Drar snett höger vid acc Saab900ng

Fear38
7 april 2018 · 658 Inlägg

Hej därute alla Saab nördar smile
Nån kanske kan ge tips om vad som jag skall felsöka. Det är så att det börjar klonka bak nånstans när jag kör oftast sakta i ett farthinder men då den fjädrar ner efter guppet så smäller det gaska bra. Antar det har nåt med att när jag accelerar iväg så drar bilen åt höger och släpper jag gasen så återgår bilen rakt igen. Är det nån bussning i nåt tvärstag vid bakaxeln eller? Kommer ihåg det var så ofta förr på bakhjulsdrivna bilar när det blev lite glapp därbak. vad kan detta vara för problem? Jag har en 900ng-1996 års modell.

it_mutt Avstängd
7 april 2018 · 10 388 Inlägg

Trasig fjäder och torque steer?

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Fear38
7 april 2018 · 658 Inlägg

Nej ingen fjäder

Evildan
8 april 2018 ·

En glapp främre bärarm? Upplevde precis samma saker på en 900, när bärarmen slog emot höger fram lät det som om ljudet ijenkligen kom bakifrån, lite huvudbry innan felet lokaliserades.

torsen
8 april 2018 · 7 236 Inlägg

Inte på SAAB, men på annan bil, har jag upplevt ts problem.
Var bussningar i nedre A-arm som var slut på höger sida.
Medförde att A-armen flyttade sig framåt vid acceleration och återtog "normalläget" då man släppte på gasen.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
8 april 2018 · 13 742 Inlägg

Som sagt bärarnar är ju inte ovanligt...     Märkte i går att det drar något över jävligt i spåren efter alla bilar på ställen jag inte upplevt det förut kan ju vara så enkelt oxå

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang