Volvo v40, trött turbo ?

xXSammy
14 april 2018 · 6 571 Inlägg

Slitna och/eller felaktiga tändstift kan göra en bil slö.

Ford Focus 1.6 100hk med dåliga tändstift = 0-100 på 27 sekunder (Fabrikssiffra, 14 sekunder)

De/Dem
caromania Forummoderator
14 april 2018 · 9 296 Inlägg

xXSammy skrev:
Slitna och/eller felaktiga tändstift kan göra en bil slö.

Ford Focus 1.6 100hk med dåliga tändstift = 0-100 på 27 sekunder (Fabrikssiffra, 14 sekunder)

Förvisso. Men med tanke på att den går så pass bra och jämnt etc så borde så dåliga stift påverka mer. Påpekandet av en rejäl service är ju däremot klokt. Även ett fullständigt galet skitigt luftfilter kan ju orsaka detta, men även det borde påverka gången och inte minst bränsleförbrukning. Mitt tips är laddtrycket.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Pelleprognos
14 april 2018 · 93 Inlägg

Den är nyservad med ny olja, oljefilter, bränslefilter, luftfilter, tändstift, kamrem mm för några veckor sedan. Däremot så misstänker jag att bilen hos tidigare ägare har stått parkerad i någon skogsdunge. När jag först kollade luftfiltret så var hela burken full med gamla löv, säkert 2 liter + musbo. Det är även mycket löv o barr intryckta i skrymslen lite överallt, så någon igentäppt luftslang till turbon låter helt rimligt.

Senast redigerat av Pelleprognos (14 april 2018)

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
14 april 2018 · 17 478 Inlägg

Automaten borde klara 8.4 sekunder. Gäller S40 men den skillnaden är väl försumbar. Min automatväxlade bil tar 8.8 sek på sig och den upplevs mycket pigg.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Pelleprognos
14 april 2018 · 93 Inlägg

Jag har nu googlat runt och försökt hitta trådar med liknande problem.
Tydligen så är det mycket vanligt att låssprinten/brickan på armen till wastegaten trillar bort i värmen och armen då lossnar ifrån wastegaten.
Jag har försökt att klura ut vart wastegaten sitter, tänker att det bör vara ganska lätt att kolla om armen sitter rätt på plats, eller måste man demontera något först ?

caromania Forummoderator
14 april 2018 · 9 296 Inlägg

Pelleprognos skrev:
Jag har nu googlat runt och försökt hitta trådar med liknande problem.
Tydligen så är det mycket vanligt att låssprinten/brickan på armen till wastegaten trillar bort i värmen och armen då lossnar ifrån wastegaten.
Jag har försökt att klura ut vart wastegaten sitter, tänker att det bör vara ganska lätt att kolla om armen sitter rätt på plats, eller måste man demontera något först ?

Kan vara trångt men bör synas. Finns en hel del på youtube, en bild eller film säger mer än 1000 ord.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Pelleprognos
14 april 2018 · 93 Inlägg

caromania skrev:

Pelleprognos skrev:
Jag har nu googlat runt och försökt hitta trådar med liknande problem.
Tydligen så är det mycket vanligt att låssprinten/brickan på armen till wastegaten trillar bort i värmen och armen då lossnar ifrån wastegaten.
Jag har försökt att klura ut vart wastegaten sitter, tänker att det bör vara ganska lätt att kolla om armen sitter rätt på plats, eller måste man demontera något först ?

Kan vara trångt men bör synas. Finns en hel del på youtube, en bild eller film säger mer än 1000 ord.

Jag har kollat både tuben och bilder, allt jag kan hitta, men det är bara närbilder. Svårt att orientera var på motorn den sitter. Jag gissar lite på vänster sida framifrån sett, på "baksidan" av motorn mot kupeväggen ?

caromania Forummoderator
14 april 2018 · 9 296 Inlägg

Pelleprognos skrev:

caromania skrev:

Pelleprognos skrev:
Jag har nu googlat runt och försökt hitta trådar med liknande problem.
Tydligen så är det mycket vanligt att låssprinten/brickan på armen till wastegaten trillar bort i värmen och armen då lossnar ifrån wastegaten.
Jag har försökt att klura ut vart wastegaten sitter, tänker att det bör vara ganska lätt att kolla om armen sitter rätt på plats, eller måste man demontera något först ?

Kan vara trångt men bör synas. Finns en hel del på youtube, en bild eller film säger mer än 1000 ord.

Jag har kollat både tuben och bilder, allt jag kan hitta, men det är bara närbilder. Svårt att orientera var på motorn den sitter. Jag gissar lite på vänster sida framifrån sett, på "baksidan" av motorn mot kupeväggen ?

Volvofolket får rycka in, mina turbobilar är inte Volvo.

Men under avgasgrenröret sitter turbon, snigeln, bakom den sitter en runt pillerburk med en stång in i som går mellan sig själv och en annan del av turboaggregatet. Det är själva wastegateklockan. Om det är löst brukar det skramla. Du bör kunna nå pinnen med en tång eller något annat och dra lite i den för att se om den sitter fast, eller om du till och med ser saxsprinten som du misstänker har trillat bort. Har du tur sitter det ju åt andra hållet och då är det säkert hyfsat synligt.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Pelleprognos
14 april 2018 · 93 Inlägg

caromania skrev:

Pelleprognos skrev:

caromania skrev:

Kan vara trångt men bör synas. Finns en hel del på youtube, en bild eller film säger mer än 1000 ord.

Jag har kollat både tuben och bilder, allt jag kan hitta, men det är bara närbilder. Svårt att orientera var på motorn den sitter. Jag gissar lite på vänster sida framifrån sett, på "baksidan" av motorn mot kupeväggen ?

Volvofolket får rycka in, mina turbobilar är inte Volvo.

Men under avgasgrenröret sitter turbon, snigeln, bakom den sitter en runt pillerburk med en stång in i som går mellan sig själv och en annan del av turboaggregatet. Det är själva wastegateklockan. Om det är löst brukar det skramla. Du bör kunna nå pinnen med en tång eller något annat och dra lite i den för att se om den sitter fast, eller om du till och med ser saxsprinten som du misstänker har trillat bort. Har du tur sitter det ju åt andra hållet och då är det säkert hyfsat synligt.

Ok tack. Ser ut som att dom pillar uppifrån på klippen iaf. Ska kolla lite snabbt under huven nu efter jobbet. Om någon Volvosnubbe eller annan som vet vart wastegaten sitter vill svara ytterligare, så är jag tacksam.

Xebers76
14 april 2018 · 2 270 Inlägg

Då du tidigare frågade om Turbon var remdriven så anser jag det enklast att du skickar bilder så förklarar vi utifrån bilderna vad du ska göra

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 april 2018 · 14 056 Inlägg

Pelleprognos skrev:

caromania skrev:
Förmodligen är det så enkelt att turbon inte laddar som den ska. Felsökning oavsett vad kostar säkert ett par tusen.
Det går ett antal vacuumslangar mellan turbo/tryckklocka och andra ställen, bl a till spjällhuset. Kolla gärna dessa så de inte är spruckna eller igensatta.

Ok tack. Kom gärna med fler förslag på " enkel " felsökning.
Jag har ingen koll alls på detta med turbo men hur drivs själva turbon, rem eller ?

Den drivs av motorns avgaser.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pelleprognos
14 april 2018 · 93 Inlägg

Vettemannen skrev:

Pelleprognos skrev:

caromania skrev:
Förmodligen är det så enkelt att turbon inte laddar som den ska. Felsökning oavsett vad kostar säkert ett par tusen.
Det går ett antal vacuumslangar mellan turbo/tryckklocka och andra ställen, bl a till spjällhuset. Kolla gärna dessa så de inte är spruckna eller igensatta.

Ok tack. Kom gärna med fler förslag på " enkel " felsökning.
Jag har ingen koll alls på detta med turbo men hur drivs själva turbon, rem eller ?

Den drivs av motorns avgaser.

/Benny

Ha ha tack, jag förstod att det är avgaserna som driver den då jag läste på lite smile
Tror att jag hittat något intressant. Ska ut o skruva lite nu innan det blir mörkt.

caromania Forummoderator
14 april 2018 · 9 296 Inlägg

Pelleprognos skrev:

Vettemannen skrev:

Pelleprognos skrev:

Ok tack. Kom gärna med fler förslag på " enkel " felsökning.
Jag har ingen koll alls på detta med turbo men hur drivs själva turbon, rem eller ?

Den drivs av motorns avgaser.

/Benny

Ha ha tack, jag förstod att det är avgaserna som driver den då jag läste på lite smile
Tror att jag hittat något intressant. Ska ut o skruva lite nu innan det blir mörkt.

Härligt! Våren är här och du börjar lära dig mer och mer om din bil så snart är du en äkta bensinskalle.  Lycka till. smile

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Blixnabb
14 april 2018 · 245 Inlägg

Skaffa en manometer för att mäta turbons laddtryck om det inte finns en mätare i bilen redan innan, om magnetventilen till turbon ger upp (hyfsat vanligt) så kommer du bara upp i turbons grundtryck ca 0,25-0,3 bar då känns bilen rätt slö.

Pelleprognos
14 april 2018 · 93 Inlägg

Nu har jag varit ute o skruvat lite. Hittade wastegateklockan och dess arm vilken gick in under värmeskyddsplåten. Jag kände med fingrarna att något satt löst och lyckades knäppa några bilder med mobilen där jag kunde se att armen lossnat. Skruvade bort värmeplåten och monterade fast wastgatearmen på tappen till ventilstyrningen. Dålig konstruktion på säkringen till detta förband då det tydligen är vanligt att det trillar isär. Jag gjorde en tillfällig lösning på säkringen nu.
Sen var det dax att provköra. Först 2 km 30väg genom villakvarteret innan jag kommer ut på landsvägen och trampar på lite och jääävlar vilken skillnad, jag behöver inte klocka tiden för att konstatera att turbon jobbar som den ska. Riktigt kul att hitta o fixa felet själv med hjälp av er på forumet, klipp o google. Stort tack till alla som gett råd o tips i tråden. Försöker posta några bilder men osäker hur man gör o om det funkar men försöker iaf. https://www1.garaget.org/gallery/images … b7c_tn.jpg         https://www1.garaget.org/gallery/images … 585a78.jpg

Evildan
14 april 2018 ·

https://www1.garaget.org/gallery/images/221/220759/220759-ed86afb0744995bed7dacc00afc9cb7c_tn.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/221/220759/220759-ee8e44d09cd5bc7fa9ad009abb585a78.jpg

Kul att du ordnade problemet samt tog dig tiden att återkomma med både lösningen och bilderna. Bra jobbat. Nu har du snart gått från glad nybörjare till hobbymek. wink

Senast redigerat av Evildan (14 april 2018)

Pelleprognos
14 april 2018 · 93 Inlägg

Evildan skrev:
https://www1.garaget.org/gallery/images … b7c_tn.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images … 585a78.jpg

Kul att du ordnade problemet samt tog dig tiden att återkomma med både lösningen och bilderna. Bra jobbat. Nu har du snart gått från glad nybörjare till hobbymek. wink

Tack för att du publicerade bilderna rätt. He he glad hobbymekare med div nödlösningar har jag varit i så gott som hela mitt 50 åriga nybörjarliv, MEN man ska känna sina begränsningar och ha en balansgång till vad man rimligtvis kan lösa själv och den balansgången handlar om erfarenhet wink

caromania Forummoderator
14 april 2018 · 9 296 Inlägg

Pelleprognos skrev:

Evildan skrev:
https://www1.garaget.org/gallery/images … b7c_tn.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images … 585a78.jpg

Kul att du ordnade problemet samt tog dig tiden att återkomma med både lösningen och bilderna. Bra jobbat. Nu har du snart gått från glad nybörjare till hobbymek. wink

Tack för att du publicerade bilderna rätt. He he glad hobbymekare med div nödlösningar har jag varit i så gott som hela mitt 50 åriga nybörjarliv, MEN man ska känna sina begränsningar och ha en balansgång till vad man rimligtvis kan lösa själv och den balansgången handlar om erfarenhet wink

Tummen upp! Kanoners!
Nu får du se till att vara frekvent besökare på forumet och vips är det du som ger råd och inte frågar! smile

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
rudarmy
15 april 2018 · 354 Inlägg

Pelleprognos skrev:
Nu har jag varit ute o skruvat lite. Hittade wastegateklockan och dess arm vilken gick in under värmeskyddsplåten. Jag kände med fingrarna att något satt löst och lyckades knäppa några bilder med mobilen där jag kunde se att armen lossnat. Skruvade bort värmeplåten och monterade fast wastgatearmen på tappen till ventilstyrningen. Dålig konstruktion på säkringen till detta förband då det tydligen är vanligt att det trillar isär. Jag gjorde en tillfällig lösning på säkringen nu.
Sen var det dax att provköra. Först 2 km 30väg genom villakvarteret innan jag kommer ut på landsvägen och trampar på lite och jääävlar vilken skillnad, jag behöver inte klocka tiden för att konstatera att turbon jobbar som den ska. Riktigt kul att hitta o fixa felet själv med hjälp av er på forumet, klipp o google. Stort tack till alla som gett råd o tips i tråden. Försöker posta några bilder men osäker hur man gör o om det funkar men försöker iaf. https://www1.garaget.org/gallery/images … b7c_tn.jpg         https://www1.garaget.org/gallery/images … 585a78.jpg

Gött att du hittade felet, skillnaden med och utan tryckklocka är ju brutal:) vart lite roligare å gasa nu va smile smile

Volvo S40 "2.0t på E85" (1999)
Pelleprognos
15 april 2018 · 93 Inlägg

rudarmy skrev:

Pelleprognos skrev:
Nu har jag varit ute o skruvat lite. Hittade wastegateklockan och dess arm vilken gick in under värmeskyddsplåten. Jag kände med fingrarna att något satt löst och lyckades knäppa några bilder med mobilen där jag kunde se att armen lossnat. Skruvade bort värmeplåten och monterade fast wastgatearmen på tappen till ventilstyrningen. Dålig konstruktion på säkringen till detta förband då det tydligen är vanligt att det trillar isär. Jag gjorde en tillfällig lösning på säkringen nu.
Sen var det dax att provköra. Först 2 km 30väg genom villakvarteret innan jag kommer ut på landsvägen och trampar på lite och jääävlar vilken skillnad, jag behöver inte klocka tiden för att konstatera att turbon jobbar som den ska. Riktigt kul att hitta o fixa felet själv med hjälp av er på forumet, klipp o google. Stort tack till alla som gett råd o tips i tråden. Försöker posta några bilder men osäker hur man gör o om det funkar men försöker iaf. https://www1.garaget.org/gallery/images … b7c_tn.jpg         https://www1.garaget.org/gallery/images … 585a78.jpg

Gött att du hittade felet, skillnaden med och utan tryckklocka är ju brutal:) vart lite roligare å gasa nu va smile smile

Klart att det är gött när man vet att det finns resurser, men jag kör lugnt. Har gasat av mig på div olika sporthojjar genom åren, och överlevt dessutom.
Det bästa var nog nästan att hitta o fixa problemet.
Då jag skulle köpa bilen ringde jag till tidigare ägare för att fråga lite om bilen. Han sa att han tyckte att den varit tråkigt slö eller som han uttryckte sig : Att köra Volvo V40 T är som att hångla med sin morsa. Jag gissar att turbon uppenbarligen inte funkat i hans ägo heller. Det innebär isf att turbon max har snurrat i ca 10000 mil totalt, och det bör ju vara positivt.
För mig känns det nu som att hångla upp en ung blondin i jämförelse med min V40 turbooo  wink

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang