Bensin kort?

Kekk
1 april 2018 · 45 Inlägg

Ja, enkel fråga.


Använder ni bensin kort?
I så fall, vilket och varför?
Vilket anser ni är det bästa?

Soulman
1 april 2018 · 1 271 Inlägg

Bränslepriset blir väl i slutändan detsamma. Jag gillar OKQ8 för GDS hallarna och det finns tankställen där jag behöver dem. Det är ju inte så ofta när man kör diesel heller.

Tjofadderittan - lej
Jag har VCDS (f.d VAG COM) och VCP
Kör VW Tiguan GTS 2017
Muttley
1 april 2018 ·

Nej.
Varför?
Alla bensinkort suger idag. Okq8 fegade ur bonusen som alla andra.

Enda vettiga jag kunde hitta idag som kreditkort var Re:member.  1% på allting du köper och du får pengarna i kontanter.  Q8 mellan 0,3-0,6. 2 % om du handlar på butikerna men du går i ren förlust bara där.

Jag har dock ett volvokort, som används kanske 2 ggr per år när jag vill ha underspolning på bilen.

Dålig koll dock om man kan föra över pengar till korten idag vilket är det bästa. Att köra på kredit riskerar att man missköter det och får en ockerränta.

simlar
1 april 2018 · 5 524 Inlägg

Ja jag använder tankkort.

Vilket? Lundströms, dock lite begränsat då dom bara finns i Kalix så funderar på att byta till annat tankkort.

Varför? För att bättre hålla koll på min ekonomi, när månadens räkningar är betalda så är bara maten den enda fasta utgiften som är kvar.

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Mack Forum- och sitemoderator
2 april 2018 · 26 136 Inlägg

Kekk skrev:
Ja, enkel fråga.


Använder ni bensin kort?
I så fall, vilket och varför?
Vilket anser ni är det bästa?

Enkla svar:

Ja.
Volvokortet, därför att jag blev erbjuden ett och det ger mig små rabatter och fördelar gentemot att inte nyttja det.
Vilket som är det bästa vet jag inte. Tror det är upp till var och en att bestämma.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
torsen
2 april 2018 · 7 234 Inlägg

OKQ8 & Tanka.
Det senare har inte funkat de senaste(sista) gångerna jag försökt använda.
Tanka lämnar, enl mejl, 30 öre rabatt några gånger i månaden - lördagar 11.00 t o m 14.00.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
2 april 2018 · 17 470 Inlägg

Har ett ST1 men använder bara om det är för mycket månad kvar i slutet på lönen. Kanske används en gång per år. Oftast i Januari...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Evildan
2 april 2018 ·

Nej.
Handlar inte under 1000000kr på kredit.

Hegge_
2 april 2018 · 22 Inlägg

Ja. Preem.
Varför? Får 50 öre rabatt/liter så varför inte. Inte jobbigt att använda och blir några kronor man sparar om året. Dessutom praktiskt att få en faktura varje månad. Lätt att hålla koll på bränsleförbrukningen är en annan bonus.

caromania Forummoderator
2 april 2018 · 9 296 Inlägg

Evildan skrev:
Nej.
Handlar inte under 1000000kr på kredit.

Men Evil, nu ororar du mig... Kör du kassatankning med cash? Eller sedeltankar du? Kreditkort är nämligen inte dumt alls så länge man har koll. Ett kreditkort ger nämligen en faktura som ska betalas, dvs man kan bestrida den om t ex kortet blivit skimmat.

Jag använder alltid mitt Volvokort som är ett kreditkort när jag ska betala i olika automater, tanka, skumma krogar etc. Då kan jag nämligen dra i nödbromsen innan mina konton blir låsta och det blir ett rent helvete. (Har sett det hända.)

Rabatten på kortet är skitsamma. Jag tror Volvokortet ger 10 öre per liter men det kvittar. Räkningen brukar ligga på mellan 1500 och 4k varje månad. Inget nytt under solen.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Soulman
2 april 2018 · 1 271 Inlägg

Man behöver vara kreditvärdig för att bli beviljad kredit.

Tjofadderittan - lej
Jag har VCDS (f.d VAG COM) och VCP
Kör VW Tiguan GTS 2017
caromania Forummoderator
2 april 2018 · 9 296 Inlägg

Soulman skrev:
Man behöver vara kreditvärdig för att bli beviljad kredit.

Ett soppakort kan nog de flesta eller snarare mer eller mindre alla få.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Muttley
2 april 2018 ·

Hegge_ skrev:
Ja. Preem.
Varför? Får 50 öre rabatt/liter så varför inte. Inte jobbigt att använda och blir några kronor man sparar om året. Dessutom praktiskt att få en faktura varje månad. Lätt att hålla koll på bränsleförbrukningen är en annan bonus.

Just där är det en intressant aspekt.  Vi har i princip inga obemannade preem kvar runt om oss här.  Och den som finns (tror det är en preem de lade ner massvis med mackar) ligger så pass långt iväg.

Iallafall så innan den sista bemannade macken lade ner så hade de alltid minst 50 öre dyrare bränsle.  Så var sparar man isåfall pengar på ett sådant ?

Soulman
2 april 2018 · 1 271 Inlägg

caromania skrev:

Soulman skrev:
Man behöver vara kreditvärdig för att bli beviljad kredit.

Ett soppakort kan nog de flesta eller snarare mer eller mindre alla få.

Inte utan att vara kreditvärdig. Skulle du låna ut pengar till någon du inte vet kan betala tillbaka?

Tjofadderittan - lej
Jag har VCDS (f.d VAG COM) och VCP
Kör VW Tiguan GTS 2017
Muttley
2 april 2018 ·

Soulman skrev:
Man behöver vara kreditvärdig för att bli beviljad kredit.

De  flesta korten gäller inte betalningsanmärkning, vilket är helt rätt.  Och minimum inkomst på 8333 kr vilket är nästan 100 000 kr om året.    Om man har mindre än det så har man andra problem.

Rättar mig.  Man fick kreditkoll på ingos bensinkort.   Men jag vet att förr så kunde man skaffa kort där du betalade in innan du kunde använda det.  Det hade varit mest intressant för mig om det hade funnits bonus.

Senast redigerat av Muttley (2 april 2018)

caromania Forummoderator
2 april 2018 · 9 296 Inlägg

Mitt första bensinkort var ett kreditkort på Jet. Alla polare ondgjorde sig över att det var korkat för det blev så dyrt att tanka. De använde nämligen sedelautomaten eftersom det blev billigare... Och kontentan var såklart att de inte hade en aning hur mycket de betalade i bensinkostnader per månad. Jag däremot fick en räkning som var på några hundra varje månad. Detta var på 80-talet. Kreditupplysning minns jag inte om det gjordes men jag tror inte det.

Volvokortet fick jag i samma veva som Volvoägare och på den vägen är det. Tror inte det gjordes kreditkoll.

Om man inte är helt dum i huvudet så är kreditkort utmärkta ur säkerhetssynpunkt.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Hegge_
2 april 2018 · 22 Inlägg

Muttley skrev:

Hegge_ skrev:
Ja. Preem.
Varför? Får 50 öre rabatt/liter så varför inte. Inte jobbigt att använda och blir några kronor man sparar om året. Dessutom praktiskt att få en faktura varje månad. Lätt att hålla koll på bränsleförbrukningen är en annan bonus.

Just där är det en intressant aspekt.  Vi har i princip inga obemannade preem kvar runt om oss här.  Och den som finns (tror det är en preem de lade ner massvis med mackar) ligger så pass långt iväg.

Iallafall så innan den sista bemannade macken lade ner så hade de alltid minst 50 öre dyrare bränsle.  Så var sparar man isåfall pengar på ett sådant ?

Det där beror till stor del på var man bor. Här, i Alingsås, finns 2 obemanade Preem och i Vårgårda där jag jobbar finns 1. Dessutom ligger de olika bolagen som finns här på i stort sett exakt samma pris. Bemmanade givetvis lite dyrare. Att tanka på bemmanade mackar ser jag ingen vits med. Korv kan jag grilla hemma och bröd köper jag på Ica.

Kekk
2 april 2018 · 45 Inlägg

Muttley skrev:

Soulman skrev:
Man behöver vara kreditvärdig för att bli beviljad kredit.

De  flesta korten gäller inte betalningsanmärkning, vilket är helt rätt.  Och minimum inkomst på 8333 kr vilket är nästan 100 000 kr om året.    Om man har mindre än det så har man andra problem.

Rättar mig.  Man fick kreditkoll på ingos bensinkort.   Men jag vet att förr så kunde man skaffa kort där du betalade in innan du kunde använda det.  Det hade varit mest intressant för mig om det hade funnits bonus.

Förlåt att jag studerar. Visste inte att det var ett problem. big_smile




Hur som helst, så valde jag att ansluta mitt kort till Preem och få SAS bonus (2p per liter). Tänker, eh, handlar om små ören, men SAS poäng kanske jag och tjejen kan använda på weekend resor som vi egentligen inte tänkte dra på.

Blir samma sak, men ändå inte om ni fattar hur vi tänker.

Senast redigerat av Kekk (2 april 2018)

Muttley
2 april 2018 ·

Hegge_ skrev:

Muttley skrev:

Hegge_ skrev:
Ja. Preem.
Varför? Får 50 öre rabatt/liter så varför inte. Inte jobbigt att använda och blir några kronor man sparar om året. Dessutom praktiskt att få en faktura varje månad. Lätt att hålla koll på bränsleförbrukningen är en annan bonus.

Just där är det en intressant aspekt.  Vi har i princip inga obemannade preem kvar runt om oss här.  Och den som finns (tror det är en preem de lade ner massvis med mackar) ligger så pass långt iväg.

Iallafall så innan den sista bemannade macken lade ner så hade de alltid minst 50 öre dyrare bränsle.  Så var sparar man isåfall pengar på ett sådant ?

Det där beror till stor del på var man bor. Här, i Alingsås, finns 2 obemanade Preem och i Vårgårda där jag jobbar finns 1. Dessutom ligger de olika bolagen som finns här på i stort sett exakt samma pris. Bemmanade givetvis lite dyrare. Att tanka på bemmanade mackar ser jag ingen vits med. Korv kan jag grilla hemma och bröd köper jag på Ica.

Så gör mackarna inte här.  De är mycket dyrare på de bemannade av någon anledning.  Man använder ju inte sig av personalen direkt.   Jag handlar där det är billigast för stunden och passar på att göra andra ärende samtidigt så jag tror jag sparar mer än de med bensinkort smile     Men om man har ett kreditkort med cashback på allt du handlar så vinner man helt klart.

Muttley
2 april 2018 ·

Kekk skrev:

Muttley skrev:

Soulman skrev:
Man behöver vara kreditvärdig för att bli beviljad kredit.

De  flesta korten gäller inte betalningsanmärkning, vilket är helt rätt.  Och minimum inkomst på 8333 kr vilket är nästan 100 000 kr om året.    Om man har mindre än det så har man andra problem.

Rättar mig.  Man fick kreditkoll på ingos bensinkort.   Men jag vet att förr så kunde man skaffa kort där du betalade in innan du kunde använda det.  Det hade varit mest intressant för mig om det hade funnits bonus.

Förlåt att jag studerar. Visste inte att det var ett problem. big_smile




Hur som helst, så valde jag att ansluta mitt kort till Preem och få SAS bonus (2p per liter). Tänker, eh, handlar om små ören, men SAS poäng kanske jag och tjejen kan använda på weekend resor som vi egentligen inte tänkte dra på.

Blir samma sak, men ändå inte om ni fattar hur vi tänker.

Ja det är ju ditt problem wink   Förhoppningsvis har du ändå över 8333 kr per månad om du behöver det.  Om du inte behöver det säger jag grattis till litet csn lån smile  Och då är du inte i behov av ett bensinkort med kredit smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang