Är elbilar framtiden?

zemet
14 februari 2018 · 4 041 Inlägg

Evildan skrev:
Läsvärt för skeptiker.

http://teslaclubsweden.se/elbilsmyter/

Kanonsida:)

Tesla Model S P85D "LingonExpressen" (2015)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
14 februari 2018 · 17 483 Inlägg

Evildan skrev:
Läsvärt för skeptiker.

http://teslaclubsweden.se/elbilsmyter/

Undrar om alla kan ta in denna informationen eller om det blir "A men..."
Jag har försökt ett flertal gånger förklara att vårt elnät med råge klarar belastningen men med klent resultat.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Evildan
14 februari 2018 ·

Hybrid_ skrev:

Evildan skrev:
Läsvärt för skeptiker.

http://teslaclubsweden.se/elbilsmyter/

Undrar om alla kan ta in denna informationen eller om det blir "A men..."
Jag har försökt ett flertal gånger förklara att vårt elnät med råge klarar belastningen men med klent resultat.

Informationsresistens kallas det.

Muttley
14 februari 2018 ·

Hybrid_ skrev:

Evildan skrev:
Läsvärt för skeptiker.

http://teslaclubsweden.se/elbilsmyter/

Undrar om alla kan ta in denna informationen eller om det blir "A men..."
Jag har försökt ett flertal gånger förklara att vårt elnät med råge klarar belastningen men med klent resultat.

Den viktiga frågan är.

Hur gick vi från 1800 talet till 2018 med 10 miljoner svenskar där i princip nästan 10 miljoner använder sig utav elnätet.   
Dra från 100 000 personer som av olika skäl valt att stå utanför.

Under min livstid har de aldrig någonsin kollapsat. Varför skulle det göra det om vi skulle byta succesivt till elbilar?   Tekniken följer ju med inom alla branscher.

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 februari 2018 · 14 058 Inlägg

Muttley skrev:

Hybrid_ skrev:

Evildan skrev:
Läsvärt för skeptiker.

http://teslaclubsweden.se/elbilsmyter/

Undrar om alla kan ta in denna informationen eller om det blir "A men..."
Jag har försökt ett flertal gånger förklara att vårt elnät med råge klarar belastningen men med klent resultat.

Den viktiga frågan är.

Hur gick vi från 1800 talet till 2018 med 10 miljoner svenskar där i princip nästan 10 miljoner använder sig utav elnätet.   
Dra från 100 000 personer som av olika skäl valt att stå utanför.

Under min livstid har de aldrig någonsin kollapsat. Varför skulle det göra det om vi skulle byta succesivt till elbilar?   Tekniken följer ju med inom alla branscher.

Jamen då borde ju elnätet för elbilar gott och väl vara utbyggt omkring år 2150 om vi skall hålla samma takt som innan 2018.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Muttley
14 februari 2018 ·

Vettemannen skrev:

Muttley skrev:

Hybrid_ skrev:

Undrar om alla kan ta in denna informationen eller om det blir "A men..."
Jag har försökt ett flertal gånger förklara att vårt elnät med råge klarar belastningen men med klent resultat.

Den viktiga frågan är.

Hur gick vi från 1800 talet till 2018 med 10 miljoner svenskar där i princip nästan 10 miljoner använder sig utav elnätet.   
Dra från 100 000 personer som av olika skäl valt att stå utanför.

Under min livstid har de aldrig någonsin kollapsat. Varför skulle det göra det om vi skulle byta succesivt till elbilar?   Tekniken följer ju med inom alla branscher.

Jamen då borde ju elnätet för elbilar gott och väl vara utbyggt omkring år 2150 om vi skall hålla samma takt som innan 2018.

/Benny

Fast nu är du ju go. 
Tekniken accelererar något sjukligt, faktiskt många gånger till nackdel. 
Det var ju inte så många år sedan vi alla satt med en megafet tv apparat i varje hem som kostade multum.
Det var heller inte länge sen revolutionerande volvo 850 kom och nu har vi kinesiska volvo v90 med enorm teknik
wink

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 februari 2018 · 14 058 Inlägg

Muttley skrev:

Vettemannen skrev:

Muttley skrev:

Den viktiga frågan är.

Hur gick vi från 1800 talet till 2018 med 10 miljoner svenskar där i princip nästan 10 miljoner använder sig utav elnätet.   
Dra från 100 000 personer som av olika skäl valt att stå utanför.

Under min livstid har de aldrig någonsin kollapsat. Varför skulle det göra det om vi skulle byta succesivt till elbilar?   Tekniken följer ju med inom alla branscher.

Jamen då borde ju elnätet för elbilar gott och väl vara utbyggt omkring år 2150 om vi skall hålla samma takt som innan 2018.

/Benny

Fast nu är du ju go. 
Tekniken accelererar något sjukligt, faktiskt många gånger till nackdel. 
Det var ju inte så många år sedan vi alla satt med en megafet tv apparat i varje hem som kostade multum.
Det var heller inte länge sen revolutionerande volvo 850 kom och nu har vi kinesiska volvo v90 med enorm teknik
wink

Haha!! Jag retades lite och du tog det rätt!! Härligt!!

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
14 februari 2018 · 17 483 Inlägg

Vettemannen skrev:

Muttley skrev:

Hybrid_ skrev:

Undrar om alla kan ta in denna informationen eller om det blir "A men..."
Jag har försökt ett flertal gånger förklara att vårt elnät med råge klarar belastningen men med klent resultat.

Den viktiga frågan är.

Hur gick vi från 1800 talet till 2018 med 10 miljoner svenskar där i princip nästan 10 miljoner använder sig utav elnätet.   
Dra från 100 000 personer som av olika skäl valt att stå utanför.

Under min livstid har de aldrig någonsin kollapsat. Varför skulle det göra det om vi skulle byta succesivt till elbilar?   Tekniken följer ju med inom alla branscher.

Jamen då borde ju elnätet för elbilar gott och väl vara utbyggt omkring år 2150 om vi skall hålla samma takt som innan 2018.

/Benny

Nätet håller. Även om samtliga svenskar skulle plugga in sin elbil med start imorgon. Då drar ju varje hushåll som de gjorde på 90-talet... Vad menar du?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 februari 2018 · 14 058 Inlägg

Hybrid_ skrev:

Vettemannen skrev:

Muttley skrev:
Den viktiga frågan är.

Hur gick vi från 1800 talet till 2018 med 10 miljoner svenskar där i princip nästan 10 miljoner använder sig utav elnätet.   
Dra från 100 000 personer som av olika skäl valt att stå utanför.

Under min livstid har de aldrig någonsin kollapsat. Varför skulle det göra det om vi skulle byta succesivt till elbilar?   Tekniken följer ju med inom alla branscher.

Jamen då borde ju elnätet för elbilar gott och väl vara utbyggt omkring år 2150 om vi skall hålla samma takt som innan 2018.

/Benny

Nätet håller. Även om samtliga svenskar skulle plugga in sin elbil med start imorgon. Då drar ju varje hushåll som de gjorde på 90-talet... Vad menar du?

#67

/Benny

Senast redigerat av Vettemannen (14 februari 2018)

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
14 februari 2018 · 17 483 Inlägg

Vettemannen skrev:

Hybrid_ skrev:

Vettemannen skrev:

Jamen då borde ju elnätet för elbilar gott och väl vara utbyggt omkring år 2150 om vi skall hålla samma takt som innan 2018.

/Benny

Nätet håller. Även om samtliga svenskar skulle plugga in sin elbil med start imorgon. Då drar ju varje hushåll som de gjorde på 90-talet... Vad menar du?

#67

/Benny

Din jäv...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Evildan
14 februari 2018 ·

Hybrid_ skrev:

Vettemannen skrev:

Hybrid_ skrev:

Nätet håller. Även om samtliga svenskar skulle plugga in sin elbil med start imorgon. Då drar ju varje hushåll som de gjorde på 90-talet... Vad menar du?

#67

/Benny

Din jäv...

Hahaha, Tack Benny för kvällens snyggaste och mest oväntade trollning. Den gjorde min afton din jäv...!

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 februari 2018 · 14 058 Inlägg

Evildan skrev:

Hybrid_ skrev:

Vettemannen skrev:

#67

/Benny

Din jäv...

Hahaha, Tack Benny för kvällens snyggaste och mest oväntade trollning. Den gjorde min afton din jäv...!

Varsågod!!

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
micke-wes
15 februari 2018 · 60 Inlägg

Allt verkar ju vara bra med elbil om man läser det han skrivit så vad väntar dom på?
Sen är det ju kanon om man kan byta batteri efter vägen om man inte har tid att vänta på att ladda upp det,om batteriet man har börjar bli gammalt och dåligt.

xXSammy
15 februari 2018 · 6 572 Inlägg

Är det bara batterierna folk oroar sig för? För ett par månader sen skickades en elbil till skroten (Som är påväg tillbaka till sitt hemland för japanerna ska se vad som gick fel)

Kontrollmodulen som för batteriet och elmotorn gick sönder. 98 tusen för den på en 2009. Värt?
Elbilarna har färre komponenter, oftast mer hållbara delar men allt kan gå sönder.

Men styrdon har alltid varit dyrt, även om det massproduceras så finna det miljoner olika typer så priset där kommer nog inte bli så mycket billigare. Möjligen närma sig 50 tusen på de bilmärket, men ändå.

De/Dem
SportPilot Ubåtsingenjör
15 februari 2018 · 7 232 Inlägg

Evildan skrev:

Hybrid_ skrev:

Evildan skrev:
Läsvärt för skeptiker.

http://teslaclubsweden.se/elbilsmyter/

Undrar om alla kan ta in denna informationen eller om det blir "A men..."
Jag har försökt ett flertal gånger förklara att vårt elnät med råge klarar belastningen men med klent resultat.

Informationsresistens kallas det.

rätt intressant att vi redan idag har dippar i elnätet då, på mitt förra jobb slocknade hela fabriken i över en timme då och då under hösten/vintern

Eons förklaring var att elnätet inte hängde med

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Evildan
15 februari 2018 ·

SportPilot skrev:

Evildan skrev:

Hybrid_ skrev:
Undrar om alla kan ta in denna informationen eller om det blir "A men..."
Jag har försökt ett flertal gånger förklara att vårt elnät med råge klarar belastningen men med klent resultat.

Informationsresistens kallas det.

rätt intressant att vi redan idag har dippar i elnätet då, på mitt förra jobb slocknade hela fabriken i över en timme då och då under hösten/vintern

Eons förklaring var att elnätet inte hängde med

Har någon i tråden påstått att dippar eller strömavbrott inte förekommer?

Senast redigerat av Evildan (15 februari 2018)

SportPilot Ubåtsingenjör
15 februari 2018 · 7 232 Inlägg

Någon har påstått att elnätet med råge klarar av den belastning vi har idag, vilket uppenbart inte är fallet

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Muttley
15 februari 2018 ·

xXSammy skrev:
Är det bara batterierna folk oroar sig för? För ett par månader sen skickades en elbil till skroten (Som är påväg tillbaka till sitt hemland för japanerna ska se vad som gick fel)

Kontrollmodulen som för batteriet och elmotorn gick sönder. 98 tusen för den på en 2009. Värt?
Elbilarna har färre komponenter, oftast mer hållbara delar men allt kan gå sönder.

Men styrdon har alltid varit dyrt, även om det massproduceras så finna det miljoner olika typer så priset där kommer nog inte bli så mycket billigare. Möjligen närma sig 50 tusen på de bilmärket, men ändå.

Men de blir ju lägre kostnad än den passaten från 2012 som havererade inom 2 år som jag brukade wink  Motor och växellåda är apdyrt och byta samtidigt.

Muttley
15 februari 2018 ·

SportPilot skrev:

Evildan skrev:

Hybrid_ skrev:

Undrar om alla kan ta in denna informationen eller om det blir "A men..."
Jag har försökt ett flertal gånger förklara att vårt elnät med råge klarar belastningen men med klent resultat.

Informationsresistens kallas det.

rätt intressant att vi redan idag har dippar i elnätet då, på mitt förra jobb slocknade hela fabriken i över en timme då och då under hösten/vintern

Eons förklaring var att elnätet inte hängde med

Sen samtidigt dippade det aldrig på alla fabriker jag någonsin varit på.  Saker händer, tekniken går däremot fram så de lär bli bättre.   
Fanns din fabrik typ norr om K-stad, och finns inte längre?

Enda stället jag varit med om att vi fick köra hem pga elen var efter Gudrun, men då var hela byn nere.   Det var innan de började göra om elnätet.

SportPilot Ubåtsingenjör
15 februari 2018 · 7 232 Inlägg

Den fabriken jag arbetade på finns fortfarande kvar och har legat på samma ställen sen slutet av 1800 talet
Det är en av Scanias största underleverantörer till växellådssidan( nu vet du säkert vilket företag det är). Hela hösten och vintern var präglad av dippar vilket orsakade verktygsbrott och många skrotade bitar.

Vi körde inte heller hem, elen kom tillbaka efter 1-2h

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang