Skoda Octavia 2011 2,0tdi missljud turbo(?)

drerkle
5 februari 2018 · 15 Inlägg

Tjena

Har sökt i forumet men inte hittat något liknande.

I morse när jag åkte till jobbet så gick bilen in i limp home mode och glödtrådslampan började lysa. Jag stannade och kollade felkoden: P0299 (Supercharger underboost). Detta har hänt för några månader sedan (vid ett par tillfällen men inte den senaste tiden). Då var det en annan felkod, minns inte vilken, något med EGR-ventilen.

Nu när jag startade bilen igen så lät det illa från turbon (mellan blocket och torpeden). Det låter ungefär som om man stoppar några småstenar i en aluminiumburk och skakar. Det är inte det typiska vinande turborasljudet. Ljudet tilltar om man ger gas. Bilen blåröker inte och drar ingen olja.

Provade att köra en bit och turbon laddar (bilen går som vanligt) men det låter illa. Felkoden kom upp igen efter en stund och felsäkert läge gick in.

När glödtrådslampan lyser och bilen är i limp home mode så hörs inget oljud alls - men bilen är knappt körbar på grund av att turbon inte laddar.

Det är en Octavia 2011 2,0tdi 140hk DSG, 18200 mil.

Idéer om vad detta kan bero på?
Tacksam för svar!

Senast redigerat av drerkle (5 februari 2018)

it_mutt Avstängd
5 februari 2018 · 10 388 Inlägg

Avlastningsventilen är en möjlig anledning iaf.


- - - - Edit - - - -

Och detta då bara sett utifrån felkoden i sig.

Senast redigerat av it_mutt (5 februari 2018)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
drerkle
5 februari 2018 · 15 Inlägg

Tack, det skulle det kunna vara.

Om det var ett dåligt lager i turbon, borde inte det låta hela tiden, alltså även i limp home mode? Turbohjulen/axeln snurrar väl även om boosten är avstängd i limp home mode?

Det låter lite som något som sitter löst och skramlar, ska försöka spela in ett klipp ikväll.

Senast redigerat av drerkle (5 februari 2018)

drerkle
5 februari 2018 · 15 Inlägg

Kan det vara EGR-ventilen som är kass? Den har gett felkod förut men frågan är om den kan orsaka något oljud?

drerkle
5 februari 2018 · 15 Inlägg

Jag har nu lyssnat noga och ljudet kommer från turbon, avgassidan. Osäker på om det är lagret som låter eller om det är impellern som tar i huset. Jag tog bort slangen på insugssidan och det är ett radialspel på 1-2mm och ett axialspel på säkert 1mm. Det kan väl inte vara ok?

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
6 februari 2018 · 17 478 Inlägg

drerkle skrev:
Jag har nu lyssnat noga och ljudet kommer från turbon, avgassidan. Osäker på om det är lagret som låter eller om det är impellern som tar i huset. Jag tog bort slangen på insugssidan och det är ett radialspel på 1-2mm och ett axialspel på säkert 1mm. Det kan väl inte vara ok?

Jag är ingen turboexpert men det låter ju mindre bra... Följer tråden.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
it_mutt Avstängd
6 februari 2018 · 10 388 Inlägg

Ja, nu får någon rätta mig om jag har fel (hey, det är gorg, klart någon kommer rätta mig om det är fel), jag tenderar att röra ihop det, men, spontanminnet säger;

Radiellt (upp/ned), ska/får det finnas ett kännbart glapp.
Axiellt (in/ut), ska/får det inte finnas kännbart glapp.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
marcus80 Sir
6 februari 2018 · 935 Inlägg

it_mutt skrev:
Ja, nu får någon rätta mig om jag har fel (hey, det är gorg, klart någon kommer rätta mig om det är fel), jag tenderar att röra ihop det, men, spontanminnet säger;

Radiellt (upp/ned), ska/får det finnas ett kännbart glapp.
Axiellt (in/ut), ska/får det inte finnas kännbart glapp.

Du har helt rätt. Ytterst lite upp/ner men inget in/ut. Då är turbon slut.

Varför läser ingen instruktionsboken??
Och varför kan ingen stava ordentligt längre??
xXSammy
6 februari 2018 · 6 570 Inlägg

marcus80 skrev:

it_mutt skrev:
Ja, nu får någon rätta mig om jag har fel (hey, det är gorg, klart någon kommer rätta mig om det är fel), jag tenderar att röra ihop det, men, spontanminnet säger;

Radiellt (upp/ned), ska/får det finnas ett kännbart glapp.
Axiellt (in/ut), ska/får det inte finnas kännbart glapp.

Du har helt rätt. Ytterst lite upp/ner men inget in/ut. Då är turbon slut.

Gäller inte PSA dieslarna 1.6 för då blir det turbo byte på varenda en ;)

De/Dem
Miniblock
6 februari 2018 · 196 Inlägg

Den felkoden syftar på att du ej uppnår tillräckligt laddtryck, det är med största sannolikhet tryckdosan som sitter ovanpå turbon. Det finns en REPSATS, på VAG att köpa, kostar ca 2,000:-

Nissan Almera GTI "Skyline Blue" (1999)
Y169
6 februari 2018 · 67 Inlägg

Turbon får glappa lite, annars nyper den när den blir varm och metallen expanderar wink

Volvo 940 Turbo "JAJEN" (1997)
drerkle
7 februari 2018 · 15 Inlägg

Miniblock skrev:
Den felkoden syftar på att du ej uppnår tillräckligt laddtryck, det är med största sannolikhet tryckdosan som sitter ovanpå turbon. Det finns en REPSATS, på VAG att köpa, kostar ca 2,000:-

Men turbon låter som en påse nötter, den viner dock inte utan skramlar, och det är ett stort radialspel - plus dessutom ett helt kännbart axialspel. Någonting sitter inte fast, det låter som ett traditionellt lager som är totalslut, som ett hjullager.

Jag har haft turboras på andra bilar men då har det varit det klassiska "slut-turbo-ljudet" och blåökt. Här saknas båda dessa.

Det går att köpa ny mittendel för runt 2tkr så det får bli så. Det stora jobbet är att få bort turbon, grenrör och turbo är en enhet och det sitter illa till mellan block och torpedvägg.

drerkle
7 februari 2018 · 15 Inlägg

marcus80 skrev:

it_mutt skrev:
Ja, nu får någon rätta mig om jag har fel (hey, det är gorg, klart någon kommer rätta mig om det är fel), jag tenderar att röra ihop det, men, spontanminnet säger;

Radiellt (upp/ned), ska/får det finnas ett kännbart glapp.
Axiellt (in/ut), ska/får det inte finnas kännbart glapp.

Du har helt rätt. Ytterst lite upp/ner men inget in/ut. Då är turbon slut.

Då är den totalslut!

Miniblock
8 februari 2018 · 196 Inlägg

Det finns alltid ett visst axialspel, för stort spel är lika med sliten turbo, eller om den nyper i huset, då kan du antingen renovera aggregatet eller köpa ett nytt agg på ebay eller skroten.

Nissan Almera GTI "Skyline Blue" (1999)
drerkle
26 mars 2018 · 15 Inlägg

Efter många svordomar så är turbon bytt och det visade sig att axeln i turbon gått av så att implellern på avgassidan låg lös och vobblade och slog i ledkransen, därav ljudet!

Någon som upplevt något liknande?

Senast redigerat av drerkle (26 mars 2018)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang