Volvo 740, b230f -88b Startar ej, nya men sotiga stift, problem med spridare?

Soverejn
31 januari 2018 · 18 Inlägg

Tråd från 2018 /Mod

Har en volvo 740 från 1988b med b230f som gått ca 25 500 mil som strular.

I somras när jag var ute och körde så fick bilen plötsligt effektförlust vid gaspådrag och startade senare ej. Fick motor temp felkod. En stor service gjordes med ny kamrem och topplocks packning, ny termostat och tempgivare samt nya tändstift och bränslefilter. Bytte även till en annan tomgångsmotor. Bilen gick fint efter det.

Sedan nu i vintras så vill bilen ibland aldrig starta på första nyckelvridet men alltid på andra. Ibland vid kallstart så kunde den som gå igång på "3-cylindrar" kändes det som, motorn skakade som fan och hade jättedålig effekt vid gaspådrag och det kunde sen gå till sig efter någon minuts körning och gå normalt. Men nu så startar den inte alls, den bara startade och dog direkt en dag. Den som hostar till ibland när man gnuggar men går aldrig igång. Luktar också bensin när man gnuggat ett tag.

Samtliga stift blir blöta och har bra gnista, men däremot så upptäckte jag att de är sotiga fast de är relativt nya. Visst betyder det att motorn får för mycket bränsle? och vad kan detta bero på tro? Jag har provat att suga i slangen på BTR'n och det smakar ej bensin och känns stumt. Provade gnugga utan BTR slangen på och det kom inge bränsle igenom. Har även filat fram bra ytor på jordningen till spridarna utan resultat.

Skulle behöva få igång bilen så fort som möjligt så jag är tacksam för tips på vad det kan vara och vad jag kan prova för att försöka lokalisera felet.

Senast redigerat av Soverejn (17 februari 2018)

Evildan
31 januari 2018 ·

Gjort ett kompressionstest?

Vad är det du gnuggar på?

Soverejn
31 januari 2018 · 18 Inlägg

Evildan skrev:
Gjort ett kompressionstest?

Vad är det du gnuggar på?

Inte gjort något kompressionstest ännu, gnuggar = alltså när man vrider om nyckeln och försöker starta bilen.

Evildan
31 januari 2018 ·

Soverejn skrev:

Evildan skrev:
Gjort ett kompressionstest?

Vad är det du gnuggar på?

Inte gjort något kompressionstest ännu, gnuggar = alltså när man vrider om nyckeln och försöker starta bilen.

Kan kamremmen hoppat så den inte startar längre?
Ingen vätska på fel ställe?
Hur såg ventilerna ut när du lyfte på topplocket?

Jaha, ett startförsök. Då är jag med.

Soverejn
31 januari 2018 · 18 Inlägg

Evildan skrev:

Soverejn skrev:

Evildan skrev:
Gjort ett kompressionstest?

Vad är det du gnuggar på?

Inte gjort något kompressionstest ännu, gnuggar = alltså när man vrider om nyckeln och försöker starta bilen.

Kan kamremmen hoppat så den inte startar längre?
Ingen vätska på fel ställe?
Hur såg ventilerna ut när du lyfte på topplocket?

Jaha, ett startförsök. Då är jag med.

Ventilerna såg bra ut. Kamremmen låter inte troligt men jag ska ta och kolla upp det ändå. Vad menar du med ingen vätska på fel ställe?

Simmar vidare i forumträsket, kan följande vara värt att prova eller är det bullshit?
A
"När din bil surar ner sig och du fortsätter att gnugga vilket man gör så sköljs all olja bort i cylindrarna, Detta är för det första skadligt för din motor men har din bil gått en bit så är även denna oljefilm viktig för kompressionen,

Skruva lös stiften, droppa i ca en matsked motorolja i varje cylinder, koppla bort spridarna med kontakten eller liknande och kör på starten några varv, koppla på spridarna och starta bilen

Du kommer höra skillnad på kompen före och efter motoroljan"


B
"Skruva ur tändstiften och torka av dem ordentligt innan du sätter tillbaka igen, kan fungera. Jag vet en gammal 240 med B23A som blev totalt nersurad ifall den inte gick igång på första startförsöket vid kallstart och fullt utdragen choke, ett (av flera) sätt att få igång motorn var att torka av stiften."

jaka54
31 januari 2018 · 5 680 Inlägg

Hej!
Du får gnista och du får bränsle...och antagligen luft, då måste motorn starta! -Den kan helt enkelt inte vägra att starta!
Men ...står tändningen rätt? och står kamremmen rätt?

Utmarks-Loke
31 januari 2018 · 5 809 Inlägg

Soverejn skrev:
Sedan nu i vintras så vill bilen ibland aldrig starta på första nyckelvridet men alltid på andra. Ibland vid kallstart så kunde den som gå igång på "3-cylindrar" kändes det som, motorn skakade som fan och hade jättedålig effekt vid gaspådrag och det kunde sen gå till sig efter någon minuts körning och gå normalt.

Det där är EXAKT hur min 245 med samma motor uppförde sig förra vintern. Det avhjälptes med nya tändkablar, fördelarlock och rotor. Men om det är varför din bil inte startar alls nu vet jag inte.

Soverejn
1 februari 2018 · 18 Inlägg

Uppdatering:

Har kollat felkoderna idag, bara 1-1-1 överallt så inga fel där. Även provat starta utan LMM inkopplad då en kompis påpekade att utan LMM ska motorn gå in i en s.k. "safe mapping" som finns i styrenheten och kunna gå på tomgång och om bilen startar utan LMM men ej med LMM så är det den som är boven. Men inga resultat där, bilen vill fortfarande ej gå igång så kan utesluta LMM enligt denna teori isåfall.

Är det vanligt att kamremmen kan hoppa? Ska få hjälp att kolla den på Söndag så återkommer med uppdatering då.


jaka54 skrev:
Hej!
Du får gnista och du får bränsle...och antagligen luft, då måste motorn starta! -Den kan helt enkelt inte vägra att starta!
Men ...står tändningen rätt? och står kamremmen rätt?

Svarte_Orm skrev:

Soverejn skrev:
Sedan nu i vintras så vill bilen ibland aldrig starta på första nyckelvridet men alltid på andra. Ibland vid kallstart så kunde den som gå igång på "3-cylindrar" kändes det som, motorn skakade som fan och hade jättedålig effekt vid gaspådrag och det kunde sen gå till sig efter någon minuts körning och gå normalt.

Det där är EXAKT hur min 245 med samma motor uppförde sig förra vintern. Det avhjälptes med nya tändkablar, fördelarlock och rotor. Men om det är varför din bil inte startar alls nu vet jag inte.

Kan man på något sätt säkert kolla om rotor, fördelarlock och tändkablar är för gamla eller slitna? Vad kompisar sagt till mig är att dom ser ok ut iallafall.

Det verkar ju som jag har gnista, luft och bensin. Vad finns det för potentiella bovar som kan ställa till det för tändningen så pass att bilen vägrar starta och att stiften blir sotiga, förutom kamremmen då?

Svänghjulsgivare?

Senast redigerat av Soverejn (1 februari 2018)

zemet
2 februari 2018 · 4 030 Inlägg

Vad är det för tändstift? Är det biltemas jävla piss brisk så släng dom åt helvete å köp Bosch eller NGK.
Jag har själv varit med om att man tagit loss stift och sett gnistan med ögat. Stiften har varit fina och bilen har gått att köra tidigare med samma stift.

Men skiten startar inte ens på startgas. Brisk är rena skiten.


Testa starta med startgas. Startar den då kan du ju utesluta kemrem och diverse givare.

Soverejn
2 februari 2018 · 18 Inlägg

zemet skrev:
Vad är det för tändstift? Är det biltemas jävla piss brisk så släng dom åt helvete å köp Bosch eller NGK.
Jag har själv varit med om att man tagit loss stift och sett gnistan med ögat. Stiften har varit fina och bilen har gått att köra tidigare med samma stift.

Men skiten startar inte ens på startgas. Brisk är rena skiten.


Testa starta med startgas. Startar den då kan du ju utesluta kemrem och diverse givare.

Ska testa med startgas. Det sitter ett halvår gamla NGK's i med bra gnista. Har ej kört långt på dom.

jaka54
2 februari 2018 · 5 680 Inlägg

Hej!
Som sagts ovan! Undvik Brisk-stiften från Biltema! Volvo original, NGK eller Bosch är det som gäller!

Soverejn
4 februari 2018 · 18 Inlägg

Har hunnit med en hel del idag men tyvärr utan resultat sad

Har NGK stift som sagt, Provade idag med helt nya NGK stift men utan resultat. De blev dessutom ganska sotiga efter bara en kort provning.
Provat med startgas, utan resultat
Jag har kollat kamremmen och den ligger perfekt.
Provat med en annan vevaxelgivare utan resultat
Provat med en annan tändmodul utan resultat
Provat med en annan tändspole utan resultat

Fick även låna kompisens fördelarlock och tändkablar och med dem så hostade motorn till betydligt mer och gick nästan några sekunder. Men batteriet dog innan vi hann försöka tvinga igång den ordentligt. Lämnar batteriet på laddning över natten så får vi se imorgon om han startar.

Kul att skruva i minus 20 grader neutral

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
5 februari 2018 · 4 917 Inlägg

Om vad som ovan skrivits stämmer ,så ligger evildans tips om kompen bra till.
Alternativt att den surat ner sig , men gnuggar du med ett bra batteri så går den nog igång.

Senast redigerat av insatsen (5 februari 2018)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Soverejn
17 februari 2018 · 18 Inlägg

Update:
"Fick igång bilen idag" den hostade igång på startgas och kunde sedan hålla igång sig utan startgas. Men den gick jävligt dåligt och skakade som fan. Vi mätte up 12 volt till alla spridare, sedan så provade vi att koppla bort kontakten på spridarna en och en medans bilen var i gång. Motorn reagerade ej på spridarna till cylinder 1,2 och 4 men motorn dog då spridaren på cylinder 3 frånkopplades. Så det verkar som min motor endast går på en cylinder, nämligen cylinder nr  3.

Så teorin just nu är att spridare 1, 2 och 4 har gått sönder och är fast i öppet läge.
Några frågor:
Kan det vara något annat än spridarna som gör att 3 av spridarna fastnar i öppet läge?
Är det vanligt att 3 spridare slutar fungera samtidigt?
Är det normalt att spridare kan sluta fungera och sedan börja fungera normalt igen?

Utmarks-Loke
18 februari 2018 · 5 809 Inlägg

Det är extremt sällsynt att tre spridare går sönder samtidigt och det är i princip omöjligt för en fyrcylindrig motor att gå på bara en cylinder.

Soverejn
18 februari 2018 · 18 Inlägg

Svarte_Orm skrev:
Det är extremt sällsynt att tre spridare går sönder samtidigt och det är i princip omöjligt för en fyrcylindrig motor att gå på bara en cylinder.

Okej? men hur förklarar du i så fall att motorn gick utan 3 spridare utan någon skillnad men dör då den sista kopplas ur. Det blir alltså ingen skillnad på hur motorn beter sig då spridare 1,2 och 4 kopplas ur...  ¯\_(o.o)_/¯

Senast redigerat av Soverejn (18 februari 2018)

Soverejn
19 februari 2018 · 18 Inlägg

Kan det vara ECU'n rent utav?

zemet
20 februari 2018 · 4 030 Inlägg

Men den går ju fortfarande dåligt på startgasen. Kan det vara din rotor som är kass?

Soverejn
20 februari 2018 · 18 Inlägg

zemet skrev:
Men den går ju fortfarande dåligt på startgasen. Kan det vara din rotor som är kass?

Men hjälper startgasen om det rinner in på tok för mycket bränsle i cylindrarna? Rotorn är ok.

zemet
20 februari 2018 · 4 030 Inlägg

Soverejn skrev:

zemet skrev:
Men den går ju fortfarande dåligt på startgasen. Kan det vara din rotor som är kass?

Men hjälper startgasen om det rinner in på tok för mycket bränsle i cylindrarna? Rotorn är ok.

Scårt att säga. Men testa koppla ur spridarrelät så spridarna inte öppna och se om den går på startgasen.

Går den inte på startgasen då så har du ju kompressionsfel eller något med tändningen.

Du har inte satt tändkablarna fel? Eller vridit fördelarlocket så det sitter fel på något sätt?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang