4847
Sök

VW Passat 1.8T 2003 - Oljelampa blinkar

3 Inlägg
28 februari 2018
Trådstartare
Tjena.

Jag har en Volkswagen Passat 1.8T från 2003. Idag när jag skulle köra hem från parkeringen vid busstationen (ca 1km körsträcka) så började oljelampan blinka och 3 pip hördes. Den slocknade och efter ca 200 meters ytterligare körning så kom samma blink och pip. Stannade bilen och stängde av motorn direkt efter detta. Bilen både kördes och lät normalt som den gjort under hela min ägo.

Oljenivån är normal och bytte olja + oljefilter för ca 300 mil sedan.
Kan väl även notera att det har varit mycket kallt de senaste dagarna (runt -12c) och bilen står ej i garage men vet inte om det påverkar oljan någonting.

Bilen har gått 20300 mil.

Min fråga är alltså vad detta kan bero på?
Senast redigerat av clevv (28 februari 2018)

6 252 Inlägg
28 februari 2018
De där motorerna är kända för "oil sludge". Oljan åldras i förtid och bildar en seg massa som täpper till silen till oljepumpens pickup. Då får du lågt oljetryck och det är inte så bra.

6 252 Inlägg
Forummoderator
18 349 Inlägg
28 februari 2018
Svarte_Orm skrev:
Kolla denna tråd: https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=160066

Tackar för att du letade upp en av dessa vanligt förekommande trådar. Guldstjärna på dig!

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

3 Inlägg
28 februari 2018
Trådstartare
Svarte_Orm skrev:
De där motorerna är kända för "oil sludge". Oljan åldras i förtid och bildar en seg massa som täpper till silen till oljepumpens pickup. Då får du lågt oljetryck och det är inte så bra.

Hur fort kan detta bildas? Min bror ägde bilen innan mig och råkade ut för detta och åtgärdade det. Är väl ca 4-5000 mil sedan detta hände honom.

6 252 Inlägg
28 februari 2018
clevv skrev:
Svarte_Orm skrev:

Hur fort kan detta bildas? Min bror ägde bilen innan mig och råkade ut för detta och åtgärdade det. Är väl ca 4-5000 mil sedan detta hände honom.

Hur noga var han när han åtgärdade och hur ofta har det bytts olja under de 4-5000 milen? Om man inte får bort allt när man rensar så har ju problemet ett lite försprång redan från början. Har man otur kan det nog komma redan efter 5000 mil

3 Inlägg
1 mars 2018
Trådstartare
Svarte_Orm skrev:
Hur noga var han när han åtgärdade och hur ofta har det bytts olja under de 4-5000 milen? Om man inte får bort allt när man rensar så har ju problemet ett lite försprång redan från början. Har man otur kan det nog komma redan efter 5000 mil

Låtit en mekaniker göra sitt och verkar som det är en sil som är igensatt. Tack för dina svar! smile

Sök