Volvo 940 ltt -97 tänder inte

WilleG
31 januari 2018 · 185 Inlägg

Stog alltså på tomgången och den bara dog, händer ingenting när jag försöker starta den.
Bränslepumpen går och bränsle kommer fram till spridarna. 12v på kontakterna.
Har ingen gnista och har provbytt tändlägesgivare och tändmodul men fortfarande ingen gnista. Har 12v fram på tändspolen.

Blir inget bättre av att jag hade besiktning idag som jag gatt avboka så snabba svar är varmt välkommet!

Mvh William

Opel Manta "SR" (1972)
Volvo 142 (1974)
Evildan
31 januari 2018 ·

Trasigt tändningslås?
Har hänt mig på flera bilar att kontaktstycket blir nött och själva tändläget glappar men startmotorn fungerar ändå. Prova att släpp lite tillbaka på nyckeln när du försöker starta, fungerade för mig på en 740 när det var glappt.

WilleG
1 februari 2018 · 185 Inlägg

Inget glapp i tändningslåset.
Kan det ha hänt nåt med rotor och fördelarlock? Är det möjligt bara sådär då den står på tomgången? Tycker den borde isåfall blivit successivt sämre och sämre sen inte tända alls.

Ingen som har några fler ideér?

Opel Manta "SR" (1972)
Volvo 142 (1974)
WilleG
1 februari 2018 · 185 Inlägg

Mew skrev:
Tändspole som gett upp?

Kom att tänka på det, men mätte upp mellan tändkabelns kontakt och en av polerna på tändspolen och den gav kring 7 kohm. Om jag är korrekt påläst så ska det vara oändligt motstånd om det är avbrott, men kan den ändå ge upp?

Finns det nåt sätt att mäta om strömmen kommer fram till fördelaren?

Volvo 142 (1974)
Opel Manta "SR" (1972)
zemet
2 februari 2018 · 4 038 Inlägg

Kan vara spridar relät som gett upp. Prova knacka på det med en skruvmejsel eller liknande medans någon försöker starta bilen.

Min rotar gav upp när jag stannade på macken för att tanka en gång. Helt utan symtom. Så det kan det vara också.

Tesla Model S P85D "LingonExpressen" (2015)
WilleG
7 februari 2018 · 185 Inlägg

Problemet löst, det var fördelarlocket som hade brunnit av inuti. Bytte fördelarlock + rotor.

Volvo 142 (1974)
Opel Manta "SR" (1972)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang