Köpråd: Brukis roligare än nästan ny Golf?

AudiJ Avstängd
1 april 2018 · 70 Inlägg

Bli inte avskräckt från Volkswagen TS. I min familj äger vi en Golf 1,6 från 2011 som vi är mycket nöjda med. Går snålt, skön att köra och har aldrig krånglat under de 3000 mil vi kört den. Min personliga åsikt är att Golf ger väldigt mycket bil för pengarna. Det finns problemmotorer inom VAG, absolut. Det är dock väldigt lätt att googla sig fram till vilka motorer och modeller man ska hålla sig borta från.

Har även ägt en Audi A3 2,0T och den motorn får ständigt skit på detta forumet, men den fungerade exemplariskt under de tvåtusen mil jag körde den.

Som sagt, gör din egen uppfattning. Fastnar du för en Golf så köp en sådan.

spillolja
2 april 2018 · 4 033 Inlägg

Går verkligen en 1,6 :a snålt ?   har själv en 1,4:a med direktinsprutning   som jag kört med i dagsläget ca 11.600mil  utan kamkedjebyte

smile

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
AudiJ Avstängd
2 april 2018 · 70 Inlägg

spillolja skrev:
Går verkligen en 1,6 :a snålt ?   har själv en 1,4:a med direktinsprutning   som jag kört med i dagsläget ca 11.600mil  utan kamkedjebyte

smile

Det gör den, snålare än vad man tror. Har inga exakta siffror men under 0,7 liter milen blandad körning skulle jag säga.

Vi var och kikade på en 1,4:a också, den kändes roligare att köra men vi blev avskräckta av allt man hört angående den motorn.. hmm

panda666
2 april 2018 · 4 250 Inlägg

AudiJ skrev:

spillolja skrev:
Går verkligen en 1,6 :a snålt ?   har själv en 1,4:a med direktinsprutning   som jag kört med i dagsläget ca 11.600mil  utan kamkedjebyte

smile

Det gör den, snålare än vad man tror. Har inga exakta siffror men under 0,7 liter milen blandad körning skulle jag säga.

Vi var och kikade på en 1,4:a också, den kändes roligare att köra men vi blev avskräckta av allt man hört angående den motorn.. hmm

jag kallar inte 0.7 för snålt^^ det är ganska mycket för golf klass tycker ja, måste finnas mycket snålare val där ute som också håller bättre.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
2 april 2018 · 17 524 Inlägg

panda666 skrev:

AudiJ skrev:

spillolja skrev:
Går verkligen en 1,6 :a snålt ?   har själv en 1,4:a med direktinsprutning   som jag kört med i dagsläget ca 11.600mil  utan kamkedjebyte

smile

Det gör den, snålare än vad man tror. Har inga exakta siffror men under 0,7 liter milen blandad körning skulle jag säga.

Vi var och kikade på en 1,4:a också, den kändes roligare att köra men vi blev avskräckta av allt man hört angående den motorn.. hmm

jag kallar inte 0.7 för snålt^^ det är ganska mycket för golf klass tycker ja, måste finnas mycket snålare val där ute som också håller bättre.

Nej. 0.7 är inte snålt. Tankade min Kimchi V6:a bensin fullt idag och den har gurglat i sig 0.76 l/mil och då pratar vi automatlåda och betydligt större maskin. Bensin. Förvisso snålkörning fram tills nu men i alla fall.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
panda666
2 april 2018 · 4 250 Inlägg

Hybrid_ skrev:

panda666 skrev:

AudiJ skrev:

Det gör den, snålare än vad man tror. Har inga exakta siffror men under 0,7 liter milen blandad körning skulle jag säga.

Vi var och kikade på en 1,4:a också, den kändes roligare att köra men vi blev avskräckta av allt man hört angående den motorn.. hmm

jag kallar inte 0.7 för snålt^^ det är ganska mycket för golf klass tycker ja, måste finnas mycket snålare val där ute som också håller bättre.

Nej. 0.7 är inte snålt. Tankade min Kimchi V6:a bensin fullt idag och den har gurglat i sig 0.76 l/mil och då pratar vi automatlåda och betydligt större maskin. Bensin. Förvisso snålkörning fram tills nu men i alla fall.

jepp^^ min manuella 530 som har gått fram o tbax till pluto drar runt litern säkert, snålt för en gammal trött kebab?

spillolja
3 april 2018 · 4 033 Inlägg

Man ska beakta att en Golf Vi är en ganska tung bil, har med min ställt den på en av dom vågar som finns längs med vägnätet i Sverige, och min väger då typiskt ca 1,5 ton med lite resepackning i bagaget, ändå har jag lyckats pressa den under 1/2 liter milen, men det förutsätter lung körning på landsväg

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
AudiJ Avstängd
4 april 2018 · 70 Inlägg

panda666 skrev:
jag kallar inte 0.7 för snålt^^ det är ganska mycket för golf klass tycker ja, måste finnas mycket snålare val där ute som också håller bättre.

Hybrid_ skrev:
Nej. 0.7 är inte snålt. Tankade min Kimchi V6:a bensin fullt idag och den har gurglat i sig 0.76 l/mil och då pratar vi automatlåda och betydligt större maskin. Bensin. Förvisso snålkörning fram tills nu men i alla fall.

Med tanke på att detta är siffror som jag får, en fartgalning med tung högerfot så skulle jag argumentera för att det är rätt snålt. Kör man bilen lugnt och stillsamt sjunker förhoppningsvis förbrukningen steget lägre.

I jämförelse så drar min Peugeot 107 -12 ca 0,5l/mil med samma körstil, och en A3 2.0T -06 ca 1,1 l/mil.

Men det finns säkerligen snålare bilar där ute som också är i golf-klassen men min personliga erfarenhet är att Golf ger mycket bil för pengarna i form av kvalité, känsla och körekonomi.

Senast redigerat av AudiJ (4 april 2018)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang