Varför är Jaguar så vacker och Lexus så vämjelig?

xXSammy
26 januari 2018 · 6 571 Inlägg

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/6/69/Lancia_Thesis_Kappa_20071211.jpg/1200px-Lancia_Thesis_Kappa_20071211.jpg

Stor och rund, precis som Pandan gillar.

Edit: Ännu större och rundare

https://s3.caradvice.com.au/thumb/1000/562/wp-content/uploads/2016/05/citroen-c4-grand-picasso-front.jpg

Senast redigerat av xXSammy (26 januari 2018)

De/Dem
Knugcab
27 januari 2018 · 5 111 Inlägg

Hehe, Lancia Thesis är ju en bil jag aldrig riktigt kan bestämma mig för huruvida jag diggar eller om den får mig att rygga back, rent designmässigt. tongue

Datsun King Cab "Daisy Diesel" (1985)
panda666
27 januari 2018 · 4 250 Inlägg

xXSammy skrev:
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/ … 071211.jpg

Stor och rund, precis som Pandan gillar.

Edit: Ännu större och rundare

https://s3.caradvice.com.au/thumb/1000/ … -front.jpg

uff, måste byta kalsonger nu;)

Sigge84
27 januari 2018 · 9 Inlägg

panda666 skrev:

caromania skrev:

panda666 skrev:

aldrig hört de uttrycket förr men nån gång första, tycker du lexus från 2013+nyare är fula? men du tycker att citroen är snygga, jösses vad ska man säga, tycker is från 2013 är väldigt fina. Jaguar sedaner från säg 2013-2014 är också snygga, du kanske menar gamla lexusar isf? dom nya är inte alls fula:) haru sett va fina nx serien är?

Nx? Fin? En sköldpadda på styltor! Som alla andra liknande tramsvagnar bmv, volvo, ådi och alla andra släppt ut. Skräp att titta på!
Mm. Jaguar har gjort en del finingar, det ska erkännas. Min Rover coupé skäms inte den heller, men likförbannat får min 30tals Brooklandsräser mer uppmärksamhet. Och den är varken snabb eller pålitlig. Regnar in gör det också! Och ändå så ska alla grannar kommentera just det där med att det står en Lexus på gårdsplan. Konstiga greyer det där med smak.

smaken är som röven. väldigt olika, ja gillar tex stora och runda;)

Smaken är som baken, kunde inte sagt det bättre själv. Sedan får man inte glömma att Jaguar alltid töjt mer på gränserna än Lexus som varit relativt konservativ bil.

Utmarks-Loke
27 januari 2018 · 5 840 Inlägg

Sigge84 skrev:
Smaken är som baken, kunde inte sagt det bättre själv. Sedan får man inte glömma att Jaguar alltid töjt mer på gränserna än Lexus som varit relativt konservativ bil.

Fast idag är det tvärt om, nya Lexus ser ut som rymdskepp medan Jaguar XF ser ut som en alldaglig ford eller audi eller något annat odefinierbart

panda666
27 januari 2018 · 4 250 Inlägg

tycker att nyare lexus ser brutala ut, speciellt topp häst modellerna alltså sport modellerna ser grymma ut, moderna jags ser också fina ut. javvist smaken är speciell hos folk.

torsen
28 januari 2018 · 7 238 Inlägg

Muttley skrev:

Evildan skrev:

torsen skrev:
X 2.

Pontiac Aztek?

https://images.autotrader.com/scaler/62 … 267901.jpg

Den är fortfarande snyggare än multipla.
Möjligtvis 2a är ju en sketen KVD 440.  Men jag vill ha en, de är omöjliga att få fatt i med.

http://teknikensvarld.se/wp-content/upl … n-1970.jpg

KVD`s design kan till största delen förklaras av hur karossen är konstruerad/sammansatt.
Den är gjord av en mängd detaljer i olika format som limmades samman och hölls ihop av norra europas största samling av skruvtvingar medans limmet härdades.
Först och främst skulle delarna passa samman.
Men det primära var att de skulle "släppa ut gjutformarna" utan att allt för mycket blev kvar i hörnen.
Varje del tillverkades nämligen för hand på ungefär samma sätt som "hobbybyggare av plastbåtar" gör.
D v s man börjar med att pensla den genomfärgade gelcoaten i botten på formarna och bygger sedan upp delarna med glasfiber och mera gelcote.
Tillverkningen skedde i f d tändsticksbolaget.
Varje "hall" var sprängsäker = tak och en vägg var "lättblåsbara".
Enorma tunga metalldörrar mellan varje "hall".
Varje dörr manövrerades manuellt, varför en stor del av arbetstiden gick åt att skjuta de tunga portarna när delarna transporterades mellan hallarna av flinka damer med hucklen över håret.
På sextiotalet var jag som produktionstekniker delaktig i framtagandet av SAAB 97.
Karossen gjordes i större delar av Trelleborgsplast.
Lackeringen i Rosengård.
Monteringen i Arlöv(på en 15 cm kortad 96-bottenplatta).
Vi hade ett visst samarbete som medförde studiebesök hos KVD i Kalmar, samt hos ett danskt företag som tillverkade framdelarna till några lok och tågvagnar i "plast".

B t w så har jag även ägt en SAAB 97V4(samt 92, 92B, 93, 95, 96, 95V4, 96V4 samt 99).

B t w 2 så fanns SAAB 97V4 att få med golvväxel för USA-marknaden.

B t w 3 så hade jag under en kort tid en KVD 440/Tjorven som tjänstebil under ett vikariat som boss på ett renhållningsverk våren/sommaren 1976. Den går lika fort framåt som bakåt, varför det gäller att ha rätt växel i när man startar motorn, samt för säkerhets skull ha foten på bromspedalen.

Ursäkta o t och lite kåseri. Men alltid är det väl någon som är intresserad av svensk bilhistoria.

Ruden
29 januari 2018 · 10 Inlägg

Svarte_Orm skrev:

Sigge84 skrev:
Smaken är som baken, kunde inte sagt det bättre själv. Sedan får man inte glömma att Jaguar alltid töjt mer på gränserna än Lexus som varit relativt konservativ bil.

Fast idag är det tvärt om, nya Lexus ser ut som rymdskepp medan Jaguar XF ser ut som en alldaglig ford eller audi eller något annat odefinierbart

Har precis samma åsikt, att inte fler känner så är för mig en gåta

panda666
29 januari 2018 · 4 250 Inlägg

Ruden skrev:

Svarte_Orm skrev:

Sigge84 skrev:
Smaken är som baken, kunde inte sagt det bättre själv. Sedan får man inte glömma att Jaguar alltid töjt mer på gränserna än Lexus som varit relativt konservativ bil.

Fast idag är det tvärt om, nya Lexus ser ut som rymdskepp medan Jaguar XF ser ut som en alldaglig ford eller audi eller något annat odefinierbart

Har precis samma åsikt, att inte fler känner så är för mig en gåta

folk har olika smak, så enkelt ^^ , för mig en gåta tex hur många som åker runt me gamla fyrkantiga volvos tex, 7/9/40s. lexusar är ju vrålsnygga speciellt me F sport fronten. Audi kan också se brutalt snygg ut me RS front tex. Senaste a6ans front är ju ganska snygg.

Evildan
30 januari 2018 ·

torsen skrev:

Muttley skrev:

Evildan skrev:

Pontiac Aztek?

https://images.autotrader.com/scaler/62 … 267901.jpg

Den är fortfarande snyggare än multipla.
Möjligtvis 2a är ju en sketen KVD 440.  Men jag vill ha en, de är omöjliga att få fatt i med.

http://teknikensvarld.se/wp-content/upl … n-1970.jpg

KVD`s design kan till största delen förklaras av hur karossen är konstruerad/sammansatt.
Den är gjord av en mängd detaljer i olika format som limmades samman och hölls ihop av norra europas största samling av skruvtvingar medans limmet härdades.
Först och främst skulle delarna passa samman.
Men det primära var att de skulle "släppa ut gjutformarna" utan att allt för mycket blev kvar i hörnen.
Varje del tillverkades nämligen för hand på ungefär samma sätt som "hobbybyggare av plastbåtar" gör.
D v s man börjar med att pensla den genomfärgade gelcoaten i botten på formarna och bygger sedan upp delarna med glasfiber och mera gelcote.
Tillverkningen skedde i f d tändsticksbolaget.
Varje "hall" var sprängsäker = tak och en vägg var "lättblåsbara".
Enorma tunga metalldörrar mellan varje "hall".
Varje dörr manövrerades manuellt, varför en stor del av arbetstiden gick åt att skjuta de tunga portarna när delarna transporterades mellan hallarna av flinka damer med hucklen över håret.
På sextiotalet var jag som produktionstekniker delaktig i framtagandet av SAAB 97.
Karossen gjordes i större delar av Trelleborgsplast.
Lackeringen i Rosengård.
Monteringen i Arlöv(på en 15 cm kortad 96-bottenplatta).
Vi hade ett visst samarbete som medförde studiebesök hos KVD i Kalmar, samt hos ett danskt företag som tillverkade framdelarna till några lok och tågvagnar i "plast".

B t w så har jag även ägt en SAAB 97V4(samt 92, 92B, 93, 95, 96, 95V4, 96V4 samt 99).

B t w 2 så fanns SAAB 97V4 att få med golvväxel för USA-marknaden.

B t w 3 så hade jag under en kort tid en KVD 440/Tjorven som tjänstebil under ett vikariat som boss på ett renhållningsverk våren/sommaren 1976. Den går lika fort framåt som bakåt, varför det gäller att ha rätt växel i när man startar motorn, samt för säkerhets skull ha foten på bromspedalen.

Ursäkta o t och lite kåseri. Men alltid är det väl någon som är intresserad av svensk bilhistoria.

Alltid trefligt med dina kåserier, har svårt se dessa som o t, mer välkomnas framöver.
"Hur breda är fälgarna till en SAAB 97?"
"Dom är så nätta så." big_smile

Evildan
30 januari 2018 ·

panda666 skrev:

Ruden skrev:

Svarte_Orm skrev:
Fast idag är det tvärt om, nya Lexus ser ut som rymdskepp medan Jaguar XF ser ut som en alldaglig ford eller audi eller något annat odefinierbart

Har precis samma åsikt, att inte fler känner så är för mig en gåta

folk har olika smak, så enkelt ^^ , för mig en gåta tex hur många som åker runt me gamla fyrkantiga volvos tex, 7/9/40s. lexusar är ju vrålsnygga speciellt me F sport fronten. Audi kan också se brutalt snygg ut me RS front tex. Senaste a6ans front är ju ganska snygg.

Det är bara så att det alltid ska gnällas på asiatisk bildesign. När en modell är slätstruken gnälls det för att den är just fegt designad, när designavdelningen tar ut svängarna så gnälls det på att bilen är för designad, svenssons som biljournalister.
Jämför detta med ett långvarigt gnäll gällande SAABs frånvaro av sexcylindriga motorer för att vara premium, SAAB lyssnade på opinionen och monterade sexcylindriga motorer i 900 och 9000 vilka mottogs med svält intresse "en SAAB ska ju vara fyrcylindrig med turbo" tyckte den grå massan. Min poäng är att folk vill ha något nytt men det ska ändå vara som förr.

Senast redigerat av Evildan (30 januari 2018)

panda666
30 januari 2018 · 4 250 Inlägg

Evildan skrev:

panda666 skrev:

Ruden skrev:

Har precis samma åsikt, att inte fler känner så är för mig en gåta

folk har olika smak, så enkelt ^^ , för mig en gåta tex hur många som åker runt me gamla fyrkantiga volvos tex, 7/9/40s. lexusar är ju vrålsnygga speciellt me F sport fronten. Audi kan också se brutalt snygg ut me RS front tex. Senaste a6ans front är ju ganska snygg.

Det är bara så att det alltid ska gnällas på asiatisk bildesign. När en modell är slätstruken gnälls det för att den är just fegt designad, när designavdelningen tar ut svängarna så gnälls det på att bilen är för designad, svenssons som biljournalister.
Jämför detta med ett långvarigt gnäll gällande SAABs frånvaro av sexcylindriga motorer för att vara premium, SAAB lyssnade på opinionen och monterade sexcylindriga motorer i 900 och 9000 vilka mottogs med svält intresse "en SAAB ska ju vara fyrcylindrig med turbo" tyckte den grå massan. Min poäng är att folk vill ha något nytt men det ska ändå vara som förr.

man kan inte kalla lexus för fula, senaste designen är ju brutala, den ja hade som lånebil var en is 300h 2017 riktigt grym design. sen finns det ett jäkla tjat på skoda och superb osv. tycker inte dom ser nått speciellt ut, ser ut som en vanlig vag, påminner om typ passat årgång 2012. tror som du sa att folk kanske inte vågar sticka ut och väljer svenson bilar, typ v70-skoda-osv, tycker ja e tråkigt.

Muttley
3 februari 2018 ·

Såg denna i verkligheten idag.
Kan inte hjälpa de men den är så brutalt ful.   De måste ha käkat starkare kakor än brownies.

http://cdni.autocarindia.com/ExtraImages/20171215102308_Volvo-XC40-2018-front.jpg

Knugcab
3 februari 2018 · 5 111 Inlägg

Alla små-suvar är väl fula mer eller mindre......enda jag gillar är Mercedes GLK.
(Nu räknar jag som sagt t.ex. Jeep Wrangler, Lada Niva, Suzuki Jimny osv. i en kategori för sig, det är inte direkt några konkurrenter till dessa)

Datsun King Cab "Daisy Diesel" (1985)
Muttley
3 februari 2018 ·

Knugcab skrev:
Alla små-suvar är väl fula mer eller mindre......enda jag gillar är Mercedes GLK.
(Nu räknar jag som sagt t.ex. Jeep Wrangler, Lada Niva, Suzuki Jimny osv. i en kategori för sig, det är inte direkt några konkurrenter till dessa)

Jo såklart, men måste man göra de så pass fula?   xc90 var ändå till viss del acceptabel om än rätt ful.   Just denna designen på xc40 är utgångspriset på hutlösa 353000 kr med smile  Och då får du ett minimalt utrymme.   

Jag tror nog suv trenden är död när vi yngre är pensionärer. Eller hoppas på det.

Evildan
3 februari 2018 ·

Muttley skrev:

Knugcab skrev:
Alla små-suvar är väl fula mer eller mindre......enda jag gillar är Mercedes GLK.
(Nu räknar jag som sagt t.ex. Jeep Wrangler, Lada Niva, Suzuki Jimny osv. i en kategori för sig, det är inte direkt några konkurrenter till dessa)

Jo såklart, men måste man göra de så pass fula?   xc90 var ändå till viss del acceptabel om än rätt ful.   Just denna designen på xc40 är utgångspriset på hutlösa 353000 kr med smile  Och då får du ett minimalt utrymme.   

Jag tror nog suv trenden är död när vi yngre är pensionärer. Eller hoppas på det.

Det var bättre förr!

http://2.bp.blogspot.com/_qow6Uz4n9W0/TBdaSG94a-I/AAAAAAAAASY/amw6OmnaoYg/s1600/Matra_Rancho_cat_78_3.jpg

Muttley
3 februari 2018 ·

Evildan skrev:

Muttley skrev:

Knugcab skrev:
Alla små-suvar är väl fula mer eller mindre......enda jag gillar är Mercedes GLK.
(Nu räknar jag som sagt t.ex. Jeep Wrangler, Lada Niva, Suzuki Jimny osv. i en kategori för sig, det är inte direkt några konkurrenter till dessa)

Jo såklart, men måste man göra de så pass fula?   xc90 var ändå till viss del acceptabel om än rätt ful.   Just denna designen på xc40 är utgångspriset på hutlösa 353000 kr med smile  Och då får du ett minimalt utrymme.   

Jag tror nog suv trenden är död när vi yngre är pensionärer. Eller hoppas på det.

Det var bättre förr!

http://2.bp.blogspot.com/_qow6Uz4n9W0/T … t_78_3.jpg

Den där ser ju ut att ha lite lastutrymme och funktionalitet i att du har en vinsch. Dagens suvar klarar ju inte sig själva om de sätter sig.
Men den var ändå ful wink

caromania Forummoderator
3 februari 2018 · 9 296 Inlägg

Evildan skrev:

Muttley skrev:

Knugcab skrev:
Alla små-suvar är väl fula mer eller mindre......enda jag gillar är Mercedes GLK.
(Nu räknar jag som sagt t.ex. Jeep Wrangler, Lada Niva, Suzuki Jimny osv. i en kategori för sig, det är inte direkt några konkurrenter till dessa)

Jo såklart, men måste man göra de så pass fula?   xc90 var ändå till viss del acceptabel om än rätt ful.   Just denna designen på xc40 är utgångspriset på hutlösa 353000 kr med smile  Och då får du ett minimalt utrymme.   

Jag tror nog suv trenden är död när vi yngre är pensionärer. Eller hoppas på det.

Det var bättre förr!

http://2.bp.blogspot.com/_qow6Uz4n9W0/T … t_78_3.jpg

En i grannskapet hade två sådana. Nu pratar vi nog 80-tal. Jäklar vad coola de var!

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
panda666
3 februari 2018 · 4 250 Inlägg

Muttley skrev:
Såg denna i verkligheten idag.
Kan inte hjälpa de men den är så brutalt ful.   De måste ha käkat starkare kakor än brownies.

http://cdni.autocarindia.com/ExtraImage … -front.jpg

javvist men tycker att v90 iaf är brutalt snygg! speciellt i vitt eller svart, fin kombi! provkört nåra stycken på jobbet tom en manuell, fina grejer1

xXSammy
3 februari 2018 · 6 571 Inlägg

Bland "Mini SUV" bilarna gillar jag nya Ford Ecosport och VW T-Roc skarpt :9

De/Dem
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang