att en Audi Q7 hybrid har 7 sittplatser, det är på den glocalnetlåga nivån jag åtminstone anser mig urskilja trollen och hänvisar till pungt 6 i ovan lista.

Senast redigerat av Evildan (21 januari 2018)

crazytok
22 januari 2018 · 7 Inlägg

Snälla släpp munhuggeriet nu, det är fullständigt meningslöst.

Soulman, tack för input. Jag har aldrig åkt prius så jag kan inte uttala mig, men den tilltalar mig hursomhelst inte ändå.

Vad har du att säga om dom andra bilarna jag radat upp gällande komfort och driftsäkerhet? Eller har du något annat förslag på en snygg komfortabel bil till vettig peng?

Soulman
22 januari 2018 · 1 271 Inlägg

crazytok skrev:
Snälla släpp munhuggeriet nu, det är fullständigt meningslöst.

Soulman, tack för input. Jag har aldrig åkt prius så jag kan inte uttala mig, men den tilltalar mig hursomhelst inte ändå.

Vad har du att säga om dom andra bilarna jag radat upp gällande komfort och driftsäkerhet? Eller har du något annat förslag på en snygg komfortabel bil till vettig peng?

Av de du räknat upp är väl Audi och BMW självklara val vad gäller komfort. Ut och provkör är det enkla svaret.
Sen vet jag av erfarenhet att Nissan Qashqai är otroligt mycket bil för pengarna. Komforten är överraskande hög.

Dock tror jag inte senaste versionen finns i det +2 utförandet som ger lite mer plats men två vuxna och ett barn med barnvagn är inga som helst konstigheter.

Tjofadderittan - lej
Jag har VCDS (f.d VAG COM) och VCP
Kör VW Tiguan GTS 2017
jaka54
22 januari 2018 · 5 719 Inlägg

Hej!
Personligen skulle jag titta på Audi A6 eller Volvo V70 samt BMW 5 serien  och Mercedes. Samtliga dessa bilar är premiumbilar (kanske inte Volvo V70 men väl  V90 och X90) med allt vad det innebär.
Sen vet jag att Toyota och Honda gör väldigt pålitliga och "bra" bilar  om än med lite "plastig" interiör.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang