Köpråd Saab 9-3sc diesel

marcus80 Sir
7 februari 2018 · 935 Inlägg

Behöver byta ut min bensinen mot en diesel pga pendling. Lite dyrt med 1400 i veckan för till och från jobbet.

Har hittat en 9-3sc då kombi är ett krav.
Hur är dessa motorer? Har aldrig haft att göra med Saab diesel, bara bensin motorer.

Obs bara dessa är av intresse, inget annat

Varför läser ingen instruktionsboken??
Och varför kan ingen stava ordentligt längre??
NETTAN Girls go fast
7 februari 2018 · 893 Inlägg

Jag har ju en Saab 9-3 TDI sportkombi. Kommer 92 mil på tankning. Tanken rymmer ju 58 liter så den drar ju inte spec mkt. Dock i dieseln är de iaf i min en BMW motor så de sitter ingen kamkedja..
jag gillar iaf min den har iofs fått ny koppling mm  och vattenpump har iofs gått 17 tusen mil nu. Pendlar ju ca 5 mil 5-6 dagar i veckan..

Japsdämpare på en volvo är som stegrande älgdekaler på en Japsbil.
Projekttråden: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=117874
Honda Civic Coupè "Angel Dust" (1994)
amazinjoey
7 februari 2018 · 1 139 Inlägg

Kör på TTID ,  mindre problem,lägre skatt med den motorn och mer kraft. Den saknar virvelspkjället som vanliga tid har som brukar krångla smile Utöver de är 08-12 9-3 riktigt bra!  drar runt 04-05

marcus80 Sir
7 februari 2018 · 935 Inlägg

Tack för svar. Det jag tittar på nu är en 2006 med 1.9 motorn.
Blir nyare bil när jag blir utlöst från huset, detta är bara tänkt i typ 6-8 månader.

Varför läser ingen instruktionsboken??
Och varför kan ingen stava ordentligt längre??
amazinjoey
7 februari 2018 · 1 139 Inlägg

Jodå den går oxå bra smile kolla även Alfa 159, de  är samma motor

marcus80 Sir
7 februari 2018 · 935 Inlägg

amazinjoey skrev:
Jodå den går oxå bra smile kolla även Alfa 159, de  är samma motor

Jasså, trevligt. Har alltid varit lite svag för alfa. Tack

Varför läser ingen instruktionsboken??
Och varför kan ingen stava ordentligt längre??
Evildan
7 februari 2018 ·

NETTAN skrev:
Jag har ju en Saab 9-3 TDI sportkombi. Kommer 92 mil på tankning. Tanken rymmer ju 58 liter så den drar ju inte spec mkt. Dock i dieseln är de iaf i min en BMW motor så de sitter ingen kamkedja..
jag gillar iaf min den har iofs fått ny koppling mm  och vattenpump har iofs gått 17 tusen mil nu. Pendlar ju ca 5 mil 5-6 dagar i veckan..

Jag måste fråga; Vad har du för motor i din SAAB? Vilken årsmodell?

Evildan
7 februari 2018 ·

marcus80 skrev:
Tack för svar. Det jag tittar på nu är en 2006 med 1.9 motorn.
Blir nyare bil när jag blir utlöst från huset, detta är bara tänkt i typ 6-8 månader.

Det lät tråkigt med huset.

1.9 är en riktigt bra FIAT-diesel som återfinns i en mängd olika bilar såsom Croma och Astra, Zafira mfl mfl (dessa delar platta med 9-3) 
Som alltid är servicehistoriken och verifierbart kamremsbyte två krav för att säkerställa funktionen.
Två kompisar till mig har varsin SC och att köra på 0.6 blandad körning är enligt dom normal förbrukning, dom tycker motorerna upplevs som både snåla och vid behov alerta, även om jag tycker det är en skrämmande hög förbrukning. wink

marcus80 Sir
7 februari 2018 · 935 Inlägg

Nä leva utan huset kan jag, har blivit till det bättre så jag klagar inte.

Skönt att veta att det verkar vara stabila motorer. Men den förbrukningen är en halvering för mig så det kan jag leva med 😂

Varför läser ingen instruktionsboken??
Och varför kan ingen stava ordentligt längre??
Evildan
7 februari 2018 ·

marcus80 skrev:
Nä leva utan huset kan jag, har blivit till det bättre så jag klagar inte.

Skönt att veta att det verkar vara stabila motorer. Men den förbrukningen är en halvering för mig så det kan jag leva med 😂

Motorerna är bra, tilläggas för sakens skull att bägge herrarna arbetar som avdelningschefer inom fordonskomponentutveckling sedan decennier tillbaka så varken kunnande eller medel saknas att välja lite så som önskas.

Du är inte öppen för andra förslag?

caromania Forummoderator
7 februari 2018 · 9 296 Inlägg

Evildan skrev:

marcus80 skrev:
Nä leva utan huset kan jag, har blivit till det bättre så jag klagar inte.

Skönt att veta att det verkar vara stabila motorer. Men den förbrukningen är en halvering för mig så det kan jag leva med 😂

Motorerna är bra, tilläggas för sakens skull att bägge herrarna arbetar som avdelningschefer inom fordonskomponentutveckling sedan decennier tillbaka så varken kunnande eller medel saknas att välja lite så som önskas.

Du är inte öppen för andra förslag?

Passa dig nu Evil. Inte slänga in det där bespottade förslaget.

Förr eller senare hamnar det ordet i snuskfiltret och varje gång nån skriver det så blir det ändå bara *****.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Evildan
7 februari 2018 ·

caromania skrev:

Evildan skrev:

marcus80 skrev:
Nä leva utan huset kan jag, har blivit till det bättre så jag klagar inte.

Skönt att veta att det verkar vara stabila motorer. Men den förbrukningen är en halvering för mig så det kan jag leva med 😂

Motorerna är bra, tilläggas för sakens skull att bägge herrarna arbetar som avdelningschefer inom fordonskomponentutveckling sedan decennier tillbaka så varken kunnande eller medel saknas att välja lite så som önskas.

Du är inte öppen för andra förslag?

Passa dig nu Evil. Inte slänga in det där bespottade förslaget.

Förr eller senare hamnar det ordet i snuskfiltret och varje gång nån skriver det så blir det ändå bara *****.

Auris skriver jag väl inte sååååå ofta?
https://m.blocket.se/dalarna/Toyota_Aur … 12&w=3

NETTAN Girls go fast
7 februari 2018 · 893 Inlägg

Evildan skrev:

NETTAN skrev:
Jag har ju en Saab 9-3 TDI sportkombi. Kommer 92 mil på tankning. Tanken rymmer ju 58 liter så den drar ju inte spec mkt. Dock i dieseln är de iaf i min en BMW motor så de sitter ingen kamkedja..
jag gillar iaf min den har iofs fått ny koppling mm  och vattenpump har iofs gått 17 tusen mil nu. Pendlar ju ca 5 mil 5-6 dagar i veckan..

Jag måste fråga; Vad har du för motor i din SAAB? Vilken årsmodell?

Jag har en 1,9 tdi från 2007

Japsdämpare på en volvo är som stegrande älgdekaler på en Japsbil.
Projekttråden: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=117874
Honda Civic Coupè "Angel Dust" (1994)
Znixer
8 februari 2018 · 145 Inlägg

NETTAN skrev:

Evildan skrev:

NETTAN skrev:
Jag har ju en Saab 9-3 TDI sportkombi. Kommer 92 mil på tankning. Tanken rymmer ju 58 liter så den drar ju inte spec mkt. Dock i dieseln är de iaf i min en BMW motor så de sitter ingen kamkedja..
jag gillar iaf min den har iofs fått ny koppling mm  och vattenpump har iofs gått 17 tusen mil nu. Pendlar ju ca 5 mil 5-6 dagar i veckan..

Jag måste fråga; Vad har du för motor i din SAAB? Vilken årsmodell?

Jag har en 1,9 tdi från 2007

Tror det Evildan tänker på, som även jag reagerade på, är vad BMW har med saken att göra. 1.9 dieslarna, både Tid och TTid, är som någon skrev tidigare en Fiat-motor. Har du en BMW-motor är det bytt motor, vilket jag knappast kan tänka mig då det är ett nästintill omöjligt projekt att få det att lira i en Saab.

Senast redigerat av Znixer (8 februari 2018)

amazinjoey
8 februari 2018 · 1 139 Inlägg

Znixer skrev:

NETTAN skrev:

Evildan skrev:

Jag måste fråga; Vad har du för motor i din SAAB? Vilken årsmodell?

Jag har en 1,9 tdi från 2007

Tror det Evildan tänker på, som även jag reagerade på, är vad BMW har med saken att göra. 1.9 dieslarna, både Tid och TTid, är som någon skrev tidigare en Fiat-motor. Har du en BMW-motor är det bytt motor, vilket jag knappast kan tänka mig då det är ett nästintill omöjligt projekt att få det att lira i en Saab.

Hon har en Fiat/saab motor i sin, Dieslarna har kamrem så hon har fått de i bakfoten

marcus80 Sir
8 februari 2018 · 935 Inlägg

Ha ha, nä inte öppen för andra förslag just nu.

Just auris är för liten i skuffen för min del.
Behöver utrymme bak då det kan behövas plats för både det ena och andra smile

Varför läser ingen instruktionsboken??
Och varför kan ingen stava ordentligt längre??
Evildan
8 februari 2018 ·

marcus80 skrev:
Ha ha, nä inte öppen för andra förslag just nu.

Just auris är för liten i skuffen för min del.
Behöver utrymme bak då det kan behövas plats för både det ena och andra smile

Gringubbe. wink

Jag har sett en V50 som kom ut i går på blocket med lite utbytta prylar här i höstas och hoppas den går smidigt iväg.
Jag har även sett någon SC här i närheten för ganska moderat summa, undersök den noggrant är mitt råd.
Jag tänkte faktiskt initialt på en Avensis Touring 2.0d 123hk men pga Caromanias jvl inlägg var jag givetvis tvungen att tipsa om en Toylåda på 5 bokstäver, som inte börjar på bokstaven P.

Som vanligt vid bilköp så kontrollera samtliga funktioner, skick på däck osv, men detta behöver jag ijenkligen inte upplysa dig om då jag fått uppfattningen att du inte är tappad bakom en vagn.

Evildan
8 februari 2018 ·

NETTAN skrev:

Evildan skrev:

NETTAN skrev:
Jag har ju en Saab 9-3 TDI sportkombi. Kommer 92 mil på tankning. Tanken rymmer ju 58 liter så den drar ju inte spec mkt. Dock i dieseln är de iaf i min en BMW motor så de sitter ingen kamkedja..
jag gillar iaf min den har iofs fått ny koppling mm  och vattenpump har iofs gått 17 tusen mil nu. Pendlar ju ca 5 mil 5-6 dagar i veckan..

Jag måste fråga; Vad har du för motor i din SAAB? Vilken årsmodell?

Jag har en 1,9 tdi från 2007

Det monterades en mycket trevlig FIAT-motor i din bil när den transporterades fram på monteringslinan.
BMW levererade aldrig några motorer då SAAB kursade under Műllers ledning innan leveranser hann ske 2010 och därav stämde BMW SAAB Automobil för utebliven affär.
Har ni lyckats på eget bevåg att klämma ned en BMW-snurra och registreringsbesiktigat bilen med den är givetvis det en kul grej som inbegriper den djupaste respekt ftån min sida.

marcus80 Sir
8 februari 2018 · 935 Inlägg

Evildan skrev:

marcus80 skrev:
Ha ha, nä inte öppen för andra förslag just nu.

Just auris är för liten i skuffen för min del.
Behöver utrymme bak då det kan behövas plats för både det ena och andra smile

Gringubbe. wink

Jag har sett en V50 som kom ut i går på blocket med lite utbytta prylar här i höstas och hoppas den går smidigt iväg.
Jag har även sett någon SC här i närheten för ganska moderat summa, undersök den noggrant är mitt råd.
Jag tänkte faktiskt initialt på en Avensis Touring 2.0d 123hk men pga Caromanias jvl inlägg var jag givetvis tvungen att tipsa om en Toylåda på 5 bokstäver, som inte börjar på bokstaven P.

Som vanligt vid bilköp så kontrollera samtliga funktioner, skick på däck osv, men detta behöver jag ijenkligen inte upplysa dig om då jag fått uppfattningen att du inte är tappad bakom en vagn.

Jo det hoppas jag med, har dock ingen panik att bli av med den. Ställer den bland dom andra om det behövs smile

Tack, jo det andra har jag koll på wink

Senast redigerat av marcus80 (8 februari 2018)

Varför läser ingen instruktionsboken??
Och varför kan ingen stava ordentligt längre??
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
8 februari 2018 · 17 470 Inlägg

Du är bra sugen på att tipsa om en riktigt snål och pålitlig bil Evildan?
Håller just nu på att rigga upp snaran i ett träd för din kommande export till mörkare platser.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang