Erfarenheter Aktsam bilförsäkring?

Fjellner
23 februari 2018 · 245 Inlägg

Avtalet med mitt nuvarande försäkringsbolag (Länsförsäkringar) förnyas 1/4 och helt plötsligt vill dom höja priset med ganska exakt 5000;- per år till totalt ca 17 000;- trots att jag vart skadefri, aldrig använt försäkringen och bor på samma ställe som när gamla avtalet tecknades.

Aktsam ger mig ett pris som är över 10 000;- lägre om året med samma mil, omfattning osv.

Någon som har erfarenheter som gör att jag bör avstå Aktsam som försäkringsbolag?

Bilen det gäller är en BMW E61 523iM.

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
23 februari 2018 · 4 917 Inlägg

Man gödslar inte försäkringsbolag. .
Slå  till vetja. .
Vad har du att förlora?
Själv har jag endast trafikförsäkring och detta beror på att jag som gammal gubbe inte tävlingsskör eller är en  aktiv förare , typ taxichaufförer. .
Väldigt passiv körning och ingen chanstagare, utan ger hellre rötäggen som har extremt brått gladeligen företräde. .

Senast redigerat av insatsen (23 februari 2018)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Fjellner
23 februari 2018 · 245 Inlägg

insatsen skrev:
Man gödslar inte försäkringsbolag. .
Sätt till veta. .
Vad har du att förlora?

Vad jag har att förlora?

Vill ogärna ha ett försäkringsbolag som strular och vägrar betala ut ersättning om nånting skulle hända.

Köper ALLTID hellre nånting lite dyrare om jag vet att det funkar bättre..

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
23 februari 2018 · 4 917 Inlägg

Då tycker jag du ska behålla det du har..

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Fjellner
23 februari 2018 · 245 Inlägg

insatsen skrev:
Då tycker jag du ska behålla det du har..

Har du någon erfarenhet av Aktsam eller vad grundar du det på?

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
23 februari 2018 · 4 917 Inlägg

Nej, men är man aktsam själv så behöver man inget dyrt bolag..
Man kan inte leva på ordet OM det händer..
Detta ord OM kan utvecklas hur långt som helst och skulle OM alltid inträffa, så skulle man aldrig ge sig ut i trafiken.
Men jag tackar för insikten i bolagets priser och  ska jämföra med länsförsäkringar jag har idag !
Jag kommer att ta det billigaste FB , för jag har insett hur mycket dom strular för att slippa betala..
Det första man ska läsa är det finstilta där alla undantag för att slippa betala ut finns.

Senast redigerat av insatsen (23 februari 2018)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
23 februari 2018 · 17 478 Inlägg

Tja..? Byt? De ställer lite krav på dig. Ålder, parkering osv. men de är billiga. Du kan inte skenförsäkra bilen hos Aktsam. Då blir det inte en spänn i ersättning om oturen är framme.

Har själv Folksam. Bytte för +1 år sedan och fick ett kanonavtal. Det lönar sig att byta ibland.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Fjellner
23 februari 2018 · 245 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Tja..? Byt? De ställer lite krav på dig. Ålder, parkering osv. men de är billiga. Du kan inte skenförsäkra bilen hos Aktsam. Då blir det inte en spänn i ersättning om oturen är framme.

Har själv Folksam. Bytte för +1 år sedan och fick ett kanonavtal. Det lönar sig att byta ibland.

Skenförsäkring är det inte tal om, har alltid stått på mina egna bilar och det hade jag tänkt fortsätta med.

Några speciella krav verkar dom inte ha då området jag bor i inte är det bästa men bilen står alltid inlåst i garage, dock inget dom vet något om.

Fyller 30 om en månad så man är ju inte en snorunge längre iallafall!

Blir nog ett byte iallafall efter lite googlande!

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
23 februari 2018 · 4 917 Inlägg

Sedär,   det vore något för mig!
Jag vore väl klientidealet för dom eftersom dom inte behöver betala ut en endaste sekin till mig, utan bara behöver håva in de inbetalda stålarna..

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Muttley
23 februari 2018 ·

insatsen skrev:
Nej, men är man aktsam själv så behöver man inget dyrt bolag..
Man kan inte leva på ordet OM det händer..
Detta ord OM kan utvecklas hur långt som helst och skulle OM alltid inträffa, så skulle man aldrig ge sig ut i trafiken.
Men jag tackar för insikten i bolagets priser och  ska jämföra med länsförsäkringar jag har idag !
Jag kommer att ta det billigaste FB , för jag har insett hur mycket dom strular för att slippa betala..
Det första man ska läsa är det finstilta där alla undantag för att slippa betala ut finns.

Man kan inte leva heller på att man aldrig gör fel.  För det gör alla någon gång.  Och då passar det utmärkt med ett fb som inte strular det minsta.

Har haft aktsam på någon bil, dock inte någon erfarenhet om de strular vid olyckor då jag ej haft det när man hade dem.
Har LF idag då de blir billigast för mig.
Enda erfarenheter jag har är att lf är bra och aldrig strulat när familjen har råkat ut för olyckor.

För det kommer någon gång den där oturen.

Fjellner
23 februari 2018 · 245 Inlägg

insatsen skrev:
Sedär,   det vore något för mig!
Jag vore väl klientidealet för dom eftersom dom inte behöver betala ut en endaste sekin till mig, utan bara behöver håva in de inbetalda stålarna..

Måste bara fråga, kör du bil alls?
Att vara helt säker på att aldrig råka ut för en olycka kan man aldrig vara.

Ett djur kan hoppa ut framför bilen, plötsligt punka på ett framhjul vid fel tillfälle med mera kan ju ställa till det rätt illa oavsett hur duktig man är på att köra bil.

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
23 februari 2018 · 4 917 Inlägg

Har bara kört i 45 år..

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Fjellner
23 februari 2018 · 245 Inlägg

insatsen skrev:
Har bara kört i 45 år..

Och aldrig råkat ut för en olycka?
Isåfall, bra jobbat!
Betyder dock inte att det inte kommer hända i framtiden.

panda666
23 februari 2018 · 4 250 Inlägg

har haft aktsam ett bra tag på mina billigare bilar, trafikförsäkring, bytte till moderna på lexusen eftersom aktsam inte täckte el motor/hybrider läste jag, så läs lite noga över vad aktsam täcker och inte täcker så ska det gå bra. skulle jättegärna ha haft lexusen hos aktsam men eftersom dom inte täckte hybrider så bytte jag,  och som ts sa så var det väldigt billigt för mig hos aktsam.

Evildan
23 februari 2018 ·

Aktsam ägs av Trygg-Hansa vilka i sin tur ägs av Codan.
Läs villkoren noggrant är mitt råd, men för förbränningsmotordrivna svennebilar ska det inte vara några märkligheter.

Soulman
23 februari 2018 · 1 271 Inlägg

5 lax i ökning var lite väl häftigt. Alla försäkringar behöver man förhandla varje år. Min husförsäkring vill de höja varje år med mellan 20-23%. Ett samtal till någon avdelningschef så stannar det på runt 3-5 % vilket är rimligt. De vet vad jag heter numera.

Tjofadderittan - lej
Jag har VCDS (f.d VAG COM) och VCP
Kör VW Tiguan GTS 2017
Muttley
23 februari 2018 ·

Soulman skrev:
5 lax i ökning var lite väl häftigt. Alla försäkringar behöver man förhandla varje år. Min husförsäkring vill de höja varje år med mellan 20-23%. Ett samtal till någon avdelningschef så stannar det på runt 3-5 % vilket är rimligt. De vet vad jag heter numera.

Kuligt, de sänker mina försäkringar.  Råkar nog ha en riktigt bra handläggare helt enkelt.  Men de kan varit så att jag var mycket noga att poängtera att om de höjer eller ställer till något så flyttar jag allt jag har hos de utan att blinka smile

Soulman
23 februari 2018 · 1 271 Inlägg

Muttley skrev:

Soulman skrev:
5 lax i ökning var lite väl häftigt. Alla försäkringar behöver man förhandla varje år. Min husförsäkring vill de höja varje år med mellan 20-23%. Ett samtal till någon avdelningschef så stannar det på runt 3-5 % vilket är rimligt. De vet vad jag heter numera.

Kuligt, de sänker mina försäkringar.  Råkar nog ha en riktigt bra handläggare helt enkelt.  Men de kan varit så att jag var mycket noga att poängtera att om de höjer eller ställer till något så flyttar jag allt jag har hos de utan att blinka smile

Ja, jo, jag spelade ut alla bolag mot varandra när jag tecknade försäkringen. Hur kul som helst. Så de kämpar med att komma upp i en rimlig premie, därför är ökningen rimlig men det kräver ett samtal en gång om året. Annars byter jag bolag naturligtvis.

Jag har en liten del finans på bilen, och då är bilförsäkringen rabatterad och faktiskt riktigt prisvärd.

Tjofadderittan - lej
Jag har VCDS (f.d VAG COM) och VCP
Kör VW Tiguan GTS 2017
axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
23 februari 2018 · 4 917 Inlägg

Jag tar bara den billigaste trafikförsäkringen och där har jag SPARAT en himla massa pengar genom att köra försiktigt och därmed inte råkat ut för tråkigheter.
Ens körsätt har faktiskt betydelse men det tar lite tid att lära sig det..
Det tråkiga med aktsam är att man måste  visa sitt regnummer och personnummer för att få prisuppgift.
Kan tänka mig att jag blir bombaderad med en massa F-brev om jag testar..

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Filpi
23 februari 2018 · 57 Inlägg

insatsen skrev:
Har bara kört i 45 år..

Det spelar väl ingen roll om någon krockar i din bil när den är parkerad?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang