3707
Sök

Vw polo 97- går inte att få i växlar

Herr
1 722 Inlägg
27 februari 2018
Trådstartare
Tänkte rådfråga lite innan jag börjar riva..

Bilen har stått nåt halvår innan jag bytte batteri och fick igång den. Då med en trög växelspak, det var som att länkaget gick trögt. hade ner länkaget och smörjde upp så mycket jag kunde. Men det hjälpte inte, men det gick ju att få i växlar.

Med tiden så blev det svårare att hitta lägena och tillslut så kunde en växel "hänga" sej trots att jag kopplat ur. och idag när jag skulle iväg så fick jag inte i en enda växel. fick skjuts hem, och sen nån timme senare åkte jag tillbaka och fick i  växel och kunde köra upp till garaget. Kollade lite snabt under, packboxen till växelföraren var det mycket koksad olja runt och överallt. när jag kopplade ur så rörde sej "armen", så nånting händer ju.

Så symptomen är alltså, trög växelspak, går knappt att lägga i växlarna, förrutom lite random, ibland inte alls. när det inte går att lägga i växlarna så provar jag att lägga i växel utan motorn igång, sen hålla i kopplingen och starta, då tuggar den bara frammåt som om jag inte höll i kopplingen alls.

Vad tror ni felet kan vara?

There's no need to fear, UNDERDOG is here!

4 293 Inlägg
28 februari 2018
Låter ju som att det är fel på din koppling iaf. Kopplingsgaffeln som är slut kanske?

Herr
1 722 Inlägg
28 februari 2018
Trådstartare
zemet skrev:
Låter ju som att det är fel på din koppling iaf. Kopplingsgaffeln som är slut kanske?

Ska till garget imorrn och rota lite mer.  Det jag vet ju om att växlarna har vart tröga att få i. När man gogglar på symptomen så är det en del som säger att det kan vara länkaget eller att lådan har blitt tömd på olja pga läckande packboxen.

Men även vid ont om växellådsolja bör jag kunna lägga i växel?!

Kopplingswire, finns en sån på polo? Eller är det hydralstyrd(bromsolja)?!

Jag hoppas ju att länkaget är kasst med nån kombination att oljan börjar ta slut i lådan ...smile

Återkommer imorrn !

4 293 Inlägg
28 februari 2018
LocKtar skrev:
zemet skrev:

Ska till garget imorrn och rota lite mer.  Det jag vet ju om att växlarna har vart tröga att få i. När man gogglar på symptomen så är det en del som säger att det kan vara länkaget eller att lådan har blitt tömd på olja pga läckande packboxen.

Men även vid ont om växellådsolja bör jag kunna lägga i växel?!

Kopplingswire, finns en sån på polo? Eller är det hydralstyrd(bromsolja)?!

Jag hoppas ju att länkaget är kasst med nån kombination att oljan börjar ta slut i lådan ...smile

Återkommer imorrn !

Du kan ju lägga i växlar, men den driver även om du har kopplingen nere. Det är mycket möjligt att det fattas olja eller liknande i din låda, men jag skulle bli väldigt förvånad om det inte är något fel på din koppling.

Ain't no place like home...
4 642 Inlägg
28 februari 2018
LocKtar skrev:
Tänkte rådfråga lite innan jag börjar riva..

Bilen har stått nåt halvår innan jag bytte batteri och fick igång den. Då med en trög växelspak, det var som att länkaget gick trögt. hade ner länkaget och smörjde upp så mycket jag kunde. Men det hjälpte inte, men det gick ju att få i växlar.

Med tiden så blev det svårare att hitta lägena och tillslut så kunde en växel "hänga" sej trots att jag kopplat ur. och idag när jag skulle iväg så fick jag inte i en enda växel. fick skjuts hem, och sen nån timme senare åkte jag tillbaka och fick i  växel och kunde köra upp till garaget. Kollade lite snabt under, packboxen till växelföraren var det mycket koksad olja runt och överallt. när jag kopplade ur så rörde sej "armen", så nånting händer ju.

Så symptomen är alltså, trög växelspak, går knappt att lägga i växlarna, förrutom lite random, ibland inte alls. när det inte går att lägga i växlarna så provar jag att lägga i växel utan motorn igång, sen hålla i kopplingen och starta, då tuggar den bara frammåt som om jag inte höll i kopplingen alls.

Vad tror ni felet kan vara?

De där lådorna är lite svaga. Sitter en arm till kopplingen som går in från sidan (om jag tänker på rätt låda nu).
På den hävarmen sitter en "klo" som är trädd på armen med splines. Dessa har en tendens att spricka och flexar då istället för att faktiskt koppla ur.

Se bifogad bild, del nr. 13.

https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-47ee05c15e9153038848ab93cec5fc23.jpg

Om det är den som är boven i dramat så kostar den under 300kr på aukt. återförsäljare.
Om du kommer så långt som att dela motor o låda så är det lika bra att du kollar hylsan som urtrampningslagret glider på också, den har också en tendens att ge upp då den är gjord i tunn plåt.
Det är del nr. 7 på bilden.
Kostar ca 90kr.

Mina $0.05

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget

Herr
1 722 Inlägg
2 mars 2018
Trådstartare
Va iväg till garaget och kikade lite igår..

Har en likadan  låda liggandes bredvid. Lådan i bilen, den kopplingsarmen när kopplings wire är bortplockad, går bara o röra 2cm, medans den som ligger bredvid går att röra fint hela vägen. Då kan vi nästan konstatera att det är kopplingsarmen som går in i lådan som är kass?

prova knacka med en hammare och förlängare för att forcera den i rörelse, men det är som att den hakar i något, går bara o rubba 2-3cm som sagt. bytte även packboxen, och fyllde på med olja, det fanns ca 2l olja i lådan, det skulle funnits 2.7l normalt.

Blir nog att riva låda nästa vecka:>

Ain't no place like home...
4 642 Inlägg
2 mars 2018
Det låter onekligen som du är något på spåren i alla fall. Meddela gärna resultatet av operationen! 😊

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget

Herr
1 722 Inlägg
2 mars 2018
Trådstartare
Ja kapten!

Herr
1 722 Inlägg
5 mars 2018
Trådstartare
oKay!

Rev ner lådan, och det verkade som om urtrampningslagret hade fastnat på nåt skumt vis.
När jag inspekterade tryckplattan så såg jag att en av metalfjädrarna vara mer intryckt än dom andra, inte extremt mycket, men man såg det väl. Är det något man bör oroa sej för?

Har inte haft problem med slirande koppling eller så.

Sök