Erfarenheter Aktsam bilförsäkring?

Evildan
23 februari 2018 ·

insatsen skrev:
Jag tar bara den billigaste trafikförsäkringen och där har jag SPARAT en himla massa pengar genom att köra försiktigt och därmed inte råkat ut för tråkigheter.
Ens körsätt har faktiskt betydelse men det tar lite tid att lära sig det..
Det tråkiga med aktsam är att man måste  visa sitt regnummer och personnummer för att få prisuppgift.
Kan tänka mig att jag blir bombaderad med en massa F-brev om jag testar..

Hur ska du få en prisuppgift annars?
Försäkringsbolaget måste veta två saker, vem du är och vilken bil det gäller.

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
23 februari 2018 · 4 917 Inlägg

Dom ska inte veta vem jag är, jag vill bara kolla om jag kan få det billigare, ja helst gratis,  om det är möjligt..smile

Senast redigerat av insatsen (23 februari 2018)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
23 februari 2018 · 4 917 Inlägg

Filpi skrev:

insatsen skrev:
Har bara kört i 45 år..

Det spelar väl ingen roll om någon krockar i din bil när den är parkerad?

Due, du tänkte inte till där riktigt va?
Är man parkerad får man ju en gratis bil eller fixad.. smile

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Soulman
23 februari 2018 · 1 271 Inlägg

insatsen skrev:

Filpi skrev:

insatsen skrev:
Har bara kört i 45 år..

Det spelar väl ingen roll om någon krockar i din bil när den är parkerad?

Due, du tänkte inte till där riktigt va?
Är man parkerad får man ju en gratis bil eller fixad.. smile

Det är väl den lilla detaljen med att bevisa vad som har hänt innan TFF agerar i frågan...

Tjofadderittan - lej
Jag har VCDS (f.d VAG COM) och VCP
Kör VW Tiguan GTS 2017
Filpi
23 februari 2018 · 57 Inlägg

insatsen skrev:

Filpi skrev:

insatsen skrev:
Har bara kört i 45 år..

Det spelar väl ingen roll om någon krockar i din bil när den är parkerad?

Due, du tänkte inte till där riktigt va?
Är man parkerad får man ju en gratis bil eller fixad.. smile

"Försäkringsbolaget kommer aldrig behöva betala något till mig, kört bil i 45 år"

Det enda jag försöker påtala är att det inte alltid är upp till ens egna förmåga att avgöra något sådant.

Muttley
23 februari 2018 ·

Soulman skrev:

Muttley skrev:

Soulman skrev:
5 lax i ökning var lite väl häftigt. Alla försäkringar behöver man förhandla varje år. Min husförsäkring vill de höja varje år med mellan 20-23%. Ett samtal till någon avdelningschef så stannar det på runt 3-5 % vilket är rimligt. De vet vad jag heter numera.

Kuligt, de sänker mina försäkringar.  Råkar nog ha en riktigt bra handläggare helt enkelt.  Men de kan varit så att jag var mycket noga att poängtera att om de höjer eller ställer till något så flyttar jag allt jag har hos de utan att blinka smile

Ja, jo, jag spelade ut alla bolag mot varandra när jag tecknade försäkringen. Hur kul som helst. Så de kämpar med att komma upp i en rimlig premie, därför är ökningen rimlig men det kräver ett samtal en gång om året. Annars byter jag bolag naturligtvis.

Jag har en liten del finans på bilen, och då är bilförsäkringen rabatterad och faktiskt riktigt prisvärd.

Jag har ju livförsäkring hus och lån via dem.  Har mycket rabatt pga det smile  Men inget bundet så det går ganska snabbt att skifta.   Det fick förra banken erfara, hade ett litet lån som löstes dagen efter de nekade huslån och några dagar senare hade jag även ny bank smile

Men visst ska man ta ett snack med dem.  Det är viktigt att man vet vad som ingår i sin försäkring.

Muttley
23 februari 2018 ·

insatsen skrev:
Jag tar bara den billigaste trafikförsäkringen och där har jag SPARAT en himla massa pengar genom att köra försiktigt och därmed inte råkat ut för tråkigheter.
Ens körsätt har faktiskt betydelse men det tar lite tid att lära sig det..
Det tråkiga med aktsam är att man måste  visa sitt regnummer och personnummer för att få prisuppgift.
Kan tänka mig att jag blir bombaderad med en massa F-brev om jag testar..

Min far började köra motorrelaterat sen 53 år sedan.
För 1 eller 2 år sen körde han in i en hjort.

Menar du att hans körsätt var uselt där?  Att han skulle ha lite tid att lära sig att köra för att undvika den där hjorten som hoppade ut precis framför honom från tät bokskog klockan 0430 på söderåsen när han rullade fram i ca 50-60 km/h ?

Logiken gick inte så långt där wink   Täcker ens trafik för djur?

Alla försäkringsbolag kräven ditt personnr för att ge en prisuppgift via nätet och nej de kommer inte att ringa ner dig.

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
23 februari 2018 · 4 917 Inlägg

"Det är viktigt att man vet vad som ingår i sin försäkring"
Helt rätt!
Om man kör därefter också,  så går det bra med den billigaste!smile
Då kan man ju räkna vad han SPARAT eller SLUPPIT betala ut i onödan på dessa åren till FB. .
Säg 5 lakan a 53 år, det blir många middagar på en bra restaurang..smile
Undrar hur man startar ett försäkringsbolag,  för de verkar ju tjäna multum nu när jag börjat räkna på det..

Senast redigerat av insatsen (23 februari 2018)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Muttley
23 februari 2018 ·

insatsen skrev:
"Det är viktigt att man vet vad som ingår i sin försäkring"
Helt rätt!
Om man kör därefter också,  så går det bra med den billigaste!smile
Då kan man ju räkna vad han SPARAT eller SLUPPIT betala ut i onödan på dessa åren till FB. .
Säg 5 lakan a 53 år, det blir många middagar på en bra restaurang..smile
Undrar hur man startar ett försäkringsbolag,  för de verkar ju tjäna multum nu när jag börjat räkna på det..

Du förstod inte vad jag menade.
Han är ingen snåljåp och ingen fattiglapp så han hade inga problem med försäkringar som täcker allt.

Tänk så mycket man hade förlorat om man har otur och kör på många djur genom åren.

Men är man en spågubbe så ser man var djuren står bak bokarna.

JimProfit
24 februari 2018 · 91 Inlägg

Har haft Aktsam ett antal år. Har även nyttjat deras försäkring i självförvållad skada.
Har bara gott att säga om dom!

Senast redigerat av JimProfit (24 februari 2018)

//Jim Profit
axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
24 februari 2018 · 4 917 Inlägg

JimProfit skrev:
Har haft Aktsam ett antal år. Har även nyttjat deras försäkring i självförvållad skada.
Har bara gott att säga om dom!

Där fick TS svar på sin fråga.
Om ett FB skulle vara krångliga gentemot försäkringstagarna så hade ryktet spridit sig ganska snabbt och då hade dom inte överlevt .

Senast redigerat av insatsen (24 februari 2018)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Evildan
24 februari 2018 ·

insatsen skrev:
Dom ska inte veta vem jag är, jag vill bara kolla om jag kan få det billigare, ja helst gratis,  om det är möjligt..smile

Hur ska försäkringsbolagets säljare kunna ge dig en prisuppgift om denne inte har uppgifterna som krävs?

Du kan aldrig få en prisuppgift utan ditt personnummer och i detta fall bilens dito, registreringsnummer.

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
24 februari 2018 · 4 917 Inlägg

Evildan skrev:

insatsen skrev:
Dom ska inte veta vem jag är, jag vill bara kolla om jag kan få det billigare, ja helst gratis,  om det är möjligt..smile

Hur ska försäkringsbolagets säljare kunna ge dig en prisuppgift om denne inte har uppgifterna som krävs?

Du kan aldrig få en prisuppgift utan ditt personnummer och i detta fall bilens dito, registreringsnummer.

Jag förstår att dom vill skräddarsy min försäkring, men jag vill bara ha en allmän cirkauppgift för att kolla om det är lönt att byta eller ej..
Men troligtvis rör det sig bara om en hundralapp och då kan man likabra behålla det man har..

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Evildan
24 februari 2018 ·

insatsen skrev:

Evildan skrev:

insatsen skrev:
Dom ska inte veta vem jag är, jag vill bara kolla om jag kan få det billigare, ja helst gratis,  om det är möjligt..smile

Hur ska försäkringsbolagets säljare kunna ge dig en prisuppgift om denne inte har uppgifterna som krävs?

Du kan aldrig få en prisuppgift utan ditt personnummer och i detta fall bilens dito, registreringsnummer.

Jag förstår att dom vill skräddarsy min försäkring, men jag vill bara ha en allmän cirkauppgift för att kolla om det är lönt att byta eller ej..
Men troligtvis rör det sig bara om en hundralapp och då kan man likabra behålla det man har..

Har du varit i samtal med en försäkringssäljare och fått en prisuppgift utan att uppge personnummer eller registreringsnummer?

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
24 februari 2018 · 4 917 Inlägg

Har för mig att kärringen min ringde runt för en 15 år sedan till olika bolag ang hem/bil och det visade dig att länsförsäkringar var billigast då.
Men jag har ju bara trafikförsäkring så det lönar sig kanske inte i mitt fall..smile

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Evildan
24 februari 2018 ·

insatsen skrev:
Har för mig att kärringen min ringde runt för en 15 år sedan till olika bolag ang hem/bil och det visade dig att länsförsäkringar var billigast då.
Men jag har ju bara trafikförsäkring så det lönar sig kanske inte i mitt fall..smile

Du duckar frågan.
Har du varit i samtal med en försäkringssäljare och fått en prisuppgift utan att uppge personnummer eller registreringsnummer?
En enkel stängd fråga att besvara med ett Ja eller Nej.

Evildan
24 februari 2018 ·

Evildan skrev:

insatsen skrev:
Har för mig att kärringen min ringde runt för en 15 år sedan till olika bolag ang hem/bil och det visade dig att länsförsäkringar var billigast då.
Men jag har ju bara trafikförsäkring så det lönar sig kanske inte i mitt fall..smile

Du duckar frågan.
Har du varit i samtal med en försäkringssäljare och fått en prisuppgift utan att uppge personnummer eller registreringsnummer?
En enkel stängd fråga att besvara med ett Ja eller Nej.

Ps: Uppgav hon då både adress och personnummer tror Du?

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
24 februari 2018 · 4 917 Inlägg

Jag fortsätter " ducka" för jag tycker inte man ska uppge personnummer utan det det ska  räcka med att jag är bortåt 70.
Sen bilen, så ska det räcka med en 20 år gammal corrolla för att få ett besked, märkligare än så behöver det inte  vara.
Vad som händer om man lämnar ut sig själv enligt deras ifyllnadstips och det råkar vara en trovärdig fejksida kan man vara utan.
Så ditt förslag att ringa tillhör de bättre..
I dag kan man inte vara nog försiktig, och jag tror du vet vad jag menar.

Senast redigerat av insatsen (24 februari 2018)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Evildan
24 februari 2018 ·

insatsen skrev:
Jag fortsätter " ducka" för jag tycker inte man ska uppge personnummer utan det det räcka med att jag är bortåt 70.
Sen bilen, så ska det räcka med en 20 år gammal corrolla för att få ett besked, märkligare än så behöver det inte  vara.
Vad som händer om man lämnar ut sig själv enligt deras ifyllnadstips och det råkar vara en trovärdig fejksida kan man vara utan.
Så ditt förslag att ringa tillhör de bättre..
I dag kan man inte vara nog försiktig, och jag tror du vet vad jag menar.

Har du varit i samtal med en försäkringssäljare och fått en prisuppgift utan att uppge personnummer eller registreringsnummer?
En enkel stängd fråga att besvara med ett Ja eller Nej.

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
24 februari 2018 · 4 917 Inlägg

Självklart NEJ  och det skulle aldrig falla mig in!
Vi har nog kommit en bit ifrån ämnet, så därför har jag inte mer att tillägga..

Senast redigerat av insatsen (24 februari 2018)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang