Vågar jag köpa en SAAB?

tiger68
2 april 2018 · 96 Inlägg

http://www.vibilagare.se/test/begbil/be … ab-95-2382
Tror mer på deras siffror än på dina från cars data. Auto data har samma siffror som vi bilägare, så jag är övertygad om har att de har rätt.
Dessutom har jag sett dem dra på strippen helt original och de siffrorna stämmer bra.
Har sett fler original även Toyotor av Avensis som med sanning tar i starten, men när de passerat 100 så kommer saaben och drar om avensisen. Egna erfarenheter talar för det också, och glöm att motståndet släppte på gasen.
Min 850 GLT - 92 har hårdaste fjädringssetupen som Volvo släppte de är roliga på kurviga vägare, redan -93 kom de med högre och mjukare fjädring eftersom Volvofolket klagat.
Jag visade siffror från superstagen för att visa på både trimmade och otrimmade bilar, finns några saabar på listan där som är original, och ingen Avensis i sikte på långa håll i de listorna, för att de hamnat väldigt långt ner på listan kanske. :-D

Vad gällde Seaten så menade jag att den är besläktade med Avensisen, ej Fiaten och SAABen, Kankse framgick dåligt.
Tittar jag i andra uppgifter som Alla bilar för 2008 eller liknade så stämmer siffrorna på Auto Data, vilket visar att Cars data har felaktiga uppgifter, källkritik. tack.

Tompa3z
2 april 2018 · 14 Inlägg

Ja det gör du, så länge man tar hand om sin bil så kommer det att gå bra. Har aldrig haft ett problem med bilarna förutom en kupefläkt som behövdes att byta ut på 9-3:an.

Jag skulle kunna säga att du kommer få mycket bil för pengarna om du köper en Saab. Gå med på Saab Turbo Club of Sweden på facebook om du vill ha flera tips gällande Saab och vad du bör kika efter när du köper din bil.

För övrigt så förstår jag inte hatet mot Saab bilarna men folk får tycka sitt! Lycka till smile

Evildan
2 april 2018 ·

tiger68 skrev:
http://www.vibilagare.se/test/begbil/begtest-saab-95-2382
Tror mer på deras siffror än på dina från cars data. Auto data har samma siffror som vi bilägare, så jag är övertygad om har att de har rätt.
Dessutom har jag sett dem dra på strippen helt original och de siffrorna stämmer bra.
Har sett fler original även Toyotor av Avensis som med sanning tar i starten, men när de passerat 100 så kommer saaben och drar om avensisen. Egna erfarenheter talar för det också, och glöm att motståndet släppte på gasen.
Min 850 GLT - 92 har hårdaste fjädringssetupen som Volvo släppte de är roliga på kurviga vägare, redan -93 kom de med högre och mjukare fjädring eftersom Volvofolket klagat.
Jag visade siffror från superstagen för att visa på både trimmade och otrimmade bilar, finns några saabar på listan där som är original, och ingen Avensis i sikte på långa håll i de listorna, för att de hamnat väldigt långt ner på listan kanske. :-D

Vad gällde Seaten så menade jag att den är besläktade med Avensisen, ej Fiaten och SAABen, Kankse framgick dåligt.
Tittar jag i andra uppgifter som Alla bilar för 2008 eller liknade så stämmer siffrorna på Auto Data, vilket visar att Cars data har felaktiga uppgifter, källkritik. tack.

Pst, dom siffrorna du presenterade via länken är för en manuell SAAB.
SEAT och Toyota har inget dylikt samarbete på det viset som "de fyras plattform". Inte en pinal gemensamt faktiskt.

tiger68
2 april 2018 · 96 Inlägg

panda666 skrev:

Evildan skrev:

panda666 skrev:
oj de blev riktig omellette du fromage här ser ja,  Vilken hardcore saab entusiast. svårt att hitta en värre båt än volvo 850 tycker ja, slö och känns som en jävla båt/tank när man kör den. Varför skiter alla på sig på mitt jobb så fort en saab kommer in då? vi har ju som så att vi måste kontrollera alla bilar som kommer in, men så fort vi ser nått som saab så spelar alla dumma tills nån av oss måste ta itu me den och kontrollera den, alla på jobbet vet att det kommer vara nått strul me den, så har det alltid varit hos oss iaf.

Nu fram me popcorn^^

Är det inte fördelaktigt att provköra SAABautomaterna? Det tar en jävla tid då dom är sopslöa, förmodligen stannar sliten någonstans några kilometer från arbetsplatsen och du får sitta och slösurfa i väntan på att en kollega ska komma och hämta dig och hemslöjdsprojektet från Trollhättan.
Jag ser bara fördelar för en anställd med fast timlön.

fast månadslön menar du? vi springer inte direkt och slåss om nyckeln kan ja säga direkt. Den får alltid vänta tills nån stackare blir tvungen att köra den. Dom automaterna ja testkört på 95 har iaf ingen manuel växling på autolådan, minns inte om 93 tomatlådan hade manuell växling, kanske den hade. Men hos oss har de alltid varit nått strul me dom iaf, säkert därför ägaren lämnar in skiten. 93 håller iaf bättre än 95. Men ingen av dom kan ja säga är rolig att köra.

Ganska roligt att höra att det är så stora problem ed saabarnas automater.
Men Volvo har mindre problem verkar det som, men fakta talar för att Volvo har mer problem med de lådorna av liknande årgångar, Opel verkar finnas färre som klagar över på forum också, men fakta talar för att samma problem eller få finns hos opel som hos saab.
850 och V70 har samma låda i grunden, och det är en mitsubishilåda, som Volvo hade problem med och då blev GM inkopplade och Trolhättan saab, något ännu mer roligt är att samma låda finns på vissa BMW, och hur många pratar av BMWägarna om dessa problem med sina bilar?

Saken är nog den att man klagar gärna på saabarna, men andra kniper igen.

Mitsubishi lär ju ha minst lika mycket problem som volvo haft med de lådorna vilket är mer än vad GMs bilar haft och det även saab.
Även Subaru har den lådan under perioden som GM ägde dem.

Sitter i alla GMs bilar av liknande storlekar. från runt 92 och framåt.
Min far har en -02 9-5 med Automatlåda och rattpaddlar så nog fanns det på 9-5orna också.
Saabfantast snarare bilfantast eller motorfantast. Har åkt många andra märken och trivs bra med både 850n och saaben.
Men hur i bövelen skulle ni få det till saabfantast då jag har en ny peugot 2008?
Hade i så fall hellre valt en äldre bil som en saab ng 9-5 eller en 9-3 2,8 med 4WD.
Vilket troligen kommer bli en 9-3 när jag lägger 9-5an på samlingshyllan.
9-5 kommer få en rejäl uppgradering och blir mer busbil än vardagsbil.
Men det är en annan historia.
Har åkt volvo V40 på senare år, tidigare, Mazda, BMW, Audi, Opel, VW, Skoda, Peugeot, SAAB, Ford, Toyota, m.fl.
Men som jag sa kom igen när ert märke gjort en Talladega körning som SAAB gjorde,
Varför har inget annat märke vågat?
Flera prestigemärken som BMW och Mercedes suckade bara och sa, vi skulle aldrig våga, SAAB har gjort något enastående utöver det vanliga, de kunde bara berömma det SAAB hade då.

Att flera av era arbetskamrater har problem är sorgligt, men jag lovar att även andra av dem med andra märken har mins lika mycket problem, men de pratar inget om det. Undra varför.
Skulle våga säga att alla bilar som rullat mer än 15k mil får problem mer eller mindre, och har de gått över 20k mil så kommer man kanske in som 4-5 ägare, och då vet man sällan något om bilen. Har sett många som haft problem med alla typer av märken med liknande siffra på mätaren, ingen utmärker sig maskinellt åt det dåliga hållet radikalt vad gäller större bilar som Volvo V70 Avensis, eller SAAB 9-5 och 2litersmotorer eller mer.
Men andra med mindre motorer har stora problem med de milen på nacken.
Volvos snåldiesel har en riktigt kass motor och Volvo själva rekomenderar ägarna att låta bli att dra släp efter om det är mer än 750kgs (EU-släp) Har en god vän som drog sin husvagn och motorn skar.
Har sett fler sådana.

Honda har däremot riktigt fina motorer som är rent outslitliga, men de har tidigare haft stora problem med rost, men efter 2005 så har de lyft sig rejält, ett annat märke som har bra maskiner är Subaru, men de har varit lite för dyra för mig, annars hade jag haft en Legacy för länge sedan som andrabil.
De två märkena utmärker sig i hållbarhet och kvalitet, medans de flesta andra ligger väldigt lika, och som vi hört här, flera har jobbat på olika märkesverkstäder och talar om att de har sett all skit med sina märken på de ställena, alltså verkar det som att vissa märken pratas det mindre om ute bland ägarna än andra, och saabarna har blivit ett mobbingoffer och ett rejält oförtjänt sådant.
Det finns många andra märken som har större problem, Citroen med sin XM och med sitt fjädringssystem som är otroligt fint när det fungerar men som med åren får problem, efter 15k mil börjar det komma. Då blir det dyrt mycket dyrt.
Egensinniga lösningar hos SAAB ser man nog mer på äldre bilar än de nyare, Ser inga problem med att meka med dem som skulle vara större än med andra märken. Många andra märken har betydligt trängre under huven och då pratar vi liknande storlek på bil.
Vart sitter de egensinniga lösningarna på 9-5, 900ng, 9-3, 9-3ng och 9-5ng? Ser inga ens på 9000.
De var först med hjulnavshubbar ihop med Volvo och 850n som Volvo SAAB och SKF tog fram, idag har den större delen av bilflottan samma lösning, men saab fick massor av kritik för lösningen medan volvo var det tyst om. BTW samma bultdiameter på 850 -92-93 som på 9000. De som skiljer är centrumet för fälgen.
Egensinniga lösningar ja saab 95 med frihjul, en bra lösning, saab 99 och 900og med vattenpumpen i motorn driven av samma axel som går till rotorn. Flyttades senare ut, fördelen att en sådan kokar aldrig om remmen går, och man kan köra tills batteriet är tomt, glöm det på andra bilar, då är ni körda och får stanna direkt.
Det mest udda om man ska tycka det är udda är tändkassetten, vilken har många fördelar jämfört med singelspolarna som alla använder idag.
Uppkomsten av singelspolarna kom efter att saab lanserat tändkassetten. Men många var ljusår efter den teknik som motorstyrningen i saaben hade.

Så vad är det för egensinniga lösningar ni mekaniker pratar om som påstår att ni vill slippa skruva med dem?
Snacka om egensinnig lösning med alla stag i framvagnen på VAGs bilar, de fick göra om och göra rättningar, som blev halvbra. De var för klena dessutom och det finns ingen uppgradering som kan fixa problemen.
Men det pratas lite om i lunchrummet, hmm.
VAGs 1,4 motor med oilsludgeproblem som slår alla rekord i bilvärlden. VAGs örsök med kamkedja som berodde på en för klen sträckare som orsakade att ventilerna slog i kolvarna om man råkade köra motorstopp och rulla bakåt.
Inget som ens pratades om i media, men inom VAGs väggar var det panik, jag var inom de väggarna då.
BMW som har haft stora problem med 5seriens bilar och automatlådor under 2000talet, oförklariga problem som BMW går bet på att ordna. Svärmor hade en och den strulade ryckte, växlade upp och ner helt utan anledning i vissa farter, BMW gav rådet att byta låda, men de kunde inte garantera att problemet blev löst.
Styrbox byttes och ett antal andra delar utan resultat, och flera forum har tagit upp de problemen.

Så nog finns det problem som pratas ytterst lite om i lunchrummet av andra märkesägare än saab.

tiger68
2 april 2018 · 96 Inlägg

Evildan skrev:

tiger68 skrev:
http://www.vibilagare.se/test/begbil/begtest-saab-95-2382
Tror mer på deras siffror än på dina från cars data. Auto data har samma siffror som vi bilägare, så jag är övertygad om har att de har rätt.
Dessutom har jag sett dem dra på strippen helt original och de siffrorna stämmer bra.
Har sett fler original även Toyotor av Avensis som med sanning tar i starten, men när de passerat 100 så kommer saaben och drar om avensisen. Egna erfarenheter talar för det också, och glöm att motståndet släppte på gasen.
Min 850 GLT - 92 har hårdaste fjädringssetupen som Volvo släppte de är roliga på kurviga vägare, redan -93 kom de med högre och mjukare fjädring eftersom Volvofolket klagat.
Jag visade siffror från superstagen för att visa på både trimmade och otrimmade bilar, finns några saabar på listan där som är original, och ingen Avensis i sikte på långa håll i de listorna, för att de hamnat väldigt långt ner på listan kanske. :-D

Vad gällde Seaten så menade jag att den är besläktade med Avensisen, ej Fiaten och SAABen, Kankse framgick dåligt.
Tittar jag i andra uppgifter som Alla bilar för 2008 eller liknade så stämmer siffrorna på Auto Data, vilket visar att Cars data har felaktiga uppgifter, källkritik. tack.

Pst, dom siffrorna du presenterade via länken är för en manuell SAAB.
SEAT och Toyota har inget dylikt samarbete på det viset som "de fyras plattform". Inte en pinal gemensamt faktiskt.

Siffrorna är för automat.
Dessutom var det ju någon som påstod tidigare att den manuella hade sämre siffror än de jag presenterade. Så där bet hen sig i svansen ajajaj

SEAT och Skoda Octavia, och VW passat och Audi A4 delar chassi med Toyota Avensis på den tiden.
Mycket gemensamt med andra ord.
Avensisen tillverkades dessutom i VAGs fabrik för Europamarknaden.

Senast redigerat av tiger68 (2 april 2018)

it_mutt Avstängd
2 april 2018 · 10 388 Inlägg

tiger68 skrev:

Evildan skrev:

tiger68 skrev:
http://www.vibilagare.se/test/begbil/begtest-saab-95-2382
Tror mer på deras siffror än på dina från cars data. Auto data har samma siffror som vi bilägare, så jag är övertygad om har att de har rätt.
Dessutom har jag sett dem dra på strippen helt original och de siffrorna stämmer bra.
Har sett fler original även Toyotor av Avensis som med sanning tar i starten, men när de passerat 100 så kommer saaben och drar om avensisen. Egna erfarenheter talar för det också, och glöm att motståndet släppte på gasen.
Min 850 GLT - 92 har hårdaste fjädringssetupen som Volvo släppte de är roliga på kurviga vägare, redan -93 kom de med högre och mjukare fjädring eftersom Volvofolket klagat.
Jag visade siffror från superstagen för att visa på både trimmade och otrimmade bilar, finns några saabar på listan där som är original, och ingen Avensis i sikte på långa håll i de listorna, för att de hamnat väldigt långt ner på listan kanske. :-D

Vad gällde Seaten så menade jag att den är besläktade med Avensisen, ej Fiaten och SAABen, Kankse framgick dåligt.
Tittar jag i andra uppgifter som Alla bilar för 2008 eller liknade så stämmer siffrorna på Auto Data, vilket visar att Cars data har felaktiga uppgifter, källkritik. tack.

Pst, dom siffrorna du presenterade via länken är för en manuell SAAB.
SEAT och Toyota har inget dylikt samarbete på det viset som "de fyras plattform". Inte en pinal gemensamt faktiskt.

Siffrorna är för automat.
Dessutom var det ju någon som påstod tidigare att den manuella hade sämre siffror än de jag presenterade. Så där bet hen sig i svansen ajajaj

SEAT och Skoda Octavia, och VW passat och Audi A4 delar chassi med Toyota Avensis på den tiden.
Mycket gemensamt med andra ord.
Avensisen tillverkades dessutom i VAGs fabrik för Europamarknaden.

Orkar inte rota i ert babbel för att eventuellt hitta svaret.

Vilken plattform/vilket chassi menar du SEAT, Skoda Octavia, Passat och A4 delar?

- - - Edit - - -

Jag orkar inte vänta;

Följande plattformar har Octavian använt sig av;  PQ34 (MK1:an), PQ35 (MK2:an) och MQB för MK3:an.
Det är mig veterligt bara Passat B7 som är med på MQB. (av de bilarna du nämner...förutom den uppenbara Octavian då...)
Samtliga delas däremot av (utöver ocatvian) av ex.vis A3, Seat Leon, VW Golf.

A4:orna har visserligen delat plattform med Passat; PL45 (b5) och PL46 (b6). Dessa delades också med bl.a. Superben.

PL47 i sin tur används väl bara av just A4/s4/RS4 och SEAT Exeo.

Efter det blev det MLB-plattformen som inte riktigt är "samma sak" (gäller även MQB egentligen)

Så...igen; Vilken plattform/vilket chassi menar du SEAT, Skoda Octavia, Passat och A4 delar?


- - - Edit 2- - -

Senast redigerat av it_mutt (2 april 2018)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
tiger68
2 april 2018 · 96 Inlägg

it_mutt skrev:

tiger68 skrev:

Evildan skrev:

Pst, dom siffrorna du presenterade via länken är för en manuell SAAB.
SEAT och Toyota har inget dylikt samarbete på det viset som "de fyras plattform". Inte en pinal gemensamt faktiskt.

Siffrorna är för automat.
Dessutom var det ju någon som påstod tidigare att den manuella hade sämre siffror än de jag presenterade. Så där bet hen sig i svansen ajajaj

SEAT och Skoda Octavia, och VW passat och Audi A4 delar chassi med Toyota Avensis på den tiden.
Mycket gemensamt med andra ord.
Avensisen tillverkades dessutom i VAGs fabrik för Europamarknaden.

Orkar inte rota i ert babbel för att eventuellt hitta svaret.

Vilken plattform/vilket chassi menar du SEAT, Skoda Octavia, Passat och A4 delar?

Ja du skrev ju nästa svaret själv.
Den som är för Passaten, Octavian och A4. Seat har en som bygger på det chassit också.

it_mutt Avstängd
2 april 2018 · 10 388 Inlägg

tiger68 skrev:

it_mutt skrev:

tiger68 skrev:

Siffrorna är för automat.
Dessutom var det ju någon som påstod tidigare att den manuella hade sämre siffror än de jag presenterade. Så där bet hen sig i svansen ajajaj

SEAT och Skoda Octavia, och VW passat och Audi A4 delar chassi med Toyota Avensis på den tiden.
Mycket gemensamt med andra ord.
Avensisen tillverkades dessutom i VAGs fabrik för Europamarknaden.

Orkar inte rota i ert babbel för att eventuellt hitta svaret.

Vilken plattform/vilket chassi menar du SEAT, Skoda Octavia, Passat och A4 delar?

Ja du skrev ju nästa svaret själv.
Den som är för Passaten, Octavian och A4. Seat har en som bygger på det chassit också.

Ta en titt på min edit...

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
tiger68
2 april 2018 · 96 Inlägg

Tompa3z skrev:
Ja det gör du, så länge man tar hand om sin bil så kommer det att gå bra. Har aldrig haft ett problem med bilarna förutom en kupefläkt som behövdes att byta ut på 9-3:an.

Jag skulle kunna säga att du kommer få mycket bil för pengarna om du köper en Saab. Gå med på Saab Turbo Club of Sweden på facebook om du vill ha flera tips gällande Saab och vad du bör kika efter när du köper din bil.

För övrigt så förstår jag inte hatet mot Saab bilarna men folk får tycka sitt! Lycka till smile

Precis samma åsikt, och jag älskar att köra bil inte att åka, vilket man gör i många andra märken, och med automat.

Sedan kan man fundera på om man får tag i en fin 9-5 som rullat 20-25k mil och jämför med en Avensis, Volvo eller Audi, eller varför inte en BMW eller Merca. Du får ge minst 20kkr mer, och om du lägger 10-15kkr på saaben o byter alla styrleder länkarmar och bussningar så har du inga sådana problem på minst 15k mil till.
Fixa en ordentlig spolning av motorn och om nädvändigt byta kamkedja och lite annat. samtidigt som man lagt samma summa pengar på saaben som på en avensis så har avensisen fortfarande slitna delar lverallt, bussningar, bromsar styrleder osv.

Så den som räknar på det får nog rejält mycket mer bil för pengarna än vad man får hos andra märken. Sedan kan man fundera lite på vilka bilar som finns kvar på marknaden av alla märken, oavsett vart de står, de flesta som har måndagsexemplar byter dem snart, oavsett märke, och det är oftast det preti o kleti dyker på när de ska ha en bil för 20kkr, då måste man kunna en del för att inte åka på en rejäl blåsning.

Min 850 GLT har haft få ägare, många långmil, och välservad, den har snart rullat 40k mil och just börjat dra lite olja. En rätt ok bil faktiskt, men med vissa bekymmer som jag aldrig haft på saabarna eller andra märken heller för den delen. Men ändå en trevlig bil.

Något man hör sällan är om elfel på Volvo V/S70, S60 och S80 när de rullat upp mot 30k börjar felen komma, och inte ens Volvo klarar av att fixa det, de erkänner bara att problemet finns.
Men Saabfolk får höra att jävla skitbil med pixelfel i displayerna, jaha och andra märken då?
Men saab ska det skällas på av någon underlig anledning och utan grund faktiskt.
Hur lite eller mkt jag tycker om saab mer än andra märken spelar mindre roll jag ogillar när folk slänger skit på saker på det sättet som saknar paritet med verkligheten. Alla som åker i sina saabar med få fel har dem länge mycket länge, samma med många Volvoägare, samma sak hos VW folket, när man kommer till andra märken så växlar det mer mellan åren, BMW till Audi till merca till BMW. Hondaägare och subaruägare är mer trogna märket än de flesta andra märken, och det med all rätt, men då jag i första hand väljer Svenskt före annat så har de ej varit relevanta på samma sätt, nästa är Europa tillverkade bilar.

Toyota är kända för sin goodwillservice, Toyota ser till att ägaren skall vara så bekymmersfri som möjligt och inom vissa miltal byts ofta delar som ägaren är helt ovetande om, helt utan kostnad dessutom.
Det för att vinna ägaren till nästa köp. Toyota ägare är också ganska trogna köpare, men där handlar det också väldigt mycket på den lokala handlaren.
Franska bilar verkar ha ombytliga 'ägare, men det kommer säkert ändra sig framöver då de blivit i en riktigt bra klass på senare år.

Men som föregående talare skrev, det verkar helt ok att kasta skit på saabar och saabfolk helt utan grund, men faan ta den som säger sanningen om ett annat märke.

Evildan
2 april 2018 ·

tiger68 skrev:

Evildan skrev:

tiger68 skrev:
http://www.vibilagare.se/test/begbil/begtest-saab-95-2382
Tror mer på deras siffror än på dina från cars data. Auto data har samma siffror som vi bilägare, så jag är övertygad om har att de har rätt.
Dessutom har jag sett dem dra på strippen helt original och de siffrorna stämmer bra.
Har sett fler original även Toyotor av Avensis som med sanning tar i starten, men när de passerat 100 så kommer saaben och drar om avensisen. Egna erfarenheter talar för det också, och glöm att motståndet släppte på gasen.
Min 850 GLT - 92 har hårdaste fjädringssetupen som Volvo släppte de är roliga på kurviga vägare, redan -93 kom de med högre och mjukare fjädring eftersom Volvofolket klagat.
Jag visade siffror från superstagen för att visa på både trimmade och otrimmade bilar, finns några saabar på listan där som är original, och ingen Avensis i sikte på långa håll i de listorna, för att de hamnat väldigt långt ner på listan kanske. :-D

Vad gällde Seaten så menade jag att den är besläktade med Avensisen, ej Fiaten och SAABen, Kankse framgick dåligt.
Tittar jag i andra uppgifter som Alla bilar för 2008 eller liknade så stämmer siffrorna på Auto Data, vilket visar att Cars data har felaktiga uppgifter, källkritik. tack.

Pst, dom siffrorna du presenterade via länken är för en manuell SAAB.
SEAT och Toyota har inget dylikt samarbete på det viset som "de fyras plattform". Inte en pinal gemensamt faktiskt.

Siffrorna är för automat.
Dessutom var det ju någon som påstod tidigare att den manuella hade sämre siffror än de jag presenterade. Så där bet hen sig i svansen ajajaj

SEAT och Skoda Octavia, och VW passat och Audi A4 delar chassi med Toyota Avensis på den tiden.
Mycket gemensamt med andra ord.
Avensisen tillverkades dessutom i VAGs fabrik för Europamarknaden.

Snälla snälla visa källor på dessa helt absurda påståenden.
1. Först ut VAGs och Toyotas chassisamarbete.
2. I vilken fabrik byggdes Avensis menar du? Vilken stad ligger den fabriken i?

Evildan
8 april 2018 ·

Väntar fortfarande på tigerns förklaring.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
8 april 2018 · 17 478 Inlägg

Evildan skrev:
Väntar fortfarande på tigerns förklaring.

Du kan nog vänta ett tag till. Svårt att sy ihop ett svar kanske?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Evildan
8 april 2018 ·

Hybrid_ skrev:

Evildan skrev:
Väntar fortfarande på tigerns förklaring.

Du kan nog vänta ett tag till. Svårt att sy ihop ett svar kanske?

Underlättar inte när tigern menar att "desinformation är skunk" utan att denna  själv kommer att stinka utav helvete.

tiger68
9 april 2018 · 96 Inlägg

Var ute och testade farsgubbens 9-5 2.0t 150hk Automat.
Faan va slö den va. 0-100 på 11,6s


Det roliga i det hela är att jag hade en släpkärra efter med 6m flak och en 9-3 2000 lastad.

Testade sedan utan och då fick jag 9,5.
Nytt test men nu i sportläge tiden 8,5.

Skit va slö den är. :-E

Helt original. -02

Senast redigerat av tiger68 (9 april 2018)

tiger68
9 april 2018 · 96 Inlägg

Om jag mins rätt så stog just den informationen ang VAGs bilar och Avensis i Årets bilar alt Alla bilar under de åren.
Och vi pratade om just det på VAG när jag var där.
Så info lär nog vara sann även därifrån.
Sedan byter VAG plattformsnamn ibland när  chassiet ärvs nedåt i hierarkin inom VAG, dessutom kan det skilja på lite saker som hjuluphängning som ger ett annat plattformsnamn.

Vilken fabrik de tillverkades parallellt har jag ingen aning om idag.

it_mutt Avstängd
9 april 2018 · 10 388 Inlägg

tiger68 skrev:
Om jag mins rätt så stog just den informationen ang VAGs bilar och Avensis i Årets bilar alt Alla bilar under de åren.
Och vi pratade om just det på VAG när jag var där.
Så info lär nog vara sann även därifrån.
Sedan byter VAG plattformsnamn ibland när  chassiet ärvs nedåt i hierarkin inom VAG, dessutom kan det skilja på lite saker som hjuluphängning som ger ett annat plattformsnamn.

Vilken fabrik de tillverkades parallellt har jag ingen aning om idag.

Fast...hur går det när du tänker?

Jag listade nyss plattformarna...och som synes hart -aldrig- SEAT, Skoda Octavia, Passat och A4 tillsammans delat plattform, oavsett om man bytt namn på plattformarna eller inte.

Du har alltså ingen källa att hänvisa till alls som någon kan kontrollera. Hence; bs.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
tiger68
9 april 2018 · 96 Inlägg

Passat och octavia har samma chassi har för mig att passaten fick den först och sedan octavia, därefter A4.
Utanpå sätt ju plåtar som ger varje modell sitt unika utseende. Dessutom finns all info på VAGs system vilket jag själv hade tillgång till då.
Senare ärvde SEAT just det chassiet, det omarbetades förvisso något men det är ändå i största dragen samma chassie.
För övrig delar de ju hjulupphängning, motorer, bromsar och en hel del annat,
Plattform kan sedan vara olika hos olika märken, där drivlina komplett ingår med elsystemet, där elsystmet kan skilja en hel del mellan t.ex. A4 och Passat och får då olika plattformsnamn.
Generellt sett pratar man om plattform som gäller allt under karossen, drivlina fram/bakvagn och elsystem.
Själva karossen är en annan del.

När man tittar på alla info om nya plattformar som är mer skalbara så är det som tidigare endast om dessa saker man talar om.

Om A4 och Passat t-ex har multilänk hjulupphängning och en annan modell med samma framvagn och grundkaross så får hela drivlinepaketet ett annat plattformsnamn.

Det är fortfarande Kaross och det chassiet jag pratar om.

Toyota hade allt sitt för övrigt som fram/bakvagn, mtorer, elsystem m.m.

Och det fanns även info i andra tidskrifter på den tiden som skrev om tester och just detta.

Det finns några fabriker som tillverkar olika bilar/märken.
Leta upp dessa så kanske du finner ett svar, jag kan nog skaka fram det vad tiden lider.

Senast redigerat av tiger68 (9 april 2018)

it_mutt Avstängd
9 april 2018 · 10 388 Inlägg

tiger68 skrev:
Passat och octavia har samma chassi har för mig att passaten fick den först och sedan octavia, därefter A4.
Utanpå sätt ju plåtar som ger varje modell sitt unika utseende. Dessutom finns all info på VAGs system vilket jag själv hade tillgång till då.
Senare ärvde SEAT just det chassiet, det omarbetades förvisso något men det är ändå i största dragen samma chassie.
För övrig delar de ju hjulupphängning, motorer, bromsar och en hel del annat,
Plattform kan sedan vara olika hos olika märken, där drivlina komplett ingår med elsystemet, där elsystmet kan skilja en hel del mellan t.ex. A4 och Passat.

Ok, vi gör det VÄLDIGT enkelt;

Passat och A4 har delat chassi; nämligen B5

B6/b7; not so much;

"The B6 Passat was first displayed at the Geneva Motor Show in March 2005, and launched in Europe in the summer of 2005. Unlike its predecessor, the B6 Passat no longer shared its platform with Audi's equivalent model (the Audi A4)."

Thats it. Senare fick/fortsatte A4:an ett PL-chassi (för längsmonterad motor) och passaten ett PQ-chassi (för tvärställd motor. Alltså är det inte samma chassi.

Octavian som du i sin tur blandar in har, som jag redan påpekat använt som störst ett "3"-chassi, samma som ex.vis A3:orna, passaten har,precis som A4:an, använt ett "4"-chassi, som i sin tur avgör storleken på chassit. Hence; Octavian har alltid använt ett MINDRE chassi än både A4 och Passat. Superb däremot har använt "4"-chassi

Detta då bortsett från MQB och MLB/MLP som fungerar lite annorlunda

Senast redigerat av it_mutt (9 april 2018)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Seth
9 april 2018 · 3 354 Inlägg

tiger68 skrev:
Passat och octavia har samma chassi har för mig att passaten fick den först och sedan octavia, därefter A4.
.

Audi a4 kom ut före passaten gällande samma plattform. a4 b5  o passat b5.
sen Octavia har aldrig delat samma plattform som a4 o passat.
enda plattformen octavia delar med passat är mqb plattformen som är den senaste plattformen.
Octavia har aldrig delat plattform med audi a4

Senast redigerat av Seth (9 april 2018)

Diplomati är konsten att be någon dra åt helvete på ett sådant sätt att han ser fram emot resan
Att inneha körkort betyder inte att man kan köra... det betyder bara att man just vid ett enda tillfälle körde någorlunda bra
Skoda Fabia 1.6 TDI "Lätt optimerad" (2014)
tiger68
9 april 2018 · 96 Inlägg

Kan så vara att det är så med octavia och a3...
Det roliga är ju att octavia för övrigt är lika stora som både passat och A4.
Vad gjordes då för att uppnå detta?

SAAB 9-5 delar ju bottenplatta med vectra således med saab 900/9-3 som ju är betydligt mindre bilar.
Där har man sedan lagt till plåt för att bredda och saker för att förlänga så de blivit större både i kupen och utvändigt.
Samma sak gör och har de flesta andra biltillverkare gjort sedan i alla fall slutet av 80talet.

När botten/plattformen delas med en mindre kan man fortfarande sätta ett annan kaross på.
Jag fick infon även av säljare redan innan jag var på VAG.
Skulle de driva med folk?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang