Fel på efter köp hos bilhandlare

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
11 mars 2018 · 4 917 Inlägg

Hamilton skrev:
Du kan inte jämföra ditt ärende med den i artikeln, sen att bilen har en massa utrustning i annonsen spelar ingen roll det heller. Bilar i den här klassen behöver ingen varudeklaration förutom om trafiksäkerheten och dit tillhör inte AC.

Fattat!
Då kan man alltså kortfatta sin annons med: "  Bil säljes, fungerar"..och inte en massa saker om onödiga fina prylar som rails och coilovers..
Kanske kan man skippa det onödiga " svensksåld   " också, vad det nu går ut på..

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
panda666
11 mars 2018 · 4 250 Inlägg

har alltid hört att ac system läcker lite grann genom åren. bara fylla på i de flesta fall. pröva först med fylla, sitter inte skiten kvar då får man felsöka vidare tyvärr.

Muttley
11 mars 2018 ·

spillolja skrev:
Stämmer nog ganska bra, ett kylskåp man har hemma brukar fungera klanderfritt efter 20 år i de flesta fallen

det som stå i mitt kök är från 2003  och fungerar fortfarande utan anmärkning

En bil rullar i sand, asfalt, salt, grus, snö, regn, hagel... Ja du förstår.

Det går inte jämför riktigt med en kylskåp som står inomhus får jag hoppas.   20 år gäller 80-90 tals kylskåp.

Det är inte alls ovanligt att en bil läcker lite.
Bilar ska inte dricka olja, men det finns ej namngivna bilar som dricker 0,5 liter per 100 mil.

Hamilton
11 mars 2018 · 8 864 Inlägg

insatsen skrev:

Hamilton skrev:
Du kan inte jämföra ditt ärende med den i artikeln, sen att bilen har en massa utrustning i annonsen spelar ingen roll det heller. Bilar i den här klassen behöver ingen varudeklaration förutom om trafiksäkerheten och dit tillhör inte AC.

Fattat!
Då kan man alltså kortfatta sin annons med: "  Bil säljes, fungerar"..och inte en massa saker om onödiga fina prylar som rails och coilovers..
Kanske kan man skippa det onödiga " svensksåld   " också, vad det nu går ut på..

Vad man väljer att ta med i en annons är ju helt upp till säljaren...

Fotograf på tierpidag.se
spillolja
11 mars 2018 · 4 020 Inlägg

Muttley skrev:

spillolja skrev:
Stämmer nog ganska bra, ett kylskåp man har hemma brukar fungera klanderfritt efter 20 år i de flesta fallen

det som stå i mitt kök är från 2003  och fungerar fortfarande utan anmärkning

En bil rullar i sand, asfalt, salt, grus, snö, regn, hagel... Ja du förstår.

Det går inte jämför riktigt med en kylskåp som står inomhus får jag hoppas.   20 år gäller 80-90 tals kylskåp.

Det är inte alls ovanligt att en bil läcker lite.
Bilar ska inte dricka olja, men det finns ej namngivna bilar som dricker 0,5 liter per 100 mil.

Enda gången AC:n strulat på en bil är en VW Golf, det var fel på självaste tryckvakten som gjorde att köldmediumet läcket ut, en ny tryckvakt och påfylling av pag-olja samt medium så var den i gång igen

lite olja ska en bil ta, tar den under 1 liter på 1000mil så finns ingen anledning till oro

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Presidento Of World
11 mars 2018 · 3 324 Inlägg

spillolja skrev:

Muttley skrev:

spillolja skrev:
Stämmer nog ganska bra, ett kylskåp man har hemma brukar fungera klanderfritt efter 20 år i de flesta fallen

det som stå i mitt kök är från 2003  och fungerar fortfarande utan anmärkning

En bil rullar i sand, asfalt, salt, grus, snö, regn, hagel... Ja du förstår.

Det går inte jämför riktigt med en kylskåp som står inomhus får jag hoppas.   20 år gäller 80-90 tals kylskåp.

Det är inte alls ovanligt att en bil läcker lite.
Bilar ska inte dricka olja, men det finns ej namngivna bilar som dricker 0,5 liter per 100 mil.

Enda gången AC:n strulat på en bil är en VW Golf, det var fel på självaste tryckvakten som gjorde att köldmediumet läcket ut, en ny tryckvakt och påfylling av pag-olja samt medium så var den i gång igen

lite olja ska en bil ta, tar den under 1 liter på 1000mil så finns ingen anledning till oro

Jag har kört 2 000mil med min Opel på 1år o den har inte dragit någon olja på detta... Vissa märken tycker det är normalt med lite oljeförbrukning, andra inte "smile"

När jag utbilda mig till Fordonsmek för många år sen så fick vi lära oss att ac system läcker en del, tillräckligt för att på några år bara behöva fyllas på. Helt tät är det aldrig tyvärr

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
Muttley
11 mars 2018 ·

spillolja skrev:

Muttley skrev:

spillolja skrev:
Stämmer nog ganska bra, ett kylskåp man har hemma brukar fungera klanderfritt efter 20 år i de flesta fallen

det som stå i mitt kök är från 2003  och fungerar fortfarande utan anmärkning

En bil rullar i sand, asfalt, salt, grus, snö, regn, hagel... Ja du förstår.

Det går inte jämför riktigt med en kylskåp som står inomhus får jag hoppas.   20 år gäller 80-90 tals kylskåp.

Det är inte alls ovanligt att en bil läcker lite.
Bilar ska inte dricka olja, men det finns ej namngivna bilar som dricker 0,5 liter per 100 mil.

Enda gången AC:n strulat på en bil är en VW Golf, det var fel på självaste tryckvakten som gjorde att köldmediumet läcket ut, en ny tryckvakt och påfylling av pag-olja samt medium så var den i gång igen

lite olja ska en bil ta, tar den under 1 liter på 1000mil så finns ingen anledning till oro

Jag har varit med om en del bilar som läcker lite smått.  Volvo, ford, cadillac bland annat.

Min bil drog inget mellan servicarna.

granadadr
11 mars 2018 · 7 287 Inlägg

frasse4 skrev:
Har du provat AC:n i varmgarage? Många AC är konstruerade så att de inte startar om utetempen är lägre än 4 grader

min startade ej under 18 smile

Ford Mondeo 2,2 Sport edition "Semesterbilen" (2010)
Ford Mondeo 2,2 "Brandbilen" (2010)
Ford Granada 2,8i "Turbo edition" (1985)
granadadr
11 mars 2018 · 7 287 Inlägg

MrMaz skrev:

spillolja skrev:

Muttley skrev:

En bil rullar i sand, asfalt, salt, grus, snö, regn, hagel... Ja du förstår.

Det går inte jämför riktigt med en kylskåp som står inomhus får jag hoppas.   20 år gäller 80-90 tals kylskåp.

Det är inte alls ovanligt att en bil läcker lite.
Bilar ska inte dricka olja, men det finns ej namngivna bilar som dricker 0,5 liter per 100 mil.

Enda gången AC:n strulat på en bil är en VW Golf, det var fel på självaste tryckvakten som gjorde att köldmediumet läcket ut, en ny tryckvakt och påfylling av pag-olja samt medium så var den i gång igen

lite olja ska en bil ta, tar den under 1 liter på 1000mil så finns ingen anledning till oro

Jag har kört 2 000mil med min Opel på 1år o den har inte dragit någon olja på detta... Vissa märken tycker det är normalt med lite oljeförbrukning, andra inte "smile"

När jag utbilda mig till Fordonsmek för många år sen så fick vi lära oss att ac system läcker en del, tillräckligt för att på några år bara behöva fyllas på. Helt tät är det aldrig tyvärr

precis brukar behövas fyllas på efter ca 7-8 år,, därför företagen börjat med sk ac service

Evildan
11 mars 2018 ·

Jag är av uppfattningen att en korrekt konstruerad kolvmotor förbrukar inte olja tillika en dito konstruerad kylanläggning läcker inte kylmedium om den inte är defekt.

granadadr
11 mars 2018 · 7 287 Inlägg

Evildan skrev:
Jag är av uppfattningen att en korrekt konstruerad kolvmotor förbrukar inte olja tillika en dito konstruerad kylanläggning läcker inte kylmedium om den inte är defekt.

det sista är tyvärr så att dem gör oavsett märke på bil, smiter ALLTID ut lite gas, trist men sant sad

Evildan
11 mars 2018 ·

granadadr skrev:

Evildan skrev:
Jag är av uppfattningen att en korrekt konstruerad kolvmotor förbrukar inte olja tillika en dito konstruerad kylanläggning läcker inte kylmedium om den inte är defekt.

det sista är tyvärr så att dem gör oavsett märke på bil, smiter ALLTID ut lite gas, trist men sant sad

Men då är den defekt. big_smile
Jag har faktiskt ägt flertalet bilar med känd historik gällande reparationer som körts över 35000mil utan service av kylanläggningen förutom sedvanligt kupefilterbyte såklart, även bilar uppåt 20 år med orört system. Men de flesta läcker så småningom pga torra packningar eller kopplingar...men då är dom ju ijenklugen mening trasiga.

Motorgeek84
11 mars 2018 · 9 Inlägg

panda666 skrev:
har alltid hört att ac system läcker lite grann genom åren. bara fylla på i de flesta fall. pröva först med fylla, sitter inte skiten kvar då får man felsöka vidare tyvärr.

Det borde vara skillnad mellan olika AC beroende på biltillverkare. I lyxklassen bör dom väl inte läcka något alls tycker man?

Evildan
11 mars 2018 ·

Motorgeek84 skrev:

panda666 skrev:
har alltid hört att ac system läcker lite grann genom åren. bara fylla på i de flesta fall. pröva först med fylla, sitter inte skiten kvar då får man felsöka vidare tyvärr.

Det borde vara skillnad mellan olika AC beroende på biltillverkare. I lyxklassen bör dom väl inte läcka något alls tycker man?

Ford Mondeo gen I har ofta enligt min ringa erfarenhet väl fungerande klimatsystem, lyxklass eller inte?
Enligt samma erfarenhet är det väldigt olika kvalité på klimatanläggningen på olika bilmärken samt olika känslighet för stenskott i kondensorn.

panda666
11 mars 2018 · 4 250 Inlägg

Motorgeek84 skrev:

panda666 skrev:
har alltid hört att ac system läcker lite grann genom åren. bara fylla på i de flesta fall. pröva först med fylla, sitter inte skiten kvar då får man felsöka vidare tyvärr.

Det borde vara skillnad mellan olika AC beroende på biltillverkare. I lyxklassen bör dom väl inte läcka något alls tycker man?

jag håller med, fyllde min 5 serie iaf och nu efter ett år så blir det fortfarande kallt. tur att somrarna i sverige inte går upp emot 40c annars vore det jobbigt. så länge den kyler lagom är ja nöjd. Får nån ibland på jobbet som inte är äldre än 3-4 år som ac inte funkar som de ska, men då kanske den har nått annat fel än läckage?

frasse4
11 mars 2018 · 736 Inlägg

Ja AC:n funkar fint på vår 940 efter 25 år. Kyler bra med utetemp upp till +35 grader. Sedan börjar den kämpa lite, jag har kört i +40 också, men då måste man hållas sig >2000 rpm för att få någon vidare kylning...

Volvo 940 GL "Bob - Den högerstyrda" (1993)
Low
11 mars 2018 · 3 306 Inlägg

AC? Veva ner rutan:-)

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
12 mars 2018 · 17 470 Inlägg

Bilar vibrerar och motorn rör sig. Gummislangar är ett måste. Det är böjliga, dvs en smula porösa= ej helt megatätt. En kylskåp har svetsade rör. Där läcker det i princip inte.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
h3nrys
4 maj 2018 · 60 Inlägg

Fan vad tråden spårade ut off topic.

Men till all er som menar att jag inte har rätt att kräva att bilhandlaren ska åtgärda felet:

Har varit i kontakt med både arn (allmänna reklamationsnämnden) och hallå konsument och enligt dom är säljaren skyldig att åtgärda felet, mycket på grund av att acn stod i annonstexten som specifikation av bilens utrustning.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
4 maj 2018 · 17 470 Inlägg

h3nrys skrev:
Fan vad tråden spårade ut off topic.

Men till all er som menar att jag inte har rätt att kräva att bilhandlaren ska åtgärda felet:

Har varit i kontakt med både arn (allmänna reklamationsnämnden) och hallå konsument och enligt dom är säljaren skyldig att åtgärda felet, mycket på grund av att acn stod i annonstexten som specifikation av bilens utrustning.

Det är helt korrekt. Däremot kan säljaren strunta i att följa ARN:s råd utan kännbart straff.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang