Har en Opel Astra 1,6 Enjoy kombi motorlampan lyser

Johnny13
27 januari 2018 · 13 Inlägg

Hej är det någon som vet värför eller har varit med om något liknande? På min Opel så lyser motorlampan, vid kontroll på datorn så säger den att den misständer vid ventil 1, 2, 3 4.  Bilen går bra fast med motorlampan lyser men  det konstiga är att så fort jag har kört ett tag så blinkar, (den glappar). När den börjar glappa så kan jag knappt gasa utan att den måste jobba extremt hårt, den rycker o hackar. Det är bara när bilen blir varm , oftast efter en timmes färd. Jag vet inte vad ska byta mer? Har bytt BakreLambdsonden  då den gav fel värden. Tändstiften oxå bytta Ska byta tändspolen tänkte jag men kan det vara något annat? Jättekonstigt?  Vad tror ni?
Tändkablarna? Fukt? Har oxå kopplat ur bilbatteriet utan resultat.  Någon vet.
Tack på förhand!
/Johnny

Presidento Of World
27 januari 2018 · 3 322 Inlägg

Ofta tändkassett som är paj på dom. Ev kan kamrem ha kuggat över men det är mer sannolikt att det är tändkassett

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
Johnny13
27 januari 2018 · 13 Inlägg

Tack för svar-smile Jag har precis beställt en tändkassett. Nu får man bara hoppas det bästa.
/Johnny

Johnny13
1 februari 2018 · 13 Inlägg

Min felkod lyder001-05 är det någon som vet exakt vad jag ska byta för nåt? Tack på förhand!
/Johnny

Presidento Of World
1 februari 2018 · 3 322 Inlägg

Johnny13 skrev:
Min felkod lyder001-05 är det någon som vet exakt vad jag ska byta för nåt? Tack på förhand!
/Johnny

Har du bytt tändkassett?

Koden verkar vara maf-sensor

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
Johnny13
1 februari 2018 · 13 Inlägg

Hej! Jag kommer att byta tändkassetten imorgon.
Maf-sensor sa du? Tack

Johnny13
1 februari 2018 · 13 Inlägg

Ska jag köpa en ny eller tror du det räcker med att jag köper en sprayburk?

Johnny13
19 februari 2018 · 13 Inlägg

Så tändkassetten var det inte. Ska jag byta luftmassmätare o givaren till den eller räcker det bara med givaren till luftmassmätare. Ni får ursäkta ifall jag ställer dumma frågor. Felkod 01-005 Tack för hand. Vet någon vad den givare som pluggas in till luftmassmätaren heter. Jag har inte direkt koll på bilar.

Jesper328
19 februari 2018 · 2 365 Inlägg

Kolla så att du inte har något läckage i någon slang eller så.
Snabbaste sättet är väl att gå över samtliga slangar med startgas eller liknande.
Du kan ju även demontera luftmassemätaren och kika på om den är skitig, det kan ibland funka med att göra rent dem med elektronikspray...men oftast så är dom kaputt. smile

Up the RA
Johnny13
19 februari 2018 · 13 Inlägg

Tack. Jag kollar på det

Johnny13
14 mars 2018 · 13 Inlägg

Har bytt luftmassmätare. Samma sak igen

sfbgeneralen
8 juli 2019 · 1 Inlägg

Hej @johnny13.

Hittade du felet?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang