Totalförbud för mobil bakom ratten – ny lag 1 februari

Evildan
30 januari 2018 ·

Det blir ett totalförbud för att hålla en mobiltelefon i handen vid körning redan från den 1 februari 2018.
Trams eller behövligt?

marcus80 Sir
30 januari 2018 · 935 Inlägg

Behövligt.

Varför läser ingen instruktionsboken??
Och varför kan ingen stava ordentligt längre??
Low
30 januari 2018 · 3 311 Inlägg

Äntligen:-)

rcy
30 januari 2018 · 1 705 Inlägg

Otroligt nog så är det välbehövligt.

Saab 9-5 "familjefraktarn" (2000)
Saab 9-3 "svarten" (2004)
Audi A6 Allroad "biitörbo fyrrhjula" (2002)
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
30 januari 2018 · 14 056 Inlägg

Jaa, äntligen!!! Hoppas bara att det ger effekt så man slipper dessa vettvillingar i trafiken som har en nalle fastväxt vid örat!!

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
torsen
30 januari 2018 · 7 238 Inlägg

Absolut nödvändigt. Ser dagligen småbarnsmammor på väg till dagis i alldeles för hög fart med cigaretten i ena handen och mobiltelefon i andra handen. Så här års ofta med bristfälligt skrapade rutor.

caromania Forummoderator
30 januari 2018 · 9 296 Inlägg

Jag känner att vi behöver hålla liv i diskussionen så jag säger att det är trams.

Inte för att jag tycker det är vettigt att rattsurfa, utan för att jag ifrågasätter hur en sådan lag ska kontrolleras. Det blir ännu en sådan där "det är upp till polismannen men jag överklagade och tycker inte så bla bla bla" -lag.

Men moment 22 i frågan. Det behövs ju tydligen.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Evildan
30 januari 2018 ·

caromania skrev:
Jag känner att vi behöver hålla liv i diskussionen så jag säger att det är trams.

Inte för att jag tycker det är vettigt att rattsurfa, utan för att jag ifrågasätter hur en sådan lag ska kontrolleras. Det blir ännu en sådan där "det är upp till polismannen men jag överklagade och tycker inte så bla bla bla" -lag.

Men moment 22 i frågan. Det behövs ju tydligen.

"Jag tycker icke att det ankommer på Caromania att fälla såna yttranden här! Du ska veta hut när du är här! Punkt!”

CCTV är vad jag efterfrågar.
Brukas i England med god framgång, där bötfälls lagbrytare retroaktivt om telefonbrukande ses på film. Mindre trams mer resultat.

Brådhis * Voff voff *
30 januari 2018 · 10 279 Inlägg

Utan att ha lagtexten framför mig, men visst var skillnaden mot den tidigare att man nu inte får hålla telefonen (eller dylik kommunikationsutrustning) i handen?

Betyder det att så länge folk inte håller i telefonen, utan t.ex. har den i en hållare, fortfarande får bruka den som innan så länge det inte "inverkar menligt" på framförandet av fordonet?

Frågan kan utvecklas till: är det ett totalförbud som införs?

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
marcus80 Sir
30 januari 2018 · 935 Inlägg

Ja problemet är ju hur detta skall kunna bevisas hur telefonen använts. En nackdel för oss hantverkare som har den som arbetsredskap, ibland måste man ta samtal i bilen eller ringa ett. Dock är detta smällar man får ta, man får helt enkelt stanna när man kan.

Jag har stött på detta rattsurfande problem när jag kör hoj, speciellt när man redan syns dåligt. Flera gånger folk har varit på väg att köra ihjäl mig.

Så kontentan av detta är väl att det får bli som i Storbritannien, cctv övervakning överallt och man kan straffas i efterhand. Kommer bli ju bli en nackdel då, storebror ser allt du gör...

Varför läser ingen instruktionsboken??
Och varför kan ingen stava ordentligt längre??
caromania Forummoderator
30 januari 2018 · 9 296 Inlägg

Evildan skrev:

caromania skrev:
Jag känner att vi behöver hålla liv i diskussionen så jag säger att det är trams.

Inte för att jag tycker det är vettigt att rattsurfa, utan för att jag ifrågasätter hur en sådan lag ska kontrolleras. Det blir ännu en sådan där "det är upp till polismannen men jag överklagade och tycker inte så bla bla bla" -lag.

Men moment 22 i frågan. Det behövs ju tydligen.

"Jag tycker icke att det ankommer på Caromania att fälla såna yttranden här! Du ska veta hut när du är här! Punkt!

CCTV är vad jag efterfrågar.
Brukas i England med god framgång, där bötfälls lagbrytare retroaktivt om telefonbrukande ses på film. Mindre trams mer resultat.

Fan vad gammal du är Evil, ingen fattar sånt där ändå. Det är bara ändå vi som uppför oss som trettiotalister som begriper.  smile

OT: Missförstå mig rätt, lagen är bra men den känns lite tandlös.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
30 januari 2018 · 14 056 Inlägg

marcus80 skrev:
Ja problemet är ju hur detta skall kunna bevisas hur telefonen använts. En nackdel för oss hantverkare som har den som arbetsredskap, ibland måste man ta samtal i bilen eller ringa ett. Dock är detta smällar man får ta, man får helt enkelt stanna när man kan.

Jag har stött på detta rattsurfande problem när jag kör hoj, speciellt när man redan syns dåligt. Flera gånger folk har varit på väg att köra ihjäl mig.

Så kontentan av detta är väl att det får bli som i Storbritannien, cctv övervakning överallt och man kan straffas i efterhand. Kommer bli ju bli en nackdel då, storebror ser allt du gör...

Jag är också hantverkare och jag har handsfree i bilen...inga problem alls att svara samtal. Man trycker bara på grön lur så kan man prata i lugn och ro. Skall man ringa får man så klart stanna först.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
marcus80 Sir
30 januari 2018 · 935 Inlägg

Vettemannen skrev:

marcus80 skrev:
Ja problemet är ju hur detta skall kunna bevisas hur telefonen använts. En nackdel för oss hantverkare som har den som arbetsredskap, ibland måste man ta samtal i bilen eller ringa ett. Dock är detta smällar man får ta, man får helt enkelt stanna när man kan.

Jag har stött på detta rattsurfande problem när jag kör hoj, speciellt när man redan syns dåligt. Flera gånger folk har varit på väg att köra ihjäl mig.

Så kontentan av detta är väl att det får bli som i Storbritannien, cctv övervakning överallt och man kan straffas i efterhand. Kommer bli ju bli en nackdel då, storebror ser allt du gör...

Jag är också hantverkare och jag har handsfree i bilen...inga problem alls att svara samtal. Man trycker bara på grön lur så kan man prata i lugn och ro. Skall man ringa får man så klart stanna först.

/Benny

Då har du ingen fransk bil som jag har, tappar ju kopplingen på blåtand hela tiden. Har slutat försöka med den nu.

Varför läser ingen instruktionsboken??
Och varför kan ingen stava ordentligt längre??
Growe Fri fart för ett fritt folk!
30 januari 2018 · 13 742 Inlägg

så jävla meningslös lag..

nu är det totalt livsfarligt att hålla en mobil.  men i en hållare är den ofarlig..

https://www.24.se/mobiltillbehor/nokia- … rce=kelkoo    bara beställa en sån där  och använda telfonen exakt som vanligt.. men håll för fan inte i telfonen för det är livfarligt...   då menar jag livsfarligt att hålla en mobil.   använda  den i en hållare så är den ofarlig ..

Senast redigerat av Growe (30 januari 2018)

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
30 januari 2018 · 13 742 Inlägg

Brådhis skrev:
Utan att ha lagtexten framför mig, men visst var skillnaden mot den tidigare att man nu inte får hålla telefonen (eller dylik kommunikationsutrustning) i handen?

Betyder det att så länge folk inte håller i telefonen, utan t.ex. har den i en hållare, fortfarande får bruka den som innan så länge det inte "inverkar menligt" på framförandet av fordonet?

Frågan kan utvecklas till: är det ett totalförbud som införs?

//Brådhis

japp vad jag kan utläsa av lagen så är det farliga i att man har mobilen i handen.  oavsätt om den är på eller avstängd.  oavsätt om du pratar i den eller surfar kollar på youtube så är det jättefarligt när du håller den i handen men inte när den sitter i en hållare..  för sitter den i hållarn är det HELT ok bara du klarar av det... alltså som lagen var förut men att man nu inte får hålla i telfonen..  antar att spänna fast den på handen är okej bara du inte tar tag i den?! smile


dumma korkade jävla lagskrivare.   det lär ju vara totalt tvärtomt i hjärnkontoret..

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
30 januari 2018 · 14 056 Inlägg

marcus80 skrev:

Vettemannen skrev:

marcus80 skrev:
Ja problemet är ju hur detta skall kunna bevisas hur telefonen använts. En nackdel för oss hantverkare som har den som arbetsredskap, ibland måste man ta samtal i bilen eller ringa ett. Dock är detta smällar man får ta, man får helt enkelt stanna när man kan.

Jag har stött på detta rattsurfande problem när jag kör hoj, speciellt när man redan syns dåligt. Flera gånger folk har varit på väg att köra ihjäl mig.

Så kontentan av detta är väl att det får bli som i Storbritannien, cctv övervakning överallt och man kan straffas i efterhand. Kommer bli ju bli en nackdel då, storebror ser allt du gör...

Jag är också hantverkare och jag har handsfree i bilen...inga problem alls att svara samtal. Man trycker bara på grön lur så kan man prata i lugn och ro. Skall man ringa får man så klart stanna först.

/Benny

Då har du ingen fransk bil som jag har, tappar ju kopplingen på blåtand hela tiden. Har slutat försöka med den nu.

Näe fy fan. Tur att inte vår firma kör franskt. Har kört Vito i fem år men nu får jag Ford, vi får se hur detta funkar med blåtanden. Viton funkade skitbra.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Evildan
30 januari 2018 ·

caromania skrev:

Evildan skrev:

caromania skrev:
Jag känner att vi behöver hålla liv i diskussionen så jag säger att det är trams.

Inte för att jag tycker det är vettigt att rattsurfa, utan för att jag ifrågasätter hur en sådan lag ska kontrolleras. Det blir ännu en sådan där "det är upp till polismannen men jag överklagade och tycker inte så bla bla bla" -lag.

Men moment 22 i frågan. Det behövs ju tydligen.

"Jag tycker icke att det ankommer på Caromania att fälla såna yttranden här! Du ska veta hut när du är här! Punkt!

CCTV är vad jag efterfrågar.
Brukas i England med god framgång, där bötfälls lagbrytare retroaktivt om telefonbrukande ses på film. Mindre trams mer resultat.

Fan vad gammal du är Evil, ingen fattar sånt där ändå. Det är bara ändå vi som uppför oss som trettiotalister som begriper.  smile

OT: Missförstå mig rätt, lagen är bra men den känns lite tandlös.

Ja jag är gammal, du är visst äldre ändå Obi Wan.

Så länge konstapeln har vetot så bör det fungera.
Handsfree är smidigt, min ikke premiumbil har det som standard tillika synkning för att spela musik från mobilen via BT givetvis styrt med rattkontroller eller pekskärmen.

Muttley
30 januari 2018 ·

http://cdn1.knowyourmobile.com/sites/knowyourmobilecom/files/styles/gallery_wide/public/2/29/124633.jpg?itok=ptQ54I7v


Hantverkare bör inte får använda telefon alls när växeln är i   big_smile

Growe Fri fart för ett fritt folk!
30 januari 2018 · 13 742 Inlägg

https://polisen.se/Lagar-och-regler/Tra … -trafiken/   här poängterar polisen vikten i hur farligt det är att hålla telfonen i handen när man surfar.. ;-) 

https://www.transportstyrelsen.se/sv/va … trustning/  även transportstyrelsen poängterar hur viktigt det är att inte hålla i telfonen när man surfar.. eftersom det är totalt livsfarligt.. 

https://www.transportstyrelsen.se/sv/sl … er-regeln/   sen ett förtydligande över hur farligt det är att surfa med mobilen i handen..eller gör något annat när du har mobilen i handen...  med handsfree så är allt totalt ofarligt ;-)

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Evildan
30 januari 2018 ·

Muttley skrev:
http://cdn1.knowyourmobile.com/sites/kn … k=ptQ54I7v


Hantverkare bör inte får använda telefon alls när växeln är i   big_smile

Jag är skeptisk gällande hantverkare för oavsett med eller utan telefon kör många som rena arslena utan en tanke på att dom sitter i en väl synlig stripad bil.
Finns billiga BT med högtalare som företaget kan köpa om utrustningen inte fungerar.
Jag har även hört att många telefoner levereras med några små proppar i änden på någon kabelstump man kan koppla i telefonen, vilka nymodigheter asså.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang