1.8T motorn är känslig för sk "oil sludge" som oftast uppstår av lite väl generöst tilltagna service intervall i kombo med ogynsam körprofil. Så mitt råd är: Kör två snabba oljebyten för att "tvätta ur" ev "sludge", funkar fint med Biltema helsyntet som tvätt och brux-olja, men jag skulle nog hält korrekt Castrol olja som brux olja eftersom motorn är lite kinkig, tänker på "sludge" problemet.
Sludge är en form av "oljesörja" som uppstår pga att oljan åldrats för mycket, i extrema fall kan hela toppen var täckt av en extremt äcklig sörja, men då har man kört lååångt över det rekommenderade service intervallet (vilket borde vara ca 2000mil???). Kvarstår problemet efter 2 snabba oljebyten så bör du ta in bilen på kontroll hos en kunnig verkstad, om du inte själv kan lyfta på ventilkåpan tex...Har man riktig otur så har "sludge"-en satt igen oljesilen o kanske även oljesmörjningen till Turbon så det är nog så viktkgt att se till att åtgärda problemet, för annars väntar en ny motor runt hörnet, eller åtminstone ett nytt turboaggregat...
PS: Jag förutsätter att oljenivån är korrekt.
Senast redigerat av dawwe (5 december 2009)
Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure