Volvo V70 2.0F 2010 15 000 mil. Motorstopp vid regn

PEKA
8 april 2018 · 1 Inlägg

Hej
Jag vet inte mycket om bilar och har råkat ut för ett problem som även verkstäderna går bet på, så jag tänker att det kanske finns någon därute som kan tipsa om vad som strular.
Bilen är en Volvo V70 2.0F 2010 års modell, 15 000 mil.

Här är min långa historia:

Stopp 1: Hösten 2014
Kört ca 20 mil på motorväg i ösregn. Saktar in för att köra av motorvägen. Bilen hostar till några gånger, kan köra någon halvminut med hackande motor och blinkande lampor på panelen innan den dör helt. Bilen går inte att starta, det hörs inget från startmotorn. Bilen bärgas till Märkesverkstad A. Nästa dag när teknikern ska ta in bilen startar den och går som en klocka. Inga fel eller felkoder hittas.

Stopp 2: Juni 2015
Kört en hel dag i stadstrafik med många korta stopp, även denna gång i ösregn. Parkerar för ett kort stopp och när jag ska köra vidare startar den inte. Inget ljud från startmotorn. Bilen bärgas till Märkesverkstad B. Samma visa som ovan, bilen startar nästa dag, inga felkoder.

Stopp 3: December 2017
Kört ca 7 mil i ösregn på kvällen och 4 mil i regn nästa morgon. Saktar in i uppförslut för att köra av motorvägen. Bilen hugger till två gånger och dör. Går ej att starta, inget ljud från startmotor. Låter bilen stå några dagar och försöker starta den med jämna mellanrum utan resultat. Vädret är hela tiden blött. Bilen bärgas till Märkesverkstad C, där den nästa morgon startar och inte visar några felkoder. Efter några dagar på verkstaden för felsökning hämtar jag ut bilen, kör tre mil, parkerar i uppförslut. När jag ska åka därifrån startar den inte. Bärgar den till samma verkstad igen där den nästa morgon startar och går som en klocka.

Stopp 4: April 2018
Har kört den i tre månader sen föregående stopp i torrt och fint vinterväder. Kör en morgon tre mil i ösregn, parkerar och när jag återvänder efter två timmar går den inte att starta. Eftersom bärgningarna tidigare verkar ha avhjälpt felet, tar jag tag i railsen på taket och skakar hela bilen. Därefter startar den utan problem. Kör 500 m, stannar och därefter startar den inte på nytt. Bärgar den till märkesverkstad D, där den nu står och väntar på att tas in.

Gemensamt för alla stopp:
- Startmotorn har ALDRIG klickat till eller gått ett enda varv
- Varningslamporna på instrumentpanelen tänds olika vid upprepade startförsök. Motorfelslampan tänds oftast, men inte alltid.
- Inga felkoder har någonsin hittats vid felsökning, iallafall inte relaterade till det här problemet.

Vid två av verkstadsbesöken har det gjorts andra felsökningar, utöver att kolla felkoder, men utan att hitta något fel.

Jag kan se ett tydligt samband med regn och fukt och ett något otydligare samband med inbromsning och uppförslut.

/Hoppfull

Muttley
8 april 2018 ·

Ett långskott.
Har du låg bränslenivå vid varje tillfälle?
Volvo vet nämligen bara hur man felsöker med en dator.  Inte hur man gör andra felsökningar.
Om så är fallet så kan det vara värt och se om du har ett grustag i tanken.

Den måste felsökas när felet uppstår.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
8 april 2018 · 13 669 Inlägg

Muttley skrev:
Ett långskott.
Har du låg bränslenivå vid varje tillfälle?
Volvo vet nämligen bara hur man felsöker med en dator.  Inte hur man gör andra felsökningar.
Om så är fallet så kan det vara värt och se om du har ett grustag i tanken.

Den måste felsökas när felet uppstår.

Fast då borde startmotor gå..   Men jag instämmer..   Reservdelsbytare är yrket dom mesta har på märkesverkstad..          Skulle börja med jord kablar och batterikablar..     Startkablar kan vara bra att ha till hands om det händer igen..  Testa och jord mellan kaross och motor och batteri och kaross

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
ottorb
8 april 2018 · 320 Inlägg

prova provocera fram felet, du vet att det kommer när det är våt, starta motorn och spola vatten på olika delar och testa, inga högtryck på vatten

Muttley
8 april 2018 ·

Growe skrev:

Muttley skrev:
Ett långskott.
Har du låg bränslenivå vid varje tillfälle?
Volvo vet nämligen bara hur man felsöker med en dator.  Inte hur man gör andra felsökningar.
Om så är fallet så kan det vara värt och se om du har ett grustag i tanken.

Den måste felsökas när felet uppstår.

Fast då borde startmotor gå..   Men jag instämmer..   Reservdelsbytare är yrket dom mesta har på märkesverkstad..          Skulle börja med jord kablar och batterikablar..     Startkablar kan vara bra att ha till hands om det händer igen..  Testa och jord mellan kaross och motor och batteri och kaross

Just ja. Den missade jag faktiskt.   Det känns som dålig kontakt någonstans.  Det måste till en riktig verkstad och inte volvos löpande band "mekaniker"

ottorb
8 april 2018 · 320 Inlägg

glömde skriva att öppna motorhuvet och spola på motor

jaka54
8 april 2018 · 5 680 Inlägg

Hej!
Så varje gång du försökt starta så har du inte hört eller märkt att startmotorn drivit runt motorn?
I så fall kan det vara solenoiden på startmotorn som inte funkar. Den sitter ju utsatt för vatten.

zzr94092
9 april 2018 · 4 378 Inlägg

Tror inte på solionoiden,men var sitter mototstyrdonet?

ottorb
9 april 2018 · 320 Inlägg

den sitter i motorrummet

zzr94092
9 april 2018 · 4 378 Inlägg

Det slår inte upp vatten på den då?

ottorb
10 april 2018 · 320 Inlägg

det ska vara tät, ligger i en box, det kan vara en av orsaken varför den hackar och inte startar(vatten intrång)

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
10 april 2018 · 17 379 Inlägg

Hade varit intressant att få reda på spänning i batteriet vid problem. Kolla det!

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Growe Fri fart för ett fritt folk!
10 april 2018 · 13 669 Inlägg

har aldrig varit med om att det läckt in vatten på en sån bil..  därimot har jag varit med om lite styrboxar som varit trasiga men tyvärr aldrig varit någon bil som man vet vad det är för fel utan då har ägaren gjort en kloning av styrenheten och monterat en annan.

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang