Val av kondensator

karlsson_1984
1 februari 2018 · 671 Inlägg

Tjena jag har rockford punch framkit och rockford prime r1 12" bas samt slutsteg prime r150x2  samt stereon är en alpine cde195bt men jag har märkt att halvljusen i bilen  blinkar och verkar inte riktigt driva allt som det ska så jag funderar om en kondensator är ett alternativ och vilken ska man ha  1 farad ? Eller för om jag fattat rätt så fungerar en kondensator som ett batteri  eller.   Och jag lyckas bara spela 98 db innan det börjar låta illa. Sen undrar jag om det finns nåt standard på alla inställningar man ska utgå ifrån på både steg och stereon typ hz hp lp gain osv  som en amatör inte begriper sig påsmile

Mr_B
1 februari 2018 · 330 Inlägg

Det vanliga svaret brukar vara att kondensatorer är skräp, och att rätt lösning är bättre elkablar, vanligtvis är det väl jord som brister.

karlsson_1984
2 februari 2018 · 671 Inlägg

Okej ska kika på jordningen . Jag brukar oftast montera jordkabeln i baksätets bälteshållarbult och skrapar bort färg med mejsel och monterar taggbrickor. Eller är det en dålig jordpunkt där och vilket ohm värde bör jag ha

Janneutanb
2 februari 2018 · 7 271 Inlägg

Kan även vara värt att kika över jorden mellan batteri och chassi samt hur batteriet mår.

Mr_B
5 februari 2018 · 330 Inlägg

Janneutanb skrev:
Kan även vara värt att kika över jorden mellan batteri och chassi

Det är nog här det brukar fela, om jag förstått det rätt. Jord mellan generator/chassi är ju inget man petar med speciellt regelbundet.

Janneutanb skrev:
samt hur batteriet mår.

Påverkar batteriet speciellt mycket när generatorn laddar?

mb_pucken
5 februari 2018 · 5 087 Inlägg

Kondensor är nog inte rätt väg att gå.
Skulle hällre satsa på big 3 dvs uppdatera kablar, kolla Google.  Sen ett bra batteri brukar räcka långt. Tex biltema AGM batterier, det största som får plats.

Batteriet i sig är en kondensator och ger ut ström när generatorn inte hinner med vid tex basslag. Batteriet är enkelt förklarat en backup på ström.

Bra och grova kablar och bra jord gör att strömmen färdas snabbare och stabilare till förbrukaren. Dessutom brukar big 3 ge lite andra fördelar när chassi och motorns jord förbättras så kan laddspänningen från generatorn öka, lyset m.m bli bättre och bättre snurr i startmotorn :-)

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
Pininfarina406
5 februari 2018 · 539 Inlägg

karlsson_1984 skrev:
Tjena jag har rockford punch framkit och rockford prime r1 12" bas samt slutsteg prime r150x2  samt stereon är en alpine cde195bt men jag har märkt att halvljusen i bilen  blinkar och verkar inte riktigt driva allt som det ska så jag funderar om en kondensator är ett alternativ och vilken ska man ha  1 farad ? Eller för om jag fattat rätt så fungerar en kondensator som ett batteri  eller.   Och jag lyckas bara spela 98 db innan det börjar låta illa. Sen undrar jag om det finns nåt standard på alla inställningar man ska utgå ifrån på både steg och stereon typ hz hp lp gain osv  som en amatör inte begriper sig påsmile

Enligt min uppfattning som gammal billjudsräv så blir basen alltid bättre av att man monterar en kondensator. Oavsett hur bra kablar, jordpunkt, batteri eller generator man har. En kondensator levererar ström snabbare än allt annat och är det enda som hinner med en bas. Så mitt råd blir: prova, om du inte tycker det blir skillnad så fortsätt prova andra lösningar.

Peugeot 406 coupé "Pininfarina" (1998)
karlsson_1984
5 februari 2018 · 671 Inlägg

Hej jo det blir nog en kondensator när jag får lön. Och har slipat plåtrent nu till jordningen för steget så den borde vara riktigt bra   men det kanske inte skadar att bygla en extra jord till nästa bältesfäste.  Har även beställt en annan typ av felkodsläsare  så det bör eventuellt gå att se om bilen laddar som den ska eller  om det finns mer fel

Mr_B
10 februari 2018 · 330 Inlägg

Är det så svårt att okulärt inspektera jordflätan från motorblock till chassi att man behöver ett diagnostikverktyg? (som i alla fall inte har någon möjlighet att säga att det är ett jordfel i alla fall)

karlsson_1984
10 februari 2018 · 671 Inlägg

Jag har precis bytt jordflätan där men jag såg att den  har blivit grön av oxid så jag gissar på att det var dålig kvalite på den..  skulle det kunna funka med en batterikabel av koppar  som jordfläta

TiGgR
11 februari 2018 · 251 Inlägg

Denna kille har bra förklaringar. På slutet pratar han om lysen som blinkar.

https://www.youtube.com/watch?v=JPL03WVbDRQ

Kasta inte onödiga pengar på saker du kanske inte behöver.

Mvh, John.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang