Byta bildäck pga Ålder?

Soulman
16 februari 2018 · 1 271 Inlägg

Ja men vad roligt. TS skriver om en PB, möjligen  lätt LB registrerad faktiskt.
Parallellen till tunga släp och trailers till tunga lastbilar slirar rejält måste jag säga. Tunga släp finns ju även till PB beroende på tillåten dragvikt i kombinationmed antalet bokstäver på körkortet. Men det är fortfarande fjärran TS fråga .

Men absolut, däcken till min farfars Fendt har också exploderat. Ser dock ingen koppling till TS fråga med det svaret då det är helt olika typer av däck.

Tjofadderittan - lej
Jag har VCDS (f.d VAG COM) och VCP
Kör VW Tiguan GTS 2017
Muttley
16 februari 2018 ·

zemet skrev:
Jag hade kört med dem. Synd att slänga lagliga däck. Din bil är ju ingen sportbil heller. Man får anpassa körningen efter väglag och däck bara. OCh det bör ju inte vara så svårt med en cheva van.

Men nya däck kommer prestera väldigt mycket bättre så värdesätter du din egen och andras säkerhet eller kör mycket med bilen så är det värt att byta.

Kör du bilen lite då och då på sommaren i fint väder ser jag ingen mening med att byta.

Tack, för att du inte värdesätter MITT liv. Ditt skiter jag fullkomligt i, men jag värdesätter andras så jag kör med friska däck..
Det är du och öststatarna <3


wink

Hamilton
17 februari 2018 · 8 864 Inlägg

zemet skrev:
Jag hade kört med dem. Synd att slänga lagliga däck. Din bil är ju ingen sportbil heller. Man får anpassa körningen efter väglag och däck bara. OCh det bör ju inte vara så svårt med en cheva van.

Men nya däck kommer prestera väldigt mycket bättre så värdesätter du din egen och andras säkerhet eller kör mycket med bilen så är det värt att byta.

Kör du bilen lite då och då på sommaren i fint väder ser jag ingen mening med att byta.

Anpassa körningen gör man oavsett om man har nya eller gamla däck. Sportbil eller inte spelar ju mindre roll och är ju inte det som avgör vilken kvalité man vill ha på däcken.
Jag kör året om med bilen och vill ha bra grejer.
i år är det dags för nytt gummi och jag slänger 4st däck som säkert skulle rulla i minst 2 säsonger till men eftersom dom passerar 5år så hamnar dom i en container.

Dubbdäcken där tummar jag lite på regeln då det oftast bara blir 50mil per vinter...

Fotograf på tierpidag.se
axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
17 februari 2018 · 4 917 Inlägg

Ja du milde..
Så många åsikter..
Jag kör med däcken tills dom tar slut och köper inga gamla med sprickor..

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Jokabsson
17 februari 2018 · 1 177 Inlägg

Köpte fälgar som jag tyckte om på blocket. Däcken som hängde med är daterade till 2002 och är fulla med torrsprickor men har minst 4mm kvar i mönsterdjup. Det blir bara till att hiva däcken och köpa nya friska till våren.
Du gjorde rätt i att köpa nya 👌

Mazda 6 Sport 2.5 MZR "Gubben" (2008)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang