Reparerar viltolycksdrabbad samt inbrottsdrabbad volvo 240.

Reparerar min viltolycksdrabbade 244a från 1988, även vara drabbad av inbrott och blivit av med ljudsystemet som var monterat.
  • 37 Följare
  • 28 999 Visningar
  • Projektet avslutat 31 december 2018
Vonbackman Bäckman
23 mars 2018 · 951 Inlägg

Härmed har jag kommit till underfund med att försäkringsbolaget inte kommer att ersätta den summa jag anser, och även andra, vara tillräckligt för att jag ska släppa min ögonsten. Så då har jag bestämt mig för att boka min semester full. Jag kommer att byta huv, framskärm, kapa ur det skadade partiet på båda bakskärmarna och ersätta med nya och fräscha plåtbitar, samt byta bagagelucka.

Framskärmen som tagit stryk i viltolyckan är lyckligtvis den framskärm som blivit påcyklad i somras samt rostskadad i nederkant. Så en ny vänster framskärm kommer att köpas, blästras, grundlackas och sprutad med kulör.

Huven kommer att bytas då den blivit knäckt i mitten längst fram.

Sedan kommer dessa områdena kapas ur och ersättas med ny och friskt plåt, eftersom någon luffare bänt sönder för att roffa åt sig mitt ljudsystem.
https://www1.garaget.org/archive/173/172084/404228/404228-3864353.jpg
https://www1.garaget.org/archive/173/172084/404228/404228-3864354.jpg

Imorgon kommer jag att ringa försäkringsbolaget och begära ett nytt bud, jag kommer även kräva att få behålla bilen, dom ska inte få sälja den och göra förtjänst på något jag vårdat, och sedan ge mig en skitsumma som ersättning. Denna bilen släpper inte jag ur min ägo, den kommer göras i ordning, nytt ljud kommer att installeras också, och jag kommer aldrig någonsin tillåta att den bärgas till ett öppet område som ägs av ett skadecenter, för det är just då sånt här händer, att någon ska roffa åt sig andras prylar. Samhället idag är mycket tråkigt, och det är bara ägaren själv som blir drabbad, tänk om alla bara hade kunnat låta andras saker vara ifred, och slita och tjäna sina egna pengar istället för att förstöra för andra. Usch!

Senast redigerat av Vonbackman (25 mars 2018)

Volvo PV 544 "Gunbritt" (1964)
KolGruvan
23 mars 2018 · 1 450 Inlägg

Kommer följas, tråkigt det som hänt med bilen.   Ang bakskärmarna är det ju perfekt att lägga skarven under listen , om du hittar nån skrotbil att kapa loss lite plåt från:-)

Don't Hate Me Because I Beat You..Respect Me Because I Teach You
Volvo 242 "Mint Condition" (1982)
Vonbackman Bäckman
23 mars 2018 · 951 Inlägg

KolGruvan skrev:
Kommer följas, tråkigt det som hänt med bilen.   Ang bakskärmarna är det ju perfekt att lägga skarven under listen , om du hittar nån skrotbil att kapa loss lite plåt från:-)

Visst är det så, dagens samhälle. Farsan blev vansinnig när han fick reda på vad dom hade erbjudit mig så han kommer ringa och förhandla åt mig, han frågade mig visserligen först och jag sa att det är okej för jag kommer bara bli arg.. vi får se vad som händer nu, jag har iallafall pratat med en bilfirma som har en 244a till salu, farsan kommer kräva eftersom dom själva uppgett både på telefon och mejl att dom skulle betala ut vad en sådan här bil går för idag..

Om farsan lyckas övertala dom, vilket han gjorde angåede förra olyckan jag var med i för 8 år sedan så kanske jag har turen att få köpt mig en annan 240 och behålla denna jag har nu.. farsan är själv intresserad av bilen och isåfall kan jag tänka mig att ge honom denna som tack för hjälpen.. men jag kommer isåfall vara med och fixa i ordning den, men då kommer det att ta lite längre tid bara, men det gör ju inget, eller hur? smile

Volvo PV 544 "Gunbritt" (1964)
KolGruvan
23 mars 2018 · 1 450 Inlägg

Vonbackman skrev:

KolGruvan skrev:
Kommer följas, tråkigt det som hänt med bilen.   Ang bakskärmarna är det ju perfekt att lägga skarven under listen , om du hittar nån skrotbil att kapa loss lite plåt från:-)

Visst är det så, dagens samhälle. Farsan blev vansinnig när han fick reda på vad dom hade erbjudit mig så han kommer ringa och förhandla åt mig, han frågade mig visserligen först och jag sa att det är okej för jag kommer bara bli arg.. vi får se vad som händer nu, jag har iallafall pratat med en bilfirma som har en 244a till salu, farsan kommer kräva eftersom dom själva uppgett både på telefon och mejl att dom skulle betala ut vad en sådan här bil går för idag..

Om farsan lyckas övertala dom, vilket han gjorde angåede förra olyckan jag var med i för 8 år sedan så kanske jag har turen att få köpt mig en annan 240 och behålla denna jag har nu.. farsan är själv intresserad av bilen och isåfall kan jag tänka mig att ge honom denna som tack för hjälpen.. men jag kommer isåfall vara med och fixa i ordning den, men då kommer det att ta lite längre tid bara, men det gör ju inget, eller hur? smile

Nej en sån bil ska inte gå till skroten,

Ibland kan man ju faktiskt få ersättning av bolaget plus att man får behålla bilen och laga den själv, det vore väl det bästa,
Men ja vet hur det känns, fick min gamla 240 förstörd av några idioter, dom bröt sönder dörren och slog sönder en ruta och stal allt ljud ja hade hmm

Don't Hate Me Because I Beat You..Respect Me Because I Teach You
Volvo 242 "Mint Condition" (1982)
Vonbackman Bäckman
23 mars 2018 · 951 Inlägg

KolGruvan skrev:

Vonbackman skrev:

KolGruvan skrev:
Kommer följas, tråkigt det som hänt med bilen.   Ang bakskärmarna är det ju perfekt att lägga skarven under listen , om du hittar nån skrotbil att kapa loss lite plåt från:-)

Visst är det så, dagens samhälle. Farsan blev vansinnig när han fick reda på vad dom hade erbjudit mig så han kommer ringa och förhandla åt mig, han frågade mig visserligen först och jag sa att det är okej för jag kommer bara bli arg.. vi får se vad som händer nu, jag har iallafall pratat med en bilfirma som har en 244a till salu, farsan kommer kräva eftersom dom själva uppgett både på telefon och mejl att dom skulle betala ut vad en sådan här bil går för idag..

Om farsan lyckas övertala dom, vilket han gjorde angåede förra olyckan jag var med i för 8 år sedan så kanske jag har turen att få köpt mig en annan 240 och behålla denna jag har nu.. farsan är själv intresserad av bilen och isåfall kan jag tänka mig att ge honom denna som tack för hjälpen.. men jag kommer isåfall vara med och fixa i ordning den, men då kommer det att ta lite längre tid bara, men det gör ju inget, eller hur? smile

Nej en sån bil ska inte gå till skroten,

Ibland kan man ju faktiskt få ersättning av bolaget plus att man får behålla bilen och laga den själv, det vore väl det bästa,
Men ja vet hur det känns, fick min gamla 240 förstörd av några idioter, dom bröt sönder dörren och slog sönder en ruta och stal allt ljud ja hade hmm

Man blir så jävla ledsen och förbannad.. Lider verkligen med dig. sad

Volvo PV 544 "Gunbritt" (1964)
Vonbackman Bäckman
25 mars 2018 · 951 Inlägg

Det här med försäkringsbolaget, efter 2 olika skadevärderare som har bråkat med mig, så verkar det som att vi lyckats få kontakt med någon som iallafall vet vad han pratar om, han jobbar dessvärre inte måndag och tisdag, utan han är åter på sin arbetsplats på onsdag och då kommer vi att få svar hur allt blir. Återkommer då!

Volvo PV 544 "Gunbritt" (1964)
uhlin
25 mars 2018 · 2 834 Inlägg

Följer. Lycka till och hoppas du får det som bilen är värd.

Vonbackman Bäckman
25 mars 2018 · 951 Inlägg

uhlin skrev:
Följer. Lycka till och hoppas du får det som bilen är värd.

Tack! Lite tråkigt bara att laga en orörd 244a från 88, men men, bara att bita i det sura äpplet, bilen ska återfå sin forna glans.

Volvo PV 544 "Gunbritt" (1964)
Vonbackman Bäckman
1 april 2018 · 951 Inlägg

Tänkte göra en update.

Var nere på skadecentret där bilen står och även stått när den blev bärgad samt inbrottskadad. Enligt en som jobbar där som har en lite högre titel än de andra, så är det bärgningsbolaget som ska stå för skadorna som uppkommit på bilen under inbrottet. Dom får inte släppa av en bil som går att laga utan att den står tryggt. Dom skulle ringa en som jobbar där och se till så dom kommer och öppnar och släpper in bilen i tryggt förvar. På tisdag ska jag ringa dom som bärgade bilen och berätta vad det är som har hänt och se vad dom säger.

Senast redigerat av Vonbackman (1 april 2018)

Volvo PV 544 "Gunbritt" (1964)
sonnype99
1 april 2018 · 30 Inlägg

Hoppas de löser sig smidigt😃

Volvo Pv (1961)
Volvo 240 turbo "Turbon" (1982)
Vonbackman Bäckman
2 april 2018 · 951 Inlägg

sonnype99 skrev:
Hoppas de löser sig smidigt😃

Tack! Det hoppas jag med! smile

Volvo PV 544 "Gunbritt" (1964)
Vonbackman Bäckman
4 april 2018 · 951 Inlägg

Update!

Ärendet är klart, jag har äntligen fått en summa jag anser är rimlig, kommer kunna köpa tillbaka allt ljud +laga bilen så den får sitt ursprungliga skick igen smile

Bilen får glasbyte imorgon förhoppningsvis, möjligtvis nästa vecka. Sedan ska bilen köras till varberg och där kommer jag att laga inbrottet + byta bagagelucka för att sedan skicka in bilen på lack (hela bakpartiet)

Jag är helt klart nöjd! smile

Volvo PV 544 "Gunbritt" (1964)
Vonbackman Bäckman
5 april 2018 · 951 Inlägg

Update igen.

Haft kontakt med en kille som bygger rallybil,  han har erbjudit mig vänster och höger bakskärmar (hela bakskärmar med minimalt med rost), bagagelucka, vänster framskärm och huv, han kör till och med hem det till mig som ingår i priset han erbjöd då jag står utan bil, gick med på priset och snart levereras sakerna. (bör vara här innan söndag iallafall) Idag beställdes även ruta till bilen och limkit. (Beställdes av westbo bilskadecenter) dekorlisten och gummi/plastlisten som redan sitter på bilen går att använda igen, den är inte förstörd vilket jag är glad för. Återkommer med lite bilder när sakerna anlänt! smile

Volvo PV 544 "Gunbritt" (1964)
volvoqq Lastbilsmekaniker
5 april 2018 · 5 135 Inlägg

Gött att allt löste sig och att den kommer överleva smile

Sukkan
5 april 2018 · 451 Inlägg

Det måste kännas bra att få som man vill någon gång 😀 vet hur det känns och bli av med en bil som är fin och går bra.

Vonbackman Bäckman
5 april 2018 · 951 Inlägg

volvoqq skrev:
Gött att allt löste sig och att den kommer överleva smile

Ja precis! smile

Sukkan skrev:
Det måste kännas bra att få som man vill någon gång 😀 vet hur det känns och bli av med en bil som är fin och går bra.

Ja försäkringsbolagen är inte lätta att ha med och göra. Ändå är det krav på att ha sitt fordon försäkrat.. hittepå!

Volvo PV 544 "Gunbritt" (1964)
Bennybira
6 april 2018 · 480 Inlägg

Det är dock inget krav att ha den helförsäkrad.
Med skinn på näsan och att stå på sig (särskilt om man varit kund länge) kan ge goda resultat smile

Fiat 127 (1977)
Vonbackman Bäckman
6 april 2018 · 951 Inlägg

Bennybira skrev:
Det är dock inget krav att ha den helförsäkrad.
Med skinn på näsan och att stå på sig (särskilt om man varit kund länge) kan ge goda resultat smile

Sant. Men jag hade turen att det inte var mitt fel när jag var med i bilolycka för 8 år sedan (med 144an) den skyldigas försäkringsbolag fick betala skadeersättning till mig. Efter den olyckan så har jag alltid kört helförsäkrat och kommer alltid att göra hädanefter.

Sedan vann jag ju som sagt pris i karlshamn på renodlad 240 träff för finaste 240 årsmodell 86-93 med denna, och känns dumt att ha den endast trafikförsäkrad.. tongue

Volvo PV 544 "Gunbritt" (1964)
Bennybira
9 april 2018 · 480 Inlägg

Håller med dig helt big_smile Kör bara helförsäkrat.
Men ville poäntera att priserna inte går att klaga på med frivilliga försäkringar sad

Fiat 127 (1977)
Vonbackman Bäckman
9 april 2018 · 951 Inlägg

Bennybira skrev:
Håller med dig helt big_smile Kör bara helförsäkrat.
Men ville poäntera att priserna inte går att klaga på med frivilliga försäkringar sad

Sant det du säger!

Volvo PV 544 "Gunbritt" (1964)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang