HJÄLP med tryckgivare och glödstift JUMPY

22 Inlägg
Skrivet 13 februari · Inlägg av trådskaparen #1

Gäller en Citroën Jumpy 2.0 HDI -04, har fått fram felkoderna P0380 Glow Plug/Heater Circuit "A" och P0190 Fuel Rail Pressure Sensor Circuit Bank 1.

Jag har hittat vart tryckgivaren till bränslet sitter. MEN HUR får man bort den när den sitter så trångt!?

Någon som har en aning om vart glödstiftsrelät sitter? Och finns det något smidigt sätt att mäta glödstiften på?

Tack på förhand!  big_smile

1 622 Inlägg
Skrivet 13 februari #2

Mät resistansen i stiften...
Nu måste man veta lite om handhavande av instrument, felvisning o s v, för att dra rätt slutsats.
Men ett glödstift drar strax under 10 A. Så resistansen bör vara ca 1 ohm.

Kan vara kortslutning i stiftet, då får du ungefär samma resultat.

Är det avbrott så får du mycket högre resistans. Kanske inte oändligt för det kan leda lite ändå.

Ett bra sätt att kolla just stiften är att lossa och ansluta till ett bilbatteri med t ex startkablar. OBS inte på gängorna. Då ansluter du till batteriet först och sist till glödstiftet så långt från batteriet som möjligt, med tanke på gaser gråm batteriet.
Ett helt stift glöder.

Senast redigerat av Meaganeowner (13 februari )

22 Inlägg
Skrivet 13 februari · Inlägg av trådskaparen #3

Verkade lite krångligt att komma åt och mäta stiften på just Jumpyn, satt så mycket i vägen tongue . Har endast en multimeter hemma medan verktygen är i garaget.

Meaganeowner skrev:
Mät resistansen i stiften...
Nu måste man veta lite om handhavande av instrument, felvisning o s v, för att dra rätt slutsats.
Men ett glödstift drar strax under 10 A. Så resistansen bör vara ca 1 ohm.

Kan vara kortslutning i stiftet, då får du ungefär samma resultat.

Är det avbrott så får du mycket högre resistans. Kanske inte oändligt för det kan leda lite ändå.

Ett bra sätt att kolla just stiften är att lossa och ansluta till ett bilbatteri med t ex startkablar. OBS inte på gängorna. Då ansluter du till batteriet först och sist till glödstiftet så långt från batteriet som möjligt, med tanke på gaser gråm batteriet.
Ett helt stift glöder.

1 622 Inlägg
Skrivet 14 februari #4

Då kanske du får nöja dig med att öppna huven och titta på dem.

Med en stark tro, brukar det mesta lösa sig.

22 Inlägg
Skrivet 2 mars · Inlägg av trådskaparen #5

Meaganeowner skrev:
Då kanske du får nöja dig med att öppna huven och titta på dem.

Med en stark tro, brukar det mesta lösa sig.

Tvivlar på att problem löser sig hur mycket man en tänker på skrothögen. Efter rådfrågning från verkstaden så är det inte riktigt så enkelt och smidigt att byta glödstiften på en Jumpy. Alltså är det inte så smidigt att mäta de heller. Blir nog försäljning eller skroten istället, orkar inte med skiten tongue

12 Inlägg
Skrivet 2 mars #6

Tänk på att det finns glödstift gjorda för olika spänningar,
inte så bra att koppla 12v på ett 4,8v stift, det brinner av rätt snabbt,..


Sponsrade tjänster

Powered by
boka bilservice till fast pris

Senast i forumet

Diskussionsforum


Projekt


Evenemang