8061
Sök

Ryckig gång när jag drar släp (Peugeot 407 med automat)

653 Inlägg
28 januari 2018
Trådstartare
Jag drog för första gången ett släp bakom min bil igår. Det var en synnerligen ryckig upplevelse, oavsett om jag körde i stan, på landsväg i 50-70 km/h eller motorväg med farthållare i 80 km/h (och i de flesta fall på relativt platt underlag).

Släpet var lastat med mindre än 100 kg så inga vikter att tala om, däremot var det täckt så lite mer luftmotstånd kanske.

Vad beror detta på? Kändes som att automaten inte riktigt kunde hantera den större belastningen (Men det skedde inte massa växlingar upp och ner utan den var väl i stort sett lika stabil som annars. Provade även sportläget och bortsett från att det oftare innebar en lägre växel påverkades inte ryckigheten märkbart.) även om varvräknaren verkade stabil.

4 586 Inlägg
28 januari 2018
Kan ju vara så att det bara känns som om bilen rycker,

Forummoderator
18 410 Inlägg
28 januari 2018
zzr94092 skrev:

Är nog inne på samma spår där... En större kärra får det ju att rycka åt diverse håll i bilen. Dessutom så behöver automaten ett par mils körning på sig för att begrunda den helt nya situation som uppstått och lära sig.

Evildan
28 januari 2018
Vilken typ av släpkärra är det?
Obromsad?
Ofjädrad?
Hårdpumpade däck?

653 Inlägg
28 januari 2018
Trådstartare
Evildan skrev:
Obromsad?
Ofjädrad?
Hårdpumpade däck?

Lånesläp från Mio. Lär ju inte vara obromsat i alla fall, då får man väl inte köra mer än 30 km/h?

653 Inlägg
28 januari 2018
Trådstartare
Hybrid_ skrev:
zzr94092 skrev:

Är nog inne på samma spår där... En större kärra får det ju att rycka åt diverse håll i bilen. Dessutom så behöver automaten ett par mils körning på sig för att begrunda den helt nya situation som uppstått och lära sig.

Aha, så ni menar att det är släpet som spårar, fångar vind osv och därför vinglar omkring lite vilket gör att det rycker i bilen?

Iofs ryckte det ju även när jag körde 30-40 km/h inne i stan och i så låga hastigheter borde väl spår, sidvind mm inte vara så märkbara?

Totalt körde jag väl ungefär fem mil. Hur lång tid tar det för en automat att "vänja" sig?

Evildan
28 januari 2018
d-b skrev:
Evildan skrev:
Obromsad?
Ofjädrad?
Hårdpumpade däck?

Lånesläp från Mio. Lär ju inte vara obromsat i alla fall, då får man väl inte köra mer än 30 km/h?

Det släpet har med stor säkerhet levt ett hårt liv och är nog lite lätt slitet och misshandlat.
Fungerar bilen som vanligt igen utan släpet efter så tycker inte jag att du behöver ha några ytterligare funderingar kring det.

Sök